Élet és Tudomány, 1999. január-június (54. évfolyam, 1-26. szám)

1999-05-28 / 22. szám

volt: az egyetemeken Berlintől Var­sóig, Budapesttől Bukarestig napi­renden voltak a „zsidóverések”. Har­cias egyetemisták bántalmazták zsi­dó évfolyamtársaikat, és igyekeztek megakadályozni őket tanulmányaik folytatásában és befejezésében. A né­met mintára létrejött Burschen­­schaftok szoros kapcsolatban álltak a szélsőjobboldali pártokkal, s tagjaik megtehették mindazt, amiért konszolidáltabb ko­rokban a politikusok nem vállaltak felelősséget. A radikális diákok és a hozzájuk csapódó kalandor elemek alkották a „nemzeti radikalizmus” avantgárdját, sőt, Romániában ebből a körből nőtt ki a Vasgárda, „Mihály arkangyal légiója”, a szélsőjobb ve­zető ereje is. Ha arra a kérdésre ke­ressük a választ, miért voltak fogéko­nyak a fasiszta ideológiára Közép- és Nyugat-Európa társadalmai, s a nyu­gati demokráciák miért bizonyultak ellenállóbbnak a „lelki fertőzéssel” szemben, akkor a paraszti tömegek elmaradottsága, a tovább élő antisze­mita hiedelmek mellett figyelembe kell vennünk e diákmozgalmakat is, valamint az értelmiségi elit meghatá­rozó szocializációs folyamatait. A magyar egyetemisták legnagyobb hatású szervezete az 1919 őszén megalakult Turul Bajtársi Szövetség volt, amely a jogászokat, a mediku­sokat és a bölcsészeket tömörítette, míg a hasonló beállítottságú Hungária Bajtársi Szövetség a Műegyetemen szervezkedett. Jelentős volt még a két év múlva megalakult Emericana katolikus egyesület, kisebb súlyú volt a legitimista szellemű Szent István Bajtársi Szövetség. A szö­vetségek tagjai — német mintára — meghatáro­zott színeket, jelvé­nyeket és tányérsapkát viseltek: a Turulnak fekete, a Hungáriá­nak kék, az Eme­­ricanának zöld, a Szent Istvánnak fe­hér színű sapkája volt. Működtek még más egyesületek is, mint pél­dául a Székely Egyetemi és Főiskolai Hallgatók Egyesülete, s akadtak egyéb területi és vallási alapon szervezkedő csoportok is, de a legnépesebbek és a legnagyobb hatásúak a bajtársi egye­sületek voltak, azon belül a Turl és a Hungária. Társadalmi halottak Sajtójuk már ebben az időben meg­előlegezte az 1938-as, az 1939-es és az 1941-es zsidótörvények antisze­mitizmusát, amely — a holocaust közvetlen előzményeként — „társa­dalmi halottá” nyilvánította a ma­gyar zsidóságot. E szervezetek mindennapi életére az a visszaemlékezés világított rá, amelyre véletlenül bukkantam. A hetvenes évek közepén elhunyt dr. B. K. az orvosi kari Tuml Bajtársi Szövetség Csaba Bajtársi Egyesületé­nek tagja lett. Dr. B. K. visszaemlé­kezése szerint a Csaba „az orvoskariak tömörülése volt, s legnépesebb vala­mennyi között. Ha október 6-án, márci­us 15-én vagy a Miklós-napifáklyás fel­vonulásra felsorakozott, öt-hat századot is kitett. 1932-ben én vittem nehéz se­lyemzászlaját az élen. Ekkor törzsfője voltam a Balassa törzsnek, később az egyesület főkincstárnoka. Egy-egy törzs negyven-ötven tagból állott. Valameny­­nyinek élén, mint patrónus, felkért or­vosprofesszor gyámkodott. Az összejöveteleken szép számmal megje­lentek doktoráltak is mint pártoló tagok, dominusok. Havonta tartott összejöve­tel. Táborozás. A Nemzeti Hiszekegy elmondása után a törzsfő üdvözölte a megjelenteket, a vendégeket, ismertette az eseményeket és a kiadott utasításokat; a pénztáros a mindig sovány tárca ad­ta lehetőségeket. Alkalomszerű hazafi­as beszédet mondott valamelyik végzett orvos. Majd szakmai, tudományos elő­adás következett az újabb felfedezések köréből, hozzászólásokkal... Ezután »Gaudeamus« és a garabonciás vezette vigalom. ” B. K. leírta azokat a zavargásokat, amelyek azután robbantak ki, hogy a Tuml 1927. október 24-én hallga­tói nagygyűlést tartott. Ezen a szó­nokok a Bethlen-kormány engedé­kenysége, a numerus clausus tervbe vett enyhítése elleni fellépésre szó­lítottak fel. Céljai elérésére a „ke­resztény-nemzeti ifjúság” félbesza­kította az előadásokat, lehetetlenné tette a félév folytatását, egyszer­smind „hadat üzent” az egyeteme­ken tanuló mintegy 6 százaléknyi zsidó diáknak. Az egyetemi, főiskolai „zsidóveré­sek” elsősorban szociálpszichológiai szempontból méltók a figyelemre. Amikor egy értelmiségi fiatalt rávet­tek arra, hogy gátlásait levetkőzve, a szakmai szolidaritást megtagadva en­gedje szabadon agresszív ösztöneit, sok tekintetben már meg is határoz­ták pályáját. A jövendő elit újabb és újabb nemzedékei sajátították el azt a képességet, hogy a keresztény—zsidó viszonyt bármikor kiélezzék, és eb­ből hasznot húzzanak. A diszkrimi­náció mechanizmusát működtetve hosszabb távra sikerült eltorlaszolni az utat a zsidó értelmiségiek előtt, Iai Hallgatód Bajtársi Ti bajtársi törzs tóL,"“' biSZTÁ !^",s,nt*ta ■ n. ^ *■**-«* b °^ozására%. 682 ■ Élet és Tudomány ■ 1999/22

Next