Élet, 1923 (14. évfolyam, 1-25. szám)

1923-04-22 / 8. szám

daloknak, bármily finom jelzői összetételek, szókapcsolások, képek és hasonlatok díszítik is a költő dalát. És meg kellett éreznie azt, hogy ennek oka a közvetlenség igazsága, az élmény megválogatatlan, keresetlen egyszerű­sége, az élményelmondás színezetlen őszinte­sége. Mielőtt tehát még esztétikai állás­ponttá formálódott volna benne valami köl­tői elv, az élet teljesen önkéntelenül, az ő tudatosságának minden megkomolyodása előtt már ilyenné tette ízlését. Ebben az esztétikai elvben benne van an­nak a szükségessége is, hogy a dal alapja érzelmi élmény legyen,­­ azaz ilyen dalt ihlető erejű érzés nélkül csinálni nem lehet. Ez és a műköltészet akkori divatja adja a magyarázatát annak, hogy Petőfi előbb mű­­dalokat formál, azután is csupán a borozó hangulat dalköntösét tudja ehhez az elmélet­hez alkalmazni. Csak az élmények, az élet gondjai és csalódásai, a katonaélet nyomora, a magányos vándorutak nélkülözései, majd a szerelem: ezek tették lehetővé, hogy Petőfi a maga hangján szólaljon meg. És épen azért, mivel az ilyen dalnak mindig élmény az alapja, maga a vers is mindig valami eleven meg­jelenítés : egy eseményé, egy párbeszédé, aszerint, mint amilyen élmény ihlette. És így alapozódik meg Petőfi költészetének legjelleg­zetesebb tulajdonsága: az, hogy mindig való­ban megélt élményt jelenít meg,­­ még ak­kor is, amikor a múlt és jelen összefűződő hangulata az egyszerű dalt művészi, önma­gánál elidőző lírai költeménnyé mélyíti. Ez magyarázza meg azt is, hogy Petőfi élete külső és belső élményeivel híven tükröződik költészetében. Nemcsak a költő életének ese­­ményes rajza bontakozik ki költeményeiben, diákéletétől a kozákbetörésig, hanem belső élete is. Ezekben a költeményekben végig­éljük vágyait és szomorúságait, örömeit és boldogságát, hitét és kétségbeesését. Hogy csak egyet ragadjak ki, szerelmének teljesen pontos, élettanilag is pontos képét állíthatjuk össze belőlük. 1842 ben még csak a tárgy­talan szerelemvágy frázisait olvassuk, a keme­­nesalji Tóth Róza és a galgaparti Cankrini Emma már ábrándozásra készteti, a debre­ceni színháznál Matild felé fordítja a szerelmi hajlandóság, de csak épen hangot ad neki, hogy hamarosan örömmel dalolja meg a ku­darcot. Nagy Zsuzsikában a rokonszenvet sugárzó szemeket veszi észre és azt a jólesést konstatálja, amit benne a kis leány látása keltett, de mire ennek is, annak is tudatára ébredne, Pestre távozik. Ez a kis idill azon­ban fölfedi előtte, hogy a szerelem jóleső és ihletet adó érzés, és most szinte keresi a leányt, akit szerelmével övezzen. Így vetődik fel előtte Kappel Emíliának, majd egy Des­­sewffy grófnőnek alakja, végül pedig Csapó Etelkáé, aki elhalt, mielőtt Petőfi vonzalma szerelemmé melegedett volna, de akit mégis menyasszonyaként sirathatott. A szerelmes képzelődés lángol fel a losonci varróleány láttán, tüzeli Mednyánszky Berta megkérésére, hogy aztán élete boldogságát tevő szerelemmé mélyüljön Júliához való vonzalma. — E sze­relmi történetben nemcsak az az érdekes, hogy olyan meglepően őszinte, hanem az is, hogy az érzés mélyülése is igen szemmel lát­­ható stílusának, dalformájának, még versfor­májának is egyénibbé alakulásában. Ámde a költemények nemcsak élményeket regisztrálnak, nemcsak élettörténetet tükröz­nek, hanem egy sajátos tartalmú léleknek is hív reprezentánsai. Már legelső dalainak egyi­kében így tesz vallomást: Az érzet kútfeje A dagadó kebel; Dalomnak hangjai onnan szakadtak el (Az első dal). Később is ezt vallja: Mint a róna, hol születtem, — Lelkem útja tetteimben — Egyenes, — Szavaimmal egy az érzet, — Célra­­ jutni álbeszédet — Tétovázva nem keres. (Én.) A szónak és az érzésnek ez a teljes közössége esztétikai programmjában ismételve előkerül. 1848 októ­berében írja: „Önmagától száll a dal szívünk­ből, Ha bú vagy kedv érintette meg, Száll a dal, mint szállanak a szélben A letépett rózsalevelek.“ (II. 287.) —Sőt a szó gondolat­tartalmán felül, a szó köntöse is őszintének és önkéntelennek mondja : „És kezemben a lant, rajta Ábrándos dalt pengetek. Nem szabályos nem kigondolt Mesterkélt dalt . . . ujjaimra Bízom, hogy mit verjenek, S futnak ezek a húrok közt Föl s le öntudatlanúl. Mintha kedvesem hajával játszanának . . .“ (II. 152.) Ily értelemben teljesen hű arcképnek vehet­jük azt a vázlatot, amelyet 1845 ben Szalk­­szentmártonból küld Mednyánszky Bertának: „Arcképemmel, lelkem arcképével Ajándékoz­lak meg tégedet. Nem bánom, ha senkinek nem tetszik, Csak neked tessék, lyánykám, neked! Lelkem egy könyv, amely mindig nyitva. Olvashatja, ki mellette jár. Olvassák is — a sok forgatásban. Össze is van az szaggatva már. — Lelkem gyűrű, egy acél­­gyűrű, de Láthatsz benne drágaköveket. Legnagyobb, legszebb ezen kövek közt egy gyémánt, a tiszta becsület.“ A gyűrű acélját nem ok nélkül emeli ki: a társasági élet sima gavallérjaival méri össze magát, és amikor azoknak finomkodó modorát látja, érzi a maga egyéniségének durvább jellegét. De az acél azért mégsem önmaga lekicsinylését jelzi, hanem önismeretének józanságát, mert az acélnak vannak erényei is, keménysége, szi­lárdsága ; az acél az igazi férfiasság. A férfiúi karakterisztikumok az acél karakterisztikum­­jai. Első a szilárdsága: nem hitvány, gyönge báb, mit kény és kedv szerint lök a sors idébb-odébb, — szembeszáll a sorssal, nem enged annak lágy agyagként. Élve és hite van a férfinak , ezt az elvet és hitet büszkén 171

Next