Élet és Tudomány, 2006. január-június (61. évfolyam, 1-26. szám)

2006-01-27 / 4. szám

napig terjedő államfog­házzal büntethető”. Igaz, hogy a „pár­bajvétségért” kilá­tásba helyezett ál­lamfogház a korabeli büntető intézmény­rendszerben az elzá­rás legkomfortosabb formája volt: bár az úri foglyoknak a zárkájukban kellett tölteniük az éjsza­kát, nappal társasá­gi életet élhettek a fegyházban, mun­kára nem kénysze­­ríthették őket. Saját ruhájukat viselhet­ték, nem kellett bör­­tönkosztot enniük, akár el is borozgat­­hattak (5 liter volt a napi fejadag), és zár­kájukban hölgylá­togatót is fogadhat­tak — igaz, egyszerre csak egyet. Casanova Pozsonyban párbajozott? A lányok és asszonyok erényeit vé­delmező apák és férjek gyakran álltak bosszút a csábítókon. Casanova, a hí­res kalandor és csábító többször is pár­bajozott, de jellemző módon sohasem szerelmi ügyek miatt. Hivatásos szeren­csejátékosként azok a nemes urak hív­ták ki, akiknek különböző fondorlatok­kal elnyerte a pénzét. Emlékirataiból kitűnik, hogy Magyarországon is meg­fordult, de csak két napig tartózkodott Pozsonyban, ahonnan — a kártyaasztal­nál besöpört nyereséggel a zsebében — a lehető leghamarabb visszasietett Bécs­­be, nehogy a vesztesek bosszút álljanak rajta. A prózai tények azonban nem za­varták Clair Vilmost, aki tudni vélte, hogy Casanova Magyarországon szerel­mi ügyben párbajozott. Nagy visszhangot keltettek, komoly politikai következményekkel jártak azok a párbajok, amelyeket a „hivatali becsület” megsértése miatt, illetve nyíl­tan politikai indíttatásból kezdemé­nyeztek egymással katonák, politikusok és újságírók. Clair Vilmos kedvenc tör­ténetei is a politikusok párbajairól szól­nak. Ezek jellemzője, hogy a felek a parlamentben kezdett szópárbajokat, amelyben keveredtek a magánerkölcs és a politikai erkölcs normái, valódi duellumként folytatták a parlament fala­in kívül. A dualizmus korának politikai párbajai azonban a szimbolikus bosszú­állás kategóriájába estek. Fel sem vető­dött az ellenfelek megölése vagy súlyos megsebesítése, hiszen a párbajok inkább a véleménykülönbségek elrendezését szolgálták. Azzal ugyanis, hogy a politi­kusok egymással szemben kiálltak, köl­csönösen elismerték egymás úriember voltát, és azt, hogy ha nem is egyeznek a nézeteik, ugyanahhoz a politikai osz­tályhoz tartoznak. Első pillantásra úgy tűnhet, hogy a politikusok és katonatisztek párbajai egyáltalán nem, vagy csak igen kevés­sé befolyásolták a korabeli társadalom életét Németországban vagy az Oszt­rák-Magyar Monarchiában. De ha közelebbről megvizsgáljuk a polgáro­sodás folyamatát a térségben, azt lát­juk, hogy a „lovagias erkölcs” normá­it pajzsként használó hagyományos elitcsoportok a párbaj fennmaradt in­tézményét eszközül használták fel ar­ra, hogy bizonyos polgári rétegeket, illetve értelmiségi csoportokat hátrá­nyosan megkülönböztessenek, sőt az irántuk érzett ellenszenvüket „ ideoló­giai érvekkel” is alátámasszák. A pár­bajban szerzett sebesülések az „ új ne­messég” ismertetőjegyeinek számí­tottak, vagyis a duellum fontos szerepet játszott a polgári középosztály megha­tározásában, a „ nem odavalók” kire­kesztésében. A polgári középosztály­hoz tartozó „párbajképesek” provo­kálhatták és megalázhatták a „párbaj­képteleneket”, akik ezért a bíróságtól nem kaptak elégtételt. Állandó konf­liktushoz vezetett, hogy a katonatisz­tek kihasználták kiváltságos státusu­kat. Közülük a legtöbb gondot a tiszti fegyverhasználat jogának érvényesíté­se okozta az „alantas státusú” egyé­nekkel szemben. A tisztnek törvényes joga volt megvédeni a becsületét, a sértést megtorolni. Ha valaki „meg­sértett” egy egyenruhás katonát, az a fegyveres erőket, végső fokon magát az uralkodót sértette meg, azaz felség­sértést követett el. A pár­baj vulgáris formája poli­tikai indulatokat kavart, mérgezte a közérzetet, ál­landó konfliktust gerjesz­tett a társadalomban. Ért­hető, hogy 1901-ben Ma­gyarországon is mozga­lom indult a „ dzsentri vir­tusnak” tekintett pár­bajok betiltásáért, amely­nek élére a szabadkőmű­ves páholyok álltak. A „párbaj­ellenes ligát” Vá­­zsonyi Vilmos, a korszak kiemelkedő liberális poli­tikusa szervezte meg, akit egyébként többször is provokáltak, de ő „elvi alapon” vissza­utasította a kihívásokat. A párbajelle­nes liga zászlóbontásáról Ady Endre is beszámolt a Nagyváradi Naplóban: „A Vázsonyi lobogója alatt megindult mozga­lom elismerést, megtűrést akar csak kivívni az ország ama dolgozó millióinak, kik csak a polgári becsületet vallják, de lovagias be­csületre nem vágyódnak. Aki párbajozni akar, ám párbajozzék, de senkit ne lehes­sen társadalmilag a maga köréből kiüldöz­ni, amiért nem akar párbajozni.” Pelle János Lovagi torna Antwerpenben, 1494-ben (részlet) Illusztráció Clair Vilmos Párbaj-codex című könyvéből Élet és Tudomány ■ 2006/4 ■ 107

Next