Élet és Irodalom, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-23 / 21. szám - Varga Domokos: A víz (3. oldal) - Würtz Ádám: rézkarca • kép (3. oldal) - Molnár Géza: Írók tanácskozása (3. oldal)

VARGA DOMOKOS: A VÍZ A téli nagy havazások óta et­től féltünk. Holott akkor még nem gondoltunk, nem is gon­dolhattunk a tavaszi nagy eső­zésekre. Amikor ezeket a sorokat írom, már levonulóban van az ár, de a szatmár-beregi síkság jórészét még tenger borítja. Az ottani apró falukról szokták emlegetni: éjszaka áthullik egyikből a másikba a csecsemő­sírás, hajnalban a kakaskuko­rékolás. Most néhány napra ki­haltak a falak: katonai karha­talommal ürítették ki őket, hogy ne vesszen el fölöslegesen egyetlen emberélet sem. Legfel­jebb egy-egy férficsapat ma­radt vissza, ahol maradhatott, hogy tőle telhetőleg ellássa az ott rekedt jószágokat. Bár ahonnan még el tudták, onnan a teheneket, disznókat, juhokat is elhajtották, de sok ott ma­radt az éhség és a víz martalé­kául. Az emberek mentése után őket igyekeztek menteni a ka­tonák, elevenen, vagy legalább — ha másképp nem lehetett — a nyakukat még gyorsan el­­mesve, holtan, húsértékben. Az aprójószágot, aki tehette, fel­­menekítette a padlásra, de so­kan bizony úgy futottak el a hirtelen emelkedő ár elöl, hogy még erre se maradt idejük. Se arra, hogy legalább az ágy­neműt, ruhaneműt, a könnyeb­ben mozdítható bútorokat, a család lisztjét és egyéb tarta­lék élelmiszerét felhordják a biztonságosabb felső régiókba. Lent a szobákban, a konyhá­ban, a kamrában viszont hama­rosan minden vízben úszott, hiába zártak be az elmenekülők ajtót, ablakot, beszivárgott az ár az apró réseken, bezúdult a kitört ablakokon, s nemsokára éppoly magasan állt, mint kint az udvaron. Amit nem bírtak a ház lakói kis vagyonukból ba­tyuba kötve elmenekíteni, vagy más módon biztonságba helyez­ni, az mind ott ázott — és ázik helyenként még ma is — a be­zárt házak sötétjében. S ott áz­tak maguk a házak is, szegény­emberek sokéves munkája vált a vakon pusztító víz prédájává. Mert ezen a távoli tájon ma is sok a szegényember, több tán, mint bárhol másutt az ország­ban. A kiköltöztetettek száma negyvenezer körül járt. Sokan a még meglevő régi szekerükkel indultak útnak, de gyakran bi­zony hiányzott a szekér, a lo­vas, de még a tehenes szekér is, amire egy-egy család a vagyo­na javát felpakolhatta volna: a vontatók, a teherautók nem győztek mindenkire sort kerí­teni. Még ott se, ahol nem egyik percről a másikra kellett sza­ladni, egy szál ruhában. Igaz, hogy ahova lassabban jött a víz, onnan a nép se sietett annyira affele iszkolni, nem egy helyi kemény paranccsal kellett útba indítani őket. De hát csodáljuk-e, hogy ezek a sok bajjal élő emberek úgy ragaszkodtak a maguk kis szegénységéhez, házához, jó­szágához, még az udvarbéli fa­rakáshoz is? Minden elveszni­­elúszni készülő dorong vagy hasábfa fájt nekik. Sokan el se akartak menni. Inkább itt vesznek, de nem hagyják itt a házukat. Voltak, akik el is bújtak, vagy — a ve­széllyel nem törődve — idő előtt titkon visszatértek. De a nép nagyja falujától messze, idegen iskolák és egyéb középületek termeiben zsúfo­lódott össze, vagy segítőkész családoknál kapott fedelet a fe­je fölé. Jórészt még ma is ott főzőcskélnek az asszonyok, ott siránkoznak az öregek, ott csi­­títják a nyűgös gyerekeket, és szívszakadva lesik a híreket, mikor indulhatnak végre, még ha rommá roskadva várja is őket a házuk. Egyszer majd hazajutnak. .Néhány falu népe már vissza is költözött. De a többieknek most minden nap egy örökké­valóság. Egyre csak azon jár az eszük, fűtől-fától azt kérdezge­tik: mi van odahaza, jaj, nem tudják-e, mi van odahaza? Alig várják, hogy mehesse­nek, de bizony szomorú nap lesz, amikor először állnak meg a sáros udvaron, az elázott — itt-ott megrokkant, sőt össze­dőlt — ház tövében, a lefony­­nyadt bokrok, a megfulladt, ki­mosott, iszaplepte virágok és kerti vetemények között, ami­kor bemennek az üres istál­lóba, benéznek az üres disz­nóólba, s eszüket szedi szét a bánat, hogy nem lesz többé na­ponta tej a gyerekeknek, vagy ha lesz is, csak pénzért lesz, s disznót is, ki tudja, hogyan él­nek a télen... Nehéz lesz. Nagyon nehéz. Mert bár a víz már lefele vo­nul, ezen a vidéken sok a las­san száradó, vizesen híg sárrá olvadó agyagos talaj. Nem ma­radt itt meg a vetésből jófor­mán semmi, ahol a víz járt. S ki tudja, mikor láthatnak neki megint a munkának, hogy leg­alább száznapos kukorica min­denüvé jusson, s egyetlen da­rabka föld se maradjon csupa­szon? Mi lesz az árvízsújtottakkal? Eddig inkább az elemi erők ellen folyt a küzdelem — és fo­lyik a Tiszán, a Maroson még most is —, s csak másodsorban az általuk okozott emberi nyo­morúság ellen. De máris meg­mozdultak sokan a vízverte vi­dékek népének tartós megsegí­tésére is. Az állam is nyilván megteszi, ak­it megtehet. De ez a kataszt­rófa olyan méretű, hogy itt most mindnyájunknak a segít­ségére szükség van. Úgy alud­junk csak nyugodtan éjjel az ágyunkban, ha nem felejtjük: az árvizes faluk lakóinak hó­napokra, évekre elázott a nyu­godt álma, s egyelőre azt se tudják, hová kapjanak első kétségbeesésükben. 3­ 1. Ahány irodalomtörténész, " any­­nyi irodalomtörténet” — mondta nehéz sóhajjal a napokban egy irodalompolitikus barátom, aki ma­ga is hozzáértéssel és felelősséggel műveli a kortársi magyar iroda­lom alkotásainak elemzését-értéke­­lését. Előtte, az asztalon egy ta­nulmány feküdt, kollégájának kí­sérlete a magyar irodalom mögöt­tünk levő negyedszázadának ösz­­szefoglalására. A mondat azóta is gyakran fe­jemben jár, ha az írószövetség küszöbönálló közgyűlésére gondo­lok. A magyar írók reprezentáns testülete a maga 384 tagjának ösz­­szességével egybegyülekezik május 25-én és 26-án, hogy felszabadulá­sunk negyedszázados évfordulójá­nak nagy ünnepéhez méltóan, al­­kotó­ számvetéss­el tekintse át a megtett utat, s ezen belül a leg­utóbbi (1965 novemberi) közgyűlés óta végzett munkát, s végezetül letegye a voksot a szövetség új ve­­zetőtestülete mellett. Ahány író, annyi alkotó univer­zum, annyi eltökélt, a maga mun­kásságának egyedül üdvözítő mi­voltában hittel-hivő, teremtő erő, s ugyanannyi nyugtalan elégedet­lenség és lázongó kétely — feldo­bott és megcsillogtatott, vagy ép­pen sárbaragadt s ott felejtett mű­vek, a siker forró áramai s a sé­rülékeny­ sértett lélek önkínzó ví­vódása — ezek vagyunk mindnyá­jan, költők, próza- vagy dráma­írók, kritikusok és műfordítók —, hát vajon ki tudná mindünk gond­ MOLNÁR GÉZA:­ ját-baját, örömét-elégedettségét szerbe-számba szedni ?... Senki, sen­ki, de szerencsére nem is ezzel a szándékkal lépnek a szó­noki emelvényre a napirend elő­adói, Darvas József és Dobozy Im­re, s hihetőleg a felszólaló írótár­sak közül sem véli magát senki sem mindent tudó, csalhatatlan oráku­lumnak. Elmúltak már azok az időit, amikor egy-egy politikus­­irodalompolitikus elme kongresz­­szusok-közgyűlések fórumain meg­fellebbezhetetlen ítéleteket mon­dott elevenek és holtak felett. Az irodalmi közélet az ország általá­nos társadalmi-politikai berendez­kedéseinek megfelelően szabadon lélegezve alakítja a maga teremtő folyamatait, s az írók türelmetlen­ségtől és erőszakoskodó nyomástól mentes légkörben írják műveiket. Az irodalompolitika érzékeny fi­gyelemmel és tapintattal elemzi azt, amit a magyar kultúra aszta­lára teszünk , s ugyanilyen figye­lemmel és határozottsággal fogal­mazza meg igényeit a művekkel s alkotóikkal szemben. Elmúltak már azok az idők — mondhattuk az imént, s mindnyá­jan tudjuk, negyedszázados múl­tunk milyen évjáratairól van szó; évekről, melyeket újra és újra át­járt nép és párt rendíthetetlen, megbonthatatlan egységének vas­­tapsos deklarálása, miközben... De ne menjünk bele itt a sokszor el­ismételt tényekbe; az elemzés csak sablonos és egyoldalú lehetne eb­ben a néhány sorban: azoknak az esztendőknek nem csinnadrattás, de valóságos­ eredményeire is gondol­nunk kell, nép és irodalom haszon­nal járó, áldozatos erőfeszítéseire. A közgyűlés referátumaiban, fel­szólalásaiban nyilván megbízható józansággal lesz erről is szó; az iro­dalmi élet negyedszázados, ellent­mondásaival, buktatóival és tévedé­seivel együtt is végső fokon egysé­ges irodalomtörténeti korszakká formálódó ívéről. S ha ezen belül az utolsó közgyűlés óta eltelt idő­re vetünk egy pillantást, azonnal meg kell állapítanunk azt az alap­vető fontosságú tényt, hogy a ne­gyedszázadon belül irodalom és po­litika között ilyen nyugodt, harmo­nikus, feszültségmentes viszony, mint a mostan jelenlevő, még nem alakult ki. A magyar írótársada­lom a maga egészében elfogadja, helyesli és támogatja az ország ve­zetését, a szocializmus építésének koncepcióját és realizálódását Nagy dolog ez, féltett kincsünknek tekintjük, megőrzését, továbbfej­lesztését magunk feladataként is vállaljuk. Hadd tegyük mindjárt hozzá: semmiképpen sem jelent ez kriti­kátlanságot. Nem a fejbólintójáno­­sok egyetértése ez. Éppen az a na­gyon jó, hogy a párt és a kormány vezetői maguk hangsúlyozzák leg­inkább: igénylik, elvárják az iro­dalomtól, a művektől a reális, jó­zan számvetést, a hibák, visszássá­gok jelzését is. A közgyűlésen négy és fél esz­tendő írószövetségi munkájának elemzése igen jelentős eredmények­ről fog számot adni; megvalósult az írói nyugdíjellátás, életbe lépett a felemelt honoráriumok rendele­te, fejlődtek külkapcsolataink, meg­sokszorozódtak az írói tanulmány­utak, útjára indult az „Olvasó né­pért” mozgalom — hogy csak jel­zésként említsünk itt néhányat —, de ugyanakkor megoldást sürgető problémák is nehezítik munkán­kat. Ezek közül — fontossági sor­rendjüket nehéz volna meghatá­rozni — említenék itt néhány egy­másba kapaszkodó, összefüggő problémakört, melyek az írótársa­dalom közéleti érdeklődésű réte­geit mélyen érintik, foglalkoztat­ják. Helyes, mindnyájunk által támo­gatott irodalompolitikáról beszél­tünk az imént, amelynek megvaló­sulása azonban korántsem zavar­mentes. Kommunista-szocialista eszmeiségű, társadalmi valóságunk mellett elkötelezett irodalmunk helyzetéről van szó elsősorban, ar­ról, hogy példányszámban, az iro­dalomkritika viszonyulásában nem mindig kapja meg azt a támoga­tást, azt a bázist, amely a néptöme­gek életének valóságától messze el­kalandozó, a l’art pour l’art esztéti­kájához közelítő műveket, a valódi korszerűséget avíttas modernizmus­sal helyettesíti. Az irodalmi kriti­kában a józan és okos sokszínű­ség helyett sokszor a bizonytalan­ság, tájékozatlanság, határozatlan­ság észlelhető. Mire hívja fel a figyelmet a kri­tika, az irodalomtudomány?... Mit emel ki a napisajtó, a folyó­irat, az év végi összegezés? A prob­léma a könyvkiadóknál, könyvter­jesztőknél már példányszámokban jelentkezik, az írónál pedig anyagi nyomásként, orientáló erővel. S hadd mondjuk meg azt is, veszé­lyes jelenségnek érezzük, hogy egyes helyi tanácsok a kulturális költségvetésből épp a könyvtár­ellátás, könyvtárfejlesztés összegeit csökkentik, faragják. Ne folytassuk: a magyar irodal­mi élet helyzetére, jövőjére nézve fontos tanácskozásnak szánjuk a közgyűlést — bizakodunk benne, hogy jó munkát fog végezni. ÍRÓK TANÁCSKOZÁSA t­rrsai Würtz Ádám rézkarca

Next