Élet és Irodalom, 1966. július-december (10. évfolyam, 27-53. szám)

1966-12-17 / 51. szám - Kokas Ignác: munkája • kép (8. oldal) - Frank János: Kokas Ignácnál • riport • Kokas Ignác festő (8. oldal) - Kárpáti János: Muzsikus fiatalok Szófiában - és Budapesten • zene (8. oldal) - Rózsa Gyula: Tanuljunk építészetül • könyvkritika • Gerő László: Felfedező úton épületeink között (Gondolat) (8. oldal)

KOKAS IGNÁCNÁL Nem voltak látványos kiugrásai és nem voltak kudarcai. Rendszeresen sze­repel a nagy tárlatokon. De talán az egyetlen a negyvenévesek generációjá­ban, akinek még nem volt önálló kiál­lítása. A nyár végén Prágában együtt rendeztünk egy­ magyar kiállítást, me­lyen Kokas Ignác a képeivel is részt vett. Itt ismertem meg a legújabb fest­ményeit — mint magamban neveztem —, a ..zöld képeket”, és megismertem magát a művészt is. Nagyokat hallga­tott. Arra gondoltam, jó lenne szóra bírni egyszer. A műterem sarkában a gramofonon egy Honegger lemez forog, a terem közepén — lakásban szokatlan darab — gyalupad, rendben tartott asz­talos szerszámokkal. A gyalupadon ere­deti ásatási lelet, egy gondosan össze­ragasztott fekete cserépedény. De­ Honnan van ez az edény? — Szülőföldemen, Vál község­ben, százszámra kerülnek elő a ré­gészeti leletek. Nagy eső után ma­guktól bukkannak elő. A „váli kul­túra” a bronzkori régészet elismert kategóriája. Engem nem az archeo­lógia tudományos oldala érdekel, hanem valamilyen titkos kapcsolat a régiekkel. Valon a por tele van az embereit, porával. És a gyalupad? — Apám asztalos. Mellette én is kitanultam a mesterséget. Szeretem a fát, és ismerem. Hasznát is ve­szem ennek, ha egy vakrámát kell készíteni a képemhez vagy keretet átszabni. Gyermekkoromban apám rossz vésőivel köveket faragtam. Faszobrot is csináltam. Tulajdon­képpen a főiskolai felvételin rajzol­tam először szénnel. Aztán — mint növendék — festettem olyan piros, hosszú aktokat. Bernáth mester megnézte: „Magával, fiam, nagyon sok bajom lesz” — mondta, és elém tett egy köcsögöt: „Ezt tessék lefes­teni, de úgy ahogy van, nekem ne magyarázzon bele semmit.” Majd­hogynem bezárt, magamra hagyott a professzori szobájában. Talán meglátott bennem valamit. 1952- ben festettem meg a diplomamun­kámat. — Hogyan jutott el a „zöld” korszak­hoz? — Elmondom, de az elejétől. Kaptam egy hatvan négyzetméte­res mozaik megbízást. Minden fes­tő álma a falikép. Két évig éjjel­nappal, szinte több mázsányi ter­vet, vázlatot készítettem. Csökö­nyösen, kétségbeesetten dolgoztam. De nem tudtam a mozaikba, az építészetbe belehajlítani a festői el­képzeléseimet. Csak elsematizál­tam, vagy elapróztam. Mindenre hasonlított a tervem, csak énrám nem. Görögös is volt, etruszkos is... Nem éreztem, hogy rátaláltam. És kétesztendei készülődés után visz­­szaadtam a megbízást. A mozaik­ügy lezárása adott­ egy kiinduló pontot, így indultam ezekkel a „zöld”, penész színű képekkel két éve. — De hát, ha a monumentális festé­szet ennyire taszította, miért fest mégis olyan óriási képeket? Tudom, nem azért, mert négyzetméterenként többet fizetnek. Hiszen ezek a nagy táblák — látom — mind ittmaradtak a műterem­ben. Inkább a kisméretű képeit tudta eladni. — Nem hiszem, hogy nagymére­tűek volnának a képeim. Az em­bernek van olyan érzése, hogy ezt ekkorában, más gondolatot pedig másféle dimenzióban kell megfes­teni. Lehet, hogy két év múlva ki­csi képeket fogok festeni. Van, ami­kor a kis képen vetődik föl a nagyméretű kép gondolata. A kis kép csíra. De ha ez elér egy bizo­nyos komplettséget és a gondolat kinövi a léptéket, akkor festek nagy táblákat. El sem tudom kép­zelni a festményemet más méret­ben, mint ahogyan megszületett. — Módszere, iletve „ars poeticája”? — Szeretnék a képem fölött tel­jesen uralkodni. De számtalanszor kicsúszik a kezemből. Kifolyik. Kö­rüljárom a megoldást, sokszor osonva fogom meg — máskor a leg­­brutálisabban. Szeretek sétálni, de gyakran úgy érkezem vissza a sé­támról, hogy azt mondom magam­nak, „üres a tarisznyám”. Nem tud­tam megfogni a múlandót. Amed­dig nem tudom a valóságot a pa­pírra, vászonra kényszeríteni, ad­dig a valóság önálló életet él, nem az enyém. Örökös harcot folytatok a kép befejezéséért... Mi a befe­jezés? Az ember nem tud mást csi­nálni, minthogy egyszer otthagyja a képét. Úgy ahogy van. Majd az idő eldönti, hogy be kellett volna fejezni, vagy nem. Nem tudom az árnyékomat keresztül ugrani. «— A látvány és az áttétel? — Mindig csak a természetre gondolva festek. Rengeteg az em­lékképem. Sokszor — legtöbbször — modell nélkül biztosabban dol­gozom, mint amikor előttem van a modell, a táj, a látvány. Néha az állat szemével vagy a kő alatt meghúzódó bogár szemével nézem a világot . Sehol sem érzem magam olyan jól, mint a természetben. Én ott oldódom. Akkor sem csodálkoznék, ha kinőne belőlem a lomb. Ott van a tiszta öröm. Nagyon szeretem a szülőföldemet a Dunántúlt. Váro­son nem is tudok tájékozódni; kül­földön is eltévedek, de Budapesten is. Az utca képe nem rögződik bennem. De vidéken egy fának a karaktere, egy rög tájékoztat A táj, a természet, falusi udvar, vagy szobabelső minden képének — nem tár­gya, hanem inkább „kerete”. Tájat áb­rázolnak, de nem tájképek, ha figu­rát, nem genre-képek. Gyakori a szim­­bólikus alak, de tulajdonképpen a fest­mény minden részletének kettős jelen­tése van, néha több is, mint ahogy a felhők tömegéből a fák lombozatából a valóságban is sokféle formát tudunk kiolvasni. Lírai és antropocentrikus Ko­kas festészete, akkor is, ha a képen nincs jelen emberalak. A tartalomnak megfelelő tiszteletre méltó olajtempe­rával fest súlyos gondolatokat, még az is látszik, hogy vívódva alkot; mégis, a kép megjelenése könnyed, leheletfi­nom. Barokkos mozgalmasságú zöldes, komor foltjaival, a felületnek magas­­rendű megmunkálásával — még a festés technikájában annyira erős magyar „mezőnyben” is — kitűnnek Kokas Ignác képei. — Azt hiszem, hogy az én fenti rö­vidke jellemzésem és a közölt repro­dukció kevés ahhoz, hogy a közönség Kokas Ignác festészetét megismerje. A publikálás teljesebb módja mégiscsak a kiállítás. Miért nem állít ki? — Nem vagyok termékeny festő. A mozaikterv is sok időmet elvet­te... Magam sem tudom, miért hú­zódozom a kiállítástól? Talán szé­gyenek az emberek elé állni. — De hiszen a nagy tárlatokon min­dig bemutatja egy-két művét. — Ha rajtam múlna, sohasem rendeznék kiállítást. Jövőre vagy azután mégis fogok tárlatot rendez­ni, de úgy érzem, hogy ezzel kény­szernek teszek eleget — akkor is, ha ez belső kényszer. Frank János Tanuljunk építészetül Gerő László: Felfedező úton épületeink között (Gondolat) Az építészet nyelvét aggasztóan nem értjük. Tárlatott nem min­denki néz, komoly zenét csak az hallgat, ak­i akar, de minden em­ber lakik, s főleg jár és lát. Ami­ből sajnos, egyelőre nem az kö­vetkezik, hogy mindnyájan ko­­nyítunk is az építészethez, hanem csak az, hogy majdnem mindnyá­jan azt hisszük, hogy értjük. Csak miután elolvastuk Gerő László hasznos, ügyes kis könyvét, derül ki, milyen keveset tudunk erről a fontos, távolról talán legismerő­­sebb művészetről. Azaz hogy, aki elolvasta a köny­vet, már sok mindent tud is. Tudja, hogy az építőművészet nem egyszerűen formákt összessé­ge, vannak elképzelései a termé­szeti környezet és az épület kap­csolatáról, a funkcionalizmusról, az organikus építészetről, a konst­ruktivizmusról, és nagyjából ismeri már Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe és Le Corbusier je­lentőségét. Főleg pedig a műem­lékekről és a műemlékvédelem­ről tud meg sokat. A gyakorlati és elméleti műemlék-munkában egyaránt jártas szerző megismer­teti a műemlékvédelem rövid történetétől a mai konkrét hazai feladatokig, az elméleti szabá­lyoktól a technikai-technológiai fogásokig mindennel, kitérve az olyan ma is sokakat vitára vagy akadékoskodásra ingerlő problé­mákra, mint a rekonstrukció mér­téke, az emeletráépítések, az új toldaléképületek stílusa és a törté­nelmi környezetbe kerülő modern épületek. Gerő László ismert munkatársa a nemzetközi elisme­rést kivívott magyar műemlékvé­delemnek, így nemcsak a minden­napi munkában jártas szakember hozzáértésével adja meg a helyes válaszokat, de ismeri a műemlék­­védelemhez mindennap érkező leg­gyakoribb kérdéseket is és éppen, ezeket válaszolja meg kitűnően. (Akkor is, ha néhol — például a technikai eljárások, anyagok, felmérések ismertetésénél túl­megy kissé az eredeti, is­meretterjesztő célon, s így stílusa szükségszerűen itt-ott nehézkessé válik elfeledvén, hogy a „tanul­junk” igény mellé mindig kíván­kozik a „könnyen-gyorsan” is.) A könyv vége világosan, de az előzőekhez képest túl szűkszavúan beszél arról, ami a közönség szá­mára talán ma még a legnehezeb­ben emészthető: a modern építé­szet esztétikumáról. Amit mond, igaz és világos, csak a műemléki részhez viszonyítva kevés. S kü­lönösen kevés, ha meggondoljuk, hogy az egyre szaporodó népsze­rű művészettörténeti könyvekből ma már elég sokat megtudhatunk a „történelmi” stílusokról, de is­meretterjesztő igénnyel éppen a modern építészetről esik nálunk kevés szó. Igaz, a képanyag egy­ része és a hozzáfűzött rövid, frap­páns képaláírások valamelyest pó­tolják a rendszeres, bővebb ismer­tetést, mégsem ártott volna ezt a néhány oldalt gyarapítani. De még jobb lenne talán, ha a va­lóban avatott és jó stílusú szer­ző a műemlékvédelem után, a modern építészet bemutatására is vállalkozna. Rózsa Gyula A BULGÁRIAI UTAM legna­gyobb és legkedvezőbb meglepe­tését a szófiai zenészifjúsággal va­ló megismerkedésem okozta. Épp tanúja lehettem a művészeti fő­iskolák tíznapos fesztiváljának, melynek keretében az ifjú nem­zedék elképesztően gazdag műso­­rú koncertsorozatban mutatta be képességeit a főváros közönségé­nek. Kitűnő, még növendéksorban levő, de már teljesen érett szólistá­ikat, énekeseket és egy nagyszerű ifjú karmesterit ismertem meg. Most azonban mégsem ezekről az egyéni teljesítményekről szeret­nék írni, hanem a zenekarokról. Arról, hogy a bolgár főváros há­rom nagy „felnőtt” zenekara, az Állami Filharmonikus Zenekar, az Állami Opera­ház Zenekara, valamint a Rádió és Televízió Ze­nekara mellett két növendék-zen­e­­­kar is működik — mégpedig a nagy, hivatásos zenekarokkal ,egyenlő magas nívón. A szófiai Konzervatórium nö­­­vendékzenekara Händel Xerxes című operájának előadásán mű­ködött közre. A barokk operairo­dalomnak ez a hatalmas, ritkán­­játszott alkotása nemcsak az éne­keseket, de a zenekart is nagy próba elé állítja. Nos, itt annak voltunk tanúi, hogy míg az egyéb­­­ként igen tehetséges fiatal éneke­sek épp hogy megbirkóztak fel­adataikkal, a zenekar fölényesen­­játszotta a nehéz szólamokat, fa­fúvósaik­­meleg, érett hangszínek­kel lepték meg a hallgatót, a ma­gas trombita-állások pedig — ná­lunk szinte elképzelhetetlen mó­dom — gikszer nélkül szólaltak meg. Hasonló meglepetést tarto­gatott az ún. Akadémiai Zenekar, mely a szófiai egyetemisták és fő­iskolások közös zenekara. A bolgár­­zenének szentelt hangversenyükön, fiatal karmesterük keze alatt, ön­tevékeny zenekarok teljesítmé­nyét messze megh­aladó egyönte­tűséggel játszották a nehéz műve­ket Mindebből joggal következtet­hetünk arra, hogy hangszeroktatá­suk igen fejlett. De nemcsak erről van szó. Mindkét együttes pro­dukciójából világosan megmutat­kozott, hogy nem egyszeri, alkal­mi betanulás. Bár a fesztiválra most valóban összpontosították erőiket, ez a komoly eredmény nem jöhetett volna létre, ha nem­­előzi meg hosszú, rendszeres mun­ka, ha nem áll mögötte az állan­dó társulás összeszokottsága és közösségi atmoszférája. ÉPPEN EZ AZ, ami nekünk, magyaroknak igen tanulságos le­het. Mert mi sem vagyunk díja­ival tehetséges fiatal muzsikusok­nak. Zeneművészeti Főiskolánk hangszer- és énekoktatásának szín­vonalát mutatják főiskolásaink nemzetközi versenysikerei. Sőt, if­jú zenekaraink is kivívtak már ■néhány elismerést. Ezeken a hasá­bokon számoltam be a múlt évben ifjú muzsikusaink néhány soklat­­figérő produkciójáról — merész opera vállal közösről és értékes ka­marazenekari koncertekről egy­aránt. Sajnos azonban, ezek a ki­váló teljesítmények nálunk alka­lomszerűnek bizonyultak: ifjú ze­nekari együtteseink munkájából­­— talán az egy Sándor Frigyes •vezette kam­arazenekar kivételé­vel — hiányzik az állandóság, a •folyamatosság. Mondjuk ki a meg­döbbentő tényt: a Zeneművészeti Főiskoláknak nincsen zenekara! És­­ezt aligha cáfolja, hogy néha még­is összejön egy-egy nagyobb vál­lalkozás. Csak az a néhány fiatal karmester és lelkes szervező a megmondhatajra, hogy milyen energiába kerül magának az együttesnek az összetartása a fel­készülés idején. Hogy nemcsak a nagy cél iránti lelkesedés hiány­zik, de sokszor még­­az egymás iránti kötelező felelősségérzet is. Rosszabb, felelőtlenebb volna tehát a mi ifjúságunk, mint a bol­gár? Kevesebb volna Budapesten az igazi tehetség, mint Szófiában? •­ Nyilvánvalóan nem erről van­­szó. Zenei életünk szellemében, közhangulatában kell keresnünk­­inkább az okot. Abban például,­­hogy míg a kórusok létére, fenn­tartására nagy gondot fordítunk, a zenekari munkát alig ambicio­­náljuk. Talán nem tudatosítjuk eléggé fiatal muzsikusainkban, hogy a zenekari játék nem kény­szerű tantárgy és nem is egy maj­dani — sikertelen szólista próbál­kozások utáni — kompromisszum, hanem a muzsikusság magasisko­lája és életreszóló szép feladat. Nálunk az „egyszerű zenekari­­tag” a névtelenség homályába veszi el, nevét olykor egy életen keresz­tül nem látja kinyomtatva. Ho­lott számos országban a zenekart a művészekből álló testületnek te­kintik s tagjainak névsora majd minden koncert műsorfüzetében ott szerepel. Külsőség ez, de mi­lyen sokat számít a zenészek ön­tudatának — és olykor művészi teljesítményének — méltó kiala­kításában. Mindenesetre, ennek is része van abban, hogy a mi fia­taljaink oly csökönyösen a szólis­ta karrier illúziójában ringatják­­magukat és a zenekari munkát szükséges rossznak, pénzkereső állásnak tekintik. Ilyen meggondo­lásból — talán ösztönösen is — igyekeznek távol tartani magukat­­a zenekari munkától, mert arra gondolnak, hogy később majd úgy­is belekényszerülnek a zenekari árokba vagy a hangversenyzene­kar névtelenjeinek sorába. Mindez azonban a jelenségnek csupán az egyik oldala. Szófiai benyomásaimhoz ugyanis még az­­­s szorosan hozzátartozik, hogy a­­fiatalok koncertjei a­ legnagyobb hangversenytermekben, zsúfolt há­zak előtt zajlanak le. Teljesítmé­nyüket tehát az érdeklődés, a be­fogadni vágyás, az elismerés lég­köre doppingolta, művészetüket egy olyan közönségnek nyújthat­ták át, amely azt szenvedélyesen •várta. NÁLUNK, SAJNOS, nem ez a­­helyzet. Van ebben persze egy olyan elem is, amely pozitívum: zenei életünk egyre közelebb ke­rül az európai nagyvárosokéhoz; közönségünk Rubinsteinre, Menu­it­inra, Richterre „éhezik”, s oly­kor-olykor megkapva őket, immár nem kíváncsi a névtelen fiatalok­ra. Főiskolánk növendékhangver­senyei — beleértve a diplomakon­­certeket is — többnyire szűk csa­ládi körben zajlanak le. Pedig Va­lamikor még Budapesten is nagy esemény volt egy-egy növendék­­hangverseny, még a sajtó is beszá­molóra méltatta. Ma azonban ki is várhatná el a növendékhangverse­nyek nagyobb látogatottságát, amikor minden es­te két operaelő­adás és két koncert között lehet választani, nem is beszélve a rá­dióról és a televízióról. Mindez objektív és jórészt pozi­tív tartalmú tény, előbb-utóbb azonban a hátrányai is mindjob­ban napvilágra kerülnek és akkor majd visszasírjuk zenekultúránk­­fejlődő „ifjúkorát”, mely — mi-m­iként ma Szófiában — szárnyat ad­hat a tehetségeknek, perspektí­vát a fiataloknak és újdonságot a közönségnek. A mesterséges visszafiatalítás azonban — még egy zenekultúra viszonylatában is — csak vágyálom. Azon kellene­­hát gondolkodni, hogy miképpen lehetne ezt a mi túlérett és túl­zsúfolt (mert túlfejlettségről azért még aligha beszélhetünk) zeneéle­­­tünket úgy berendezni, hogy visz­­szatérhessen közénk a lelkesedés, a művészi munka­­ mély szeretete, hogy fiatal és idősebb művészeink­­több megszólalási, érvényesülési lehetőséget lássanak maguk előtt, és hogy azok közülük, akik mégis ébren tartják magukban ezt a tü­­­zet, ne ütközzenek minduntalan „objektíve’­ áthatolhatatlan falak­iba. KÁRPÁTI JÁNOS: Muzsikus fiatalok Szófiában­­ ás Budapesten JÓKAI MÓR: Két színes, szélesvásznú film egy műsorban Forgatókönyv: Erdődy János Kép: Hildebrand István Zene: Farkas Ferenc Rendező: VÁRKONYI ZOLTÁN Főszereplők: Bessenyei Ferenc, Latinovits Zoltán, Kovács István Bitskey Tibor, Darvas Iván, Ruttkai Éva, Básti Lajos, Pap Éva, Torday Teri, Várkonyi Zoltán Szemere Vera, Kovács Károly, Sulyok Mária Halász Jutka, Venczel Vera fh., Major Tamás, Makláry Zoltán, Tomanek Nándor, Bárdi György BEMUTATÓ: DECEMBER 22. EGY MAGYAR NABOB és KÁRPÁTHY ZOLTÁN

Next