Élet és Tudomány, 1969. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1969-10-10 / 41. szám

zőink figyelmébe ajánljuk. Előfordulhat ugyanis, hogy egyik-másik feladat az ő teljesítőképességüknek már éppen a fel­ső határán jár. Ilyenkor ne veszítsék el a kedvüket, gondoljanak arra, hogy az ilyen feladat a többi általános iskolásnak is erősen próbára teszi a képességeit. Ami eredményt elértek, azt feltétlenül küldjék be — még akkor is, ha csak próbálkozá­sokig, sejtésekig jutottak el. Minden egyes pont számít! Különösen sajnálatos, ha olyanok is abbahagyják a munkát a verseny vége felé, egyetlen balsiker miatt — például azért, mert látják, hogy legutóbbi meg­oldásuk hibás volt —, akiknek pedig jó esélyeik lettek volna (a hibás megoldás ellenére is). Erre az elmúlt évek I. kate­góriájú versenyeiben nem egy példa volt. Az alacsonyabb osztályú általános isko­lások még akkor se hagyják abba a ver­senyt, ha több feladatot nem tudtak meg­oldani. A főnyereményeket ugyan nem ők fogják megkapni, de a kisebb jutalmak (emléklap) szempontjából külön elbírálás alá esnek. (Ezért is a kódszám első jegye itt az osztály száma.) 3. Az alappontszámon felül többletpon­tokat (jutalompontokat) kapnak azok, akiknek munkájában a kifogástalan megoldáson és megokoláson kívül még minőségi többletteljesítmény is van. Ilyen például, ha a megoldás az átla­gosnál egyszerűbb (rövidebb gondolatmenettel eljut a célhoz), tömörebben van megfogalmazva (de azért pontos és teljes), kevesebb matematikai előismeretre tá­maszkodik (kisebb matematikai appará­tussal is beéri),­­ és főleg ha feltárja a feladat tartalmá­nak mélyebb rétegeit is — ha vannak ilyenek. (Nem elégszik meg például az­zal, hogy eljut az egyetlen lehetséges meg­oldásig, hanem ellenőrzi is, hogy ez va­lóban megoldás-e — tehát hogy a feladat­ban nincs-e ellentmondás: észreveszi, hogy bizonyos különleges esetekben meg­változnak a feltételek, kielemzi a feladat logikai szerkezetét, és így jut el a meg­oldás módjához stb ). De csak akkor, ha eközben a feladat keretein belül marad, a feladat kiterjesz­téséért, általánosításáért már nem adunk többletpontot. Ez ugyanis már inkább mennyiségi, mint minőségi többletteljesítmény, ilyen­re pedig nem akarjuk ösztönözni ver­senyzőinket. Azt tartjuk jónak, ha a ver­senyző maga is meg tudja ítélni, mikor van készen a feladat megoldásával, hi­szen a jó munkához ez is hozzá tarto­zik. Nem a több, hanem a jobb munkát értékeljük! Ugyanezért nem adunk többletpontot arra sem, ha valaki ugyanarra a fel­adatra több megoldást küld be. Ilyenkor is értékeljük az összes megoldást, de csak a legjobbat pontozzuk. Több versenyzőnk azt javasolta: ne ad­junk többletpontokat. Úgy hisszük azon­ban, nem volna igazságos, ha a körülmé­nyes, túlbonyolított, fölöslegesen nagy matematikai apparátust felhasználó bi­zonyítást egyenlő értékűnek tekintenénk a rövid, egyszerű, tömör, „elegáns” meg­oldással. E tekintetben azonban csak a lé­nyegbevágó különbségeket értékeljük, a stiláris árnyalatokat nem. Annak érdeké­ben azonban, hogy a helyes megoldás sú­lya a pontozásban megnőjön — a korábbi 100 százalékkal ellentétben — az alap­pontszám 50 százalékában maximáljuk a kiadható jutalompontok számát, így azok, akik minden feladatot helyesen megoldot­tak, nagyobb biztonságban érezhetik ma­gukat, hiszen az elérhető maximális pont­számnak legalább a kétharmad részét megszerezték. Végül ismét fel kell hívnunk verseny­zőink figyelmét arra, hogy a pontverseny­nek csak a végeredményét tudjuk közöl­ni, annak állásáról a verseny közben fel­világosítást adni, sajnos, nem tudunk. Tisztában vagyunk azzal, hogy ez jó len­ne, a verseny adminisztrációja azonban így is nagyon megterheli a szerkesztősé­get. Éppen ezért kérjük versenyzőink tü­relmét — és főleg azt, hogy versenyzési kedvüket így is tartsák meg. Bizám György, Herczeg János 1949

Next