Élet és Irodalom, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1969-11-22 / 47. szám - Muray Róbert: rajza • kép (2. oldal) - Zelk Zoltán: Pénteki levél. Értelmiségi Üdülő (2. oldal)

(Folytatás az 1. oldalról) kedik, a másiké zuhan. Tegnap megbecsült mesterség volt, ma enyhén lenézik, holnap esetleg még az is szégyelli, hogy ott van, akit egykor, egyebek közt az illető fog­lalkozási kör megbecsültsége von­zott oda. A viszonylagos hátrány idővel, ebben a vonatkozásban is abszo­lúttá súlyosodhatik. A kanász a ré­gi falu ranglétrájának is a legalján helyezkedett el; a nagyüzemi ser­tésgondozó, jóllehet komoly fize­tést húz és elvileg szakmunkásnak számít, nem keveset örökölt a rangtalanságból vagy „negatív rangból”, de ezt a presztizshiányt jó pénzért még elviselte sok ezer odaszorult ember, ám lehet, hogy a fiatalok ma vagy holnap már annyira keservesnek tartják az ez­zel járó társadalmi helyzetet, hogy ez a pálya „mindennél rosszabbá” válik a szemükben. Ahogy más, technizáltabb, tisztább, rangosabb pályák megnyílnak és kiszélesül­­nek, úgy válhat a tehenész-mester­ség — meg sok más mezőgazdas­-sé­gi és nem-mezőgazdasági foglalko­zás — presztízs-szempontból vi­szonylag hátrányos munkakörből elviselhetetlenül rangfosztó, tehát abszolút hátránnyal terhelt mun­kakörré. Az iskolafűtő helyzete — jobb ha bevalljuk — kínos. Hátán, ölé­ben cipeli a tantermekbe a fát, a szenet; kipiszkálja, lehordja a ha­mut, a kezét, arcát, ruháját be­­piszkolja a korom. Hát aztán? A nagyüzemi munka sem mind tisz­tább. De így mutatkozni, így mász­kálni a gyerekek között? Bevalla­ni előttük — ami letagadhatatlan —, hogy ilyen tevékenységre szo­rul az ember, más életlehetősége nincs? Meg lehet-e fizetni a szé­gyenkezést? De villamoskalauznak, levélhor­dónak lenni — mi szégyellnivaló van abban? És a vasút némely munkáiban? Nem túlzás-e ott is a pályák vagy munkakörök presztízs­­hiányában, presztizs-süllyedésében keresni (az anyagiak mellett) a munkaerőhiány okát? Hiszen a BESZKÁRT, a posta, a MÁV nemrégen olyan intézmé­nyek voltak, ahová tódult a nép. Akármilyen beosztásba. A ranglét­ra legalsó fokára is. Csak bent le­hessen az ember. A biztos helyen, ahol fix pénzt adnak, szolgálati évei teltével előléptetik, ha meg­betegszik, ingyen (vagy olcsón) gyógyítják, ha megöregszik nyug­díjat kap, esetleg a gyerekeit is be­hozhatja. Az egyenruha is vonzó­erő volt, éppen mert a biztonsá­gos és államilag megbecsült eg­zisztencia jelképévé változott. Presztízst adott azok szemében, akik ugyanilyen biztonságra áhí­toztak. Különös fordulat: ezeknek a nagymúltú, tekintélyes intézmé­nyeknek alsóbbszintű munkakörei éppen azokkal a jegyeikkel taszít­ják most a munkahelyek váromá­nyosait — főképp a fiatalokat —, amelyekkel a régi rendszerben vonzották. A szolgálat-jelleg — társadalomtörténeti előzmények folytán — a köz­szolga, az „al­­tiszt”-lét, az alárendeltség jegyei­vel fonódott össze a köztudatban. A rangjelzés nélküli egyenruha kö­teles tisztelettudása. Szolgálati sza­bályzatban előírt viselkedésfor­mák. Fegyelem, hiedelem, függe­lem. Beosztottság: a munkában, az életmódban, életfogytiglan. A munkakörökön belüli önállóság hiánya. És így tovább. Fix fizetést, biztos kenyeret, társadalombizto­sítást, nyugdíjat másutt is kaphat az ember, a hierarchikus aláren­deltség és a szabályozottan illedel­­mes­ tisztelettudó viselkedés kény­szerének hátrányai nélkül. Egzisz­tenciális biztonság és szabadság — akár a munkahely-változtatás sza­badsága — más munkakörökben jobban kapcsolható. Az intézményen belüli, „szerve­­zeten­ belüli” alárendeltséghez, il­letve ennek hagyományos szolgá­lati jellegéhez járul két más presztizsfosztó tényező. Az egyik — bizonyos munkakörökben — a külvilágnak, a közönségnek való kiszolgáltatottság. Különösen kínos ott (nagyvárosban és mozgó mun­kakörben), ahol nem enyhíti az egymást keresztül-kasul ismerő társas környezet patriarchalizmu­­sa. A falusi postás, az állandó út­vonalon dolgozó vidéki autóbusz­kalauz elfogadott és megbecsült ember a nagyvárosi villamoska­lauzhoz vagy távirat-kézbesítőhöz képest; a vidékiről azt is tudják, milyen házat épít és milyen iskolá­ba jár a gyereke. A falusi iskola fűtője, pedellusa János bácsi, Teri néni marad, ha be­piszkolja is a hamu a kezét. A munkaerőszükség miatt tár­sadalmilag egyéb okokból periféri­kus helyzetű, meg nem becsült vagy lenézett, megbízhatatlan, másból kikopott emberek kevered­nek a régi, kipróbált gárda sorába. Ez is csökkenti a pálya rangját. Az ápolónői munkakörhöz kap­csolódó társadalmi helyzet is fele­más. Iskolát járt, szakképzettsége van, a varázslatos orvosi mesterség régiójában él, itt meg ott jól is ke­res (mert adnak neki a betegek is). Mindez vonzó. De másfelől: van a munkájában valami kiszol­gáló jelleg, erős kötöttség, szerve­zeten belüli alárendeltség is, a be­tegeknek való fél-kiszolgáltatott­ság is. A „borravaló” — bármilyen komoly kiegészítője helyenkint a keresetnek — egyrészt szabályta­lan, másrészt méltatlan és megalá­zó. Nem itt rejlik-e az egyik nagy ok, hogy erre a pályára sokan mennek vagy mennének, de sokan ott is hagyják? Úgy tűnik, elsősorban olyan pá­lyák, munkakörök, beosztások ve­szítik el rohamosan presztízsüket, amelyekhez több-kevesebb félfeu­dális alárendeltség tapad. Vagy an­nak erős emléke. Miért éppen most bontakozik ki a csendes, „békés lázadás” a kiszol­gáló jellegű munkakörök, a velük járó társadalmi helyzet ellen? Mert most jutottunk oda, hogy a legtöbb egyszerű és tömeges ipari és mező­­gazdasági munka megszabadult (vagy folyamatosan, de érezhetően szabadul meg) a kiszolgáltatottság és alávetettség átöröklött „forma­elemeitől”. És mert tömérdek jobb, szabadabb, társadalmilag kívánato­sabb, tehát — a közítéletben — rangosabb munkahely versenyez az emberekért városon is, falun is. És mert — nem utolsósorban — eltelt negyed évszázad a felszabadulás óta, felnőtt már nem is egy, de két nemzedék (mert az 1960-as években munkába lépőket bátran új nemze­déknek tekinthetjük), amelynek ter­mészetes igénye, hogy bárki mással egyenrangú embernek érezhesse magát. A megoldás? Nincs megoldás? Persze, hogy van. És folyamatban is van, habár nem könnyű tartós módozatait megtalálni. Csak irá­nyáról néhány szót. Bizonyos munkaköröket fel kell számolni (a fővárosi kalauzmunka­kört nagyjában-egészében máris megszüntették). Más munkatípuso­kat folyamatosan vagy ugrássze­rűen magasabb szintre kell emelni: kevesebb emberre legyen szükség, nagyobb technikai apparátussal, magasabb szaktudással (állatte­nyésztés, építőipari és egyéb segéd­munkák, „anyagmozgatás” stb.). Más területeken — a technikai fej­lesztés alapján — szakmásítani kell olyan munkákat, amelyek ma se­gédmunkának számítanak. Másutt a mainál jóval magasabb fizetéssel, s a minőségi követelmények meg a képzettség párhuzamos emelésével át kell formálni a munkakört is, a hozzá tapadó elképzeléseket és a reájuk építhető egzisztenciákat is. Önmagában sem a technikai fej­lesztés, sem a béremelés nem old­ja meg a problémát — bár sok te­rületen kétségkívül ez a megoldás nélkülözhetetlen alapja. Gondol­kodni kell a „presztízsfosztó” belső és külső (munkaszervezeten belüli és kívüli) körülmények, formák sze­repén is — és azon, miképp lehet ezek hatását ellensúlyozni. A technikai és gazdasági tervezés nem minden. Tervszerűen kell be­folyásolni a társadalmi viszonylato­kat is. Ezek, ha spontán alakulásu­kat nem látjuk előre, alaposan ke­resztezhetik a technikai-gazdasági fejlesztés kijelölt útjait, olyan szűk keresztmetszeteket teremthetnek gazdasági életünkben is (lásd: épí­tőipar), melyek miatt a fejlődés a maga egészében lelassulhat. Muray Róbert rajza PÉNTEKI LEVÉL Értelmiségi Üdülő — Nem bánom, tovább adha­tod, de a nevemet ne írd ki, és a történet színhelyét nevezd másképp — mondta barátom, az öreg festő, mikor elbeszélése végére ért, és én megkérdez­tem: mondd, megírhatom? Az engedélyt tehát megkap­tam, s már adom is át neki a szót, hogy az ő szájából hall­hassák az alábbi történetet. Előbb csak annyit, hogy festő barátom neve: Ipszilon, a szín­hely pedig legyen: Értelmiségi Üdülő. — Hány éve ismerjük egy­mást? Harminc, negyven éve? Elég ahhoz, hogy szokásaimat, életmódomat ne kelljen bemu­tatnom. Ha város-, sőt kávéház­iaké vagyok is, ugyanakkor évtizedek óta, de már tudom, hiába, egy kertes vidéki házra vágyom. Ezért, hogy néha ma­gam is meglepve, vonatra szál­lok és vidékre utazom, de né­hány nap múlva, épp oly'hirte­len elhatározással már jövök is vissza Budapestre. Így megy ez már húsz esztendeje, s mert Budapestről vidékre, vidékről Budapestre vágyom, e két hon­vágy közt valójában hontalanul bolyongok. Lehet, hogy az se változtatná meg természetem, akkor is csak így ingáznék, ha kertes házam volna valahol a Balatonnál, vagy a Duna-ka­­nyarban. Dehát nincs, s így évente ötször-hatszor is kérek beutalást valamelyik képzőmű­vészeti alkotóházba. Van né­hány az országban, s mind­egyikbe­n minden alkalommal nagy elhatározással indulok, most aztán megfestem azt a ké­pet, amit csak én festhetek meg. Korszakalkotó mű lesz, mo­dern és mégis hagyományhű, kedvét lelheti benne az is, aki a régimódi s az is, ki a nonfigu­ratív képeket kedveli. — Hogy valamennyi utamról e szándék megvalósítása nél­kül jövök vissza, azt sajnos tudhatod, hiszen ismered mun­­káimat. Ezért aztán legutóbb, éppen két hete, így szóltam ma­gamhoz: Rád férne öregem, egy kis önkínzás nélküli sem­mittevés, nem olyan mint az eddigiek, amikor a dologtalan­­ság jó érzését megmérgezi a lel­­kiismeretfurdalás, hanem olyan, amikor nem is akarsz egyebet csinálni, csak enni és aludni, és séta helyett is csak háton fe­küdve azzal ügyeskedni, hogy mennyezetig tudod-e fújni a cigarettafüstöt? De hol lehet így élni? Hallgass a már évek óta ismétlődő tanácsra, s kérj beutalást a hegyek közé, ama legendás hírű Értelmiségi Üdü­lőbe. — Így tettem. Egyik reggel bebújva húsz éve kipróbált bársonyzakómba, s a térdeknél oly szemetvidítóan más színű­re kopott s ugyancsak bársony­ból készült nadrágomba, cso­magolni kezdtem. A két hétre szükséges fehérnemű, a borot­válkozó és tisztálkodó szerek mellé begyűrtem egy kardigánt és két ingpulóvert. Inget, nyak­kendőt nem. Minek az tél ele­jén a hegyekben? Így, ilyen ru­határral érkeztem a hegyvidéki házba, ahol végre szabadon, minden kötöttség nélkül, embe­rek közt is, magamnak élhetek. — S most bele egyenest a kö­zepébe, csak a lényeget mon­dom. Az ebédet lekésve, délu­tán érkeztem a régimódi pen­ziókra s az újmódi szállodákra is emlékeztető házba, melynek minden zugát úgy fűtik, hogy legszívesebben rövidujjú inget viselne az ember. Én ingpuló­verben indultam vacsorázni az étkezőbe, ahol egyetlen pillan­tással felmértem eljövendő napjaimat: a hölgyek kisesté­­lyiben, az urak sötét ruhában, fehér ingben ültek az asztalnál. Istenem, hova kerültem én, aki minden eddigi „alkotó” hete­met s hónapomat nagyrészt az­zal töltöttem, hogy csínytevés­ben versenyeztem erre is ráérő, szorgalmas alkotótársaimmal? De szép volt, mikor Ö. I.-t, a groteszk miniatűr képek közis­mert festőjét azzal vártuk negy­ven fokos kánikulában, hogy szobája cserépkályháját dugig rakva, begyújtottunk... És az, amikor elutazva a festőtelepről, megsúgtam a szobalányoknak s a takarítónőknek, hogy K. F., aki a kisméretű tréfás rajzoknak s a nagyméretű vásznaknak egyaránt mestere, tavaly egy alkotóházból távozva, minden ott dolgozó lányt megajándéko­zott egy kerékpárral... Csak simogatni, becézni, dédelgetni kell őt... Rá is nyitottak nap­jában tízszer is, hogy megsimo­gassák az arcát, s hogy meg­kérdezzék: „Mit fest? Szerel­mes párt a réten, holdsütés­ben?” Képzeld, mit gondoltak róla, mikor távozáskor kerék­pár helyett kézfogással ajándé­kozta meg a lányokat? — De hadd folytassam s fe­jezzem be is, visszatérve az Ér­telmiségi Üdülőbe, ahol estélyi­be öltözött asztaltársaim, s a többiek is, igyekeztek „megér­teni” a magamfajta hóbortos piktort, úgy szólni hozzám, olyan bővül kuncogó tapintat­tal, ahogy azokhoz szokás, akik­nek eggyel kevesebb a kerekük. S mert nem lehetett csak úgy rögtön, vacsora után, asztalt bontani, az étkezést hosszú társalgások követték. S ha kü­­lön-külön értettem is mindenegy szavukat, hiszen magyar szavak voltak, de ahogyan mondattá rakták, az már olyan volt, mintha epepeül szólnának. S láttam az arcukon, ők is így vannak velem, udvariasan bó­logatnak, jelezve, hogy igen, ízen, de egy szavam sem értik. — Minek folytassam? El tu­dod képzelni ezt a két hetet? Illetve, csak tizenhárom napot, mert egy nappal előbb haza­utaztam. S tudod miért? Mert ahogyan a hajdani szállodák­ban, ebben az üdülőben is szo­kás este ajtó elé rakni a ci­pőket. Valami csínyt azért ott is elkövettem, és én. Az eluta­zásom előtti éjszakán lábujjhe­gyen végigjártam a folyosókat, s elcseréltem az ajtók elé tett cipőket. Ú­titár­saim az autó­buszban nyilván őrültnek néz­tek, mert a háromórás úton vé­gig rázott a nevetés, de úgy, hogy jónéhányszor az ablakhoz vertem a fejemet... ŐRNAGY ÚR! Örkény István regényének színes, szélesvásznú filmváltozata. Filmre írta és rendezte: FÁBRI ZOLTÁN Kép: Illés György Zene: Mihály András Főszereplők: " Latinovits Zoltán, Sinkovits Imre, Fónay Márta, Venczel Vera, Dégi István, Páger Antal. Bemutató: november 27.

Next