Élet és Tudomány, 1974, január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

1974-01-04 / 1. szám

MEGÚJULT A MILLENNIUM FOT/MTI A budapestiek újra birtokukba vehetik a városligeti földalatti vasutat: az euró­pai szárazföldön elsőként épült — csak­nem 80 éves — közlekedési vonal meg­­ifjodva és meghosszabbodva új életre kelt. Mivel gazdagodott fővárosunknak ez a régi nevezetessége? A kis földalatti alagútjához 1233 méter hosszú új szakasz csatlakozott. Ez nagy­jában követi a Kacsóh Pongrác útnak a Városligetet érintő részét, majd át­bújik a ceglédi vasútvonal alatt, s a volt BVSC-sportpálya területén ér véget. A kis földalatti meghosszabbítására már évtizedekkel ezelőtt gondoltak. A vélemények akkor két változat között oszlottak meg. Az egyik szerint a Város­ligetből balra fordulva a Hungária körút alatt a Béke útra kellett volna a föld­alattit kivezetni. A Béke úton tovább­­menve valahol Újpest és Rákospalota ha­tárvonalán lett volna a végállomása. Így e két település lakosságának teremtett volna jó összeköttetést a városmag felé. A másik változat szerint a hosszabbítás első szakasza nagyjában megegyezett volna a most megépülttel, de utána to­vábbhaladt volna egészen a Bosnyák té­rig. Ezzel Pestújhely és Zugló lakossága jutott volna nagyobb utazási kényelem­hez. A kezdeményezés azonban akkor meg­feneklett a vasút korlátozott szállítási teljesítménye miatt. ..Kis­­földalattink valóban kicsi, főleg alagútjának a ke­resztmetszete az­ E szűk alagútban csak alacsony kocsik férnek el. A régi kocsik két végén, ahol a kerekek, illetőleg az őket hajtó motorok vannak, nem is le­het utasokat elhelyezni, csak a vezető kucoroghat ott ülő helyzetben. Az ilyen kocsikban csak kevés utas fér el. E ko­csikat akkor nem lehetett meghosszab­bítani sem, mert az alagútban a kanya­rok sugara is fölöttébb kicsi, helyenként csupán 20 méter. Itt a hosszabb kocsik oldala már súrolta volna az alagút fa­lát. Magát az alagutat ugyan bővíthet­ték volna, de az majdnem ugyanannyi munkát és költséget jelentett volna, mint egy új alagútnak a megépítése (a bőví­tés megkívánta volna, hogy a most szi­­geteletlen alagutat szigeteljék is). Úgy látszott tehát, hogy gazdaságosan nem bővíthető sem a kocsi, sem az alagút. Kár volna meghosszabbítani a vonalat, mondták, mert ezzel csak a közönség hasztalan rohamozásának tennénk ki a földalattit. Csuklós szerelvények De az elmúlt évtizedben színre léptek a csuklós járművek. Ezek legnagyobb előnye az, hogy rövid tagokból állnak, s hosszuk szinte korlátlanul növelhető anélkül, hogy fordulékonyságukból veszí­tenének. Ha a kis földalatti vonalán csuklós szerelvényeket járatnak, akkor ezek hosszabbak lehetnek, mégis átha­ladhatnak a szűk kanyarokon. De miért nem járattak mér korábban is több, rövid kocsiból álló szerelvénye­ket? Erre már a csuklós járművek meg­jelenése előtt is mód lett volna! A ma­gyarázat egyszerű. Az alacsony kocsik

Next