Élet és Irodalom, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-01-04 / 1. szám - N. Sándor László: A pedagógia légköre (5. oldal) - Keszthelyi Zoltán: Ámuldozó szemem | Randevú • vers (5. oldal) - Birkás István: Csendélet • kép (5. oldal) - Goda Gábor: Gizi • Lengyel Gyula felesége, Gizi (5. oldal)

N. SÁNDOR LÁSZLÓ A pedagógia légköre Kedvező pedagógiai légkörben a nyíltestű gyerek nyolc-, tíz-, tizen­két éves korában pótolhatja a hát­rányt, amelyet eredeti negatív kör­nyezetéből hozott — írtam Egyen­lőtlen egyenlők című cikkemben (Élet és Irodalom, 1968. 48. szám). A pedagógiai légkör fogalma azon­ban túlságosan tág. A konkrétu­mok nyelvére fordítva rátermett tanítót, tanárt jelent, aki időben fel tudja fedezni az adottságokat, s megadja a gyermeknek az órán és az órán kívül azt, amire a ta­nulatlan szülőnek nincs módja. Jól felszerelt, szemléltető eszközzel el­látott iskolákat jelent, ahol a szer­tárak kísérletezésre csábítanak, a könyvtárak böngészésre. Kollégiu­mokat, ahol a kulturált életforma értelem-ébresztő ereje érvénye­sülhet. E kedvező pedagógiai légkör az intenzív nevelés lehetőségét tétele­zi fel, amikor­ a pedagógus erejét nem rabolja el felesleges admi­nisztrálás, rohanás a túlóráért, amikor a pedagógusnak jut ener­giája a rábízott gyerek szókincsé­nek fejlesztésére, érdeklődésének gondozására, jut ideje arra, hogy felfedezze, mire emlékezik különö­sen a kisdiák, mire figyel, milyen lépcsők felhasználásával jut el lo­gikai folyamata eredményéhez. Kialakult-e nálunk ilyen peda­gógiai légkör? Az utóbbi évtizedekben az ok­tatási kormányzat sokat áldozott azért, hogy eltűnjenek az iskolázás fehér foltjai, s legyen honnan me­ríteni tehetségeket. Tizenöt évvel ezelőtt a tanköteleseknek nem egé­szen nyolcvan százaléka járt isko­lába; manapság — noha a tankö­telezettség korhatárát felemelték — nem egészen kilencvenkét szá­zalékuk. Ma a kisdiákok kilencven szá­zaléka szakosított oktatást kap (tíz éve még csak alig hetven). A sta­tisztikák azt bizonyítják, hogy meg­sokszorozódott a kollégiumi férő­helyek száma. A tanácsok jegyző­könyvei, jelentései tanúsítják, hogy az utóbbi időben a helyi és orszá­gos szervek speciális kollégiumo­kat szerveznek, ösztöndíjakat aján­lanak meg, a hátrányos helyzetű középiskolások egyetemi ,előkészítő tanfolyamokra járhatnak, tanuló­szobák enyhítik a bejárók tanu­lási gondjait. De mindezt úgy látszik — kevés. Értelmesen tanítani ugyanis csak higiénikus nevelő környezetben le­het. Agyonterhelt tanárok a túl­zsúfolt osztályokban­­ nem fognak semmit sem lefaragni a hendike­pért diákok hátrányából. A szük­ség-tanteremben sokadik túlóráját „leadó” tanár fáradtságát és ide­gességét leginkább a hátrányos helyzetű gyerek sínyli meg, mert amit az iskolában nem sajátított el, azt nem pótolhatja otthon. Néhány adat — mutatóba — pe­dagógiai szükségállapotaink érzé­keltetésére: a szükség-tantermek száma 1962-től 1966-ig 2321-ről 5364-re nőtt (bár a legutóbbi idő­ben némileg csökkent). A munká­ba álló asszonyok gyermekeit vala­hol el kell helyezni, tehát valahová felveszik őket, de viszonylag ke­vesebb napközi otthoni csoport lé­tesült, mint amennyi gyereket el­helyeztek. A zsúfoltság nő, a ne­velési intenzitás lehetősége csök­ken. Sokat teszünk, sokat akarunk, de nem mindig van meg hozzá az erő. A hatvanas évek egyik legfonto­sabb csendes társadalmi mozgásá­nak vagyunk tanúi például a ta­­­­nyavilágban: ebben az évtizedben és a következőnek kezdetén min­denütt megszűntek és megszűnnek az osztatlan és félig osztott kisis­kolák felső tagozatai, ahol egy-egy árva tanító négy-nyolc osztálynyi kisdiákot próbál tanítani, sok-sok jóindulattal, s nem mindig ele­gendő szakértelemmel. A tanyai gyerekeket beviszik a nagyobb iskolák felsőtagozatú osz­tályaiba. Ez azt jelenti, hogy ha­marosan minden gyerek szaktanár­tól kapja a modern tudomány alapjait. Egyre-másra azt hallani azonban, hogy sok helyen, ahol a gyerekek bejárásra kényszerülnek — szakos oktatás ide, szakos okta­tás oda —, a tanyai gyerekek nem egyszer keservesebb feltételek közé kerülnek, mint amilyenek között azelőtt voltak. Több időt fordíta­nak­­ bejárásra, az osztályok zsú­foltabbak, kevesebb tanári ener­gia jut rájuk, mint korábban a kis­­létszámú falusi, tanyai osztályok­ban. Mindenütt, ahol az iskola­körzetesítés — kellő anyagi lehe­tőség híján — csupán adminisztra­tív intézkedés, elmarad a pedagó­giai haszon, visszájára fordul az eredendően helyes elgondolás, sőt: a hátrány nő. Nem ez az egyetlen olyan okos, értő pedagógiai elképzelés, amely — a tapasztalatok kellő elemzése híján, látszateredmények, szép sta­tisztikai mutatók hajszolása miatt — célt téveszt. Belterjesebb okta­tás, nevelés volna „kiegyenlítő” pedagógiai hadműveletünk alfája és ómegája — mondtuk az előbb. De nálunk az intenzívebb oktatási forma is egészségtelenül differen­ciál társadalmi szempontból. A legjobb gimnáziumokban működő kitűnő természettudományos és nyelvi tagozati osztályok karrier­­építő lehetőségeire élelmes értel­miségi szülők figyeltek fel első­nek. A legjobb tanárokat foglal­koztató gyakorló gimnáziumok (egyik sem külterületen működik) helyeiért pedig általában orvos, művész és más vezető értelmiségi szülők mozgatják meg szocialista összeköttetéseiket, s a gyatrábban felszerelt, a pedagógiai tapasztala­tokat még ki nem érlelő kisgim­­názumokba, külterületi iskolákba szorulnak a munkások és a téesz­­dolgozók fiai és leányai. Végül még egy fontos , már az iskolától messze vezető, ám mégis ide torkolló probléma. Az új gaz­dasági mechanizmus feltételezhe­tően tágítja a réseket a különböző rétegek kereseti lehetőségei közt. Bizonyára a jó fizetésűek egyre több előnyt szerezhetnek gyerme­keiknek maszek nyelvtanárok, ma­szek számtan korrepetitorok, s minden elképzelhető maszek tan­szolgáltatás révén. Ezt csak a szakszervezetek és üzemek ingye­­­nes társadalmi patronázs-akciói el­lensúlyozhatják, amelyeket min­denki igénybe vehet. Vannak már értékes kezdemények. Én azon­ban féltem őket. Manapság az üze­mekben a nyereségalapot csorbító minden akció ellenállásra talál. Zsebre megy, úgy mondják. Na­gyon ügyelni kell tehát, hogy a­ munkásapák el ne adják egy tál lencséért gyermekeik továbbtanu­lási lehetőségeit. Az előbb említett népművelési akció része lehetne egy nagyobb­­mérvű társadalmi programnak. Néhány ötlet ehhez az elképzelt akcióprogramhoz. Viszonylag rövid távon is meg­valósítható volna egy nagyszabású gyorsított vidéki kollégiumépítési program (mert a kollégiumi férő­hely most sem elég). Üzemek vállalhatnák dolgozóik tehetséges gyermekeinek ösztön­zését. Kijelölhetnének megerősített gyakorló és bázis­iskolákat mun­káslakta városrészekben, mező­­gazdasági településeken. Jól tudom, néhány állami szerv­nél megfogantak már hasonló el­gondolások. A fővárosnak is figye­lemre méltó távlati tervei, gya­korlati elgondolásai vannak. Mindez azonban nem valósulhat meg a közvélemény ébresztése és a köztevékenység serkentése nél­kül. Birkás István: Csendélet GODA GÁBOR: GIZI A Tanácsköztársaság bukása után na­gyon nehéz, emigrációban töltött évek következtek. Az 1937-es események elso­dorták örökre mellőlük a Tanácsköztársa­ság kormányzótanács-tagját és népbiztosát, Lengyel Gyulát. Mindhárman átestek azo­kon a szenvedéseken, amelyekről a törté­nelemnek kell ítélnie. 1948-ban éppen áp­rilis 4-én, ketten tértek haza: Lengyel Gyula felesége, Gizi és leánya, Judit. A Gizi szó az emigráció évtizedeiben fogalommá lett. Nem volt párttag és a munkásmozgalomban is sajátos módon, de igen eredményesen vett részt; minden szenvedését a részvételnek megkapta és méltósággal elviselte, noha semmiféle előnyre nem gondolt, nem­­ vágyott, sőt egyenesen tartózkodott tőle. A nemzetközi munkásmozgalom Gizi ne­vét megtanulta. Talán ő venné­­még halott poraiban is rossznéven, ha most felsorol­nánk azokat a világhírű államférfiakat, nagy tehetségű politikusokat, de nemcsak magyar vonatkozásban, de mondhatni vi­lágméretekben, akik az emigrációs Len­gyel-ház mindig szívesen látott vendégei voltak. Azt is mondhatnánk, hogy Gizi, a maga elképesztő energiájával és tehetségé­vel nem mulasztotta el olya­­ pártfelada­toknak végrehajtását sem, amelyek bizony nagy veszéllyel jártak, de mert sem félel­met, sem idegességet ilyen vonatkozásban ■ nem ismert, mindent vállalt,­ amiről az volt a véleménye, hogy a pártnak haszna van belőle. Hogy nem lett párttag? Igen Ez érdekes kérdés. de a kezdet kezdetén, az 1919-es években nem ő volt az egyet­len népbiztos-feleség, aki nem volt párt­­tag, vagy aki sohasem számolta munkás­mozgalmi tetteinek számát és időpontját. Olyan feladatokat tűzött maga elé, ame­lyek szerinte ugyancsak csodálatos asszo­­nyi feladatok és mondhatjuk: ezeket olyan tökéletességgel látta el, hogy Európa mun­­­­kásmozgalmi vezetői, mindig nagy tiszte­lettel említették és azok közt tartották szá­mon, akik a párt kivételes harcosai sorába illettek. Büszke volt rá, hogy részt vett va­lamiben, ami az emberiség átalakulása. Arra is büszke volt, hogy csakugyan min­dig a­­maga módján vett benne részt, bár­milyen helyzetbe sodorta is őt a sors. Ha 1919-ben a párt pénzét meg kellett men­teni, élete kockáztatása árán derűsen meg­tette. Ha családi élethez hozzá mert minki nyúlni, akkor ez a kemény asszony még­­inkább megkeményedett. Semmire se tartotta azokat, akik a társadalmi sza­badság címén az emberi erkölcs lazaságát és léhaságát lobogtatták. Legendás volt ez a „szent család": Lengyel Gyula, Gizi és Judit. Gizi védte ezt a családot, védte a család belső rendjét és törvényeit, azt tar­totta, hogy amilyen erős a társadalomban a család, amilyen tiszták és nemesek, ön­zetlenek és őszintén erkölcsösek a pillérei, olyan erős lesz maga az a szocialista tár­sadalom, amely ezekre a családokra épít. Ebben a családideálban semmi sem volt kispolgárok családi nosztalgiáiból. Nem agyont akart, nem nehezen őrizhető tu­lajdont, amelyről azt tartotta, hogy azok nem egyebek, mint a családi élet lázitói. Ugyanakkor nem volt puritán a szónak holmi farizeus értelmében, Judit lányá­nak nevelése, mindkettőjük legnagyobb öröme volt. Nem elkényeztetett, vagy ex­travagáns kis bolsevik hercegnőt akartak belőle faragni, hanem nagyon művelt, alaposan képzett, fegyelmezett, törvény­­tisztelő és az emberiség szociális eszmé­nyeihez minden körülmények között hű embert. S ez sikerül is nekik. Kemény emberek voltak. Sőt, bizonyos értelemben szigorúak is, mert nem engedtek semmit, amiben a családi élet lazulását látták. Az személyi tulajdon iránti vonzódásuk hallatlan rugalmassá lett. Ha volt, örültek neki, ha nem volt, nem törtek meg lelki­leg. Nem követelték meg soha, a kései években sem, azt az ellenszenves tiszte­letet, amely az úttörőknek kijár, de az új generációk tájékozatlansága következ­tében, fájdalom, gyakran elmarad. Gizi azt tartotta, hogy a modern ember szocia­lista eszményeihez hozzátartozik a csinos öltözködés, a sport és mindaz a jó, okos életvitel, ami az embereket boldoggá teszi. Nem hitt benne, hogy a nincstelenség a forradalom mozgató ereje. Ezért nem be­csülte le soha azt, amit háztartásnak ne­vez a közvélemény. A háztartásnak töké­letesnek kellett lenni. A bútoroknak, a kosztnak, a számlák fizetésének és mind­annak, ami ehhez hozzátartozik. Ha olyan anyagi helyzetbe kerültek, akár Bécsben, Berlinben, Párizsban vagy Moszkvában, egyszóval emigrációs fő fészkeikben, ahol nem mindig lehetett megvalósítani eze­ket az ideálokat, Gizi a minimumból is megteremtette A különféle erre vonatkozó elméletek elsuhantak az évek folyamán a füle mel­lett. Egy fiatal lány legyen csinos, öl­tözködjék szépen, s ha kevés a pénze hoz­zá, legyen egyre leleményesebb az embe­ri tisztesség keretein belül. Nem szerette, ha valaki azt mondta ételre, hogy „ké­rem, ez nekem mindegy”. Ezt nem tar­totta őszintének. Azt mondta: „még a disznónak se mindegy, milyen moslékot kap”. Barátságos, elragadóan mulatságos és vidám volt, annak ellenére, hogy idegei­vel már fiatal korában meggyűlt a baja. Be hihetetlen vasakarata, valóságos fizi­kai ereje évtizedeken át legyűrt minden olyan lelki görnyedtséget, amit nem tűrt maga körül.­­ 1937-ben sok mindent ő sem értett meg, de soha nem tért le annak a rendszernek az útjáról, amelyet logikusnak tartott, és annak az államnak tiszteletéről, amely elsőnek tért erre az útra. Nagyon keveset politizált, egy-egy tőmondat, néha csak egy szava jutott a történelem legnagyobb ese­ményeire, de az félreérthetetlen volt, ab­ban nem volt semmi köntörfalazás. Jel­lemző rá, hogy élete legnehezebb eszten­deiben, amelyek hosszú és nagyon nehéz esztendőket jelentettek, nem tört meg, nem zavarta meg a tisztánlátását a körülötte történő dolgokban és a körülmények rendkívül súlyos volta ellenére tíz vagy még annál is többszörös sztahanovista lett. Mindhárman az emberek ahhoz a fajtá­jához sorolhatók, akik bármilyen körül­mények között képességeikkel, magatar­tásukkal, jellemükkel kitűnnek. Gizi asz­­szony a legnehezebb években nem sopán­­kodásokkal és értetlenségekkel tűnt ki, hanem munkájával. A munka lényege és hiánya világos volt előtte, bármiképpen alakult is a helyzet: szolgálat a fasizmus ellen. Ez a tudat számára teljesen elegendő volt ahhoz, hogy megőrizze lelki egyen­súlyát, mély tiszteletét eltűnt férje iránt, akit nem a házias asszonyka szeretetébe bugyolált csak, hanem akiről pontosan tudta, hogy korának jelentékeny politikusa és kivételes tehetségű embere, akihez ne­ki is, Judit lányának is, minden pillanat­ban és a legbonyolultabb körülmények kö­zött is, mindig és mindenkor vállalva a ve­széllyel járó becsületesség útját, bűneik kell maradni! Nem történhetett másként, minthogy ez az asszony, aki mint fiatal lány elindult valamikor régen Salgótarján városából, alaposan ismerve a bányásznyomor akkori körülményeit, egy zseniális férfi oldalán megnőtt, és ha a mi szótárunkban volna végre merszünk visszavenni azt a szép és okos magyar kifejezést, hogy „nagyasz­­szony”, hát bizony Gizire úgy ráillenék ez a szó, mint kevés emberre. Nagy ember volt és nagyasszony. Semmi sem törte meg. Állta a sarat, olyan keményen és szilár­dan, mint kevesen. Egyetlen napot nem mulasztott gyógyuló leánya betegágyánál. S amikor Judit hazajött, mosolygott, örült az otthoni környezetnek, annak a meleg­ségnek, amelynek megépítésében része volt, talán úgy érezte, hogy elérte, amit akart. Judit ismét odahaza van. Aztán lefeküdt ágyába, és hajnalra többé nem ébredt fel. KESZTHELYI ZOLTÁN KÉT ÚJ VERSE: Ámuldozó szemem Emberek és növények! Velük növekedtem. A diófák elérték a házunk ereszét, a fűszálak elérték a derekamat, oly büszke voltam, hogy magasabbra nőttem, mint a fű. Nem tudom, büszkék voltak-e a fák, nem tudom, melyikünk volt büszkébb: a naptól nevető lomb? •vagy a fényben fulladozó pázsit? Ó, öröm, sarjadzó fű öröme, ó, lomb és sarjadzó ág, hova lettetek? Hova lettem én? hol kószál az az idő, aki láthatatlan rajzzal örökítette meg az embereket, a fűszálakat s közöttük ámuldozó szememet? Randevú Decemberben hosszú az éjszaka, lázasan várom a hosszú nappalt, bár jól tudom, hogy a sürgetett idő öregség malomkövét rakja reám. Úgy kell élnem, mintha épségben érném meg a jövő századot, a hetedik mennyországot, ahol naprendszerek randevúznak s az új ember mosolyogva lapozza a huszadik század könyvét.

Next