Élet és Irodalom, 1960. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

1960-05-27 / 22. szám

ILLYÉS GYULA: Dolgoztam, ettől ízesül a csupor tej, otthon amely vár. Elfáradtam; a gally közül az alma buzgóbban figyel rám. Baj is ért, dagadt a kezem, ahol nekilódult az ágas; vizsgázik majd a szerelem, lévén ím negyven éve házas. • *> T Öreg bognár ... Vizsgázik majd az Isten is: alhatom-e, míg nyugodnom kell, tudja-e még, mit mire visz, míg ráhagyja dolgát az ember. Hallom, távol egy unokám mit nem hord, — ifjúkorom arcát! Rajtam lesz megkopott csúnyán. Adja tovább, ha látta hasznát. Észrevett volna valaki? Több is lehetek, mint mi lettem? Fura lesz, ha más vallja ki, mire füleltem a szívemben. VITA A MAI NOVELLÁRÓL Múlt számunkban néhány részletet közöltünk Elbeszélés és valóság címmel Koczkás Sándor bevezető előadásából, amelyet az írószövetség pró­zai szakosztályának novella­vitáján tartott. Most kivonato­san ismertetjük a vita során elhangzott felszólalásokat. Lengyel József szerint helytelen a novellában mutatkozó bizonyos elmara­dást a dogmatizmussal össze­függésbe hozni. Az alapvető okot inkább abban látja, hogy irodalmunkban most még nincsenek átütő erejű tehet­ségek: líránknak nincsen Jó­zsef Attilája, prózánknak pe­dig Móricz Zsigmondja. Más­részt nincs megfelelő közlési lehetőség s nem megfelelő a novellák honorálása. Majd az elbeszélés-forma­írókat próbá­ló-nevelő jelentőségéről és az aktualitás helyes értelmezésé­ről beszélt. — Kell-e a feltétlen aktu­alitás a novellánál — mondot­ta —; az-e az aktualitás, amely csak a riportban kerülhet ki­fejezésre? Az én véleményem az, hogy nagyon jó az aktuali­tás, de azért vigyázni kell! Az irodalmi mű, különösen mire a könyv kikerül, mindig emlé­keztet arra a régi példára, hogy Achilles megy a teknős­béka után, teknősbékát, de mire eléri , az már megint előbbre jutott. A mi novellánk sohasem érheti utól a valósá­got, ha egy írásnak a megírá­sától könyvben való megjele­néséig eltelt időt mérjük. Az aktualitás általában az írói műben a dialektikus értelem­ben vett immanencia, amely a dolgok megismerhetőségét feltételezi és ennek nem állít határt. Erdős László több kérdésben polemizált vitaindító előadással. Elsősor­­­ban­­­ azokra a novell­ákra,­­az ufcrakísérletekre kell­­­­ fi­gyelni, amelyek valóságunk legfontosabb problémáit igye­keznek megragadni — mon­dotta. — Amikor Bölöni György megírta előszavát az Ébredéshez, nem volt túlságo­san elragadtatva a kötetben megjelent novelláktól, de örült annak, hogy van valami iro­dalmunkban, ami már a­ mai életet képviseli. A fiatalok egészen új megjelenését emel­te ki előszavában, és én vele értek egyet. Az egész tavalyi novellatermésből összességé­ben azok a kísérletek a leg­döntőbbek — még ha az egyes novellák kivitele nem minden­­benben megfelelő is —, ame­lyek látják a fejlődés fő vona­lát a jelenben és a múltban. Vitába szállt a referátum­nak azzal a tételével, hogy az elmúlt­­ években a dogmatiz­­mus akadályozta volna a no­vellairodalom kifejlődését. Szerinte ebben az objektív valóságnak van döntő szere­pe: az követeli az írótól a szé­lesebb, átfogóbb epikai for­mát. — Ha az­ életben nincs is an­­­nyi szempont, amennyit a dog­­matizmus elénk tár, azért elég olyan szempont van, amelynek összesűrítése nélkül egy jelen­séget nem lehet megérteni. Annyira változó világban élünk, hogy objektíve kön­­­nyebb hosszabb lélegzetű mű­fajban megírni azt, ami tör­ténik. — A fiatal írók munkássága is differenciálódik, és ma na­gyon sok írónál lehetünk ta­núi annak, hogy a modernis­ta próbálkozásokból ki akar­nak törni az élet realista áb­rázolásához, felhasználva an­nak elemeit, amit eddig meg­tanultak. Én sokat szidom a fiatal írókat például azért, ahogyan a fiatalok erkölcsi problémáját felvetik. De iga­zuk van, ha ez a központi jó­­jelentőségű kérdés­ nyugtala­nítja őket. Tehát harcolunk, verekszünk, hogy ne felülete­sen, ne teljesen belülről kiin­dulva közelítsék meg a prob­lémákat, ne képzeljék azt, hogy a saját erkölcsi felfogá­suk objektíve az egész fiatal­ság erkölcsi felfogása. Tatay Sándor rövid felszólalásában a néhány évvel korábban indult no­vellisták — Sánta Ferenc Tóth László, Szabó István, Csurka István stb. — vissza­húzódásának okait kereste. Majd pedig az idősebb és fia­talabb nemzedékek kapcsola­tát, egymáshoz való viszonyát érintette. Mesterházi Lajos szóvá tette, hogy a bevezető előadás sokat markolt. A kis­epikai műfajok helyes megkü­lönböztetéséről szólva hangsú­lyozta, hogy pontosabb elhatá­rolásra van szükség a tárca­novella, a klasszikus értelem­ben vett elbeszélés és a kisre­gény között. Majd a dogmat­tizmus káros hatását elemezte az elmúlt évek novellisztiká­jában.­­ — Az esztétikának bizonyos dogmatikus vonásai speciáli­san a novellának ártottak — jelentette ki. — így például nyilvánvalóan ártott a tárca­novellának a totalizmus, amely azt kívánta az embertől, hogy ha felvet egy témát, akkor ab­ban legyen benne az egész társadalom, annak minden problémája, minden műben le­gyen meg az ilyen totalista módon értelmezett szocialista realizmus, pozitív és forra­dalmi romantika, előremuta­­tás, és így tovább. Esztétáink nem látták kellőképpen, hogy életünk központi jelensége az osztályharc fő ellentétében vagy irodalmilag is kifejezhető és megfogalmazható polémiá­jában van jelen, és nem ab­ban, hogy a termelőszövetke­zetről, a Sztahanov-mozgalom­­ról, erről meg arról írjunk, mint életünk fő kérdéséről. A tárca-novellában rejlő le­hetőségekről szólva megje­gyezte, hogy még ma sem élünk ezekkel eléggé. Szerinte ép­pen a tá­rca-n­ovellákban ta­pasztalhatunk bizonyos új, előremutató jeleket, amelyek a műfaj remélhető felvirágzá­sát ígérik. A Tárca­ novellistáink — mondotta — egyre inkább ka­­rakterológiai típusban gondol­kodnak a régebben általános és majdnem kötelezővé tett osz­tálytípusok helyett. Valamilyen fajta morális kép, karakterkép az, amit az író lát. Amikor nálunk leegyszerűsítették ezt, és azt követelték az írótól, hogy állandóan osztálytípust adjon, különösen a munkás­­osztállyal kapcsolatban, akkor elfeledkeztek arról, milyen sokféle emberi vonásból, elem­ből tevődik össze a munkás. De jó jelenség az is, hogy a novellákban a történet kezd dominálni s nem a történelem és hogy nem a tanulság csat­tan, hanem a történet. A mai szocialista realista és kritikai realista írások között egyre inkább elmosódónak látja a határvonalat. Viszont éles ez a határvonal az előbbi irányzatok és azok között a tendenciák között, amelyekre az érdekesség öncélú keresése, a különcködés jellemző. Felszólalása befejező részé­ben a hagyomány és az új keresésének dialektikus prob­lémájával foglalkozott. — Mi a hagyományokhoz akkor va­gyunk hűek — mondotta —, ha tovább lépünk a hagyomá­­nyozóktól, ha valamiképpen megtaláljuk a ma sajátságos világát, különleges mondani­valóját kifejező, legszerencsé­sebben szolgáló formákat. Itt vannak nekünk a kritikával újra meg újra polémiáink. A kritikusok, az esztéták a volt irodalmakból vonnak le nor­mákat. Ez rendben is van. Az igazi nagy kritikusnak azon­ban meg kell értenie, hogy új irodalomnak kellett születnie, mert új élet született és me­részen el kell felejtenie a régi irodalomból levont normákat. Dobozy Imre az elmúlt évek irodalmi gya­korlatát elemezve vitába szállt azokkal, akik a dogmatizmus akadályozó szerepét tagadták. A dogmatizmusnak a novel­lára gyakorolt hatását — fej­tegette —, abban az összefüg­gésben kell megvizsgálni, hogy a novella másként foglal állást, pregnánsabban kell hogy fo­galmazzon, mint a nagyepika. Egy regényben akár a cselek­ményesség révén, akár más módon sokféle eszköz áll az író rendelkezésére ahhoz, hogy kényes állásfoglalásokat meg­kerüljön, körülmagyarázzon, a novellában erre nincs lehe­tőség, legalábbis korántsem akkora. Nekem az az érzésem, hogy a novellában érvényesült leginkább az a sorvasztó ha­tás, amelyet a dogmatizmus az irodalmi életben jelentett. En­nek egyik legékesebb bizony­sága, hogy 1956 után új virág­zásnak indult ez a műfaj. A modernizmus világnézeti-szemlélete elsősorban kérdés: többféle tőlünk idegen — az egzisztencializmustól a prag­matizmusig — világnézeti áramlat bújik meg a moder­nizmus fogalma mögött. — Mi kell ahhoz, hogy egy fiatal író realista módon ír­hasson? Világos, hogy világné­zeti tisztázottság kell. De még valami kell: az élet reális is­merete, az, hogy az embereket, helyzeteket oda tudja tenni, ahova valók, hogy el tudjon igazodni bennük, hogy az em­berekben, helyzetekben, ten­denciákban a fontosat vegye észre, tegye magáévá és írja meg. Ehhez azonban kor és ta­pasztalat is kell. S eszerint na­gyon élesen különbséget kell tenni a fiataloknál az útkere­sés körébe tartozó formai kí­sérletezések s a modernizmus­nak tőlünk idegen megnyilat­kozásai között. Az ábrázolás- és kifejezés­beli homályosságot önmagá­ban még nem keverné össze a modernizmussal, mert sok esetben nem arról van szó, hogy a megfogalmazás homá­lyos, hanem arról,hogy a figu­rákban, karakterekben van ho­mályosság, ott nincs elég át­gondoltság, leszűrtség. A kö­zelmúltban — folytatta — ol­vastam jónéhány novellát. Ha egyikről-másikról ezt a homá­lyosságot, bizonyosfajta kon­cepcióbeli, stílusbeli miszticiz­must levakarjuk, akkor maga az alapállás, a történet majd­nem sematikus vagy egészen sematikus. Végül novella-irodalmunk fellendülésének szervezeti­anyagi feltételeiről és a fiatal írók bátorításáról, az elbeszé­lések megformálásában szük­séges merészségről beszélt. Tolnai Gábor néhány irodalomelméleti és poétikai probléma tisztázásá­val vezette be a szerkesztői munkából leszűrt általánosítá­sait. Megfigyelése szerint az írónak ma könnyebb kisre­gényt, mint novellát írnia.­­ A novella a századforduló idején Csehovnál és Maupas­­santnál az akkori élet jelensé­geiből egy cseppet, egy mozza­natot ragadott meg. S abban a periódusban egy csepp is jellemző lehetett a tengerre. De a mi változó, fejlődésben levő életünk idején rendkívüli nehézsége van az írónak, ha csak egy cseppet akar kiemel­ni a tengerből, mert akkor vagy úgynevezett sematikus írást alkot, vagy egy periféri­ális témát dolgoz fel. A kisre­gény viszont az életből kiemel legalább már sokkal négy-öt cseppet. Ez jellemzőbb lehet az egészre, mint csak egy. Bi­zonyos vagyok benne, hogy re­mekművű novella is születik a mai életből, mert ki lehet emelni egy cseppet is, amely jellemző lehet az egészre, de ez roppant nehéz. A modernizmusról szólva a téma és a szemlélet problémá­ját állította előtérbe. Nemcsak az a baj, hogy egyes elbeszélé­sekben morbiditással, bizonyos negatív szemlélettel találko­zunk, hanem az is, hogy sok novellából hiányzik igazában az ember. Hiába mondjuk az ellenforradalom leverése óta: eljutottunk oda, hogy már nincs sematizmus, leküzdöt­tük, és most már megvan a le­hetősége az ember sokoldalú ábrázolásának. A lehetőség megvan, de a sokoldalúan áb­rázolt ember a maga sokrétű problémáival még hiányzik novellairodalmunk nagy részé­ből. Az élet leglényegesebb elemeit kell megragadni, aho­gyan egy Stendhal, egy Móricz Zsigmond tudta megragadni. Köpeczi Béla szerint novella-irodalmunkkal korántsem lehetünk elégedet­tek, mert kevés, és nem erő­teljes a mai életet megörökítő elbeszélés. — Ha alakokat, típusokat, konfliktusokat próbálunk ke­resni, amelyek kifejezik a mi korunkat, ezt a történelmi atmoszférát, akkor rendkívül nehezen találunk ilyet. Igen gyakran kérik tőlünk azt, hogy adjunk novella­váloga­tást különböző külföldi orszá­gok számára. A feltétel min­dig az, hogy valami olyat ad­jatok, ami a mai Magyaror­szágról szól, ami a mai Ma­gyarország egész hangulatát, történelmi atmoszféráját tük­rözi. Ilyet azonban nagyon ne­héz találni. A dolog lényege, ami ezt az egész helyzetet ma­gyarázza, elsősorban szemlé­letbeli és életismereti kérdés. A modernizmussal kapcso­latban néhány konkrét példá­val világította meg a valóságos helyzetet. Számos esetben tet­­tenérhető egyes íróknál az epigonizmus és különféle pol­gári filozófiák jelenléte. — A péntek lépcsőin című Hernádi-kisregényt összevetet­tem Sartre egyik-másik írásá­val. Sartre-nak különösen A szabadság útjai című regénye az, amelyben ezt a tematika pontosan megtalálható. De Sartre-nál minden világnéze­tileg sokkal tudatosabban buk­kan fel, mint Hernádinál, aki csupán szégyenlős egziszten­cialista lehet mestere mellett. De ha Szobotka Tibor Megbíz­hatatlan úriember című regé­nyét vetjük össze Sartre egyik ismert novellájával, akkor is kiderül, hogy Sartre politikai biztonsága sokkal határozot­tabb. Csurka István Nyílt törés című novellája pedig Gide is­mert regényét követi: az action gratuite legtipikusabb provin­ciális ismétlése ez a magyar irodalomban. — Nem azt kifogásolom, hogy átvesznek különféle for­mai elemeket. Ez teljesen mel­lékes kérdés és a moderniz­mus-vitának mellékvágányra terelése. Lényegében véve ar­ról van szó, hogy ezek az írá­sok csupán — bizonyos polgá­ri közönség előtt — nálunk is divatos irodalmi és filozófiai irányzatok provinciális átülte­tései. S ez az epigonizmus nemcsak formai elemeket hoz magával, hanem azt az eszmei mondanivalót is, amely tőlünk teljesen idegen. A vitát Koczkás Sándor zárószava fejezte be, négy lényeges összegezésében kérdést emelt ki a vitából. Az első: az egyes műfajok fejlődését is csak a társadalom mozgásából lehet végső soron megmagyarázni. A mai irodalmunkkal szemben elégedetlenkedőknek érdemes figyelmébe ajánlani, hogy ná­lunk a polgári irodalom felnö­­­­vekedéséhez jó fél évszázadra volt szükség. Másfél évtized irodalmi fejlődésétől tehát ne várjunk rögtön teljes fellendü­lést. A második kérdésben csatlakozva a Lengyel József és Erdős László álláspontjával polemizálókhoz, fenntartotta azt a nézetét, hogy a novella átmeneti elsorvadásában dogmatizmus döntő szerepet a játszott. A modernizmussal folytatott polémia mai irodalmunk egyik központi problémája. Kiinduló tételét, hogy itt elsősorban vi­lágnézeti kérdésekről van szó, a vita igazolta és sokrétűen ki­egészítette. A modernizmus voltaképpen gyűjtő­fogalom, amely mögött sokféle retrog­­rád­ eszmei irányzat fér meg, így a már említetteken kívül narodnyik tendenciák is vagy a Dürrenmatt nyomán elhara­pódzott kozmopolita „harma­­dikutasság”. A modernizmus feléledése összefügg közvetet­ten a revizionizmussal. Nem olyan formában, mintha a mo­dernizmussal kacérkodó írók konkrétan revizionisták volná­nak, hanem úgy, hogy a revi­­zionizmus a pártosság és az alapvető ideológiai kérdések lejáratásával utat nyitott ezek­nek a szkeptikus és reakciós filozófiáknak. Végül reflektált a jellemábrázolásban pszicho­lógiai elmélyedést követelő fel­szólalásokra. Ebben a kérdés­ben sem lehet egyoldalúan fo­galmazni: vannak írók, akik­nek arra van szükségük, hogy az elvont „osztálytípust” egyé­nileg karakterisztikusabbá te­gyék, és vannak olyanok, akik­nél éppen az jelentené a fejlő­dést, ha a lélektani kategóriá­kat társadalmi összefüggések­ben látnák. Églakók Szívalakú csizmája szára, szűztől királyi hetyke válla, bajsza korom, orcája rózsa, Séta Pista így száll a lóra. Darutollas süvege pörge, ezüst mordálya szögre töltve, inge, gatyája, patyolat, szivében tiszta indulat. Csupa kis villám, kék acél, két szeme sarkantyútaréj, gyors napsugár a hírneve: szabad élet a mindene. Igaz vitéz, igazi úr, nem rabol, csak ha rászorul és akkor is csak gazdagot, ki már sok árvát becsapott. Nem öl, csak ha nincs tenni mást és akkor is t­sak uzsorást, pejkóján ahogy tovatűn, el­porzik nyomából a bűn. Csak az marad meg, ami jót, bátrat mívelt és biztatót, frissebb utána a vidék, mint förgeteg után a rét. Mindig vidám, mindig teli, jószóval, tréfával teli, mint hajótól a tengerár, tőle végtelen a határ. Tőle nincs korláta sehol a vágynak, tőle nincs pokol, nincs kárhozat, tőle lehet valami más a föld felett! Nyergében föl-leringva míg folyton-üdén így utazik, bánat és baj bármennyi van, a hit, a hit határtalan. Csillan keze még a napon, aztán elrejti a Bakony, hol mindig nyár van, sose tél, mindig üdezöld a levél. És mindig jó vacsora fő és mindig hű a szerető, soha senki se szomorú, kanásztáncot jár Savanyú. Felhők közt srégen fut a hold, kulacsot nyújt Sobri, a holt, s tágul mind vígabbra a kar Milfajttal, Angyal Bandival. Őket várták a béresek, nem Jézust, a kis édeset; nem a Szentek, a Máriák, nekik ez volt a másvilág. Séta Pista, a marcona, a hetybe szökött katona — Pogány istenként léptetett a néma szolganép felett. ... Paplanos ágyban heverek, arrább szép asszony, szép gyerek. Nem alszom, de már álmodok, Séta Pistával vágtatok. "Fáiva, rühesett, véresen menekült völgyön és hegyen. Dehogy is volt neki lova. Mezétláb Snitt ide-oda. Egy istálló, egy rossz akos jászlánál érte a golyó. Arccal az alomba esett megváltva, mit még lehetett.

Next