Élet és Tudomány, 1977. július-december (32. évfolyam, 26-52. szám)

1977-07-01 / 26. szám

A­z utóbbi években világszerte egyre több kutatócsoport végez­­ szabadidő-vizsgálatokat. De mi a szabad idő? Mennyi van belőle? Mivel töltik el szabad idejüket az egyes társadalmi rétegek tagjai? Na­gyon fontosak az ezekkel a kérdé­sekkel foglalkozó kutatások, mert a lakosság életének egyharmadáról adnak felvilágosítást, s eredményeik nélkül hiányos volna társadalomis­meretünk. Írásunkban azonban csu­pán egyetlen réteg szabadidő­ eltöl­tésével foglalkozunk, és csakis egyetlen oldala: a művelődés szem­pontjából. Felmérésünk során arra a kérdés­re kerestünk választ, hogy vajon milyen értékrend, milyen indítékok, mekkora öröm és kielégülés stb. rejlik a szabad időben folytatott te­vékenységek mögött, összehasonlí­tottunk két, körülbelül azonos ér­telmi színvonalú, átlagos érdeklődő- KI MIÉRT MŰVELŐDIK ■­­ sű, nem deviáns­ életvezetésű, 30 év körüli férfiakból álló munkás­csoportot. Mindegyik budapesti, munkásszármazású fiatal, s anyagi és családi körülményeik is hason­lóak: családosak, egy-két gyereket nevelnek, lakásgondokkal küzdenek. Átlagkeresetük háromezer forint. A munkahelyen és a családban jól al­kalmazkodnak, jó szakemberek. Akik csak „fogyasztanak" A szabad időben végzett tevé­kenységük intenzitása szempontjából egyetlen csoportot is alkothatnának, de a tevékenységük tartalma eltérő. Az egyik csoport a szabad idejében sokféle kulturális tevékenységet vé­gez. A másik egyértelműen csakis kikapcsolódást keres (például bar­kácsol, horgászik stb.). Ez az utób­bi a kontrollcsoport. A vizsgált sze­mélyek e csoportját nem művelő­­dőknek nevezzük. Ez az elnevezés azonban nem azt akarja sugallni, hogy ezek a fiatalok (a hobbijuk mellett, amely számukra a legfon­tosabb), semmiféle kulturális tevé­kenységet nem folytatnak. Sokan olvasnak újságot (napilapokat, he­tilapokat, műszaki és sportlapokat stb.), és szórakoztató irodalmat (kri­mit, tudományos-fantasztikus elbe­széléseket, útleírást, Berkesi-, Szil­­vási-, Gárdonyi- és Jókai-műveket). Tévében a főműsorokat és a sportot nézik, a rádióban csak tánczenét hallgatnak. Moziba, színházba rit­kán járnak, s csak szórakoztató fil­meket, darabokat néznek meg. A zenében kivétel nélkül a könnyű műfajokat kedvelik, különösen a beatet. Ha ezek az emberek szintén mű­velődnek, legalábbis kultúra-fo­gyasztók, mi az, aminek alapján mégis elkülönítettük őket azoktól, akiket művelődőknek neveztünk? Annak alapján, hogy a kulturáló­­dásnak milyen szerepe, milyen funk­ciója van az életükben. A szabadidő-eltöltés fentebb fel­sorolt formái elsősorban arra szol­gálnak, hogy oldják a munka utáni fáradtságot, kellő változatossággal ellensúlyozzák annak egyhangúsá­gát. Még azok is, akik szeretnek dolgozni, gyakran úgy vélekednek, hogy a munka szükséges rossz, és elég volna belőle napi négy óra is. A szabad időben a hobbi, a krimi, az italozás, a kártya, a tánc volna kívánatos — mindaz, ami szórakoz­tat. De mi az, amit ezek az emberek szórakoztatónak találnak? Minden olyan tevékenység, olvasmány stb., amelynél elsősorban a cselekmény­re kell figyelni, a gondolkodás pe­dig az utolsó helyre szorul. A klasz­­szikus alkotásokat azért nem is ol­vassák, nézik szívesen, mert ezek a művek „unalmasak” vagy „fárasz­­tóak”. A szórakoztatás másik fő kö­vetelménye, hogy a mű probléma­­mentes legyen, vagy elterelje a fi­gyelmet a mindennapi problémák­ról. Ennek a csoportnak a tagjai mint­ha struccpolitikát folytatnának. Nem néznek szembe a maguk és a világ problémáival, inkább a hobbi homokjába dugják a fejüket. A társadalmi életben sem nagyon tud­nak eligazodni (nem is nagyon igénylik), és ha megoldást keres­nek, annak szintje megmarad olvas­mányaik romantikus vagy gyerme­teg szintjén. Ezek az emberek, miközben arra az életszínvonalra jutottak el, ame­lyet régebben csak a kispolgári ré­tegek érhettek el, a kispolgári érték­rendből is sokat elsajátítottak. Min­denki önállónak, függetlennek igyekszik tekinteni magát. Viszony­lag kis méretű, kevés dimenziójú vi­lágban szeretnék leélni életüket. Ha horgásznak vagy közösen zenét hall­gatnak, akkor is „magányosak a tö­megben”. Vágynak ugyan valami­lyen közösségre, de ez többnyire csak körvonal nélküli álomkép. Éle­tük egyetlen közössége a család, amely biztonságot ad, de gyakran még tőle is féltik a függetlenségü­ket. A boldog családi életet főként patriarchális rendszer formájában képzelik el, amelynek a férj korlát­lan szabadsága és a feleség feltét­len hűsége ad szilárd erkölcsi ala­pot. A beszélgetések során többen spontánul szóba hozták a szexuali­tást is. Elmondták, hogy a nemi érintkezés nem szerez nekik igazi kielégülést. Csak puszta tényként, nem panaszként említették, hogy a szexuális kielégülés szinte teljesen különvált a partner személyétől, s emberi örömet többnyire a házas­társsal való érintkezés (bár gyako­rolják) sem ad. Beszéltek a prosti­túció rejtett formáiról és árfolya­mairól, valamint egyéb lehetőségek­ről is, amelyek (gátlástalanságuk miatt) nagyobb szexuális kielégülést nyújtanak, de emberi örömet nem. Húszévesek közössége (Fotó: Sági István) »A4

Next