Élet és Tudomány, 2005. január-július (60. évfolyam, 1-26. szám)

2005-03-04 / 9. szám

művel. Mindehhez alapos előkészület és sok leleményesség kellett, hiszen az ellenség lövészárkait néhol csak 10 méter választotta el az ausztrálokétól. Az árkok alját felásták, hogy az elvonuló katonák lábdobogásának zaját a fellazított föld elnyelje, máshol pokrócokat, kabátokat terítettek szét ugyanezen célból. A frontvonaltól a tengerpartig kiöntött lisztből, sóból és cukorból készítettek irányjelző vonalakat, amiket a katonák sötétben is tudtak követni. A már hasz­nálatban lévő periszkópos fegyver mellé a katonák feltalál­ták az önműködő puskát is: több modell közül a legelter­jedtebb szerkezet az volt, amelyiknél egy magasabbra elhe­lyezett bádogdobozt megtöltötték vízzel, vágtak egy lyu­kat az aljára, amelyiken keresztül a víz az alsóbb, a ravasz­hoz erősített bádogdobozba csöpögött, ami megtelve elsü­tötte a fegyvert. Az Anzac-öböl és a Suvla december 18-i és 19-i biz­tonságos kiürítése után a Helles-fok evakuálása majdnem egy hónappal később került sorra. Egy hét alatt összesen 35 000 embert, több száz ágyút és járművet, valamint 1600 tonna készletet evakuáltak. Az 1915. áprilisi partraszállás és az 1916. januári, végső visszavonulás között eltelt 259 nap alatt Gallipolinál 480 000 brit, ausztrál, új-zélandi és indiai katona harcolt, közü­lük 214 000 fő került fel a veszteséglistára, azaz a katonák 45 százaléka. Több mint 27 000 ausztrál sérült meg, ebből 8000 halálosan. Az új-zélandi katonák vesztesége 7500 fő volt, ebből 2400 katona esett el a harctéren. A hadjárat vesztesei a szövetségesek voltak. A török hiva­talos adatok bizonyára alábecsülik az áldozatok számát — 86 000 halott és 164 000 sebesült és beteg —, valószínűb­bek azok a becslések, amelyek a 250 000-300 000-re te­szik a török veszteségeket. A két oldal azonos nagyságrendű veszteséglistájából nemcsak az látható, hogy mennyire szoros volt a küzdelem, hanem az is, mekkora árat kellett fizetni­ük a hadseregeknek a semmiért. A nyugati fronton eleset­tek számával összehasonlítva Gallipolinál nyolc hónap alatt csak kétszer annyian estek el, mint a franciaországi Somme­­csatában már az első napon. De amíg a nyugati fronton ara­tott kisebb győzelmek után a közvélemény és a katonák újra és újra erőt nyerhettek a sikerekből, Gallipolinál ilyes­mi soha nem történt. Tóth Andrea KRÓNIKA Apáczai Csere János legjelentő­sebb alkotása, a Magyar Encyclo­paedia azaz minden igaz és hasznos bölcsességnek szép rendbe foglalá­sa és magyar nyelven világra bo­csátása című műve 350 éve, 1655- ben jelent meg Utrechtben. Apáczai 1651-ben kezdte el az enciklopédia szövegének összegyűjtését és fogal­mazását, és fejezetenként nyomdá­ba is adta az elkészült anyagot. A mű első nyolc részét 1652 őszétől 1653 nyaráig Hollandiában írta meg. Ekkor Csulai György püspök hívásá­ra hazatért Gyulafehérvárra. A IX-XI. részt már itthon készítette el, és Hol­landiába tartó diákokkal küldte ki. A nyomtatás hosszú ideig elhúzódott, s a címlapon szereplő 1653-as dátum csak a nyomás megkezdését jelzi, a mű valójában 1655-ben jelent meg Utrechtben. A magyar nyelvű Encik­lopédia elé latin nyelvű előszót írt, nyilvánvalóan azért, hogy a külföldi tudományos világ előtt is érthető nyelven indokolja meg a mű szüksé­gességét. „Hogy erről az újfajta mun­káról könnyebben mondhassak igaz­ságos ítéletet, kegyes olvasó, né­hány szóval föl kell hívnom figyelme­det arra, mi adott megírására alkal­mat, továbbá, hogy milyen jellegű és miképpen használható e munka." Az Enciklopédia első három része filo­zófiával, a IV—VIli. rész matemati­kával és természettudományokkal, a IX-X. rész társadalomtudományok­kal, az utolsó rész pedig teológiával foglalkozik. Első magyar ismerettárunk forrásai a kor haladó filozófusai és tudósai, Ramus, Descartes, Regius, Scribo­­nius, Fennerus, Amesius, Athusius és Alstedius művei voltak. Apáczai jó kalauzt akart adni, hogy olvasója a legjobb alkotásokon keresztül ismer­je meg a tudományt és filozófiát. „Nem könnyen véti el az utat, aki jó kalauzoknak vezérlése után indul, és az óriás vállain ülő gyermek többet lát az óriásnál. Hitesse el azért ma­gával az olvasó, aki e könyvbe tekinteni méltóztatik, hogy minden, ami benne találtatik, nagy tudo­mánnyal jeleskedő íróknak hiteles bi­zonyságaikra építtetett.” Szerkeszti: Kiss Csongor Az atomkorszak embere számára a rendelkezésre álló hatalmas energi­­ák lehetővé teszik, hogy a Föld ter­mőterületét rendkívüli mértékben megnövelje. Eltűnnek a víz nélküli, homokborította hatalmas sivatagok. Bő­ven ellátják őket vízzel, és dúsan termő tájjá alakítják. A kietlen sarkvidéki tájak virágzó kertekké válnak. A bőven rendelkezésre álló sugárzó nyom­jelző elemek és a különleges új anyagok segítségével szerkesztett rendkí­vüli érzékenységű műszerek alkalmazásával messze előre jut a tudomány a növényélet fejlődése feltételeinek tanulmányozásában. Teljes mértékben megvalósul a mezőgazdasági munkák villamosítása. Mivel a mezőgazdasági termelés minden tényezője - az éghajlat, a talaj termőképessége, a növényi élet befolyásolásának módjai­­ felett az ember uralkodóvá vált, az esetlegességek kiküszöbölődtek. A mezőgazdasági munka a mérnöki tervező munkához hasonlóvá vált. Az atomkorszak em­bere többször arat évente, a mezőgazdaság terméshozamát többszázszo­rosára emeli. (Milyen lesz az atomkorszak?, 1955. március 2.) ■ Gero a neve Csehszlovákia első lég­párnás járművének. Fiatal mérnökök I LIJ 'lOvM­­ ki és munkások tervezték és építették. A­­ nagyon jól kormányozható jármű 25 cm vastag légpárnán halad szárazföldön és vízen egyaránt. A hossza 4,30 m, szélessége 2,50 m, magassága 1,40 m, a tömege 600 kg; csehszlovák helikoptermotor hajtja, s a legnagyobb óránkénti sebessége 60 km. A motor forgatja mind a hátul levő légcsavart, mind a légpárnát létrehozó rotorokat. Ez utóbbiak másodpercenként 40 köbméter levegőt nyomnak a jármű alá. A háromszemélyes járműnek az a fő erénye, hogy nagyon mozgékony: nemcsak előre- és hátrafelé halad, hanem „oldalazni” is tud. (A tudomány világa, 1980. február 29.) Élet és Tudomány ■ 2005/9 ■ 279

Next