Élet és Tudomány, 1991. július-december (46. évfolyam, 27-52. szám)

1991-12-06 / 49. szám

ÉLET ÉS TUDOMÁNY A TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT HETILAPJA Főszerkesztő: DR. WOLFNER ANDRÁS Főszerkesztő-helyettes: KERNER ISTVÁN Szerkesztőség: Budapest Vill., Bródy S. u. 16. Postacím: Élet és Tudomány Budapest, Pf. 47. 1428 Telefon: 138-3777 Kiadja: a Hírlapkiadó Vállalat Felelős kiadó: HORTI JÓZSEF vezérigazgató Budapest Vill., Blaha Lujza tér 3. Postacím: Budapest 1959 Telefon: 138-2399, 138-4300 Telex: 22-70-40 Telefax: 13-83-150 és 13-84-429 Athenaeum Nyomda Budapest, 91.1580 Felelős vezető: LOSONCZY GYÖRGY vezérigazgató Index: 25 245 ISSN 0013-6077 Megjelenik a TIT Élet és Tudomány Egyesülete gondozásában. A Közok­tatási és Művelődésügyi Minisztéri­um a lap kiadását 1991-ben 2,5 mil­lió, az OTKA 2 millió forinttal támo­gatja. A szerkesztőbizottság tagjai: Andorka Rudolf, Antalóczy Zoltán, Bácskai Tamás, Berényi Dénes, Bo­tos Katalin, Buda Béla, Csányi Vil­mos, Furka Árpád, Grétsy László, Halász László, Jantsky Béla, Kapás Sándor, Kósa László, Kozma Tamás, Lengyel István, Német Lajos, Nyíri J. Kristóf, Sándorné Szennyessy Ju­dit, Sas Elemér, Steiger István, S. Tóth László, Szabó Miklós, Szé­kely Sándor, Szentgyörgyi Zsuzsa, Zách Alfréd Olvasószerkesztők: Sz. Érdi Éva (ter­mészettudományok), Szőke István (társadalomtudományok) Képszerkesztő: Újvári Imréné Tervezőszerkesztő: Mohi Zsolt Főmunkatárs: Barabás Zoltán Rovatszerkesztők: Albert Valéria (mezőgazdaság, föld­rajz), Barabás Zoltán (biológia), Fo­dor Lajos (fizika, kémia), Juhari Zsu­zsanna (történelem, néprajz, régé­szet, közgazdaság), Kerner István (műszaki tudományok), Nagyné Szabó Ilona (földtudományok, bota­nika), Pécsi Tibor (orvostudomány) Fotóriporterek: Bojtár Ottó, Hor­­nyánszky Katalin Levelezés: Veresné Varga Ágnes Meg nem rendelt fényképekért és kéziratokért a szerkesztőség nem vállal felelősséget Terjeszti a Magyar Posta. Az Élet és Tudomány előfizethető bármely hír­lapkézbesítő postahivatalnál, a hír­lapkézbesítőknél, a Posta hírlapüzle­teiben és a Hírlap-előfizetési és Lap­ellátási Irodánál (HELIR) Budapest XIII., Lehel u. 10/A 1900, közvetle­nül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámlára Előfizetési díj negyedévre 384,- Ft Külföldön terjeszti a „Kultúra” Külkereskedelmi Vállalat Budapest, Pf. 149. 1389 LÉLEKTANI LELEMÉNYEK • • Önjutalmazás Az igazi jó munkához mindig szükség van belső késztetésre is, vagyis arra, hogy az ember jókedv­vel, lelkesedésből végezze feladatát. A mások ál­tal a munkáért mechanikusan kiutalt jutalom azonban éppen ezt az örömöt veszi el, mert az automatikusan jutalmazott személyben előbb­­utóbb az az érzés alakul ki, hogy voltaképpen csak a díjért dolgozik. Ám számos lélektani vizs­gálat szerint, ha a feladat elvégzője maga állapít­ja meg, hogy munkája alapján jár-e neki jutalom vagy sem, a munkakedv továbbra is fennmarad. A kanadai Alberta Egyetem három munkatár­sa - M. E. Enzie, J. P. Roggeveen és Sh. C. Look - azonban arra figyelmeztet, hogy az önjutalmazás csakugyan jótékony hatású, de csak akkor, ha tel­jesen világosan meg van határozva, hogy milyen teljesítményt kell nyújtani a jutalom elnyerésé­nek érdekében. Elméletük igazolására Enzle és munkatársai ötven egyetemi hallgatót kértek fel, hogy egyéni ülések során játsszanak két menetet egy játék a betűkkel típusú fejtörővel. (Dobókoc­kák oldalára rajzolt betűk véletlenszerűen előál­ló csoportjából kellett értelmes szavakat összeál­lítaniuk.) Minden diáknak azt mondták, hogy akkor kapnak jutalmat (3 dollárt), ha sikerül „összetett nyelvi mintákat” előállítaniuk. A részt­vevők egyik csoportjának a kísérlet vezetői sem­mit sem mondtak arról, hogy ez a homályos megfogalmazás mit is jelent tulajdonképpen. Ezek a személyek tehát nem voltak tisztában vele, hogy voltaképp milyen teljesítményt kell nyújta­niuk ahhoz, hogy jutalomban részesüljenek. A résztvevők másik csoportja előtt viszont a pszi­chológusok példák segítségével világították meg, hogy mit értenek összetett nyelvi mintán. (A meghatározás nagyon tág volt, gyakorlatilag minden szót besoroltak a kitalált kategóriába.) A két menet lejátszása után mindkét csoport egyik fele egy külső megfigyelő döntése alapján jutal­mat kapott, a többieknek viszont maguknak kel­lett eldönteniük, hogy megérdemlik-e a 3 dol­lárt, vagy sem. (A jutalmat egyébként kivétel nél­kül mindenki megítélte magának.) Ezután következett a kísérlet talán legfonto­sabb része: a személyeket mintegy véletlenül 10 percre magukra hagyták, s egy rejtett ablakon át figyelték, hogy mennyi ideig folytatják még a já­tékot - már csupán a maguk örömére. A kutatók feltételezése beigazolódott: azok az önjutalma­­zók, akiket előzőleg felvilágosítottak a követel­ményekről - s így a második menet után biztosak lehettek benne, hogy megdolgoztak a pénzért háromszor olyan hosszú ideig folytatták (most már jutalom nélkül) a játékot, mint azok a társaik, akik csak úgy „találomra” voltak kénytelenek megítélni saját eredményességüket. Utóbbiakat talán bántotta és lehangolta a lelkiismeret-fur­­dalás, vagyis az, hogy nem lehettek benne bizto­sak, csakugyan megérdemelték-e az önmaguk­nak kiutalt jutalmat? Mannhardt András A HÁTLAPON Szent Ambrus Nagy Konstantin halála (377) után a kereszténység még gyen­ge lábakon állt. Nemcsak Arius presbiter (377) tanai (Krisztus nem egylényegű az Atyával, ha­nem emberi teremtmény) osz­tották meg a hívőket, de Julianus császár is szakított Jézus tanaival (351) és visszatért a pogány­sághoz. Ambrosius (Ambrus) előkelő római főhivatalnok (praefectus praetorio) gyermekeként szüle­tett 334 táján Galliában. Rómá­ban jogot tanult, s 370-ben már Liguria kormányzója. E római tartomány székhelye Milánó volt. Ambrust igazságos, lelkiis­meretes és bölcs férfiúként is­merték, aki rokonszenvezett a kereszténységgel, de csak „hit­újonc” (katekumen) volt akkor, amikor 374-ben a milánói ke­resztények közfelkiáltással püs­pökké választották. (December 7-én szentelték püspökké s azóta is ez az ünnepnapja.) Előbb lett tehát püspök és csak utána ke­resztelték meg! Ambrosius im­már kormányzó és püspök egy személyben. Rendületlenül hir­dette a kereszténység kizáróla­gosságát, s noha három császár­nak is barátja volt, az egyházat nem rendelte alá a császárnak. Vagyonát szétosztotta a szegé­nyek között, a gazdagokat osto­rozta. „Figyelj a szegényre, add meg neki, ami megilleti...’' - hirdette. Művei közül - melyek nagyobb­részt kiállták az idők próbáját - leghíresebb A kötelességekről cí­mű. Ambrus püspök vezette be a templomokban a hívők ének­lését (386-tól). Maga is írt Istent dicsérő énekeket (himnuszokat, zsoltárokat). Ambrus püspök nevezte elsőként Jézus anyját Szent Szűznek és ő tette egyházi törvénnyé: a súlyos bűnökért mindig nyilvánosan vezekelni kell! A 397-ben elhunyt Ambrus püspököt teljes egyházi díszben ábrázolja a kőszegi múzeum 1479-ből származó Szent Bibliá­ja. (A cikk Arcok, alakok, an­gyalok a középkorból című, ha­vonta jelentkező sorozatunk el­ső része.) Bakay Kornél 1567

Next