Élet és Tudomány, 2017. július-december (72. évfolyam, 27-52. szám)
2017-08-18 / 33. szám
A közhiedelemmel - és számos tudománytörténeti munka állításával - ellentétben a könnyűfémből készült léghajót (irányítható léggömböt), a világ első héjszerkezetű, kormányozható légi járművét nem Ferdinand von Zeppelin gróf találta fel, hanem egy magyar technikus, Schwarz Dávid tervezte meg és el is készítette ötletét, így ő építette meg az első ilyen járművet. Schwarz Dávid 1850. december 7-én született Keszthelyen, egy zsidó kereskedő család hetedik gyermekeként. Kétéves korában árvaságra jutott, ezért csak az elemi iskolát tudta elvégezni, majd munkát vállalt. Kereskedőtanonc volt szülővárosában, aztán Zágrábban kötött ki, immáron fakereskedőként. A horvát városban talált feleséget, Kaufmann Melániát, három gyerekük született. Nem mellékesen felesége hozományából nagy fakereskedést tudott létrehozni. Azt írják róla, hogy sikereit óriási szorgalmának és a technikai fejlesztések iránti szintén hatalmas érdeklődésének köszönhette. Arról álmodozott, hogy a nehezen hozzáférhető erdők fölé készítsen egy stabil repülő járművet, hogy bárhonnan el tudja hozni a farönköket. Nehezen összehozott fakereskedése azonban becsődölt, hiszen Schwarz Dávid minden idejét a léghajó elkészítésének szentelte. Ehhez igen sokat kellett olvasnia és bizonyos mérnöki, technikai ismereteket is kellett szereznie. Ez utóbbiban azért nem volt teljesen kívülálló, már korábban is szerkesztett fakitermelő gépeket. Az 1880-as években aztán komolyan nekiállt a léghajókészítésnek. Repülő szerkezetét a gumival impregnált ballonszövetnél ellenállóbb anyagból, egészen vékony alumíniumlemezből akarta felépíteni. Orosz rubelekből Terveit ugyan Bécsben bemutatta az Osztrák—Magyar Monarchia hadügyminiszterének, de az nem adott telire (1967) Mérete 1:1 Schwai fele léghajósi Múzeum SZERZŐ FEL 'Közieki Schwarz Dávid szobra a Közlekedési Múzeumban (A SZERZŐ FELVÉTELE) 1042 ■ Élet és Tudomány ■ 2017/33