Irodalmi Ujság, 1955. július-december (6. évfolyam, 27-53. szám)

1955-12-03 / 49. szám - Vaszilij Szmirnov: A kolhozfalu életének irodalma (1. oldal) - Vészi Endre: A válasz • vers (1. oldal)

ÁRA: 1 FORINT Irodalmi Ujság VI. ÉVFOLYAM, 49. SZÁM. A MAGYAR ÍRÓK LAPJA 1955. DECEMBER 3. A kolhozfalu életének irodalma írta: Vaszilij Szmirnov A gazdag hagyományokkal ren­­del­kező soknemzetiségű szov­jet irodalom a falusi élet ábrázolásá­ban is nagy tapasztalatokra tett szert. Vannak nálunk olyan alkotások, ame­lyek valóban halhatatlanok, újat ad­tak és nekünk, íróknak komoly isko­lát jelentenek. Példái a társadalmi és politikai bírálatnak, annak,­­ho­gyan kell feldolgozni az életből vett anyagot, hogyan kell híven és gazda­gon ábrázolni az emberi jellemeket. A szépirodalomban a falusi téma a Szovjet társadalom életének minden új időszakában új időszerű problé­mákkal gazdagodott A művek meg­rajzolták az adott társadalomtörté­neti helyzet legtipikusabb összeütkö­zéseit, emberi jellemeit. Ennek az igen fontos témának összes fordula­tain és elágazásain azonban végighú­zódik egy vezérfonal: a falusi ember kiszabadulása a múlt bilincseiből, a falusi élet építése az éles osztályharc közepette az új, szocialista elvek alap­ján és az ember szellemi arculatának erkölcsének, szokásainak átalakítása. A huszas éveknek, valamint a har­mincas évek elejének legjobb irodalmi alkotásai híven bemutatták a falun folyó osztályharcot az Októberi For­radalom utáni időszakban és a kol­hozrendszer felé tett hatalmas fordu­lat idején. Solohov Új barázdát szánt az eke című műve irodalmunk érc­alapjához tartozik, az élet nagy igaz­ságának ábrázolásában a szocialista realizmus példaképének számít. A harmincas évek második felének Irodalmában megtaláljuk, hogyan jöt­tek létre és hogyan fejlődtek a szov­jet faluban a szocialista viszonyok. A Nagy Honvédő Háború alatt sok nagyszerű alkotás jött létre. Ezen idő­szak könyvei feltárták a városi és fa­lusi szovjet ember sajátos szellemi gazdagságát, a hazafiság, nemzetközi barátság és általános emberi huma­nista morál erejét, amely a szovjet embereket hőstettekre lelkesítette. A háború utáni első esztendők kol­hozé­letéről írt legismertebb prózai, költői és színpadi művekben, az egész soknemzetiségű irodalomban vissza­tükröződött a népgazdaság helyreállí­tásának pátosza, a szovjet emberek állhatatos jövőbe törekvése a há­ború után. ■J7­zt a pátoszt éreztette számos re­­gény és novella, így Babajevsz­­kijtől Az aranycsillag lovagja, Nyiko­­lajeva Aratás, Laptyev Hajnal című regénye s még sok más­ jó könyv. Kö­zülük egyes regényekben és novellák­ban azonban az a törekvés érvénye­sült, hogy az óhajtott helyzetet való­ságnak, realitásnak tüntessék fel. Az élet hű ábrázolását, bonyolult össze­függéseinek a feltárását felületes le­írásokkal kezdték helyettesíteni, el­kenve a konfliktusokat és megszépít­ve a valóságot.­­ Ugyanez időtájt a kolhozfaluval foglalkozó irodalomban egy másik nagy hiba is megmutatkozott, s ezt még mindig nem küszöbölték ki. A kolhoztéma szűk tolmácsolásáról van szó, amely ellenkezik az élet igazsá­gával, a szovjet irodalom hagyomá­nyaival. Nem egy regény, novella és elbeszélés írója „megfeledkezett“ a városról, a munkásosztályról. Éppen mikor a város és a falvak között még elevenebbé, még szoro­sabbra vált a kapcsolat, egyes írók egyszerre csak szem elől tévesztették, milyen elsőrendű fontosságú a mun­kásosztály és a kolhozparasztság szö­vetsége a szocializmusból a kommu­nizmusba való átmenet viszonyai kö­zött, s a kolhoztémákat az egész szov­jet társadalom életétől elszigetelve, a munkásosztály, a város­.életétől telje­sen, vagy csaknem teljesen elszakítva kezdték feldolgozni. Maga az ilyen eljárás már ellenke­zik az életigazsággal, mivel a kol­hozfalut, annak embereit, a kolhoz­­parasztok munkáját és harcát, egész életét ezer meg ezer látható és látha­tatlan szál fűzi társadalmunk külön­böző dolgozó rétegeihez, elsősorban pedig a munkásosztályhoz, összefonó­dik a szovjet társadalom minden élet­megnyilvánulásával. A szépirodalom­nak ezt kell feltárnia. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nálunk nem lehetnek olyan re­gények, novellák, verses elbeszélések, színművek, amelyekben a kolhoz-té­ma ne uralkodnék minden többi anyag felett, mint ahogy azt sem je­lenti, hogy nálunk nem lehetnek olyan regények, amelyekben a mun­kástéma uralkodik. Az író mindig ar­ról írt, s a jövőben is arról ír, ami a legközelebb áll hozzá, amit legjobban ismer, ami legjobban izgatja. A mezőgazdaság helyzetének mély­reható elemzése, amit a Központi Bi­zottság legutóbbi plénumainak hatá­rozatai tartalmaznak, fordulatot ho­zott a kolhoz-téma irodalmi feldolgo­zásába is. A párthatározatok meg­mutatják, hogy az eleven valóság sok­kal gazdagabb és szövevényesebb, mint sok író könyve, hogy a mező­­gazdaság fejlődésének mai szakaszá­ban a nehézségeket még nem győz­ték le véglegesen, hogy e nehézségek okai és e nehézségek leküzdésének feltételei az emberekben, a szervezé­si hibákban és a szervezetek vezeté­sében gyökereznek. Ezért íróink fi­gyelmét most annak a harcnak igen fontos kérdései kötik le, amelyet a párt és a szovjet nép a mezőgazdaság gyorsütemű fellendítéséért vív. Moszkvában nemrég országos év-i­­r­tekezletre jöttek össze a falusi élet témáival foglalkozó írók. Az érte­kezleten körülbelül 300 író vett részt. Az írók azoktól az útmutatásoktól vezettetve, amelyeket a párt Köz­ponti Bizottságának a szovjet írók II. országos kongresszusához intézett is­meretes üdvözlete tartalmaz, igénye­sen, bíráló szemmel nézték irodal­munkat, az élet szemszögéből vizsgál­ták, mennyire a művészi, milyen híven tükrözi a falu valódi életét, a szov­jet falu jelenlegi életében végbemenő folyamatokat , hogyan mutatják be az írók könyveikben az újnak a régi el­len vívott harcát, s mindannak győ­zelmét, am­i az ember munkájában és tudatában új, szocialista, élenjáró; hogyan oldja meg a falusi életet áb­rázoló irodalom fő feladatát, hogyan teremti meg a mi dicső kortársunk alakját, aki feltörte s műveli a sok millió hektár szűzföldet és harcol az egész mezőgazdaság fellendítéséért. Éppen ezért állt az értekezlet köz­pontjában a következő témájú alko­tói vita: Új jelenségek a koth­ozfalu életében és a szépirodalom feladatai. V. Ovecskin nagy, tartalmas előadást tartott erről a témáról. A vita, amelyben nemcsak az írók, hanem kolhozfalvak dolgozói is résztvettek, hasznos és érdekes volt. Nagy elvi eszmecsere folyt az életről, szoros kapcsolatban a nép munkájával, a mai kolhozfalu koránét jelenségeivel. A vita megmutatta a kolhozfalu éle­tének irodalmi ábrázolásában az erős­­és gyenge oldalakat.­­ Az utóbbi évek szovjet irodalmá­ban megfigyelhető, hogy az írók bát­rabban nyúlnak bele a szovjet em­berek mindennapi életébe. Fokozó­dott a figyelem az egyszerű dolgozó iránt, növekedett az érdeklődés a közerkölcs, a mindennapi élet, a családi viszonyok iránt. 1955 prózájában a legjelentősebb művészi alkotás Mihail Solohov Új barázdát szánt az eke című regénye második könyvének fejezetei. Cselek­ményük az első kötethez kapcsolódik. E fejezetek az első könyvhöz ha­sonlóan pátoszukkal, eszmei tartal­mukkal életünkhöz tartoznak ahhoz a jelenhez, amely a népből feltörő alkotó kezdeményezéseket szül. Az Új barázdát szánt az eke foly­tatása minden tekintetben fontos számunkra — úgyis, mint nagy­szerű művészi próbakő, úgyis, mint a kolhoztéma széles átfogásának példa­képe. Mihail Solohov új munkája jó példaként szolgálhat és kell is, hogy szolgáljon nekünk, íróknak, ahhoz, ami a legfőbb:­­ hogy megértsük, miben rejlik az író művészete, milyen művészi igényességről kell nálunk beszélni. A­z utóbbi évek irodalmában a ** legnagyobb fejlődés mind a problémák felvetése, mind azok meg­oldása terén az irodalmi riport (tárca) műfajban mutatkozik. S ez természetes, törvényszerű, mivel ez a műfaj­ a legmozgékonyabb, a leghar­cosabb, nem hiába nevezzük „felde­rítésnek”. A kolhozélet fontos prob­lémáit vetik fel például Ovecskin, Ka­­linyin, Tyendrjakov, Trojeposzkij és mások irodalmi riportjai. Az irodalmi riportok tartalma sok­féle. Közös vonásuk az a vágy, hogy „a gyökérig” hatoljanak, hogy híven értelmezzék azt a gazdag anyagot, amelyet a gyors fellendülésben levő mai kolhozélet nyújt, hogy ezt az anyagot az ellentétek és nehézségek minden szövevényességében, s ugyan­ekkor a nagy jövő széles távlatában megértessék. Úgy tűnik, hogy az életkép-írók dicső csapata az élen haladva utat tör az irodalmi „nehéz­tüzérség” , a regények, novellák, hősköltemények, színdarabok szá­mára. A művészeti vita megmutatta, hogy egyelőre még kevés a nagy, érdekes, mesterien megírt regény és novella, verses­ elbeszélés és színmű, amely a mai kolhozéletből meríti témáját. S ez a témafeldolgozásban a szegényes­ség első ismertetőjele. Még az utóbbi idők legjobb művei­ben is komoly fogyatékosságok akad­nak. Nem véletlen, hogy a vita több részvevője bírálta Galina Nyikola­­jeva Elbeszélés a gépállomás igazga­tóról és a főmérnökről (magyarul: A kis jámbor) című művét. Mint ahogy a felszólalásokból kitűnt, e gyakor­lott írói kézzel megírt mű alapgon­dolatának minden nagyszerűsége és vitathatatlan érdemei mellett a szerző mégis csak a legkisebb ellen­állás vonalán haladt, s sok minden­ben leegyszerűsítve oldotta meg az új és a régi harcának problémáját. Sőt magának a ragyogó tulajdonsá­gokkal felruházott Nasztya Kovso­­vának, a regény hősnőjének harca is valójában a közösségtől elszakadva ment végbe. A vita részvevőit, az írókat az élet igazsága, a művészi ábrázolás képessége, s az a szenvedélyes vágy foglalkoztatta, hogy tevékenyen se­gítsenek a pártnak az emberek kom­munista nevelésében. Egész alkotó erőfeszítésünket arra kell irányítanunk, hogy szovjet tár­­sadalmunak teljes életét ábrázoló ké­pekben mutassuk be a való élet leg­lényegesebb oldalait, a munkást is, a kolhozparasztot is, a szovjet értelmi­ségit is, mégpedig életbevágóan fon­tos,és tipikus kapcsolataiban, s nem­­pedig csupán mesterségesen elzárva egyik vagy másik termelési folyamat keretei közé. Tág tere nyílik itt a kritikának: a művek konkrét elem­zésében, művészi sikereink és ku­darcaink mélyenszántó értelmezésé­ben, irodalmi fejlődésünk további út­jainak meghatározásában. A kolhoztémák történelmi értelem­­ben mélyrehatóbb feldolgozá­sára kell irányítanunk az írók fi­gyelmét. A múltat még távolról sem merítettük ki. Mint ahogy a szép­­irodalom élenjáró mestereinek ta­pasztalata mutatja, a falu „tegnapja” igen időszerű, nagyon is mai lehet, a jelen témái pedig sokat nyernek, ha feldolgozásuk három dimenzióra ter­jed ki: múltra, jelenre, jövőre. Erre buzdította a szovjet írókat Gorkij. A harmincas évek irodalma a kol­hozfalvak egyszerű dolgozóinak alak­jait szélesen és sokrétűen mutatta be. Olyan alakokat formált, akiket a hazai és a nemzetközi élet kérdései egyaránt foglalkoztattak. Úgy tet­szik, hogy e hagyomány ma kivesző­­félben van. Ideje lenne feléleszté­sére gondolni. Egész sor műben a hő­sök lelkivilága elkülönül a mi nagy életünktől. Az a feladatunk, hogy kortársunkat a maga teljes nagysá­gában ábrázoljuk. Íróinknak ezt az igen fontos dol­got nem szabad elfelejteni, amikor a falvaink életében végbemenő új fo­lyamatokat vizsgálva tűznek maguk elé művészi feladatokat. Meg kell látnunk például a mai szovjet falu legfontosabb új jelenségét: a munká­sok, a technikai szakmák megjelené­sét­­a kolhozparasztok, különösen az ifjúság között. A munkásosztály új csapatai alakulnak most a falvakban. A szovjet írók, az egész soknemzeti­ségű szovjet irodalom hazafias köte­lessége ezt az új jelenséget a maga teljességében bemutatni, e jelenség elvi lényegét feltárni, támogatni és hirdetni. Vészi Endre A válasz Azt mondja ön, hogy más, mit írtam és megint más, ki én vagyok. Tehát hazu­dtam és az ok — ezt ugyan nem mondta ki nyíltan — nyilván valami számítás. Így lopództam a mozgalomba, miként valami éden-honba, én, álruhás. Kommunistákról írtam. Önnek, gondolom, ez már rég gyanús, s gyanúja szilárd, alapos, s reméli hogy majd idők jönnek, olyan napok, mikor hát mindent megköszönnek világos agyú harcosok. De azért, engedje meg mégis, hogy válaszoljak önnek én is, , bár engem akkor elkerült, mikor e gondolat­füzérrel lelepleznie sikerült. Én negyvenéves leszek lassan, nincs sok időm, hogy elmulassam, ez így igaz. Nem kell a flastrom, híg vigasz. Az ipar, apám, nagyapám volt, a szappangyári kazán lángolt, hullt disznókat főzött apám egy sertésvésznek tavaszán. Rőt bajuszkáján cigaretta, tüskéin csorbult a beretva, hajnal se volt, már kelt, köhögve, dünnyögve, átkozódva, nyögve. A gyár, mely lúggal járta át, Szent István fényes jogarát mutatta fel a füsthabos, kéménytüzektől csillagos, de pézsmaszagtól illatos kőbányai egekbe. Járt nekünk onnan sör, maláta, s ha apám ügyesen csinálta, hát csokoládé is cserébte. (Tószegi úrét, azt cserélte.) Én magam csak vésnek válók, inas négy éven át, segéd egészen rövid ideig. S most inas vagyok újra, míg a Költészetnek mestere segéddé föl nem szabadít De félre tréfa! Nincs már erre módom! A szó feszít, növök, vagy elkallódom. A felelősség anyaggá lett bennem, egy lett velem, akár a test s a szellem. Azt mondom én, bizony sokat tanultam, s a bőrömön nem­ múló forradások, korbácsütések, vesszősuhogások: egész történelemkönyv már a múltam. Tudom már a fasizmust és az önkényt, hát nem adom meg soha magam önként­ így lettem lassan-lassan kommunista, e szó nekem már sokkal több, mint puszta egyenletesség, létezés, vagy bármi. Szeretnék mindig magasabbra szállni. Hogy,­kommunista? Azt beszéli nekem, elindultam egy kaptató ösvényen, víz-mosra-várta, villámérte hegyre, őz-járta, szarvas-látta rengetegbe, s ha inam reszket — szívem egyre bátrabb, s ha lankad lábam, érzem én a vágyat, csak föl, csak egyre föl, csak magasabbra, s egy nép tapos utat kemény anyagba. Együtt velem, s velünk sok milliónyi láb kezdte ezt a nehéz utat róni! S ha látom én, hogy ritka madár rebben, hát felkiáltok tiszta örömömben, s ha látom én, a tájék egyre tágul, hát felkiáltok én a boldogságtól. De szólok, hogyha kő botlasztra léptünk, mert messzi még, amíg a bércre érünk. S nem vagyok hitvány fiad, én hazám, mert nem mondom: már itt a Kánaán. De segítek, ha megmondom a rosszat és bűn, csalás szabadon nem távozhat. A hősöm, kiről írtam s megismertem, bár holta után, de csak biztat engem. Találkozunk, arcára mosoly lebben: „úgy látom én, elvtársam, napról-napra , gondolkodóbb, s úgy vélem, igazabb tán ...“ Elindul. Nézem még egy pillanatra. Egy falevél rezg csendesen kalapján.

Next