Élet és Tudomány, 1983. július-december (38. évfolyam, 26-52. szám)

1983-12-02 / 48. szám

té-szobor készült; közülük a meloszi vagy — ismertebb nevén — milói Vénusz (ez volt Aphrodité római ne­ve) a leghíresebb. A legenda sze­rint e szobrot „sok asszony szépsé­gének részleteit összesítve” mintáz­ta meg az alkotója. A görög nőeszmény erőteljesebb, asszonyosabb és szabályosabb, mint az egyiptomi. A karcsú elegancia, a könnyedség helyett az arányossá­got, az érzéki vonzóerővel ellentét­ben a harmóniát, a lelki szépséggel párosult gömbölyű formákat tartot­ták a legtöbbre. A derék és a csípő telt, lágyan ível, a kis, kerek has szépségét gyakran örvénylő drapé­ria is hangsúlyozza. A comb formás, telt, a szépen ívelő alsó lábszár töré­keny bokában végződik. A fej har­monikus, nyugodt, nyoma sincs raj­ta az egyiptomi asszonyok izgató sejtelmességének. Szabálytalanság­nak az ívelt szem, az egyenes orr és a rajzos száj elrendezésében sincs helye. A görög férfiak és nők egyaránt gondosan ápolták magukat, s testü­ket drága olajokkal kenték, de szé­pítőszert keveset használtak, mert úgy vélték, hogy a festék adhat ugyan érdekességet, szexuális von­zóerőt, de a természet harmóniáját semmiképpen sem utánozhatja. A szobrokban megőrzött görög szépségeszmény ma is lenyűgöző, ám a tiszteletlen divatlapok az el­múlt száz évben többször is föltet­ték a kérdést: vajon hogyan tetsze­ne ma a megelevenedő milói Vé­nusz? Sikert aratna-e bikiniben vagy divatos szabású ruhában? A legvalószínűbb az, hogy nem, sőt ta­lán fogyókúrába kellene kezdenie, ha változatlanul „a világ legszebb asszonya” címre törekedne! A görögöktől a rómaiak vették át a képzeletbeli stafétabotot. Ám a ha­talmas birodalmat megteremtő , ka­tonáskodó és a folytonos hódítást élethivatásnak tekintő h­ősök sze­mében a görögök szépségkultusza csupán egy leigázott nép elpuhult, haszontalan kedvtelése volt. A szép ifjak imádatát megvetették, a köz­társaság korának­ jellemző asszony­ideálja pedig az erényes Lukrécia volt: ő inkább tőrt döfött a szívébe, de nem hagyta magát meggyalázni. A köztársaság korának utolsó és a császárság első szakaszában azután a rómaiak is értékelni kezdték a gö­rögök művészetét és szépségeszmé­nyét. Augustus császár (i. e. 63— i. sz. 14) szobra ismét szinte egy ifjú isten. A fiatal császár tudatosan ál­lította propagandisztikus céljainak szolgálatába a görög művészetet. A hanyatló császárság korában­­a III. Martialis (i. sz. 40-104) írta ezt egy epigrammájában. Jelkép értékű so­rok, különösképpen érzékletesen mu­tatják, hogy mennyire mulandónak tekintette a szépséget, az ember kül- Római frizurák századtól kezdve), amikor az egyén — még a fényűző gazdagságban élő egyén is — ki volt szolgáltatva a zsar­nokok szeszélyének, a szépség újra nagyon fontos lett. A csak a már lá­tó, csak a pillanat boldogságát kereső életfelfogás a szépséget áru­cikké tette, s vele a férfiak és a nők is pénzt, hatalmat szerezhettek ma­guknak. Példa rá Antinous, aki így emelkedett alacsony sorból Hadria­nus császár kegyencévé. Nőies, für­tös, érzéki feje, erőtlen teste egy el­puhult, bomló társadalom ízlését tük­rözi. Szépségápoláshoz: szám­árcsorda A szépségükkel hatalmat szerző asszonyok közül Poppea az egyik legismertebb. Nero császár (i. sz. 54— 63) hírhedt felesége rendszeresen für­dött szamártejben, mert attól (állító­lag) bársonyossá és üdévé vált a bőre, s hogy semikor se kelljen fontos szépítőszerét nélkülöznie, hosszabb útjaira egy egész szamárcsorda is el­kísérte. A császárkor ficsúrjai és divatdá­mái körül seregnyi rabszolga szorgos­kodott a szépítőszerek tömkelegével. Az i. e. I. században a férfiak is pú­­derezték magukat, a szemhéjukat aranyporral festették, s éppúgy ke­zelték a hajsütővasat, mint a nők. A görögök állandó „klasszikus” hajvi­seletével ellentétben Rómában szin­te évenként változott a „divatfrizu­ra”, sőt, a történetírók szerint Marcus Aurelius tizenkilenc évnyi uralkodá­sa alatt háromszáz különböző frizu­rát hordtak a nők. A fekete — ám a szőke északi szépségekre hasonlíta­ni kívánó — asszonyok haját gyak­ran tönkretették a rossz festékek, s az „eredmény” az volt, hogy sokak­nak parókát kellett hordaniuk. Említettük már: a rómaiak átvet­ték a görög szépségeszményt, az ideá­lisnak vélt testarányokat, de éppen a lényegben változtattak rajtuk. Az „isteni tökéletességet” megtöltötték nemiséggel, izgalmas szabálytalan­sággal, a görög harmónia helyébe az egyéni varázs, az „örök szépség” he­lyébe pedig a pillanatnak a szépsége lépett. Nemének állapotát a római birodalom közéleti embere, művelt polgára. F. Dózsa Katalin (Magyar Nemzeti Múzeum) „Nem volt senki olyan szép, mint amilyen te, Lycoris, Senki sem olyan szép most, mint amilyen Glycera, Ő is olyan lesz, mint te, de te már olyan soha, mint ő, őt akarom, s téged már csak akartalak én!” (Következik: Égi és földi gyönyörűségek)

Next