Élet és Tudomány, 1980. január-június (35. évfolyam, 1-26. szám)

1980-04-04 / 14. szám

Miért nevezték Kasztíliai Izabella és Aragóniai Ferdinánd leányát Örült Johannának, hiszen szülei te­hetséges uralkodók voltak? — kér­dezi Kamuti Béláné budapesti olva­sónk. Dr. Csonkaréti Károly jogtörténész válaszol. Johanna (spanyolul Juana) király­nő neve elé halála után került az őrült jelző (1555). 1496-ban ment feleségül Habsburg Szép Fülöp burgundi herceghez, aki annak idején korána­k „férfiideálja” volt s így sok szerelmi kaland hőse is. Johanna rajongásig szerette őt, s ily módon féltékenysége szinte be­teges rögeszmévé alakult át. Anyai nagyanyjától — akinek elméje szin­tén zavart volt — örökölt, zaklatott­ságra való hajlamát fokozta férjé­nek váratlan és korai halála (1506); ezután búskomorságba esett és ha­marosan megőrült. Az a legenda ke­ringett róla, hogy férje holttestét nem engedte eltemettetni, hanem bebalzsamoztatta, majd a tetemet üvegkoporsóba rakatta és a háló­szobájában őrizte. Mintegy ötven évet élt még tordesillasi kastélyá­ban. A hatalmat — társuralkodó­ként, hiszen jog szerint Johanna volt az uralkodó — elsőszülött fia, V. Károly gyakorolta. Johannával kapcsolatban magyar vonatkozás: egyik lánya, Mária, II. Lajos (1506—1526) magyar király felesége volt, másodszülött fia pedig II. Ferdinánd néven került a mo­hácsi csata után a magyar trónra (1526—1564). Miért éppen a kisujjunk mellett levő „gyűrűsujj’’-unkon viseljük a gyűrűt, s hogyan terjedt el ez a szokás? — kérdezi Zsarkó Lídia ka­locsai olvasónk. Kérdezz — Felelek rovatunk vála­szol: Már az óegyiptomiak és a mezopo­­támiak is bal kezükön, a kisujju­k­­kal szomszédos negyedik ujjukon vi­selték a gyűrűt. Bizonyára abból a hiedelemből, hogy a bal kar erei és a szív között valamiféle különleges összeköttetés van. Egyébként az euró­pai orvostudományban az angol Hé­bereson jött rá arra (1768-ban), hogy a mellkasban támadó heves, szorító jellegű görcsös, anginás fájdalom ki­sugározhat a bal felkar hátsó oldalá­ra s a könyökig, sőt a karon végig a kisujjig vagy a gyűrűsujjig ter­jedhet: innen ered a későbbi „digi­tus cordis” — szívujj — kifejezés. Ilyen fájdalmat persze már az óko­ri betegek is érezhették. S ebből ok­­kal-joggal hihették azt, hogy a gyű­rűsujj kiváltképpen alkalmas érzel­meknek és mágikus hatásoknak a közvetítésére. Hitt a szívbe vezető ér „varázsában” annak idején minden római ifjú, ha gyűrűt küldött válasz­tottjának, no meg a hölgy is, aki bal kezének negyedik ujjára húzta azt. S a jegygyűrű és a házasságot meg­pecsételő gyűrű ősi használata zök­kenő nélkül vándorolt át a keresz­tény népekhez. Számos babonás hiedelem és misz­tikus képzet ellenére az „ujjdísz” lassan tovább hódított: előbb egy, majd két ujjat foglalt el, végül az egész kezet (olykor mindkettőt) el­foglalta, sőt egy-egy ujjat több gyű­rű is ékesített. Hosszú évszázadokon át az egykor nyakban viselt hitele­sítő pecsét később szintén a gyűrű­re került át, s így terjedt el a ha­talmat jelképező pecsétgyűrűnek a viselése. A gyűrűhöz fűződő hiedel­mek tartalma koronként és népen­ként változott, s az ékszer formája, minősége híven követte e változá­sokat. A magyarok szintén — már a hon­foglalás előtt is — hordtak zárt, ka­rika alakú gyűrűféléket. Viselésük módját néprajzi hagyományaink őr­zik. A XIX. század végéig — köz­népi viseletben — valamelyik kezük középső vagy kisujján hordták ék­szerdíszként a gyűrűt. Később tet­ték csak a negyedik, népi megje­löléssel a „neveletlen ujj”-okra. ^ O kérdezz 11 ! • , felelek !! Háztartási fagyasztószekrény | H60F **** B HŰTŐGÉPGYÁR

Next