Élet és Irodalom, 1959. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1959-04-03 / 14. szám - Kéry László: • könyvkritika • Tűz-tánc, fiatal költők antológiája (Magvető) (9. oldal) - Ladányi Mihály: Készülni kell • vers (9. oldal) - Bizám Lenke: A mítosz humanizálása. A József-tetralógia megjelenése alkalmából • könyvkritika • Thomas Mann: József és testvérei (Európa) (9. oldal)

LADÁNYI MIHÁLY: Készülni kell Mindig bátran elő a tollat, ha még oly köznapi a téma s öröklétet nem szavatolhat. így legyek én m­o­d­e­r­n manapság a zsivajban, hol zagyvasággá válik a költői szabadság. Hol öreg múzsák nyálazzák a poétafőt... Fütyüljek én e hottentotta Parnasszusra, a bárgyú hindosztáni dalra, amelyet kényeskedve gajdol a sok polgárrá lett fiúcska! Világosan kell most beszélni, midőn még mindig s újra ölne!, hogy ne legyen, aki nem érti. Úgy kell dalolni, mintha holnap halni mennél és ezt a dalt még nem lehet, hogy el ne sikoltsad. Készülni kell, mert megidéz majd végül a­ szíved. És felelni nem lehet ostoba dalokkal. TŰZ-TÁNC Fiatal költők antológiája Újabb lírikusainknak rövid idő alatt már második seregszemléjét teszi lehetővé a Magvető Könyvkiadó. 1957-ben Tizenöt f­iatal költő százöt ver­sét nyújtotta át az olvasóknak, 1958 végén a Tűz-táncot, hu­szonegy ifjú poétának mint­egy száz költeményét he­lyezte asztalunkra. A két antológiának egyetlen verse sem azonos, a szerzők kö­zül is csak öttel találkozunk mind a két helyen. A színvonal mégis magas ott is, itt is, bizo­nyítva,hogy sem a lírai hevület nem hunyt ki az ifjú szívek­ben, sem a mesterség eszközei nem silányultak el az új dalo­sok kezén. S elevenen lüktet bennük az újdonság igénye: a kor lelkének mélyére hatolni, kifejezni nyilvánvaló és rejtett igazságait. De az 1957-es antológiának éppen ezen a ponton volt egy szembeszökő fogyatékossága. Maga a kötet szerkesztője, Si­mon István állapította meg sajnálkozva, hogy az általa be­mutatott költők verseiből „nap­jaink közvetlen politikai kérdé­sei kimaradtak... vagy a köz­vetlen politikai harc igénye csak itt-ott tűnik fel." S ha sokan hajlamosak vol­tak e hiányt újabb költészetünk általános sajátosságának tekin­teni, ezt az önkéntelenül téves vagy szándékosan torzító beál­lítást cáfolják meg most a Tűz­­tánc szerkesztői. Csupa olyan verset mutatnak föl, amely 1956 végén, 1957-ben kisebb részt 1958-ban keletkezett. S túlnyomólag olyan verseket, amelyek közvetlenül politizál­nak, amelyekben lépten-nyo­­mon feltűnik a „politikai harc igénye’*. Válasz ez az antológia a Tizenöt fiatal költő­re, s ki­egészítés annak a kötetnek az anyagához. Sokan azt fogják rá mondani, hogy jóval egyolda­­lúbb gyűjtemény ez amannál, én inkább azt mondanám, egy­ségesebb, egyöntetűbb. Központi helyet­ foglal el benne a poéti­ka, előtérbe­ nyomulnak a kö­zösségi gyötrelmek, célok, vá­gyak. Mégsem valami gépies irányköltészet az eredmény Ezek a fiatalok nemcsak sza­vakban vállalják Petőfi, Ady­ József Attila örökségét, hanem hagyatékul kapták nagy elő­deiktől azt a lírai szenvedélyes­séget is, amellyel a nép sorsát magukévá élik, azt a szellemi és erkölcsi bátorságot, amel­­­lyel földcsuszamlás idején is felismerik és megvédik őrhe­lyeiket. Ezért van az, hogy az irodalomban elsők között mondták ki a „nem”-et 1956 ellenforradalmára, az elsők kö­zött esküdtek fel újra a szo­cializmus ügyére, mikor ez az újra­esküvés nagyon is idő­szerűvé vált. 1956. október-novembere a második világháború és a fel­­szabadulás óta egész nemze­tünknek legdrámaibb élménye, olyan esemény, amely a lénye­gileg egycélú, egyérdekű tö­megekből is a legellentmon­­dóbb érzéseket váltotta ki. A Tűz-tánc fiataljai határozott, éles képekben villantják föl a zaklatott napok rémtetteit, mikor ...elég volt kötélnek jobb híján pár arasznyi drót, himbált a test — ledérek s vagányok csaptak dáridót, és mikor „ikönyv-máglyák lo­bogtak utcákon, főtereken"i­s le is vonták mindebből a he­lyes politikai tanulságot: „ra­gadd torkon a bitangot — ne várd amíg letepernék”, de hangjukból minden kemény­ség mellett mégsem a bosszú lihegését hallani. Az ifjú nem­zedék egyik legtisztább szavú poétája, Ladányi Mihály, így jeleníti meg a novemberi na­pokat: Elvtárs, bolond, bolond idő. A szél sziszegve fut elő. A tér felé ne menj! Az éj testébe belenőve töltött csövek­ lesnek előre és vad fegyveresek. De a megbolydult napok kró­nikáját az áhított-megálmodott béke, az előrevetített jövő ké­peivel zárja. A város vétkek felhői alatt már megriadva hallgat. Vakon merengenek ázott házfalak. Csönd van. A gyermek alhat. Szájában ujja, labdát álmodik, homokból várat épít. Felvér kötésként hull a tiszta hó, a néma útra végig. Csönd van. A tél a háztetőkre tűzte a békesség fehérlő lobogóit. (November napjai) Ami nem jelenti azt, hogy ezek a költők holmi naiv gyer­meki h­ídbn ringatják "magu­kat," sőt nagyon is"‘világbssz­ látják a jelenkor bolygatott komplikáltságát, a világrend­szerek mérkőzéséből, az éles átmenetből adódó problémákat és bizonytalanságot. ..Kötél­táncosak vagyunk — bolygók közt feszülő — köteleken’’ — énekli egyikük, s „Egyetlen Rendért” kiált a másik, „hol négymilliárdan elférhetünk e táguló világban.” Igen jellem­ző rájuk ez a világméretekben való gondolkozás, és megkü­lönböztető sajátjuk az előrelé­pés szükségességének meg az átmenet szorongásainak együt­tes megélése is. De ebben az élményben a bizonytalantól való rettegés, az atomháború fenyegető árnya dielektikus alkatrészévé lesz az emberi bizakodásnak, a tudatos­­ jövő­nek. A múlt megtagadása és legjobb részének vállalása ugyanilyen természetességgel fészkelte be magát eszmélke­­désükbe, idegeikbe. Más vállak tartják, m­ás habarcsok kötik e kort nincs út visszatérni. Múltad csak úgy lesz hagyaték s tanulság, ha ki tudsz belőle lépni. (Garai Gábor: Új kor nyitánya) Készek mindig a közös ba­jok sűrűjébe vágni, s nemhogy futárának az idő nehéz kérdé­sei elől, egyenesen elébük ro­hannak. Egyikük igen jellem­zően azért fohászkodik, hogy ne lehessek soha készületlen, ha megidéz majd vallani e század. (Hárs György: A láz kereszt­jén.) Úgy látszik valamennyien át­lépték korunk polgári költői­nek legtöbb buktatóját, az egyéniség reménytelen elszige­telődését, a kínzó és destruk­tív magányt. Sorsukat teljes egységben látják a dolgozó osztályokéval, életelemüknek nem a megfutamodást, hanem a harcot vallják, harcot immár nem a társadalommal, hanem a társadalomért, a harcos éle­tet, amely nem mentes kocká­zatoktól, problémáktól, gyöt­relmektől, de amely értelme­sen illeszkedik az emberiség közös sorsába. Ezért dalol így Ladányi Mihály: Zsellérek dallal vert ivadéka, ne leld meg már nyugalmad, ha néked nyugalmat nem a harc­od, ha mint a sarki fűszeres, bezársz és hazaballagsz este és nem veted a szívedet kormos, véres tűzekbe ... Úgy kell lennie, hogy a mene­külőt még a szerelem is — ma­gányt kereső menekvések oly gyakori kikötője — megtagad­ja ebben a világban. Ha álmodó szemed fölé stronciumfelhők szállnak, s te lágy dalokkal integetsz a tefe­léd ,intő halálnak lesz-e oíy, hitvány szerető. Az megbocsátja majd — fejed kóros ölébe vonva — a gyávaságodat? (Menekülés a szerelemhez) Hűség és­­ kötelességérzet — ebben foglalható össze az új költői nemzedék szép erkölcs­tana. Olyanok, mint Garai Gá­bor versében Odysseus, aki csak ámenetileg vesztegelhet Kirké fogságában, hajói már „nyugtalan kopókiként — ráz­zák a kikötő-kötelet”, mint Odysseus, aki előtt már fel­rémlik a gyönyörű honi táj — S az ablak alatt, mikor esteledik mezeim violás ködöket pipálnak, legelők felől fekete-fehéren gomolyognak a kecske­nyájak ... mint Odysseus, a­ki élete árán is kész ember maradni, s győz­tes emberként leli föl, hazáját. Szeretik népüket, szülőföldjü­ket, hazájukat, de az élet tel­jességét célba vevő igényük szerint látni-barangolni akar­ják a tágabb határokat is. Váci Mihály így vall szerelmet szü­lőhonának: Teljesen nem is szerethetlek, míg nem érzem hiányodat! (Menetjegy száz kilométerre!) Tudnak bonyolultak lenni ér­zésekben, érzékelésben, gondo­latok szökellő — de sosem ér­telmetlen — táncában, s is­merik és vállalják az agitáció keményen egyszerű érvelését, a plakátok tömör nyelvét. Az előbbinek legszerencsésebb példáit talán Hárs György és Garai Gábor versei közt talál­ni, az utóbbinak fiatalon is mestere már Győre Imre, aki­nek azonban a gyöngéd érzé­sekre is van szava. A szocia­lizmushoz való hűséget éne­kelve ezen a lágy hangon kö­szönti testvéreit, a munkáso­kat: Hintázzatok mindannyian korunk hintái, karjaiban. Virágzó rózsaszálak boruljanak életeik, tinekteik gazdagodjanak hegyek, erdők, mezőségek, tinek­te­k sokasodjanak patakok, vízesések, minden szépüljön, minden épüljön tinektek. A világtávlatokhoz, a föld népeit átfogó érzésekhez né­melyiküknél nagyzengésű, pa­­tétikus dikció társul (Csepeli Szabó Béla), mások könnye­debb dallamosságot párosítanak sorsbavágó élményekhez (G. Szabó László, Papp László), is­mét mások a paraszti életké­pek tárgyilagosságával, a hu­mornak és érzékiségnek a ko­molyabb színek közé vegyített csillanásával tűnnek ki (Kalász Márton, Pákolitz István). Az adekvát kifejezést keresve gyakran jutnak el a formala­zításig, s ha a „klasszikus” szabadvers aránylag ritka is versidomaik közt a szótag­szám kötöttségét sok helyütt levetik. Magatartásban, hang­ban legtöbbet József Attilától tanultak, de képeikben, ritmu­saikban felvillan újabb poézi­­sünk szinte minden jelesebb arcéle, talán Radnótié, Illyésé, Weöresé, Vasé a legsűrűbben. Verskultúrájuk általában ma­gas színvonalú és korszerű, úgyhogy a kevésbé határozott vagy lassabban bontakozó egyéniségeket inkább a csiszolt rutinosságtól, mint a parlagi esetlenségtől kell félteni. Sze­retik az éles körvonalakat, az erős színeket, a merész foga­lomkapcsolásokat, határozott vonzódás van bennük a kézzel­fogható, a pregnáns, ja meg­hökkentően jellemző iránt. Né­melyiküknél felsejlik az „iz­musok” ihletése, s én nem be­szélném le őket az effajta kísér­letezésről. Eszmei komolysá­guk, felelősségtudatuk, művé­szetük népi beágyazottsága re­mélhetőleg meg fogja őket óv­ni a formalista eltévelyedések­től. Az antológiában számos érett, kész vers mellett jó né­hány félig-kész, félig sikerült, s egy-két elhibázott alkotás is találkozik. A magas intellek­tuális igény nem párosul min­dig a komoly gondolatiság hor­dozására alkalmas szerkezeti megoldással. A Mindenség ka­pujában című Csepeli Szabó­versben, a szóno­kiasság, a szín­padiasság veszélye fenyeget. Némi túltengő retorikát Váci Mihálynál is észleltünk. Az ő költeményeiből egyébként sze­rencsésebb kézzel is lehetett volna válogatni. Boda István­ról szintén kedvezőtlen képet nyújt az antológia, de ennek alapján is szóvá kell tennünk, hogy a tehetséges költő némely versébe közhelyes kifejezés­­mód, pasa­izmus érzelgősség nyomult be. (Pl.: „S szeretnék sírni ’könnyesen, nagyon, — hogy belőletek morzsa lehe­tek.’’) Mindez azonban nem homá­­lyosíthatja el az antológia je­lentőségét, nem feledtetheti­­ örömünket és büszkeségünket, amelyet harcos, új lírikusaink emez impozáns, együttes fel­lépése miatt érzünk. Darázs Endre, Győré Imre és Imre Katalin, a kötet szerkesztői, dicséretes köszönetet érdemel­nek. KÉRY LÁSZLÓ A mítosz humanizálása A József-tetralógia megjelenése alkalmából „Mitológiai regény " — mondja a József és testvéreiről Thomas Mann szerényen, holott a művet inkább és több joggal lehetne „a mitológia regényé”-nek nevezni. S azzal, hogy a melléknévből így újra főnevet csi­náltunk, s a szót tulajdonságot jelző meg­határozásból ismét lényegivé emeltük, arra a rangkülönbségre szerettünk volna rámutatni, mely itt — a véletlen kedvezéséből — nyelv­tanilag a két szófajtára nézve éppúgy,­ mint esztétikai-filozófiai értelemben is, az utóbbi megjelölés javára fennáll. Mert a távoli idő és tér kettős egzotikumának sajátszerű báját sugárzó bibliai mesék nem pusztán bravúro­san megoldott formai, hanem — sőt elsősor­ban — tartalmi mozzanatként élnek e re­gényben, melynek lapjain a mítoszt magát látjuk keletkezni és elmúlni. Mégpedig — mint azt talán az alábbiakban sikerül majd bizonyítanunk — intenzív és extenzív érte­lemben egyszerre.­­ „Nyissuk ki szemünket.. ", mert „megérkez­tünk!" — ezt a sejtelmesen sokat igérő fel­szólítást olvassuk a „fantasztikus esszé”, a regény — zenei nyitánynak is beillő — hatal­mas expozíciójának végén. S ha engedelmes­kedünk a felszólításnak — márpedig öröm­mel kell ezt megtennünk, hiszen gyönyörű­séges ámulnivalókat helyez kilátásba — ha a „múltak kútjába” való hirtelen leszállástól még kábuló agyunkat kissé ráncbaszedvén, ismét képessé tesszük arra, hogy a már eddig olvasottakat hűvösen számba vegye, rájövünk, hogy Mann — stilizáltan — már itt elénk tárja a mítosz keletkezési folyamatát. Stili­záltan, mert a modern ember tudatelemeit felhasználva, ő maga játssza e bevezetőben végig a mítoszteremtés aktusát, mikor — a makro- és mikrokozmogónia, geológia és bio­lógia, paleontológia és archeológia, történe­lem, pszichológia és irodalomtörténet mo­dern , tudományos eredményeire támasz­kodva — egymás után teszi a biológiai­­evolúciós, földtörténeti és történelmi moz­zanatok, katasztrófák, események mellé a primitív népek tudatában szerte a vilá­gon minderről mitologikus formában le­rögződött emlékképeket. Ezek után pedig könnyed szökkenéssel — miként ezt már an­nak idején is tette az ihletett emberi képze­let — a szemünk előtt legendát formál mindez ismeretből, önmaga — a homo sapiens — szellemének szárnyalásától mint­egy megrészegedve, szellemére most már ,,valóságos” szárnyakat ragaszt: mennyei kül­dötté avatja, akinek sárral való egyesülése csak azért történt, hogy újra való elszakadás­sal ismét visszanyerhesse majd „eredeti”, tiszta, fényes önmagát. A térben és időben való „alászállás” mellett így téteti meg ve­lünk az utat érzelmileg is, hogy a mítoszok­ról szóló tanítás befogadására —­­ a jelenné varázsolt múltak látásánál — ne csak sze­münk és értelmünk, hanem szívünk is nyitva legyen.* Figyeljünk csak, hogy mindjárt az első je­leneteknél hogyan vizsgázik fényesen csilla­gászatból az ifjú József aggódón tűnődő atyja előtt, s hogyan csinál az emberi értelem ál­tal felfedezett törvényszerűségből, a holdfo­gyatkozásról szóló ismereteiből azonnal ka­­balisztikát azzal, hogy az év holdas napjainak számát Ábrahám ősatya harcos­ szolgáinak számával azonosítja. S amikor Eliézerrel a számok, a matematika törvényeit tanulja „csodák” formájában, vagy atyjával „párdalt” énekelve nemzetsége történetét, és tovább­ a tűnő és meg-megújuló évszakoknak mitikus­költői megtestesítését, az alvilágba halottan le­szálló és onnan ismét ifjan megtérő Tammuz —Ozirisz mondát kultiválja, vagy amikor később „lent, az utálatos Egyiptom” Napvá­rosában a geometriával ismerkedve „a há­romszög isteni csodáit” csodálja — kortár­saival egyetemben, ugyan mi mást is tesz itt a szépséges József, mint hogy az értelme által felfedezetteket nagylelkűen az istenek­nek ajándékozza. Önmagát nem, csakis ama fenségesen magas régiók lakóit tartván ké­pesnek ily nagyszerű egyezések elvont ki­fejezésére. És még tovább, és újra és újra: „itt”-té­ és „most”-tá varázsolva a múltbatűnteket, szám­talanszor játszatja le előttünk a mítoszok genezisét az író, megmutatván, hogy az ember emberi mivoltának már meglehetősen kései, tudományának azonban még korai, naív sza­kaszában önmagának s világának tudomásul­vételét, de? magát az emberi megismerést is: primitívségében értetlen, mégis teremtő fan­táziával Hogyan öltözteti istenek, szellemek s csodák tarka tündérruhájába. De a keletkezés folyamata — bár ugyan­csak folyamatos — még nem azonos magával a folyamattal. Ez nyilvánvaló és világos előt­tünk, és természetesen nemcsak azért, mert már bevezetőnkben említettük a mítosszal kapcsolatban az elmúlás fogalmát is, hanem rh^­t ’a regény e tudatformának egykori valóságos életét teszi művészi jelenné, az­­ élő ‘folyamatban mindig benne rejlik a í , tagadási elmúlás s újraszületés mozzanata. S íme,­­mivel találkozunk, s mibe ütközünk folyton-folyvást a könyv lapjain? Kétely és­­ Scläfintsság és istengond és pró­batétel tanúskodnak előttünk arról, hogy em­berünk, a mítoszokat teremtő, s azokban hívő ember hogyan tépi szét a magaszőtte tün­dérruhát, ha csillámlása csalfának bizonyul, ha már nem felel a kor vagy az ő közvetlen szükségleteinek kérdéseire, s nem segíti, ha­nem gátolja teremtőjének törekvéseit. S ho­gyan sző ekkor újat helyette, végül pedig: hogyan semmisíti meg, hogyan oldja fel sza­kadatlanul mindeme isteni, szent borzalma­kat józan derűvé azzal, hogy lefosztván róluk az ünnepi, bűvös álruhát, csak a magvukat képező tapasztalati anyagot használja útmu­tatóul dolgos hétköznapjaiban. Gondoljunk csak mindenekelőtt a ravaszdi­kacagtató, s az otrombát csúffá tevő, híres „áldáscsalásra“. Mennyire hangsúlyozza itt Mann, hogy nemcsak az ötletszerző, az eré­lyes-tevékeny Rebeka, hanem maga a „félre­vezetett”, az áldásosztó Izsák is milyen szív­ből jövő elégedettséggel szól a saját vaksá­gáról, amikor — látszólag és a hagyomány szerint teljes jóhiszeműséggel — elsőszülöttje, Ézsau helyett a bőrökbe-szőrökbe öltöztetett „simát”, Jákobot áldja meg! Ez a valódi manni iróniával megformált, költői aláhúzás itt azt a fontos tartalmi mozzanatot emeli ki, hogy a hatásosnak tisztelt áldásnál persze távolról sem volt mindegy, kit illetnek vele. Az amúgyis tehetségeset választotta ilyenkor­ a józan bölcsesség, különben az — íme, csak a realitás keretein belül hatékony — áldás­­erő még netán kárbaveszett volna! S mind­járt azután: a nagybátyja szolgálatában pász­­torkodó , Jákob értel, szemmel, s értelmező ..aggyal,­­figyelvén a körülötte lélegző férf­té­­szetet, titkait megfejtve, új „csodák” birto­kába jut, így „a maga részéről is okosan hozzájárult*’, hogy az „agyagtuskó” Lábán előtt saját áldottfejűségét bebizonyítsa, s an­nak előbb halódó gazdaságát valódi „áldás­birtokká” tegye, persze, önmagáról sem fe­ledkezve meg közben. Elmúlás és újraszületés szempontjából azonban talán még ékesebben szóló az a történet, melyben az elsőszülött fiú feláldo­zása „utálatossá vált” Ábrahám istenének szemében, s itt az a nagy műgonddal foga­natosított, művészi kiemelés, mikor a re­gényben Jákob, próbára téve önmagát, már nem tudja végigjátszani Józseffel mindazt, amit — a mítosz szerint — ősatyja nem játékból, egészen a kos megjelenéséig végig­vitt Izsákkal. Pedig hát „ugyanazt az istent” féli és hiszi ő is. Az író megmutatja: a já­­kobi kor és szféra — minden dolgos kezet felhasználni tudó fejlett munkamegosztásából következő — fejlettebb etikáiénak szemében vált utálatossá az emberáldozat, tehát és ezért nem kellett már az ember maga terem­tette istenének sem. De maga az egész József-történet iS, sőt a re­gény egésze a mítosznak ezt az önfel­oldását példázza. Figyeljünk csak jól! (hányszor hangzik el a regényben ez a fel­szólítás s mindig ilyen, a tartalomra erősen (Folytatás a 10. oldalon.) * Itt és a következőkben is Thomas Mannak a „József és testvérei” 1943-as, egykötetes amerikai kiadásához irt előszavából vett idézetek.

Next