Élet, 1922 (13. évfolyam, 1-26. szám)

1922-03-19 / 6. szám

sebtében vázolt rajza is arra vall, hogy Jászai Marinak szinte küldetéses része van benne, hogy az alkotmányosság helyreállításával megélénkült magyar szellemi élet a színjátszás terén is lépést tartott Európával. 3. A második évtized A Paulay-korszak. A Nemzeti Színház örök dicsősége. A népszínmű már korábban át­költözött a Népszínházba s most a daljáték is új, állandó otthont kapott a Sugár­ úton. A dráma végre a hét minden estéjén szóhoz jut, ez gazdagabb műsort kíván, s Paulay megteremti a mű­sort is. Jászai Mari i­s a műsor élén jár:­­ " , testben megedződik, tudásban, fantáziá­ban nőttön-nő; az önképzés hatalmas lendületével, tanulás­sal és utazással hó­dítja meg azt a bi­rodalmat, amelyből a nagy művészek min­den kincsüket nyerik: az emberi lélek mély­ségét. Közönsége büszke örömmel hó­dol meg az új zsar­noknak : a mindenki mástól elkülönülő művész egyéniség­nek. Már a múltak magasztalói sem ke­resik játékában­­ Jókainé örökségét. Ez a hatalmas lelkű asszony nem szeren­csés örökös, nem köl­­csönfényben tün­­döklik, hanem ön­magát emésztő lány, mint minden mű­vész. Tehetségének egyetlen mértéke sem az előd, sem bárme­lyik kortárs, hanem az évtizedek elejére esik az ember tragédiá­jának bemutatása. Jászai Mari madáchi erővel rajzolja meg a korok köntösébe költözött örök asszonyt. Nézőit az öntudatlanság el­ragadtatásába ejti, kritikusait kemény mun­kára kényszeríti, amikor e hatást tudatossá akarják tenni. A kor legjobb tollai sietnek ábrázolása nyomába. Érzik, hogy feladatuk kikívánkozik a színibírálatok keretéből: külön tárcák és tanulmányok keresik a visszhangot egy-egy alakításához s a színeket teljes mű­vészi arcképéhez. A korszak egyik szép ígé­rete, a finom tollú Justh Zsigmond, aki nagy világjáró volt s a színjátszásnak nagy szerel­mese, habozás nélkül hirdeti: „Szerintem Európa legkiválóbb tragikája“. Megérzi az új megnyilatkozásban az örök kapcsolatot a múltak (talán évezredek) művészetével; így ír : „művészete nagyszerű vonalai úgy hatnak a mai művészre, mint a Colosseum óriási aránya hat a modern turistára: lesújtólag és feleme­­lőleg egyaránt“. E korszak négy új shakespearei ábrázolását is hozza, köztük Kleopátrát (mely szerep nem egészen talált egyéniségéhez, s Jászai — hál’ Istennek — nem tartozott a „mindenben egy­formán jó“, valóságban tehát egyéniségtelen színészekhez), továb­­bá a János király Konstantiáját, mely­ben most, az ötven­éves fordulón, ünnepi pompában, jubilált. Még a Stuart Mária címszerepe tartozik ez időszakhoz, egyike legmaradóbb alkotá­sainak. (Mostanában Erzsébetet játssza ugyane drámában.) Az évtizedet pedig két görög alak élet­­rekeltése zárja le : Grillparzer Medeája (1890) s ugyanez év utolsó napjaiban Elektra bemutatója. Itt, a hellén szellem­ben, Jászai Mari al­kalmát lelte egyéni­sége leghiánytala­nabb kibontásának. Diadala: az egység és egyszerűség dia­dala volt, s lényének mindig jelenvaló ün­neplés jellege, egye­nesen visszautalt a tragédia vallásos ere­detére . Jászai e sze­repeiben szinte is­tentiszteletté nemesítette a komédiajátszást. A kritika lerakta fegyvereit. Az egyetlen (külsőségekbe kapaszkodó) gáncsolódást tár­cák és tanulmányok özöne torkolta le. Tör­tént pedig ez Sarah Berndhardt és Duse hódító világjárása idején. A magyar tragika állta az összehasonlítást. Akik pedig akkori­ban is csak a kívülről jött dicséretre adtak valamit, megkapták azt is: 1891-ben itt járt Ibsen Henrik. Megrendítő, monumentális mű­vészi alkotásnak mondotta Jászai Elektráját”, s nem a vendég kötelező udvariasságából, henem jóval utóbb, otthon, meghittjeinek tett nyilatkozatban, — csupáncsak önmaga. JÁSZAI MARI LEÁNYKORI ARCKÉPE 123

Next