Élet és Tudomány, 1982. július-december (37. évfolyam, 27-53. szám)

1982-12-10 / 50. szám

1598 Lángálló szövet szénszálból Egy angol cég Panotex néven új lángálló textilanya­got fejlesztett ki. Az anyag gondosan ellenőrzött körül­mények között oxidált poliakril szálak felhasználásával készül. A szálakat fonják — esetleg egyéb szálakkal kombinálják —, majd szövik. Az így kapott textília 900 Celsius-fokos hőmérséklet­nek öt percig, de az 1300 fokos hőmérsékletnek is két percig ellenáll. (A poliamid szálból eddig készített „tűzálló” szövetek csak 490 fokig voltak használhatók.) A Panotex rossz hővezető. Ha a magas hőfok és a nagy hőterhelés következtében mégis elég, a közben fejlődő gázok mennyisége csekély. Az új anyagból tűzoltóknak és autóversenyzőknek hő­védő ruhát, repülőgépekbe és hajókba bútor­huzatot ké­szíthetnek. Villanykábeleket védve vele azok lassabban — késleltetve — gyulladnak meg, s a mérgező égéstermé­kek is lassabban keletkeznek. További előnye — s ez katonai szempontból fontos —, hogy a Panotexszel takart személyek és tárgyak az infra­vörös sugárzást észlelő és ezáltal az éjszakai látást le­hetővé tevő készülékekkel nehezen vehetők észre. (New Scientist) Telefonálás közben ábrát is „áttelefonálnak” Az AEG-Telefunken cég AUVIS nevű audiovizuális átviteli rendszere révén a telefonbeszélgetés alatt szöve­gek, képek és vonalas ábrák is közvetíthetők. A rend­szer azt a tényt hasznosítja, hogy a két fél a telefon­­kapcsolat ideje alatt valóságosan az időnek átlagosan mindössze 30 százalékában beszél. A szünetekben a te­lefonvezetéken további információk — iratok, rajzok — közvetíthetők. Ezeket telefax készülékkel tapogatják le, s az ábrák a beszélőtárs képernyőjén jelennek meg. Arra is mód van, hogy a párbeszéd alatt a hívó fél egy elektronikus „ceruzá”-val változtasson az ábrán vagy a szövegen. (Frankfurter Allgemeine Zeitung) Kilométer-számláló a sílécen A képen látható, a bal síléc hátsó végére felszerelt kis készülék jelzi — 10 km-es távolságon legfeljebb 200 m-es eltéréssel — a síző megtette távolságát. A mérő­eszköz tömege 220 g, de ezt az értéket is 5—10 g-ra csök­kenti a számlálóba épített rugó. A sífutó a megtett km-ek ismeretében jobban beoszt­hatja az erejét, a nem kijelölt pályán megtett sítúrán pe­dig a kilométer-számláló figyelmeztetheti őt arra: cél­szerű visszafordulnia. Ez a kis készülék azokat a szak­embereket is segítheti, akiknek különböző erőnlétű és tudású sízők számára kell kitűzniük a versenypályát. (Science et Vie) Hidrogén hajtotta Mercedes A Mercedes—Benz autógyár már jövőre üzembe he­lyez öt, vegyesen benzinnel vagy folyékony hidrogénnel működő és öt, kizárólag folyékony hidrogénnel mű­ködő kísérleti autót. Eddig csak három ilyen kísér­leti járművet készítettek, ezek a stuttgarti Technikai Fizikai Intézet „benzinkút”-jánál tankolnak. (DaD) Hibajelző oldat A hengerelt gyártmányok felületi hibáit meghatározni és megjelölni a kohászat egyik legfontosabb feladata. A hibák felderítésére használt eddigi keresők — külö­nösen a munkadarabok bordáiban és szélein — nem eléggé érzékenyek, ráadásul a vizsgálathoz a termékek felületét egyengetéssel és revétlenítéssel* elő kell készíte­ni. A Szovjetunióban e feladat elvégzésére egy újfajta be­rendezést készítettek. A lényege: a vizsgálandó termékre egy nem égő, nem mérgező és nem robbanó oldatot jut­tatnak. Ezután a fémet a reve eltávolítása nélkül induk­ciós árammal fölhevítik, mire a felület hibái 0,5 mm, a felület alatti hibák pedig 1-2 mm mélységig világosan kirajzolódnak. Az eljárást bármilyen — négyzet és kör keresztmetszetű, lemez, gerenda és sín alakú — munka­darabokon alkalmazhatják. A hibakép nagyon kontrasz­­tos, és a sarkok hibái ugyanolyan jól láthatók, mint a sík felületekéi. Ellenőrzés közben a munkadarab másod­percenként 0,2—1 m-es sebességgel mozgatható előre. A hibakeresőnek nincs szüksége 2 mm-esnél nagyobb felü­letre, s így az a meglévő technológiai folyamatokba is beiktatható. (Szovjet Export) Szaglászó robot Sok fejlett ipari robot „lát” és „hall”. Most egy olyat fejlesztettek ki, amelyik „szaglászik”, s jelzi is az ész­lelt szag helyét. Az oxfordi Austin autógyár nemrégiben két szaglászó robotot állított munkába: állapítsák meg, hogy jól zárnak-e a kocsik karosszériái. Eddig a vízzáróságról a bonyolult és időrabló „zápor­­próbá”-val igyekeztek meggyőződni. Az új rendszerben héliumgázt fecskendeznek a kocsikba, s ahogy azok a futószalagon tovagördülnek, a roboton levő gázészlelő „végigszagolja” a karosszériát, elsősorban az ajtók és az ablakok mentén. A gázszagoló nem kerül érintkezésbe a kocsival, mégis eléggé érzékeny ahhoz, hogy pontosan je­lezze: hol és mennyi héliumgáz szivárog ki a kocsiból. (Newsweek)

Next