Élet és Tudomány, 1969. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1969-10-10 / 41. szám

Természetesen fel kell tételeznünk, hogy visszalépő csapatok nincsenek, minden kiírt mérkőzést lejátszanak. Másképp a feladatra, nem is lehetne egyértelmű választ adni. Beküldési határidő — a postabélyegző leg­későbbi dátuma — belföldön október 20. A megoldásokat erre a címre küldjük: Élet és Tudomány. Budapest 82. postafiók 40. Megoldást az is küldhet, aki nem nevezett be a pontversenybe. Jutalomkönyvet egy-egy feladat helyesen indokolt megoldásával is nyerhetünk. MÉG BE LEHET KAPCSOLÓDNI A PONTVERSENYBE! A gondolkodás iskolája pontversenyében részt vesznek mindazok, akik a múlt heti, 40. számunkban ismertetett módon beneveztek er­re. A pontversenybe még most, a 2. feladatnál is be lehet kapcsolódni. (Egyébként az 1. fel­adat beküldési határideje is csak október 13- án jár le.) Azokat, akik most kívánnak a pontverseny­be „benevezni”, kérjük, olvassák el a 40. szá­munkban részletesen ismertetett versenyfelté­teleket, kitöltve küldjék be akár kivágva, akár lemásolva a Versenyzői lapot és — ha megol­dották — legkésőbb október 13-ig az első fel­adat megoldását. Emlékeztetünk arra, hogy feladatonként kü­lön verseny is folyik, s azok közül, akik egy­­egy megoldást a helyes indokolással küldenek be, kategóriánként 3—3 könyvet osztunk ki. A borítékon legyen rajta a feladó neve, cí­me, és — ha a pontversenyben is részt vesz —­ a kódszáma, bal felső sarkára pedig írjuk rá bekarikázva annak a feladatnak (azoknak a feldatoknak) a számát, amelyeknek megoldá­sát a boríték tartalmazza. Ha a boríték még külön javaslatot stb. is tartalmaz, kérjük, ol­vasóink egy bekarikázott felkiáltójelet is írja­nak a bal felső sarokba. HOGYAN PONTOZUNK? A gondolkodás iskolájának résztvevőit minden bizonnyal élénken érdekli, hogy miképp értékeljük a munkájukat, hány pontot kapnak egy-egy megoldásukra, s hogy milyen esélyük van a fő­díjakra. Az elmúlt években versenyzőink meg­jegyzései is jórészt a pontozás módjához kapcsolódtak. Ezért úgy gondoljuk, he­lyes, ha most, a verseny indulásakor, az eddiginél is részletesebben tájékoztat­juk erről olvasóinkat. Előrebocsátjuk, hogy szerkesztőségünk számára a legegyszerűbb és a legolcsóbb az volna, ha csak a végeredmény bekül­dését kérnénk, és a jószerencsére bíznánk azt, hogy az ily módon egyenlő pontszá­mot elért — nyilvánvalóan sok — ver­senyző közül kik nyerik el a díjakat. Az Élet és Tudományban ilyen típusú fel­adványsorozatot is indítottunk, gondol­junk öveges professzor Válaszoljon az olvasó! című rovatára vagy a tavalyi Gondolkodás 64 mezőn című sakkfelad­­vány-sorozatunkra. A gondolkodás iskoláját azonban más­fajta feladványsorozatnak szánjuk — olyannak, amely bizonyos szempontból nagyobb erőfeszítésre készteti a részvevő­ket. A rovat címének megfelelően arra szeretnénk ösztönözni a versenyzőket, hogy tegyék próbára gondolkodási képes­ségüket, ízleljék meg a szép megoldások keresésének izgalmát, megtalálásának örömét. Itt tehát a sikernek nemcsak a jó végeredmény a föltétele, hanem a hoz­zá vezető minél egyszerűbb útnak a föl­derítése és szabatos leírása is. Ennek fi­gyelembevételével történik az értékelés, az alábbiak szerint: 1. Az alappontszámot mindazok megkapják, akik a kifogás­talan megoldást kifogástalan megokolás­­sal látják el. Az alappontszámból 1—2 pontot levo­nunk, ha a megoldásban vagy az indok­lásban csak csekély hiba vagy hiány van. 2. Töredék­pontokat kaphatnak azok is, akiknek megoldása hibás vagy hiányos, de vannak benne el­fogadható részletek. Az alappontszámnak egy­negyede jár pusztán a helyes végeredményért, a több kérdéses feladatok esetében már egyetlen kérdés helyes megoldására is megadjuk a pontszám arányos részét; tö­redék­pontokat adunk a jó sejtésekért (ezek is fontosak a gondolkodásban), sőt a téves vagy hibás megoldásért is, ha az elgondolás — a tévedés ellenére — ötletes, és általában minden olyan részletért, amelyet jó teljesítményként lehet értékel­ni. Mindezt különösen az I. kategóriába tartozó — általános iskolás — verseny­

Next