Élet és Tudomány, 1978. január-június (33. évfolyam, 1-26. szám)

1978-05-12 / 19. szám

A törökországi Kayseri város bazárnegyedeiben fel­­málházott öszvérek baktat­nak, s a szűk utcákba be­merészkedő gépkocsik vi­gyázva kerülgetik áruszállí­tó elődeiket. Vékony gyer­mekhang kínálja a szinte mindenütt kapható, perecre emlékeztető kerek péksü­teményt, a simitet. A dol­­musnak, a városok közötti forgalomban közlekedő iránytaxinak a vezetője dallamos dudaszóval nyit utat a kisbusznak az áru­sok között. Kayseri — az ókori Caesaraea — alacsony házai mögül kopár, még nyáron is hóval fedett ket­tős hegycsúcs villan elő, az Erciyan Dag 3916 méter magas vulkáni kúpja. A táj, ahová utazunk, éppen az Erciyannak köszönheti ki­alakulását ... Az andezitből felépült hegy annak a vulkáni so­rozatnak a része, amely 40 millió évvel ezelőtt, a föld­­történet harmadidőszaká­­ban végbemenő hegység­képző mozgások kísérője­ként alakult ki az Anató­­liai-magasföldön. A több szakaszban lezajló kitörések során a hegy lejtőin hatal­mas lávafolyamok ömlöttek végig, a vulkáni por, hamu és törmelék pedig 60—80 km-es körzetben szóródott szét. A kitörések méretére jellemző, hogy a porból és hamuból képződött vulkáni tufa 500 méter vastagon fedte be a területet. Az Er­­cigan ma már kialudt vul­kán, de utolsó működésé­nek még az ókor embere is szemtanúja volt: az­­ sz. I. században Straboni római földrajztudós is beszámolt az akkor Mons Argaeusnak nevezett hegy vulkáni tevé­kenységéről. Hiába pihen azonban a hósipkás Er­­clya, lassanként kétezer éve­s egykori működésé­nek nyomai ma is megha­tározzák a táj arculatát. Az út két oldalán ke­mény vulkáni kőzettel bo­rított lapos dombsorok hú­zódnak, s törmelékes lej­tőiken csupán a juhok és a kecskék találnak csekélyke eledelt. Tovább, nyugat fe­lé, azon az átlagosan 1200 magasan elterülő vidéken, amelyet ókori neve alapján ma is Kappadokiának ne­veznek, a puhább vulkáni tufa található a felszínen. Ott a kitörések elmúltával a gyér növényzetű tufafel­színt heves téli záporok, időszakos patakok vize szabdalta fel, s a hajlatok­ba a fennsíkon szabadon száguldó szél vésett külön­leges formájú völgyeket. Ahol a tufa ellenállóbb kő­zettel, lávabombákkal keve­redett — vagy ahol a puha tufaanyag kovasavas olda­tok hatására összecementá­­lódott —, ott fantasztikus alakú sziklák jöttek létre, meszire magasodva puhább kőzetből épült társaik fölé. A Nev­ehir—Avanos— Ürgüp települések határolta mintegy 130 négyzetkilomé­ternyi területen így külö­nös, lenyűgöző, szinte hold­béli táj keletkezett. A régi utazók emlegették ezt a vi­déket a „húszezer piramis földje”-ként. Kék és sárga két szín uralja a tájat, a felhőtlen ég kékje és a ko­pár sziklatornyoknak­, kőhi­­daknak vakító sárgája. Minden kanyar után újabb meg újabb sziklaalakzatok, felszabdalt hegyoldalak kerülnek elénk — mintha csak egy hatalmas óceán feltornyosuló, megdermedt hullámai között haladnánk. A területet a XIII. század­ban elözönlő harcias törö­kök páncélos, fegyveres vi­tézeknek az alakjait vélték felismerni a kappadokdai sziklákban. E területnek azonban nem ők voltak az első la­kói! A nehezen járható­ és nehezen művelhető, de a kőszirtekkel, hegyes tor­nyokkal, mély völgyekkel szinte természetes erődít­ményt alkotó tájon már a bronzkorban megjelent az ember. A régészek ókori kultúráknak az emlékeit is a felszínre hozták. A ter­mészeti látnivalókon kívül pedig Kappadotoia fő von­zóerejét a sziklakolostorok, a középkor alkotásai jelen­tik, akkor ez a vidék a bizánci birodalom területé­hez tartozott. Útitársainktól a Göremei­­völgy bejáratában vettünk búcsút. Ez a sárgás, mere­dek tufafalak közé zárt völgy rejti a legszebb temp­lomokat. A szó szoros ér­telmében rejti, hiszen az ellenséges támadások miatt a sziklába mélyített temp­lomok helyét nem jelzi dí­szes kapuzat, s bejáratuk létrán vagy hágcsón meg­közelíthető sötétlő üreg csupán. Az első keresztények, szerzetesek és remeték az i. sz. IV. században tele­pedtek meg a „húszezer pi­ramis földjé”-n. A korai kereszténység idején sokfe­lé alakultak olyan kis kö­zösségek, amelyeknek tagjai az üdvösségre vezető utat a lakott helyektől távoli vidékeken imádságban és elmélkedésben eltöltve vél­ték megtalálni. A mozga­lom Egyiptomból indult el, ott a sivatagba vonultak ki a világnak hátat fordító re­meték. Kisázsiában ez az irányzat Szent Bazil (329— 372) caesaraeai érsek kor­mányzása idején terjedt el, s a lakatlan Kappadókia lett követőinek otthona. (Szent Bazil nevéhez fűződik a ke­leti ortodox egyház egyetlen szerzetesrendjének, a bazi­­lita rendnek megalapítása. Ehhez a rendhez tartoztak azok a kijevi szerzetesek is, akik I. Endre uralkodása alatt a Tihanyi-félsziget tu­fabarlangjában telepedtek le.­ A Kappadókiába köl­töző magányos remeték ter­mészetes sziklaodúkban húzták meg magukat, de ezek a mélyedések már szűknek bizonyultak a cso­portokban élő szerzetesek számára, ők a könnyen fa­ragható tufába vájták sze­rény celláikat, közös ter­meiket és a templomokat. A VII. század közepén be­népesült a barlangkolosto­rok vidéke. Ekkor a bizán­ci birodalom területére be­törő és a fővárosig, Kons­­tantinápolyig hatoló ara­bok elől menekült oda — ingóságaival, ikonjaival és szentjeinek ereklyéivel együtt — a környező váro­sok lakossága. Abban az időszakban több tízezren éltek a föld alá mélyített, több szintű városokban. A IX—XII. században — a szeldzsuk törökök meg­megújuló támadásai köze­pette — újabb templomok épültek, s az ezredfordulón mintegy háromszázban mi­séztek a fekete csuhás szer­zetesek. „Látszatépítészet” A létrákon felkapaszkod­va feltárul előttünk a hegy gyomrába kényszerített val­lás díszítőművészetének pompája. A kappadókiai sziklatemplomok építészeti­leg és festészetileg egyaránt külön fejezetet jelentenek a bizánci művészet törté­netében. Az első templomok egy­szerű, lapos tetejű, négyzet alaprajzú imatermek vol­tak. Készítőik a IX. szá­zadtól kezdve a városi, felszíni templomok mintá­jára a vulkáni tufába osz­lopokkal tagolt, több hajós, karéjos apszisban végződő és kupolával „lefedett” templomokat mélyítettek. Alkotásukat valójában nem is nevezhetjük építkezés­nek, hiszen a templomok üregét nem építették, ha­nem csak kivájták. Ez a „negatív” építészet lehető­vé tette, hogy szinte telje­sen figyelmen kívül hagy- A „húszezer piramis földje” KÖZÉP-ANATÓLIA SZIKLAVÁROSAI

Next