Élet és Irodalom, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-01-25 / 4. szám - Zelk Zoltán: Pénteki levél. „Az eljátszott öregség” (2. oldal)

­­0 POLITIZÁLÓ FIATALOK (Folytatás az 1. oldalról) vának, butának és lustának lenni sosem volt dicsőség, de különö­sebb kockázattal sem járt soha. A kataklizmákat a nyárspolgár valóban többnyire megúszta, hi­szen mindig engedelmes volt, a törvények szerint tisztességes volt, még azt sem mondhatnám, hogy megalkuvó lett volna, hiszen so­ha nem is voltak alkutárgya el­vei. Soha nem volt bűnös, mindig csak csendestárs a bűnben, soha nem lopott, mindig csak alkalom volt, amely szüli a tolvajt. Ne akarjunk tehát a fiatalokkal ott osztályharcot csináltatni, ahol nincs osztály, mert hisz a nyárspolgáriság nem osztályfoga­lom, s ahol tehát ez a harc eleve meddő, és így leszerelő, elkedvet­lenítő. Hanem magyarázzuk meg nekik, hogy a nyárspolgárnak hencegni valója — főként fiatalok előtt — végképp nem lehet. Szenvedélyes az az ítélet is, amelyet ezek a politizáló fiatalok a maguk nemzedéke fölött kimon­danak. Nem hiszem, hogy a leg­­gyagyább öreg olyan szigorúan mozogna „ezekre a mai fiatalok­ra”, mint saját kortársaik. A többség cinikus — mondják. — Még tiszteletre méltó közöttük az, aki valamilyen világnézeti alapon szemben áll velünk. Legalább a formája emberi és fiatalos, ha nem is a tartalma. De még ilyen is kevés van. A legtöbbjük csak a maga hobbyjának, jobb esetben korlátoltan csak a maga hivatá­sának él... És hozzák a példákat is. „A különféle politikai tünteté­sek, amiket a KISZ szervez, a legtöbbnek csak jó balhé. Olya­nokat kiabálnak, hogy haladjon Ön is a korral, süssön Váncza sü­tőporral.” „A KISZ-táborban a legtöbb csak ügyeskedik, a dolog könnyebbik végét keresi. Ha le­intjük, vitatkozunk, kiröhögnek. A kommunista az »szajkó­“ ne­kik ..És így tovább. Fiatal barátaim — akiknek nagy része egyébként KISZ-funk­­cionárius — ekkor szoktak rátér­ni a KISZ bírálatára. „Csak ne­vében az ifjú kommunisták szer­vezete.” „Politikai akciói tartal­matlanok, formálisak.” „Nem vá­logatja meg a tagságát, és így ép­pen a kommunista fiatalok társta­­lanok, szervezetlenek a kereté­ben.” „Tulajdonképpen mindenki megtalálja benne a magáét, aki táncolni akar,­­ aki valamilyen művészeti ágban vagy mesterség­ben versenyezni akar, aki sportol­ni vagy utazni akar, csak éppen a harcra kész, politizáló fiatalság nem.” ... Vagyis hát szerintük az ifjúsági szövetség alapvető refor­mokra szorul, és mindenekelőtt a tagfelvétel tekintetében. „Ugyan­olyan szigorú normákat kell al­kalmazni, mint a pártban!” Az irodalmi hajlamú fiatalok ehhez még azt is hozzá szokták tenni, hogy legyen a politizáló fiatal­ságnak lapja, folyóirata, mert ők a mostani ifjúsági orgánumokat nem érzik a magukéinak. Ez a problémakör már igen ösz­­szetett. Nem is vállalkozom rá, hogy minden részletére kitérjek. Először is meg szoktam kérdez­ni: „Ha nálatok, az osztályban, vagy a műhelyben valakivel igaz­ságtalanság történik, nyilvánvaló igazságtalanság, hogyan reagál­nak a többiek?” Minden válasz­ból kiderült, hogy úgyszólván mindnyájan, azok is, akiket az igazságtalanság távolról sem érin­tett, felháborodottan tiltakoznak. Hát ha így van, akkor hol a ci­nizmus, hol az önzés, a csak­ a­­maga hobbyjával törődés? Aki a másikat ért igazságtalanság miatt személyében érzi sértve magát, annál a cinizmus alighanem üres póz, divat, gyerekes majomkodás. Csak koravén, jellemében-szel­­lemében beteg fiatalságról hihe­tő el, hogy valóban cinikus. És ezt a próba minden esetben biz­tonsággal igazolja. Mit mondjak azokról a bizonyos balhékról?... Eszembe jut, volt egy idő gimna­zista koromban, amikor „Laude­tur Jesus Christus” helyett „lau­riger Horatius”-szal köszöntem, vagyis egy meglehetősen pikáns középkori diákdalnak kezdő sorá­val. Hatalmasan élveztem, hogy paptanáraim az én „koszorús Ho­­ratiusomra” jámborul ráfelelték: „Mindörökké, ámen.” Közben pe­dig őszintén vallásos gyerek vol­tam. (Olyan vallásos, hogy ezek az én ifjú barátaim bizony nem vennének föl a KISZ-be!) Kivezé­nyelték az iskolánkat ünnepélyes fogadásokra, különböző egyházi és állami méltóságok temetésére. Nem akarom elmesélni, mi min­dent csináltunk mi olyankor, a várakozás óráiban. Nem szorul­nak tippekre a mai fiatalok. Anélkül tehát, hogy igazolni akarnám a „balhékat”, szeretném a helyükre tenni őket. Mint isko­lai fegyelmi, nem pedig politikai ügyeket. S még az is fölmerül bennem: biztos, hogy mindig jókor és jól szervezik az ifjúságnak azokat a demonstráci­óit? Meghiszem, hogy egyik-másik buzgó ifjú elvtársam rossz helyen, rosszul érvel. Hiszen ez sokkal tapasztaltabb öregekkel is meg­esik. (De talán még az is, hogy nincsen igaza.) Hát úgy érzi, hogy rosszindulatúan semleges közeg­ben magára marad a reakciós túl­erővel szemben. Azt sem vitatom, hogy vannak ellenséges nevelt­­ségű­ beállítottságú fiatalok; hát még hogy mennyi a megválaszo­latlan kérdés, a tisztázatlan, za­varos vagy éppen ellenséges né­zet a fejekben. De hogy mi az if­júság körében tartósan kisebbség­be kerülhetnénk...? Itt minde­nekelőtt arra kell gondolnunk, hogy a munkáshatalom ebben az országban szilárd. Általában ér­vényes tehát, hogy aki nincs el­lenünk, az velünk van. A fiata­lokat illetően pedig még az sem bizonyos, hogy aki ellenük van, nem lesz-e holnapra velünk. A 14—15 éves fiatalember többnyi­re „örökölte a meggyőződését”, és csöppet sem biztos, hogy azt az örökséget egész életén át meg­tartja. De ha nem örökölte is, nincs annyi tapasztalata, sem annyi tudása még, hogy a meg­győződését igazán szilárdan a sa­játjának mondhassa. Egy ötven éves emberből, ha idáig nem volt, már nemigen lesz forradalmár többé. De egy tizenöt évesből még minden lehet, ez is, az is. Már csak azért sem hagynám jóvá, hogy a KISZ felvételi rend­szerét a pártéhoz hasonlóan meg­szigorítsák. Azt a fiatalt, aki a KISZ-be önként fölvételre jelent­kezik — ha csak nem nyilvánva­lóan rontaná az erkölcsi és politi­kai légkört — föl kell venni. És ha táncolni akar a KISZ-ben, táncoljon, ha sakkozni akar, sak­kozzon, mert a KISZ a fiatalok mindenfajta társas tevékenységé­nek a kerete kell hogy legyen. (Ahogy hiszen lényegében ilyen jellegűek mindenütt, minden kor­ban az ifjúsági szervezetek.) És van itt más, szerintem sú­lyosabb érv is. A párt tisztasá­gát a többi között az biztosítja, hogy a tagság semmiféle előnyt nem jelent a munkahelyi pozíció és jövedelem szempontjából. A KISZ-nek fontos szerepe van a fiatalok főiskolai felvételi minő­sítésében. Amíg minálunk az a helyzet, hogy a főiskolákon több­szörös a túljelentkezés, addig — egyebek közt — ez a minősítés sorsdöntő lehet egy ifjú életében. Okkal-oktalanul úgy látszik tehát, hogy a KISZ-tagság jelenthet előnyt, a nem tagság hátrányt. Vagyis, ha a KISZ-ből valami elitszervezetet alakítanának, na­gyon félő: nemhogy tizennégy­­tizenöt éves fiatalok, de az isten sem tudná megakadályozni a leg­rosszabb elemnek, a koraérett karrieristáknak a beáramlását. Az egész elitelképzelés a visszájára fordulna: nyugtalan, töprengő, kétkedő, őszinte fiatalok nem ke­rülnének be, de alattomos strébe­rek és nyárspolgárok igen. Maradjon tehát minden úgy, ahogy van? Azt nem. Mert az én harcosan politizáló ifjú barátaim egyben és másban mégiscsak a dolgok vele­jére tapinthattak. „Hogyan lehet az — kérdeztem a többi közt —, hogy nem tudtátok ti irányítani a nyári tábor szellemét, munkáját, stílusát? Mégsem voltál ott egye­dül kommunista, de még csak nem is kevesedmagaddal.” „Azt nem, csak sosem tudtunk együtt föllépni. Szétszóródtunk.” „Miért szóródtatok szét?” Kiderült, hogy a brigádokat nem ők alakítják, de még a brigádvezetőket sem ők vá­lasztják. Azután többről­ többre rá kellett jönnöm: a KISZ életében enyhén szólva nem érvényesül, úgy látszik, kellőképpen a fiatalok önkormányzata. Márpedig ez a dolgok alfája, itt kezdődik a kö­zösségi nevelés, a felelősségre ne­velés. Ami példá­ul a Nékosz­­ban annak idején jó volt, sőt, nagyon jó volt, az innen volt. Számbavettük ezután néhány közismert és szerintem sikerült akcióját az ifjúsági szövetségnek. Kiderült, hogy mindazok a meg­mozdulások, amelyek a fiatalok tízezreit ragadták magukkal, a körükben jelentkező valóságos igényeknek adtak szervezeti ke­retet­­és formát. Vagyis a KISZ minden esetben jól dolgozik, ami­kor mozgalommá tud válni, vi­szont elbukik ott, ahol formát akar adni valaminek, ami nincs, amikor az ifjúság mindennapi éle­tétől elszakadt íróasztal-fiatalok a felnőtt politikai etikett szabályai szerint kezdtek gondolkodni, vagy egyszerűen csak „ki akartak pi­pálni” valamit a maguk rosszul átgondolt munkatervéből. Szó sincs róla, hogy a fiatalságnak ne szabadna részt vennie az országos és világpolitikában. De még mennyire vegyen részt benne, csakhogy a maga módján! Ehhez azonban pontosan elemezni kell, hogy milyen a vetülete annak az országos vagy világpolitikai kér­désnek a fiatalok körében, mi­lyen gondolatokat, cselekvési vá­gyakat ébreszt, és mi az a tarta­lomnak megfelelő forma, amit ez a mondanivaló és tettvágy keres bennük. Az önkormányzat és demokra­tizmus gyengéi miatt bizony a po­litikai nevelőmunka — meggyőz­tek róla fiatal barátaim — gyak­ran formális a KISZ-ben, ezért nemcsak hatástalan, hanem a visszájára sül el. Sommás ítélet, de ebben a kérdésben inkább le­gyünk szigorúak, mint udvariasan elkenősek. Éppen a KISZ érdeké­ben. Nem panaceát javasolok, de le­het, hogy beszélgetéseim eredmé­nyeképpen ráhibázok a megoldás egyik eszközére. Látszatra ellent­mondás, de érdemes elgondolkoz­ni rajta: nem szabad a KISZ-t politikai elitszervezetté sorvaszta­ni, viszont okvetlenül szükség van rá, hogy a KISZ-ben a politikai elit megtalálja a maga szerveze­tét. Megtalálják hiszen helyüket a KISZ-ben azok, akik táncolni akarnak, akik a szakmájukban akarják tökéletesíteni magukat, kik sportolni, vagy utazni akar­nak. Tudomásul kell vennünk, hogy van politizáló fiatalság is, és valami bajnak kell ott lennie, ha ezek, éppen ezek, türelmetle­nül támadják a KISZ-t, mert nem találják meg benne azt a lehető­séget, amit a barkácsolók vagy bé­lyeggyűjtők megtalálnak. Minden műhelyben, tanműhelyben, isko­lai osztályban van néhány fiatal, aki szenvedélyesen vitatkozik po­litikai kérdésekről. De hol vitat­kozik? Az utcán vitatkozik, diák­szobákban vitatkozik, szégyen­gyalázat, de a különben jó tanuló fiam másodszor kap kettest maga­viseletből, mert minduntalan az iskolai WC-ben vitatkoznak (és ha már a WC-ben vitatkoznak, dohányoznak is a csibészek, ami az iskolában tilos, tehát megér­demlik az intőt). Meg is kérdez­tem: miért nem a KISZ-ben vi­tatkoztok? „Mert ott nem lehet.” Minden politizáló fiatal barátom sorra ezt felelte. Nem hiszem. Lehet, legalábbis lehetne vitatkozni a KISZ-ben po­litikai kérdésekről. Vannak is hi­szen alkalmilag előadások, viták, ilyesmik. Dehát azokon egyrészt félig-meddig kötelező a megjele­nés, tehát többségben vannak az érdektelenek. Másrészt nem­ min­dig az ő témájukról van szó. Fő­ként pedig ott emelkednek azok a bizonyos „falak”. A falak, ame­lyeket ugyanazok a KISZ-ista fia­talok csodálatos módon a diák­szobában meg az utcán oly köny­­nyen le tudnak dönteni. Akkor pedig minden bizonnyal le tudnak dönteni egy olyanfajta ifjúsági politikai klubban is, amelynek a teljes kötetlenség, a baráti jóhiszeműség, a nyíltság és a szenvedélyes érdeklődés adná meg a létalapját, tónusát. A KISZ-szervezet pedig adná a ke­reteit mindenütt, ahol ilyen vita­klubra az igény jelentkezik. De nem jelentkezik?! Ezeken a poli­tikai vitaklubokon tisztázhatnák a fiatalok egymás között azokat a problémákat, amelyek valóban fölmerülnek köztük a napi esemé­nyek során. Ezek után nem for­mális viták volnának, és nem lagymatag közegben. Hanem a vi­lágnézetet valóban formáló­ edző, valóságos viták, valóságos ellen­lábas és ellenséges nézetekkel. (Amilyenek a mi vitáink voltak annak idején a MADISZ-ban, a koalíciós pártok képviselőivel) És ha nem tudnék megnyugtatóan tisztázni valamely problémájukat, akkor ők maguk keresnének a KISZ-központ segítségével tekin­télyes szakembert, aki tájékoztat­ja őket, kételyeiket feloldja, gond­jaikat tisztázni segít. De nekik se­gít, az ő — már megformált — gondjukon. Mert a világnézetet nem kapjuk készen, azért napon­ta meg kell kínlódnunk. Azért lesz aztán a miénk. A kiválasztásnak is a legjobb műhelye volna az ilyen szabad fórum. A szenvedé­lyes tévedést is jóvá lehet tenni, csak a fásult közönyt­ nem. A spontán politikai tevékenység gyorsan tükröződnék a KISZ egész külső megnyilatkozásában, esetleg abban is, hogy egy új, el­méleti lapot indít. Ki tudná ala­kítani az ifjúság a maga politikai részvételének közvetlen és távlati programját. Eleven erőket tudna adni minden olyan helyre, ahol neki politikai cselekvésre lehető­sége nyílik. Ezzel egyben válaszolok azok­nak is, akik a KISZ napi­ hetilap­jait és folyóiratait nem érzik elég­gé a magukénak. Az újságot nem lapengedéllyel, papiros utalással és nyomdával kell kezdeni, hanem mondanivalóval. Ha nem érzik eléggé magukénak ezeket az új­ságokat, szolgáltassák ők maguk a mondanivalót. Petőfiék nem a Heckenast nyomda lefoglalásával kezdték, hanem a Pilvax-beli vi­tákkal. A Nékosz­ sem lapenge­déllyel kezdte, hanem a kollégiu­mokban, sokszor éjjel-nappal fo­lyó, heves vitákkal. (Olykor ne­vetségesek voltak már azok a vi­ták, félre is csúsztak, de mégsem ez jellemezte őket!) A Galilei Kör egy politikai nemzedéket tudott fölnevelni. És nem folyóirattal * kezdte, megfelelő eszköznek talál­ta az akkor már megvolt külön­böző baloldali folyóiratokat és na­pilapokat, (sőt, amikor önálló lap­pal kísérletezett, az nem is lett olyan igazán jó.) Annál jelentő­sebbek voltak a vitái. Tudom, hogy némelyeknek a Galilei-kör­­ről a Petőfi-kör jut eszükbe és megborsódzik a hátuk. Gondol­kodjanak kicsit: a Petőfi-kör olyan társadalmi viszonyok között jött létre, amikor a legjobb kez­deményezés is csak destruktív le­hetett, mert frakcióharcok dúltak a pártban és szétesőben volt a ha­talom. Ma alapvetően más a hely­zet. Konszolidált viszonyok között megvan a mód rá, hogy a lehető legjobb nevelő hatással az építés irányába hassanak az ilyen or­szágszerte alakuló ifjúsági politi­kai vitakluboknak, s az ezt eset­leg később összefogó, nagyobb, ní­­vósabb kluboknak eszmecseréi. (Azonkívül, hogy életes, izgalmas, és valóban ifjúsági politikai tar­talmat adhatnak az egyébként igazán nem rossz ifjúsági lapok­nak azokban a rovatokban is, ahol bizony csa­k a felnőtt lapokat utánzümmögik.) Ám mondjon bárki bármit és próbáljon tenni vagy nem tenni, ezek a klubok már megvannak. Az én javaslatom csupán annyi, hogy a KISZ adjon nekik ezentúl keretet, és ne — például — az is­kolai mellékhelyiség. De úgy adjon keretet, hogy a hamvasságukat el ne vegye! Eh­hez pedig, azt hiszem, igazán nem kell sok, csak egy kis hit a magunk igazában, érveink meg­győző erejében, és egy kis biza­lom azokban a saját gyerekeink­ben, akiknek nem is olyan sokára kezükbe fogjuk adni, ha tetszik, ha nem, a magunk feb­beli­ har­­madába elvégzett munkáját, hogy folytassák. Hogy erejük és idejük szerint tökéletesítsék azt a művet, amiről mi egyszer azt hittük — hiszen minden forradalom a végtelenbe lát és minden fölsza­badulás a végtelenbe nyílik —, hogy telj­es egészében, nagyon hamar véghezvisszük mi magunk. PÉNTEKI LEVÉL „Az eljátszott öregség" A nagy Nyíl kilövi alóla Kegyelmed egy-egy szép lovát, De ültesd szebb lóra az embert, Hadd vágtasson tovább. — Nekem ez a négy sor Ady Endre — mondta valaki éjfél­tájt a társaságban —, ha vá­lasztanom kellene versei közül, az „Új , új lovat”, annak is ezt a négy sorát választanám. Igazat adtam neki. Hiszen én is így látom őt: a nagy nyíl már az ezredik lovat lövi ki alóla, de ő minden nap új s szebb lóra kap, száll vele a ló, mert gazdája röpülni akar, át hegyeken, folyókon, tengere­ken, néma hazai falvakon, zajló messzi városokon. S hogy nemcsak a lovat, de őt is célba veszik? Ki se tépi szívéből a nyilat, úgy röpül tovább, mel­lében mérgezett hegyű nyilak csokrával — a halálba, a hal­hatatlanságba. A látomásból Nagy Lajos hangja ébresztett föl, mert az ő lakásán játszottak, talán már húsz éve, az értelmetlen, szép játékot: melyik költőnek me­lyik a legszebb verse? S Nagy Lajos, aki ritkán olvasott köl­tőt, mégis olyan rögtön rála­pozott a keresett versre, hogy elárulta: századszor, ha nem többször nyitja föl annál az ol­dalnál a könyvet. — Nekem ez a vers Ady Endre — mondta, s fölolvasta „Az eljátszott öregség”-et. Ahogy nőnek az árnyak, Ahogy fogynak az esték, Úgy fáj jobban és jobban Az eljátszott öregség. Igazat adtam neki. Hiszen én is ilyennek látom őt: vezér­kedésében, diadalaiban is szo­morúnak, aki minden nap ar­ra ébred, hogy előző nap me­gint eljátszotta azt, ami az emberi létet megkoronázza, a szép öregséget. Hogy: Mosolygós öreg úrként Nem látja a világot. S hogy: Heves ál ifjúsággal Oh, ezerszer jaj nékem, Megöltem jövő magam, Az én szép öregségem. Nem járt nála szomorúbb ember a földön. Az ő halálfé­lelme nem hasonlít senki más ember halálfélelméhez. Oly na­gyon tudta korai halálát, hogy ajtót, szívet nyitott előtte, ret­tegte ugyan, de hívta is. Har­cos volt? Az, mert nem tudott bajvívás nélkül élni. Vezér volt? Az, mert nem tudott se­reg nélkül élni. De sereg élén, seregben is magányos, min­denki magányosnál árvább, s csata közben is békés, öreg évekről álmodozó. Hiszen ő volt az is, akit annyira ellágyí­tott a számára elérhetetlen, mikor az „Álom egy méhes­ről”-t írta: Méhes mellett hűvös álmok S kik szakadtak ágyékomból, Unokák és gyermekek, Bolondok és pajkosak, Babrálgatnak ősz szakállam. Vegyük elő fényképeit, néz­zük gyönyörű fiatal arcait, s azt a késeit is, a negyven éves férfiét, melyen száját, félarcát félrehúzza a halál addig soha­se látott grimasza, amely már nem is fénykép, hanem világ­nagy vers a halálról, olyan, amilyent csak ő írhatott volna. El tudjuk képzelni öregnek őt? A mosolytalan fiatalt „mosoly­gós öreg úrként”? Elképzelni nem, de vágyni igen. Mert mit kívánok neki, ha fényké­pét nézem, ha versét olvasom, ha képzeletem visszahívja a halálból? Azt, hogy a szép öregség lemossa arcáról a szo­morúságot. Hogy ne kocogja be minden éjszaka egy rossz konflison a világmindenséget. Hogy ne déltájt s gyűrött ágyon, mérgektől bódultan ébredjen, hanem kora reg­gel, s ablakán besüssön a nap. Hiszen csak az éjszakái hasonlítottak az úgynevezett bohémek éjszakáihoz, a lelke, az elméje soha. Ő gonddal fe­küdt és gonddal ébredt. Egy ország gondjával. De megér­demelné a méhest, az „okulá­rét és a karosszéket”!

Next