Élet és Tudomány, 1999. január-június (54. évfolyam, 1-26. szám)

1999-02-19 / 8. szám

VÁOLOGATÓ A határon levő házak abla­kaiból addig menekülhettek az emberek, amíg be nem falazták azokat. Az égbolt fényének polari­zációját a hangyáktól a ma­darakig számos állat hasz­nálja tájékozódásra. Armstrongék után még öt expedíció látogatta meg a Holdat: utoljára az Apollo-17 űrhajósai jártak ott 1972 de­cemberében. A koponyacsontok hatá­rán levő varratok idő előtti elcsontosodása nemcsak a koponya alakját változtatja meg, hanem az agy fejlődé­sét is megzavarhatja. Az Élet És Tudomány 1999-ben a József Attila Alapítvány, a Környezetvédelmi Minisztérium, a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt., a Magyar Szabadalmi Hivatal, az Oktatási Minisztérium, a Nemzeti Kulturális alap, az Országos Műszaki Fejlesztési bizottság, az Országos Tudományos Kutatási Alap, a Paksi Atomerőmű rt. és a Soros Alapítvány anyagi támogatásával, ILLETŐLEG OLVASÓINK ADÓFORINTJAIBÓL JELENIK MEG. 226 ■ Élet és Tudomány ■ 1999/8 /IV 1 Az ifjúság etikai M­ű szocializációját J Xiaim' KA OLVASÓNK!­lasztotta vitaté­■■ ■■ rma ■■ ■■ mm ■■ ■■ mának évtize­des fennállása alatt az egykor volt Tanakodó rádió­műsor. A szép kifejezést is ott tanultam, és magam­nak úgy fordítottam le, hogy mivel az ember nem eti­kai lényként születik, társadalmi beilleszkedése köz­ben kell kialakulnia morális érzékének, erkölcsi norma­­rendszerének is. Ezek nem öröklődő, hanem tanult tulajdonságaink. Ha pedig tanuljuk, akkor kiktől, hol, mikor és hogyan? A műsorok kerekasztala köré mindig különböző értékrendek képviselőit hívtuk (induló cikksoroza­tunk szerkesztőjével a Tanakodó műsorvezetői vol­tunk), szigorúan betartva a pluralitás elvét. Az egyébiránt néha homlokegyenest ellentétes világné­zeti, politikai és nevelési elveket ütköztető szakem­berek szinte egységesen abból indultak ki, hogy az iskolában tantárgyként ne szerepeljen az etika. Arról viszont, hogy az iskola — ahol ma a diák életének ja­va részét tölti — mi módon oldja meg ezt a nevelési feladatot (amelyre sok család nemcsak képtelen, ha­nem alkalmatlan is), bizony, gyakorlatban alkalmaz­ható elképzelés nemigen hangzott el, de még mód­szertani fogás is alig. Akkor műsorvezetőként, most főszerkesztőként nincs jogom a kérdésben állást foglalni (sajtóetikai norma). De a kimondatlan lesse el! konklúzióból mi­nimum a meg kell mutatni! következik. A problémát először fel kell fognunk — ez didaktikai alapelv —, példák sorozatával célszerű körüljárnunk. Erre tesz kísérletet a Diákoldalakon a Moral(l)ista című interjúsorozat, amelynek alcíme az is lehetne: etika oldalnézetben. Különböző foglalkozású embere­ket kérdezünk arról, hol észlelnek — főként szakmai gyakorlatukban — etikai momentumokat. Nem az el­méletek magas lelátóira kívánunk felülni, hanem megpróbálunk bemenni a mai élet arénájának ver­­sengő-kooperáló szereplői közé. H. J. LIV. évfolyam 8. szám 1999. február 19. TARTALOM 227 ELSŐ KÉZBŐL 228 Szép hazánkat várva A BUDAI VÁROSKÚT Szablyár Péter 232 A BERLINI FAL 2. Németh István 235 Sarkított világ AZ ÉGBOLTPOLARIZÁCIÓ ÉS AZ ÁLLATOK Horváth Gábor — Rüdiger Wehner— Gál József - Pomozi István 238 A GONDOLKODÁS ISKOLÁJA Nyelv és Élet MIKOR OLDALI, MIKOR -OLDALI? Holczer József 239 Kozmikus történelem KIS LÉPÉS EGY EMBERNEK... Dr. Mészáros István IX-XVI DIÁKOLDAL 244 KOPONYAHIBÁK Dr. P. T. 246 REJTVÉNYEK 247 FIGYELMÉBE AJÁNLJUK! 248 PF. 47. 249 A TUDOMÁNY VILÁGA 254 A hátlapon FARKASBOROSZLÁN Andrássy Péter Látogatóban NAGY IVÁN K. M. 255 Lélektani lelemények SZOCIALISTA REFLEXEK? Mannhardt András (imképü­nk: A Sas holdkomp az anyaűrhajóból nézve, leszállás előtt (nagy kép, Collins felvétele), Holdra szállás után (kis kép, Armstrong felvétele). A Kis lépés egy embernek... című cikkünkhöz KÖVETKEZŐ SZÁMUNKBÓL: Kozmikus történelem - Óriási ugrás az emberiségnek ■ Tüdőhörgőcske­­gyulladás ■ A hemokromatózis mole­kuláris genetikai vizsgálata • Dosz­­szié: Szerencsés mostohák - régi térképek: A karlócai béke

Next