Élet, 1913. július-december (5. évfolyam, 27-52. szám)

1913-11-30 / 48. szám

ezért is érezhetők annyira technikai fogyaté­kosságai s ezen felül még önmaga terhelte meg művészetét Zola iskolájának szabályaival. Mindenesetre érdekes jelenség, hogy Justh ennyire határozottan értette át a módszer fontosságát, ha azt nem is tudta egész biz­tossággal és készséggel alkalmazni. De Justh igazi jelentősége nemcsak tisztán irodalmi vonatkozású. Ez az író, aki jóformán minden könyvében az élet megismerésének problémájával viaskodik, elsőnek látta meg a magyarság évezredes gerincének tragikumát és mert erről őszinte elégiát írni, amit talán költőibben, de nem lehangolóbban megtalálunk már a Puszta könyvében is. A Fuimus a hülő vérnek, az önmagába botló, fáradt magyar léleknek fájdalmas elégiája. Ezután már csak a szatíra következhetett volna, amely csontig mar az Oblomovban. A Fuimus utolsó kon­klúziója : a tehetetlenség beismerése, egy vilá­gos pillanatot követő megrázó vallomás, amit kemény sejtésekben, a múltba menekülve mert csak elárulni. De ez csak lírája a könyv­nek, vagy helyesebben a lírán át fejeződik ki. Maga a Furmus nagyon egyenetlen, gyengén fölépített és még gyengébben megírt regény. A koncepciója hatalmas, csupa erő az el­gondolása, a kivitelnél azonban hiányzott a művész mindent átfogó, szuggesztív ereje, amely a tendenciát eggyé gyúrja művészete formáival, szervesen építve bele a nemzet­­gazdasági értekezést a regény íveinek hajlá­­sába. Az író, aki Zolától tanult és a pszicho­lógiához tért meg, itt nem rendelkezik a meg­­elevenítésnek azzal az erejével, amellyel a Puszta könyvének vagy a Gányó Julcsának alakjait modellálta. Márfay Gábor és Niffor Lőrinc elmosódott, bizonytalan sziluettek és bár az író legtöbbet árul el rajtuk keresztül önmagából, mégis a kigondoltság látszatát keltik. Típusokat akart bennük adni s már maga ez a törekvés elveszi a regény igazi karakterét, zamatát. A regény hőse mindig egy esetleges valaki, hiszen azért kívánja meg a minden oldalról való megvilágítást, a foly­tonos vele való foglalkozást, az elemzést. A mellékalakok lehetnek típusok, amik egy-két leegyszerűsített vonalba foglalhatók, de a fő­hősnek éppen azért érdekes minden szava, érzése, rezdülése, mert egyéniség. Rajza éppen azért kívánja meg a részletek legfinomabb kidolgozását, mert szokatlan, eredeti szenzá­ciókban gazdag. A Furmus homloktérben álló figuráinak főhibája az,­­hogy a nüanszok ki­dolgozására nem adnak alkalmat. Ezért nem tudják mindenkor lekötni érdeklődésünket s ezért jut velük akárhányszor holtpontra az író, amelyről csak egy erőszakos lökés árán tudja előbbre vinni őket. Súlyosbítja a hely­zetet még az a körülmény, hogy — mint már egyszer említettük — Justhot csaknem kizá­rólag a benső történések érdeklik. A típusok ennek rajzolásához nem nyújtanak elég bő alkalmat. Amellett a miliő-rajz, amely pedig éppen a Formusban szerves kelléke lenne a regénynek, rendszertelenül szakadozott és el­nagyolt. Pedig hogy ehhez volt érzéke Justh­­nak, azt már a Művészszerelem színes és plasz­tikus helyei is elárulják, a Puszta könyvében pedig helyenkint szinte elragad biztosságával. Mégis, hibái mellett is, ez a könyve rep­rezentálja őt leginkább, mert egyformán meg­nyilatkozik benne művészi hitvallása és világ­nézete, amelynek legérdekesebb gondolata : a magyarság problémája. Különösen a pusztuló magyar úrré, a dzsentrié, akinek kissé pate­­tikus lazúrral bevont alakját már a Káprá­zatosban megtaláljuk. Ő tapintotta ki először az ősi gyökeret, amelynek közös hajtása a magyar úr és paraszt. Lényeges különbségek nincsenek a két sarj között, az eltérések csak fokozatokat jelentenek. Ezért aligha van tel­jesen igaza a Mikszáthnak, aki a Pénz legendája elé írott előszavában azt mondja Justhról: „azt hinné az ember, hogy a nyugati kultúráért rajongott. Dehogy. A magyar parasztért rajongott.“ Az értékeket a hibákkal együtt látta ez a világosfejű író és a tisztánlátás a rajongás helyett inkább a kiábrándulás fájó filozófiájához vezette. A magyar paraszt legértékesebb tulajdonságait csakúgy nem látjuk diadalmaskodni nála, mint ahogy azok a valóságban is csak a legritkább esetben válnak eleven értékekké. Úrban, pa­rasztban egyaránt a tragikumot látta meg elsősorban, amit a tétlenségre kárhoztatott erények csak siettetnek. És ha az erkölcsi jó érvényesül is történeteiben, már csak a passzi­vitásban éli ki magát, mint Gányó Julcsánál, aki a nazarénusok közé menekül. Valami hal­vány rokonság észlelhető itt Justh és Kemény világszemlélete között. Justhnál az erény hiába küzd a végzet ellen, míg Keménynél egye­nesen fölidézi a végzetet. Kemény pesszimiz- 1525

Next