Élet és Tudomány, 2001. január-június (56. évfolyam, 1-26. szám)
2001-01-12 / 2. szám
tak időt adni a nézőknek arra, hogy reálisan felmérhessék, milyen eredményt is érnének el, ha egyszer bekerülnének az adásba... Egy-egy vetélkedő nézettségét növeli, ha a képernyő előtt ülők beleképzelhetik magukat a sikeres játékos helyébe. Ez könnyű kérdésekkel érhető el, ami azonban egy többszereplős vetélkedőn nem igazán járható út. A másik véglet: a Legyen Ön is milliomos! A föltett kérdések túlnyomó többsége annyira könnyű, hogy az óvodai középsős csoport farsangján találkozhatunk hasonlókkal. Ez persze nem jelenti azt, hogy a nagy nyeremények elérhető közelségbe kerülnek, hiszen egy idő múltán a kérdések nehézségi foka hirtelen ugrásszerűen megemelkedik, és kesebb pénzt elnyerve kiszállnak a küzdelemből. Addig azonban már túljutnak 7-8 kérdésen, azaz az elhangzó kérdések 80-90 százalékára szinte minden néző tudja a választ, így bármikor kapcsolódik is be valaki az adás követésébe, nagy a valószínűsége annak, hogy éppen egy egyszerű kérdés van soron. Ezért aztán ott marad a tévé előtt, hiszen kíváncsivá válik: ő mire menne a játékosi székben? „Szinkronizált" játékok Miért jelentkezik valaki játékosnak? Sok játékos kedvű ember van, aki nem fél a nyilvános szerepléstől. Egészen a legutóbbi évekig ők alkották a vetélkedők játékosállományát. A szellemes vetélkedőkön a nyeremény szinte másodlagos volt, a játékosok a játék kedvéért is hajlandók voltak idejükből áldozni. Manapság azonban a nagy nyeremények jócskán megnövelik a nézők számát, ezért a játékosok java részét szinte csak a pénz hajtja. Ezt a tendenciát felismerve, sok esetben pénzt kérnek a jelentkezőktől (ha igény van valamire, azért fizetni is hajlandók). Ennek az a technikai módja, hogy a játékra emelt díjas telefonon lehet jelentkezni. A hívásért fizetett összeg - jelentkezésenként és játékosonként 400-600 forint - részben a szervező céget illeti. Ez - becslésem szerint akár - fedezheti a technikai költségeket és a munkadíjakat, így a reklámidő értékesítéséből __________ erre nem kell áldozni. A vállalkozó kedvű versenyzőjelöltek szerencsére egyre gyakrabban jelentkezhetnek az internet csatornáján is, azaz egy kiskaput nyitva hagytak a kispénzű embereknek... Nyilvánvaló, hogy egy-egy új vetélkedő szabályait és látványtervét erre szakosodott csoportok készítik, nem kis pénzért. Ám ha a műsor sikeres, komoly értéket képvisel. Az új fejlesztés helyett — ennek eredménye mindig kétes - biztosabbnak látszik a már bevált vetélkedők átvétele. Ezek szigorú rend szerint készülnek, s az eredetitől való legkisebb eltérést sem engedik meg (ahogyan a hamburger is azonos mindenhol). De a divatos gyorsétkezdék mellett megélnek a magyaros vendéglők is. Jó volna legalább néha egy kis „hazait” is becsempészni a programokba. Régebben volt példa erre (sikeres és kevésbé sikeres egyaránt). A Vágó István vezette műsorok mellett Vitray Tamás vagy Egri János műsorai mindig elég sok nézőt vonzottak. Néha éppen a mintához való merev ragaszkodás éli meg a műsort, így volt ez a rövid életű IQ-Casino esetében is. Ebben remek volt az alapötlet, de a nyilvánvaló hibákat (a játékosok ismétlődése, a játékvezető hiánya, a túlságosan merev szerkezet) nem sikerült kiküszöbölni. Versenyző - egyheti ruhával E sorok írója a hetvenes évek elejétől kezdve szinte valamennyi tévés vetélkedőn játszott már, több vagy (inkább) kevesebb sikerrel. A magyar televíziózás történetének első modern vetélkedője az 1970-es évek közepén az Egri János vezette Lehet egy kérdéssel több? volt. E játék igen hasonlított a mai milliomos-multimilliomos jellegű vetélkedőkhöz. A játékos egyre nehezedő kérdéseket kapott, és tizenkét jó válasszal érhette el a főnyereményt. Ez akkori mértékkel mérve fantasztikus érték volt: egy Color Star típusú színes televízió. Akárcsak ma, e játékban is meg lehetett állni (nem kérem a következő kérdést), ilyenkor az addig megszerzett pontok tévébérletté alakultak, sőt volt szakaszkérdés is: az, aki a hatodik kérdésre is jól válaszolt, a korábbi nyereményét már nem veszíthette el. Ment ület és Tudomány ■ 2001/2039