Élet és Tudomány, 1978. július-december (33. évfolyam, 27-52. szám)

1978-12-29 / 52. szám

1662 MÚ­ZEUM SZERKESZTI: ÉRI ISTVÁN VÁGÓKÉS A húsdarálók és a káposztaresze­­lők szélesebb körű elterjedése előtt a vágókés szorosan hozzátartozott a háztartási eszközök készletéhez. Többféleképpen is nevezték. Egy 1859-ből való leírásban talált tréfás lakodalmi vers felsorolja azokat a legszükségesebb háztartási eszközö­ket, amelyekről a fiatal férjnek kell gondoskodnia: eszközünknek ott — Tarpán — vagdaló a neve. A húsvágó táblán az ügyes böllér egyszerre két húsvágó késsel vágta a húst, s ebből az ütemes mozgás­ból egy kisgyermekeket szórakoztató versike is született. Két kezének üte­mes, párhuzamos mozgatása közben ezt énekli a felnőtt: „Kolbászol a hentes bácsi, így szokta a húst fel­vágni. Vágja, vágja jó apróra, vá­­gócskáját megtisztítja.” Itt az eszköz neve vágócska. Ha a háztartásban a káposztás tésztához való káposzta aprózására használták elsősorban, a neve káposztavágó kés volt. Ami­kor kiszorult a konyhából, s a kis­kacsáknak vágták vele apróra a csa­lánt vagy más gyomot, a neve dudva­­vágó kés lett. A mindig nyéllel ellátott, leggyak­rabban 20—25 cm hosszú és 10—12 cm széles vaspenge alakja szintén többféle volt. A nyél a vaskés felső részéből vagy a közepe tájáról in­dult ki. A penge felső részén rend­szerint lyuk volt, annál fogva akaszt­hatták a kést a falra. A képünkön látható, 30 cm hosszú, 12 cm széles késű példánynak külön­leges a formája. A XIX. század kö­zepén vagy még régebben készült. Jándról került a vásárosnaményi Be­regi Múzeumba. Ismeretlen falusi kovács formálta ló alakúra. A ló áb­rázolása a szóban forgó terület nép­művészetében egyébként csak mézes­bábokon és kútágasok tetejének dí­szítésén fordul elő. A Jánd közvet­len szomszédságában levő Gulácson még ma is van olyan kútágas, amely­nek tetejét faragott lófej díszíti. A szintén szomszédos Tákoson a kút­ágasok zömének megformált teteje erre a lófej alakra vezethető vissza. Csiszár Árpád a Beregi Múzeum igazgatója (Bojtár Ottó felvétele) Új ismeretterjesztő filmek A méhek beszéde (Rendező és ope­ratőr: Tiefbrunner László) — Ezt a remek kisfilmet nem azért érdemes megnéznünk, mintha vadonatúj tu­dományos fölfedezéseket tárna elénk. Hiszen meglehetősen széles körben ismert dolog, hogy a méheknek kü­lönleges képességük van: sajátos táncukkal, mozgásuk irányával, pot­rohuk rezegtetésével pontosan tájé­koztatják kaptárbeli társaikat a nek­tárt kínáló virágok lelőhelyéről. Amiért a filmet ajánljuk, közeli szí­nes felvételekkel bemutatja, látható élménnyé teszi mindazt, amiről ez idáig általában csak leírásokból és elbeszélésekből volt tudomásunk. (A méhek beszéde — akárcsak a követ­kezőkben említett többi kisfilm — a MAFILM Népszerű­ Tudományos és Oktatófilm Stúdiójában készült.) A látható láthatatlan (Író, rendező és operatőr: Lakatos Iván) — A megfelelő készülékkel fölszerelt ka­tonák a sötétben is láthatják az el­lenfél harci járműveit, lövegeit és harcosait; a műemlékvédelem szak­emberei friss vakolással örök fele­désre ítélt formákat fedezhetnek föl; az orvosok észrevehetik a még csak lappangó betegségeket — mindeme „csodák” magyarázata: a testek su­gározta hőt jól látható ábrává lehet alakítani, mégpedig oly módon, hogy a különböző hőfokoknak más szín felel meg. A film a műszaki meg­oldást érthetően, a felhasználás mód­jait érdekesen, sokrétűen mutatja be. Ménes a sziklákon (írta és rendez­te: Hárs Mihály, operatőr: Borbély János) — Az évszázadok óta híres lipicai lovak története, mai magyar­­országi tenyésztésük mindennapjai — filmversben elbeszélve. Az alko­tók nem mentek el érzéketlenül a kínálkozó lehetőségek mellett — szép életképeket, tájakat köszönhe­tünk éberségüknek, tehetségüknek, ám néha nem álltak ellent eléggé keményen az inkább játékfilmekbe illő, olykor távoli jelképeket hasz­náló ábrázolási mód csábításának — emiatt bonthatják meg a filmnek különben egységes szövetét például a hegyi patakok halainál elidőző (önmagukban egyébként nagyon szép) képsorok. Akik szeretik a ter­mészetet, ne mulasszák el megnézni — ha csak a filmvásznon is — a szilvásváradi ménest! Magyar szecesszió (írta és rendez­te: Czigány Tamás). — Egy gazdag művészettörténeti korszak legértéke­sebb és legjellegzetesebb épületeit, képzőművészeti és iparművészeti al­kotásait sorakoztatja fel tanulságos rendben e nagyon szép film. Megis­merkedhetünk az építész Magyar Ede, Lechner Ödön, a keramikus Zsolnay Vilmos, a festő — és búto­rokat is tervező — Rippl-Rónai Jó­zsef és Körösfői, Nagy Sándor, Gu­­lácsy, Csontváry szecessziós vagy a szecesszióhoz közeli munkái­val, belepillanthatunk e háromne­gyed évszázaddal ezelőtti, a különle­gességekhez vonzódó és később na­gyon sokfelé ágazó stílusnak a vilá­gába. . (DGy) Körösfői Kriesch Aladár szecessziós freskója a zebegényi templomban

Next