Élet és Tudomány, 2015. január-június (70. évfolyam, 1-26. szám)

2015-06-12 / 24. szám

ri haditengerészet lezárta a Keleti-ten­gert, s a Fekete-tengerhez vezető egyedüli utat az Oszmán Birodalom ellenőrizte, a nyugati szövetségesek fegyverszállítmányai nem jutottak el Oroszországba. 1914. október 29-én Louchon német admirális oszmán zászló alatt hajózó flottája fekete-tengeri orosz kikötőket támadott meg. Ezzel majdnem egy idő­ben az angol Royal Navy a Szmirnából (ma Izmir) kifutó török kereskedelmi hajókra tüzelt. Válaszul az oszmán kor­mány 1914. november 12-én hadat üzent a hármas antantnak. 1914 végén a belgiumi és franciaorszá­gi frontok megmerevedtek. Az ellenfe­lek ezért a döntést másutt akarták kicsi­karni. A hármas antant azt remélte, hogy az Oszmán Birodalomra irányuló közvetlen támadás a görögöket és a bol­gárokat a szövetségesek oldalán való hadba lépésre sarkallja. Néhány katonai tervező arra is számított, hogy győze­lem esetén Törökország, a központi ha­talmak szövetségese kilép a háborúból. 1915. február 19-én egy brit és francia hajóegység megtámadta a Dardanellák néhány török tüzérségi állását. A szö­vetségesek akciója nyomán Bulgária megszakította a tárgyalásokat Né­metországgal. Görögország támoga­tást ígért, Olaszország azonban a szö­vetségesek oldalán való közelgő had­ba lépésének látszatát keltette. A szö­vetségesek számára pozitív fordulat ellenére a vállalkozás katonai vonat­kozásban kevésbé volt sikeres. Március közepén újabb szövetségesi próbálkozás indult. Egy brit csatahajó­ból, valamint 12 brit és 4 francia sorha­jóból álló egység több török tüzérségi állást lerombolt. Visszaútban azonban több hajójuk aknamezőre futott, elsüly­­lyedt, vagy súlyosan megrongálódott. A kudarc után a brit haditanács leállí­totta a tengeri támadásokat, Winston Churchill pedig lemondott. A tengeri támadások meghiúsulása után a szövetségesek szárazföldi táma­dásokkal szándékozták kikapcsolni a török tüzérségi állásokat. A németeket a keleti fronton lekötő Oroszországnak ugyanis szüksége volt a folyamatos se­gélyszállítmányokra, biztonságos jég­mentes út azonban csak a Boszporu­szon keresztül vezetett. Ennek biztosí­tására az antant-hatalmak közös akció­val szándékozták elfoglalni a Gallipoli-félszigetet. A britek és a fran­ciák mellett a hadműveletbe bevonták az ausztrálokat és új-zélandiakat, vagy­is az ANZAC-erőket (­Australian and New Zealand Army Corps). A hadműve­let főparancsnokává Sir Ian Hamiltont nevezték ki. Abban bíztak, hogy innen majd könnyen beveszik az oszmán fő­várost, Konstantinápolyt is. Enver pasa török hadügyminiszter Liman von Sanderst, Liman pasát bízta meg a félsziget védelmével, akinek ka­tonai karrierje 1874-ben kezdődött. 1887-ben a vezérkarhoz vezényelték, majd a sziléziai huszárezred parancsno­kaként szolgált. 1913 decemberéig, Tö­rökországba való elutazásáig altábor­nagyként a 22. hadosztály parancsnoka volt. Amikor 1913-ban nemesi rangra emelték, Otto Liman elhunyt első fe­lesége születési nevét (von Sanders) vá­lasztotta. 1913. június végén kinevezték a tö­rökországi német katonai misszió ve­zetőjének azzal a megbízással, hogy szervezze újjá a rendkívül rossz álla­potban lévő oszmán hadsereget. 1915 márciusában átvette a Gallipoli félszi­geten a Dardanellák védelmére felállí­tott, 60—70 000 fős 5. oszmán hadse­reg parancsnokságát, s több kulcspozí­cióban német tiszteket alkalmazott. A Boszporusz és a Dardanellák erődít­ményeinek parancsnoka Guido von Usedom admirális, a flotta parancsno­ka pedig Johannes Merten altenger­­nagy lett. (Sanders később, 1918. feb­ruár-november között a német Ázsia­­hadtest parancsnoka volt.) ANZAC-vereség Erőit három helyre összpontosította, ahol a partraszállással számolt: a bulairi földszorosban, a félsziget déli részén, valamint Kum Kaiénál, a kisázsiai ol­dalon. A tengerparton mindenütt csak gyenge erőket hagyott, akiknek az volt a feladatuk, hogy az ellenséget addig tartóztassák fel, míg a hátor­szágból a főerők megérkeznek. A csapatok mozgékonyságát menetgya­korlatokkal, úthálózat kiépítésével és kompok alkalmazásával növelték. Különféle záró­eszközöket és kisegí­tő erődítményeket is emeltek. Az ausztrálok és új-zélandiak partra­szállása 1915. április 25-én a kora regge­li órákban kezdődött meg a bulairi földszorosban, ami nem tévesztette meg Sanderst. Estére meggyőződött arról, hogy a tényleges partraszállásra a félsziget déli részén került sor, s oda irá­nyította a csapatokat. Társát menekítő ANZAC-katona 746 ■ Élet és Tudomány ■ 2015/24

Next