Élet és Tudomány, 1982. július-december (37. évfolyam, 27-53. szám)

1982-07-16 / 29. szám

PORTRÉ SZÍNES MOZAIKBÓL EGRESSY BÉNI ÉLETE ÉS MUNKÁSSÁGA A múlt században Bartalus István zeneesztéta­­,a magyar dal atyjá”-nak nevezte Egressy Bénit, Ábrányi Kornél pedig ezt írta róla: „Kevés olyan egyénisége van a XIX. század magyar zenéjének, akit vele akár ter­mékenység, akár többoldalúság, vagy emelkedett nem­zeti érték tekintetében párhuzamba lehetne tenni.” E­gressy Béni 1814. április 21-én született a Borsod megyei Sajókazincon, a mai Kazincbarcikán. Anyja Juhász Julianna, apja Egressy Pál refor­mátus lelkész volt. A zene szeretetét apjától örö­költe: annak nemcsak szép énekhangja volt, hanem gyönyörűen játszott hegedűn is, elbűvölően szólaltatta meg a fuvolát, s kifogástalanul kezelte a zongora fehér­fekete billentyűit. A népdalt egy egyszerű parasztleány, a dalos természetű Gádor Zsuzsa kedveltette meg Bé­nivel gyermekkorában. Hatan voltak testvérek, közülük kettő lett országos hírű ember: Gábor és Béni. Miskolcon járt gimnáziumba, de mert szülei csak szű­kösen voltak ellátva anyagiakkal, Béni házitanítással és temetéseken való „kántálás”-sal szerzett magának némi zsebpénzt, hogy jobb módú diáktársaival ő is lá­togathassa a miskolci színtársulat előadásait, s megtap­solhassa az ott fellépő Dérynét és Laborfalvi Rózát. Ma­gasabb fokú­­tanulmányait a sárospataki főiskolán foly­tatta, s különösen az irodalomhoz, a zenéhez és az ének­hez vonzódott. Az egyik kortársa szerint „a jobb tanu­lók közé tartozott, és éneki ügyességével, szépen csen­gő hangjával minden iskolatársát felülmúlta”. Amikor édesapja meghalt, ő azzal könnyített a csa­lád helyzetén, hogy abbahagyta sok költséggel járó ta­nulmányait, és tanítói állást vállalt először Mezőcsáton, majd Szepsiben. Közben egyre erősebbé fokozódott ben­ne a színészet iránti vonzalom, jelentkezett Kassán — ott Gábor bátyja ekkor már jeles színész volt —, s mivel kellemes hangja megtetszett az igazgatónak, őt is leszerződtette. Rövid kassai szereplés után Gáborral együtt ment át Kolozsvárra, majd onnan ugyancsak a bátyjával a bu­dai Várszínházhoz szerződtek. Közben a francia, az olasz és a német nyelvet tanulta, zenében és énekben képezte magát, majd 1843-ban egy színésztársával — gyalogosan — olaszországi tanulmányútra indult. Ha­zatérve már nyelvismeretét is hasznosította: színdara­bokat, operaszövegeket fordított, dalokat komponált és operaszövegeket írt. -ban, a haza sorsdöntő napjaiban Eg­ressy az elsők közt jelentkezett a sza­badságharc zászlaja alá, s a harcos köz­katona Dembinszky seregében hamaro­san hadnagyi rangot kapott. A végzetes kimenetelű ká­polnai csatában súlyosan megsebesült a lába, hősies magatartásáért főhadnagyi előléptetésben részesült. De már sebének meggyógyulása előtt továbbszolgálatra jelentkezett Komáromban, Klapka György tábornok se­regénél. Komárom feladása után — ez egyúttal a sza­badságharc utolsó fejezetét jelentette — karigazgató­ként került vissza a Nemzeti Színház­hoz, s mint aki megérezte a halál közeledtét, az addigiaknál is szen­vedélyesebben látott munkához, s egymás után kerül­tek ki keze alól a dalok, kórusművek és színpadi for­dítások. Egressy Béni munkásságát vizsgálva induljunk ki művészi pályafutása első állomásától, a kassai színház­tól, annál inkább is, mivel minden további tevékeny­sége — még a zeneszerzői is — valamiképp a színház­zal függ össze. Első színlapos szerepével Kassán, 1843. április 23-án lépett közönség elé Baurenfeld: Könnyelműség szere­lemből című négyfelvonásos vígjátékában. Fridrik szó- Egressy Béni portréja Barabás Miklós kőrajzáról A Szózat első kiadásának kezdő sorai

Next