Élet és Tudomány, 1985. január-június (40. évfolyam, 1-26. szám)

1985-05-03 / 18. szám

51E jelű utat végül alig egy héttel a március 7-re ter­vezett indítás előtt várat­lanul törölték, pontosabban összevonták a következő, 51D jelű űrrepüléssel. Mi indokolta a NASA meglepő döntését? A NASA a jövő­ben az űrrepülőgépekkel való kapcsolatot három ha­talmas TDRS közvetítőhold segítségével kívánja folya­matossá tenni (lásd: É. T., 83­18). Ezek közül az első, miután keserves manőve­rekkel geostacionárius pá­lyára került, 1984-ben ugyan már működött, de időnként indokolatlan ki­eséseket produkált, mintha más, külső rádióadók za­varnák működését. A NA­SA végül február végén el­lenőrző kísérleteket hajtott végre, s megállapította, hogy a hiba valóban meg­van, s az oka a TDRS hol­dak bizonyos áramköreinek rossz tervezése. Minthogy attól kellett félni, hogy ezek után a TDRS holdakon ala­puló katonai fontosságú közvetítőrendszer kívülről bármikor elnémítható, uta­sítást adtak a TDRS—2 azonnali átalakítására. En­nek a lépésnek azonban messzemenő következmé­nyei lesznek az űrrepülő­gépek ez évi programja szempontjából. Nemcsak a TDRS rendszer még hiány­zó két holdjának felbocsá­tása halasztódik el bizony­talan időre, hanem a Spa­­celab űrállomás 1985-re tervezett útjait is módosí­tani kell, mivel az űrállo­más műszereinek méréseit e holdak továbbították vol­na a Földre Eredetileg úgy tervez­ték, hogy a TDRS—2 és az Anik C—1 kanadai távköz­lési holdat a Challengerről helyezi pályára Karol Bob­ko parancsnok és öttagú le­génysége. A március elejei döntés értelmében végül április 12-én a Discovery indult a világűrbe kissé módosított személyzettel és feladattal. Patrick Baudry francia űrhajós kimaradt az utazásból, viszont csat­lakozott a legénységhez Ja­ke Garn utahi republikánus szenátor is. Garn, aki ko­rábban pilótaként tízezer órát töltött a levegőben, egyben a NASA költségve­tését felülvizsgáló szenátusi albizottság vezetője. A re­pülés programjában a ka­nadai távközlési hold és egy Syncom (Leasat) típu­sú katonai hold pályára helyezése szerepelt. Az utóbbi feladatot nem sike­rült megoldani; a kidobás során beszorult a holdon elhelyezett indítókar és még utólag, az űrrepülőgép manipul­átorkarjával sem sikerült megmozdítani. Hiába hosszabbították meg két nappal a Discovery út­ját, a hold továbbra is élet­telenül kering a Föld kö­rül. Az űrhajósok április 19-én tértek vissza a föld­re. Az űrrepülőgépek 1985. évi programja így teljesen bizonytalanná vált. Erede­tileg tizenhárom indítást terveztek, de ez már alig­ha valósul meg (tavaly a tervezett tíz repülés felét sikerült végrehajtani). Tavaly augusztusban Reagan elnök bejelentette, hogy valamelyik 1986. évi űrrepülésre civil utasként egy amerikai tanárt is fel­visznek. Személyét országos pályázat útján választják ki, s arra máris mintegy 80 ezer alsó- és középfokú tanár jelentkezett. A győz­tes 120 órányi kiképzést kap, s elsősorban fényképez és filmez majd a világűr­ből. A repülés után a NA­SA alkalmazottja marad egy évig, s ezalatt az űrre­pülési programot népszerű­sítő előadókörutat tesz az országban. Halley-előkészületek Mint ismeretes, az 1985— 1986-ban visszatérő Halley­­üstököshöz a NASA nem indít külön űrszondát. Már úton van azonban a két nemzetközi VEGA űrraké­ta: júliusban a nyugat­európai országok Giotto űr­szondája, augusztusban pe­dig Japánból a Planet—A indul az üstökös felé. (1985. január 8-án előőrsként a japán Szakigake (MS—T5) jelű szonda indult a Hal­ley felé.­ Ezekben a vállal­kozásokban az amerikaiak­nak szerény szerepük van. Nemrég hozták nyilvános­ságra, hogy a VEGA szon­dákon repül egy-egy beren­dezés (a DUSMA) az üstö­kös körüli porfelhő elem­zésére: ezt John Simpson chicagói professzor tervez­te. Simpson 1983 őszén Hol­landiában tartott előadást újszerű műszeréről. Ezután kapott meghívást Moszkvá­ból, az Űrkutatási Intézet­től, hogy eszközét készítse el a VEGA program szá­mára. Az együttműködés, amelyet a legfelső szinten is jóvá­hagytak, de nem publikáltak, a rendelke­zésre álló rövid idő elle­nére sikeres volt, az ame­rikai berendezések szovjet rakétával indultak a Hal­­ley-üstökös felé. Az 1984 decemberében indított VEGA—1 és —2 szovjet űrszondák 1985 márciusában már félúton voltak a Vénusz felé. Ja­nuárban több magyar fe­délzeti műszert is sikerrel kipróbáltak távirányítás­sal, köztük volt a kozmi­­kussugárzás-elemző Tünde és a töltött részecskéket elemző Plazmag. Március­ban az ugyancsak magyar fejlesztésű központi adat­gyűjtő egység (a Bliszi) és a tévérendszer is sikeresen vizsgázott kozmikus körül­mények között. Március közepén a VE­GA—1 és —2 helyének pontos meghatározására használt VLBI-rendszert is sikeresen kipróbálták. Az igen nagy bázisvonalú rá­­dió-interferométer mérésein alapuló helymeghatározást a Vénusz légkörében kibo­csátott és ott lebegő ballon­szonda helyének beméré­sé­re használják majd. A NASA-t két másik el­gondolás is foglalkoztatja avégett, hogy ne maradjon le teljesen az üstökösök űr­eszközökkel végzendő vizs­gálatában. Az egyik mű­ködő amerikai űrszondát, a Vénusz körül 1978 (!) óta keringő Pioneer—Venus—1 szondát decembertől átál­lítják a Halley-üstökös ult­raibolya sugárzásának meg­figyelésére. A jövő év ele­jén ugyanis mind a Vé­nusz, mind az üstökös a Napnak a Földről nem lát­ható — ezért földi távcsö­vek számára elérhetetlen — oldala mögött tartózkodik. A másik terv ugyancsak elsősorban az üstökös ult­raibolya színképének vizs­gálatát veszi célba, de Föld körüli pályáról. 1986 tava­szán három alkalommal ASTRO néven különleges távcsöveket kívánnak fel­bocsátani az űrrepülőgép csomagterében. A hétna­posra tervezett repülések során három-három csilla­gász foglalkozna az üstökös megfigyelésével. Elsősor­ban azt remélik, hogy min­den eddiginél pontosabban sikerül meghatározni az üstökös kémiai összetételét. Kisbolygót is vizsgál a Galileo Az űrszondák az elmúlt évtizedekben már közelről végigfényképezték a Nap­rendszer legfontosabb égi­testtípusainak legalább egy­­egy képviselőjét: óriásboly­gók, Föld típusú bolygók, nagyholdak, törmelék hol­dak, és a közeljövőben üs­tökösök kerülnek sorra. Maradtak még a kisboly­gók, az aszteroidák. Több terv is létezik már kisboly­gók sorozatos végiglátoga­­tására, pillanatnyilag még­is úgy tűnik, hogy az első ilyen megközelítésre 1986 decemberében, a Galileo amerikai Jupiter-szonda útján kerül sor. Eredetileg tulajdonképpen csak azzal a céllal vizsgálták végig 3600 kisbolygó pályáját, hogy nem veszélyezteti-e valamelyikük a kisbolygó­övezeten átrepülő Galileo szondát. Közben azonban kiderült, hogy az egyik vi­szonylag nagy kisbolygó, a 29 Amphitrite nevű szinte tökéletesen „útba esik” a Jupiter felé. A Galileo pá­lyáján alig kell változtatni ahhoz, hogy körülbelül 10 000 km távolságra meg­közelítse a kisbolygót. A program e célra szükséges módosítását 1985 december végén jelentették be a NA­SA vezetői. Az Amphitrite a tizen­kettedik legfényesebb kis­bolygó, átmérője 200 km. A Galileo kamerái mintegy két órán át fényképezik majd, s a képeken a 200 m­­nél nagyobb alakzatok lesznek megkülönböztethe­tők. A program módosítása miatt az űrszonda három­hónapos késéssel érkezik csak a Jupiterhez (1. ábra), ez 10—20 millió dollárnyi többletköltséget jelent. Kétségtelen azonban, hogy a siker kárpótolna a vesz­teségekért, hiszen befejezné a Naprendszer égitesteinek az űrkutatás eszközeivel végzett „leltárba vételét”. A Vénusz részletes radartérképezése Mint arról egyik koráb­bi Krónikánkban (lásd: É. T„ 1984­3) beszámoltunk, a Venyera —15 és —16 1983 októberében igen elnyúlt Vénusz körüli pályára állt. Az űrszondák pályáját úgy választották meg, hogy bolygóközelben a 62°-os északi szélesség felett re­püljenek, s a saroktól mintegy 30°-os szélességig készítsék radarfelvételeiket és magasságméréseiket, rá­diósugaraikkal áthatolva a teljesen átlátszatlan, vas­tag felhőtakaróm. Egy-egy keringés során a szondák oldalra néző rádiólokátorá­ból kibocsátott, körülbelül 160 km széles és 8000 km hosszú felszíni sávról visz­­sza­verődött rádióhullámo­kat vették. A visszaverő­dött rádióhullámokból szá­

Next