Élet és Tudomány, 1999. január-június (54. évfolyam, 1-26. szám)
1999-02-19 / 8. szám
VÁOLOGATÓ A határon levő házak ablakaiból addig menekülhettek az emberek, amíg be nem falazták azokat. Az égbolt fényének polarizációját a hangyáktól a madarakig számos állat használja tájékozódásra. Armstrongék után még öt expedíció látogatta meg a Holdat: utoljára az Apollo-17 űrhajósai jártak ott 1972 decemberében. A koponyacsontok határán levő varratok idő előtti elcsontosodása nemcsak a koponya alakját változtatja meg, hanem az agy fejlődését is megzavarhatja. Az Élet És Tudomány 1999-ben a József Attila Alapítvány, a Környezetvédelmi Minisztérium, a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt., a Magyar Szabadalmi Hivatal, az Oktatási Minisztérium, a Nemzeti Kulturális alap, az Országos Műszaki Fejlesztési bizottság, az Országos Tudományos Kutatási Alap, a Paksi Atomerőmű rt. és a Soros Alapítvány anyagi támogatásával, ILLETŐLEG OLVASÓINK ADÓFORINTJAIBÓL JELENIK MEG. 226 ■ Élet és Tudomány ■ 1999/8 /IV 1 Az ifjúság etikai Mű szocializációját J Xiaim' KA OLVASÓNK!lasztotta vitaté■■ ■■ rma ■■ ■■ mm ■■ ■■ mának évtizedes fennállása alatt az egykor volt Tanakodó rádióműsor. A szép kifejezést is ott tanultam, és magamnak úgy fordítottam le, hogy mivel az ember nem etikai lényként születik, társadalmi beilleszkedése közben kell kialakulnia morális érzékének, erkölcsi normarendszerének is. Ezek nem öröklődő, hanem tanult tulajdonságaink. Ha pedig tanuljuk, akkor kiktől, hol, mikor és hogyan? A műsorok kerekasztala köré mindig különböző értékrendek képviselőit hívtuk (induló cikksorozatunk szerkesztőjével a Tanakodó műsorvezetői voltunk), szigorúan betartva a pluralitás elvét. Az egyébiránt néha homlokegyenest ellentétes világnézeti, politikai és nevelési elveket ütköztető szakemberek szinte egységesen abból indultak ki, hogy az iskolában tantárgyként ne szerepeljen az etika. Arról viszont, hogy az iskola — ahol ma a diák életének java részét tölti — mi módon oldja meg ezt a nevelési feladatot (amelyre sok család nemcsak képtelen, hanem alkalmatlan is), bizony, gyakorlatban alkalmazható elképzelés nemigen hangzott el, de még módszertani fogás is alig. Akkor műsorvezetőként, most főszerkesztőként nincs jogom a kérdésben állást foglalni (sajtóetikai norma). De a kimondatlan lesse el! konklúzióból minimum a meg kell mutatni! következik. A problémát először fel kell fognunk — ez didaktikai alapelv —, példák sorozatával célszerű körüljárnunk. Erre tesz kísérletet a Diákoldalakon a Moral(l)ista című interjúsorozat, amelynek alcíme az is lehetne: etika oldalnézetben. Különböző foglalkozású embereket kérdezünk arról, hol észlelnek — főként szakmai gyakorlatukban — etikai momentumokat. Nem az elméletek magas lelátóira kívánunk felülni, hanem megpróbálunk bemenni a mai élet arénájának versengő-kooperáló szereplői közé. H. J. LIV. évfolyam 8. szám 1999. február 19. TARTALOM 227 ELSŐ KÉZBŐL 228 Szép hazánkat várva A BUDAI VÁROSKÚT Szablyár Péter 232 A BERLINI FAL 2. Németh István 235 Sarkított világ AZ ÉGBOLTPOLARIZÁCIÓ ÉS AZ ÁLLATOK Horváth Gábor — Rüdiger Wehner— Gál József - Pomozi István 238 A GONDOLKODÁS ISKOLÁJA Nyelv és Élet MIKOR OLDALI, MIKOR -OLDALI? Holczer József 239 Kozmikus történelem KIS LÉPÉS EGY EMBERNEK... Dr. Mészáros István IX-XVI DIÁKOLDAL 244 KOPONYAHIBÁK Dr. P. T. 246 REJTVÉNYEK 247 FIGYELMÉBE AJÁNLJUK! 248 PF. 47. 249 A TUDOMÁNY VILÁGA 254 A hátlapon FARKASBOROSZLÁN Andrássy Péter Látogatóban NAGY IVÁN K. M. 255 Lélektani lelemények SZOCIALISTA REFLEXEK? Mannhardt András (imképünk: A Sas holdkomp az anyaűrhajóból nézve, leszállás előtt (nagy kép, Collins felvétele), Holdra szállás után (kis kép, Armstrong felvétele). A Kis lépés egy embernek... című cikkünkhöz KÖVETKEZŐ SZÁMUNKBÓL: Kozmikus történelem - Óriási ugrás az emberiségnek ■ Tüdőhörgőcskegyulladás ■ A hemokromatózis molekuláris genetikai vizsgálata • Doszszié: Szerencsés mostohák - régi térképek: A karlócai béke