Élet, 1941. július-december (32. évfolyam, 27-52. szám)

1941-07-06 / 27. szám

relianus császárnak sikerült megtörnie na­gyon nehezen. Két nagy történeti múltú nép játszik vezető­­szerepet a Közel-Keleten: a török és az arab. Kétségtelenül Törökország a Levante legegy­ségesebb és egyúttal legjelentékenyebb or­szága; az egyetlen, amely minden fenntartás és megkötöttség nélkül önálló és független államnak tekinthető. Törökország Európa ugródeszkája a Közel-Kelet és azon túl tá­volabbi régiók felé. Bármely európai hatalom is kísérli meg ezt az ugrást, először a Dar­danelláknál kell megvetnie a lábát. Ezért volt szükségszerű Churchill végzetes világháborús kísérlete, a Dardanellák ostroma, amely mint­egy háromszázezer angol és francia életébe került. Törökország igazi nemzeti állam, sok­kal nemzetibb, szilárdabb és egységesebb, mint elődje a roppant török birodalom, amely az egész Levante népegyvelege felett uralkodott. A törökséggel ellentétben a sokkal nagyobb­­számú arabságnak a Levanten még­ nem si­került teljes nemzeti önálóságra szert tennie. Van az araboknak egy teljesen önálló állama, amelynek a területe nagyobb, mint fél Európa, Szovjetoroszországon kívül, de a lakossága nem sokkal több, mint Nagy-Budapesté. Ez az állam Szaudi Arábia, a vahabiták nagyszerű uralkodójának, Ibn Szaudnak az állama, amelyhez Hedzsasz beolvasztása óta az izlám két szent városa, Mekka és Medina is tarto­zik. Még egy jóval kisebb önálló arab állam is létezik Jemen, amelynek uralkodóját, az imámot az izlám világ egy része vallásos tisz­teletben részesíti. A jemeni imám épúgy egyike az összes mohamedánokat egyesítő kalifátus önjelöltjeinek, mint Ibn Szaud, Szaudi Arábia uralkodója. Ez a két önálló arab állam poli­tikailag ellenfele egymásnak. Csakhogy Jemen nem tekinthető „teljesjogú“ államnak, mert nagymértékben a játékszere az európai hatal­mak világpolitikai küzdelmének. Ez a két bi­zonyos fokig önálló arab állam azonban nem tartozik a tulajdonképpeni Levantehoz. Az arab félszigeten terülnek el, amely épúgy egy külön világ, mint India, vagy Kína. Ámde az arab kultúra igazi melegágya a Levante. Ez az izlám igazi történeti területe. A Levan­téhoz a Földközi-tenger, az iráni fensík és az arab sivatag között elterülő területhez fűződ­nek az izlám és az arabság nagy szellemi ha­gyományai. A pánarab mozgalom, amelyről most annyit hallunk a közelkeleti események­kel kapcsolatban, éppen azt célozza, hogy a levantei arabság egyetlen hatalmas, teljesen önálló és független arab államban egyesüljön. Úgy látszott, hogy a világháború után sikerül ez a török uralom ellen fellázadt, a győzel­mes entente-hatalmakkal szövetséges arabok­nak. Az angolok híres arábiai politikai ágense, Lawrence ezredes, megígérte Husszeinnek, Hedzsasz uralkodójának, hogy az egységes és önálló Arábia trónjára fogja ültetni. Ezt az ígéretüket az angolok nem váltották be és nem is szándékoztak beváltani, mert ugyanakkor, amikor Lawrence ezredes az arab szabadság­­mozgalom élére álló Husszein seriffnek meg­ígérte az önálló Arábia megalkotását, a Sykes- Picot-egyezményben angolok és franciák fel­osztották egymás között a még meg sem hódí­tott Közel-Keletet. II. Husszein seriff fia, Feisal emir bevonult ugyan győzelmes arab seregével az arab vi­lág szellemi központ­jába, Damaszkuszba, azonban éppen úgy ki is kellett szégyen­szemre vonulnia on­nan. Damaszkuszt egész Szíriával együtt a Sykes-Picot egyez­mény értelmében a franciák igényelték maguknak. Husszein seriffet pedig ugyan­akkor a vahabiták uralkodója, Ibn Szaud elkergette trónjáról és országát, Hedzsaszt beolvasztotta Szaudi Arábiába. Feisal emirnek, aki Law­rence ezredessel „vét­­ testvérséget“ kötött, meg kellett elégednie a nagy önálló közel- Szíria. Vízimalom

Next