Élet és Tudomány, 2010. június-december (65. évfolyam, 26-53. szám)

2010-07-16 / 29. szám

L­atin neve Aquila (Aql). A nyári égbolt kicsi, de nagyon szép csillagképe. A Sas legfényesebb csillaga, az Altair egyike a Nyári Háromszöget alkotó csillaghár­masnak. 562 négyzetfok területével nagy­ságát tekintve a 22-ik a csillagképek kö­zött. Már a legrégibb időktől kezdve ismert volt, valószínűleg mezopotámiai eredetű Ptolemaioszt megelőzően már Eudoxosz is szólt róla az Kr. e. IV. században. A su­­mér-akkád mítoszokban a Sas „Nagy Szel­lem” volt, amely a delelő Napot szimboli­zálta és minden valószínűség szerint ez te­kinthető mai konstelláció eredetének. Már egy Kr. e. 1200-ból származó mezopotámi­ai sztélén láthatjuk a Sas alakját. A római­aknál Vultur Volans, „Repülő Keselyű” volt a neve, amely nem tévesztendő össze a Vultur Cadenssel, ami a Lant csillagkép la tin neve. A görög mitológia szerint a Sas Zeusz ma­dara volt, hol királyi szolga, hol pedig harc állat. Általában azzal a sassal azonosítot­ták, amelyik Ganümédeszt (a Vízöntőt) ra­gadta el Zeusz számára és vitte az Olüm­poszra, hogy ott az isten pohárnokakén szolgáljon. Ezért ábrázolják úgy, hogy kar­mai között egy ifjút tart. Hallhatunk arról is, hogy ez volt az a Sas, amelyik Naxosz szigetén segítette Ze­uszt, amikor harcba bocsátkozott a titánokkal. Rákossy László könyvében olvashatjuk Merops­­nak, Kós sziget királyának történetét. A király fe­lesége, Ethemea nimfa volt, aki felhagyott Arte­misz szolgálatával, mire az istennő félelmetes nyilait kezdte rá lövöldözni. Perszephoné azon­ban megsajnálta, s még élve elrejtette a halottak birodalmában. Férje vigasztalhatatlan volt, s bá­natában öngyilkos akart lenni. Héra ezért könyö­­rületből sassá változtatta és a csillagok közé emelte. Azért nem emberi alakban, nehogy to­vább vágyakozzék az asszonya után. Egy másik változat szerint annak a sasnak a ké­pét láthatjuk az égen, amely naponta lakmározott Prométheusz májából. Prométheusz tanította meg az embereket különböző mesterségekre és a tűz használatára. Zeuszt ez felbő­szítette és a titánt büntetésből egy sziklához láncolta a Kaukázus­ban, majd elrendelte, hogy egy sas minden nap a máját tépkedje. Kheirón a bölcs kentaur elcserélte halhatatlanságát Prométheusz szabadulásáért, hogy a halál megszabadítsa véget nem érő szen­vedésétől. Mikor Zeusz beleegyezett a cserébe, Heraklész nyilával szívén lőtte a Sast. A XIX. században megjelent „Urania’s Mirror” művészien meg­rajzolt csillagképkártyáján a Delfinen kívül még a Nyíl (Sagitta) és az Antinous alakját is láthatjuk. Antinous ma már nem számít hiva­talos csillagképnek, eltűnt az atlaszokból. Ptolemaiosz az Alma­gesztben már említi, mint a Sashoz tartozó alakot, az első képi ábrázolása 1536-ban egy csillaggömbön látható, amelyet a né­met matematikus és térképész Gáspár Vopel szerkesztett. Tycho Brahe mint kü­lönálló csillaképet vette nyil­vántartásba 1602-ben, amelyet széles körben elfogadtak egé­szen a XIX. századig. Ellentét­ben a csillagképként ábrázolt mitológiai alakokkal, Antinous a források szerint élő ember volt, mégpedig Hadrianusz ró­mai császár kegyence és fiúsz­eretője is egyben. Kr. u. 130- ban, Hadriánusz egyiptomi uta­zása során, különös körülmé­nyek között a Nílusban lelte halálát. A császár isteni tiszte­letben részesítette, s emlékére alapította Egyiptomban Anti­­noopolisz városát. A hindu mitológiában a Sas csillagképet Garudának, egy félig ember, félig madár isten­ségnek képzelték. A kínaiaknál Qi Xi költő által ismert szerelmi történet egyik szereplője. Esze­­ rint ugyanis Niu Lang (Sas) örökre el lett szakítva szerel­métől Zhiu Nu-tól (Vega), mert a folyó (Tejút) két átellenes part­jára kerültek. A csillagkép legfényesebb csil­lagát, az Altairt őseink Cigány­nak nevezték: „A Cigány e’mönt a Szérűrű szalmát lopni. Lopott is jócskán, vitte hazafelé. A Csősz (Vega) észrevette, mönt utána, most is mén, eb­be akar kerüni, de nem bír. Amőre a Ci­gány mönt, mindenütt e’szórta a szalmát, azóta lácoik az égen az Országút (Tejút)” Hívták az Alta­irt Tévelygőjuhásznak is, aki el­aludt, s közben birkái szétszé­ledtek. „Szaladt utánuk az Or­szágút felé, hol a szalmát cipelő Szent Péterrel találkozott, s nyája után tudakolt. Keresd meg az Országúton! - mondta neki Péter. Máiglan keresi. Nyája az Ország­út fordulóján ment át, ahol a Sas farka vagyon. Bárhogyan siet, a távolság nem fogy közte és birkái közt s ha utol is ér egy-kettőt, nyája odaveszett.” Bár a csillagkép a Tejút sávja mentén fekszik, híján van a látniva­lóknak. Az a Aquilae, az Altair arab elnevezés, magyarul repülő sast jelent. Fényes, fehér színű csillag, mindössze 16 fényévre van tőlünk. Az q Aquilae az egyik legfényesebb cefeida típusú változó. A csillag fényessége 7,2 napos periódussal 4,1 és 5,3 magnitúdó között ingadozik. G.A. ÉGI KÉPESKÖNYV A SAS Él­­.­­ És Tudomány 2010/29 ■ 905

Next