Élet és Irodalom, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-30 / 22. szám - H. Montarier: Egyetértés • kép (2. oldal) - Szenczei László: Miért nem hiszek a regény jövőjében? • reflexió | Hozzászólás az Élet és Irodalom cikkéhez • Illés Endre: Hiszek a könyvben. ÉS, május 23. (2. oldal)

ÉLET ÉS IRODALOM ! Megjelenik minden szombaton 16 oldalon Főszerkesztő: NEMES GYÖRGY­ Főszerkesztő-helyettes: GARAI GÁBOR A szerkesztőség tagjai: FARAGÓ VILMOS (olvasó szerkesztő) KARDOS G. GYÖRGY (művészetkritika) KOROKNAI ZSU­ZSA (könyvkriti­ka) LAZAR ervin (széppróza) LENGYEL PÉTER (interjú) MARIASSY JUDIT (információ) MEZEI ANDRÁS (vers) MOLNÁR ZOLTÁN (publicisztika) NAGY LÁSZLÓ (képszerkesztő) PINTÉR TAMÁS (nyomdai szerkesztő) VARGA DOMOKOS (riport) SZERKESZTŐSÉG: Budapest, V., Alpári Gyula u. 22. Telefon: 111—424 310—920 314—164 111—087 113—221 Kiadja: LAPKIADÓ VÁLLALAT Budapest, vn.: Lenin krt 9/H. Tel: 221—285 Felelős kiadó: SALA SÁNDOR Nyomja: SZIKRA LAPNYOMDA Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető: bármely postahivatalnál, a kézbesítőknél, a Posta hírlapüzletei­ben és a Posta Központi Hírlap Irodá­nál (BTK., V.. József nádor tér 1.). Kül­földiek részére előfizethető: Kultúra Könyv- és Hírlap Külkereskedelmi Vállalat, Budapest, 62. P. O. B. 149. Előfizetési díj: 1 hónapra 10 forint, negyedévre: 30 forint, félévre: 60 fo­rint, egész évre: 120 forint. KÉZIRATOKAT ÉS­­ RAJZOKAT NEM ŐRZÜNK MEG ÉS NEM KÜL­DÜNK VISSZA ! INDEX: 25.244 ­ MINDEN GÉPKOCSIRA H. Montarier: Egyetértés HOZZÁSZÓLÁS AZ ÉLET ÉS IRODALOM CIKKÉHEZ ' ' Miért nem hiszek a regény ? Illés Endre a könyvheti sajtótá­jékoztatón mondott beszédében, amelyet részben az „ÉS” is közölt, bírálta nyúlfarknyi hozzászóláso­mat a Nagyvilág „mass media”­­ankétjához. „Előkelő főmunkatárs­­nak” titulál, holott ez a cím nem­­ jár nekem. Többször is idéz, itt-ott pontatlanul. Ezek közül egy elté­rést szóvá kell tennem. Én ugyanis ezt írtam: „Tartani lehet attól, hogy 50—100 év alatt... a hagyo­mányos prózai műfajok, főképp a regény, sorra elhalnak..Illés­ Endre viszont így idéz engem­­„... a hagyományos prózai műfa­jok, főképp a regény, az elkövet­kező évtizedekben sorra elhalnak." Ez lényeges különbség. Ezek után térjünk át a vita ér­demére: miért kételkedem 50—100 év, tehát a XXI. század — és nem az elkövetkező évtizedek! — távla­tából a regény jövőjében? A regényt a XVI. és XVII. szá­zadban a könyvnyomtatás népsze­rűsítette és a könyvnyomtatás álta­lános elterjedésével vált a XIX. században uralkodó irodalmi mű­fajjá. A XXI. század távlatában az audio­vizuális eszközök olyan töké­letességre tehetnek szert, amellyel a könyvnyomtatás aligha tarthat lépést. Ebből következik, hogy az irodalommal rokon audio­vizuális műfajok: a játékfilm, a hangjáték, a televíziós játék ki fogják szorítani a hagyományos irodalmi műfajo­kat. A fejlett ipari országokban máris kimutatható, hogy az írók nem könyveik, hanem játékfilm­jeik, hangjátékaik, televíziós játé­kaik szerzői jogdíjából élnek. Ám nemcsak a gazdasági-tech­nikai feltételek hatnak a regény ellen, maga a műfaj is érzi közeli végét. Itt olyan tünetekre gondo­lok, amelyek nem válságjelek, ha­nem a műfaj hullafoltjai. * Elsőnek itt van a hermetizmus, amely a regényt a kiválasztottak szűk körének tartja fent. Vannak írók, akik az iskolai tanrendet, a légijáratok menetrendjét, esetleg a telefonkönyvet dolgozzák fel re­génnyé, s bizonyára a differenciál­számítás megregényesítésétől sem riadnának vissza. A görög irodalom is a hem­etizmussal zárult az ókor végén... * A bomlás másik iránya az akro­batika. Sok író az irodalmat akro­batikának képzeli. Van regény, amelynek lapjai kijárnak, az olva­sók keverhetik a lapokat, tetszés szerinti sorrendben olvashatják. Van regény, amelyet írója úgy ál­lított össze, hogy a 300 oldalas szö­vegben egyetlenegyszer se fordul elő „e” betű ... A regény, mint sajátos organiz­mus elvesztette minden ellenálló­képességét az „idegen génnel” szemben. A képzőművészetben és a filmben otthonos módszereket kri­tika nélkül átviszik az irodalom­ba, s azok ott pusztító hatást fej­tenek ki. Éppily fatális tünet a dokumen­tum térhódítása a fikció rovására. Ezt is nagyobbrészt a regény sínyli meg, mert a dokumentumdrámába a rendező visszatáplálja a fikció egy részét, míg a regény ki van szolgáltatva a dokumentációnak. Egyidejűleg a fiktív, romaneszk elem sohasem sejtett devalvációja tapasztalható. Nemrég milliós pél­dányszámban megjelent Párizsban egy volt guyanai fegyenc doku­mentumregénye. Néhány volt fe­­gyenctársa vitatta a mű hitelessé­gét, mire a szerző egy sajtóértekez­leten az aggódó közönség és kiadó előtt esküdözött, hogy regénye leg­alább 75 százalékban színtiszta va­lóság ... Sok az olyan regényíró, aki maga is kétkedően ítéli meg saját mű­faját. Egyrészt azt hiszik, hogy a klasszikusok már mindent megírtak előttük, másrészt nem tudják, mi­lyen pózban írják regényeiket. A klasszikus írók mindentudó póza MŰVÉSZLEMEZ ÚJDONSÁGOK BARTÓK BÉLA: 44 duó két hegedűre Hét darab a Mikrokozmoszból két zongorára . Wanda Wilkomirska, Szűcs Mihály (hegedű) Bartókné Pásztory Ditto Tusa Erzsébet (zongora) mono SPX, stereo SLPX 11320 óra: 60,- Ft BARTÓK BÉLA: Zongoraszonáta (1926) Kilenc kis zongoradarab Szabadban (1926) Kis szvit (1936) Tusa Erzsébet (zongora) BARTÓK BÉLA: Concerto két zongorára, ütőkre és zenekarra Tusa Erzsébet, Bartókné Pásztory Ditto (zongora) Petz Ferenc, Marton József (ütőhangszerek) MRT Szimf. Zkr. Vez.: Sándor János Szvit két zongorára Op. 4/b. Bartókné Pásztory Ditto Comensoli Mária (zongora) monó LPX stereó SLPX 11398 ára: 60,- Ft BARTÓK BÉLA: II. szvit zenekarra (1943. évi revidiált változat) Magyar képek Erdélyi táncok Román népi táncok MRT Szimf. Zkr. Vez.: Erdélyi Miklós monó LPX stereó SLPX 11355 ára: 60,- Ft GUILLAUME DUFAY Missa „Caput” ORLANDO Di LASSO Magnum Opus Musicum - részletek Győri Leánykar Jáki Sándor (aregorián intornáció) Zilcz György, Steinert Ferenc (harsona) vez.: Szabó Miklós A Hanglemezklub tagjai művészlemez-újdonságainkat 29,5 Ft-ért vásárolhatják meg, naivnak, fideisztikusnak tetszik előttük, viszont nem tudják, mi­­vel helyettesítsék. Elgondolkoztató jelenség a re­gény fokozatos atrófiája is. A re­gény ugyanis szemlátomást sorvad. A múlt században az írók még három-négykötetes regényeket ír­tak. A mai regények a viktoriánus korban legfeljebb elbeszélésszámba mehettek volna. Egy-egy műfaj elhalása nem ritka jelenség a kultúra történeté­ben. Elhalt az eposz, szemünk előtt haltak el a kötött versformák. Ami engem illet, nem hiszem, hogy 2070 táján még regényeket imának. Ez persze nem jelenti azt, hogy a klasszikus regények feledésbe men­nének. Remélem, hogy a modern technika kiszabadítja ezeket a re­mekműveket a nyomtatott betű börtönéből és olyan csorbítatlan intuitív formában varázsolja majd utódaink elé, ahogy alkotómeste­reik megálmodták. Illés Endre az élő szót, a vetített képet elröppenő élménynek nevezi, holott egyre szaporodnak a film­- és diszkotékák, s idővel helyette­síthetik a könyvtárakat, sőt a ma­gánkönyvtárakat is. Samuel Be­­ckettnek van egy kis drámája, „Az utolsó tekercs”, amelyet írója „va­lamelyest a jövőben” szituál. Hőse, az öreg Krupp emlékein kérődzik, de emlékeit nem iratborítékok őr­zik, hanem magnótekercsek... Az öreg latin szólás, a verba volant scripta manent ma­ már a múlté, s még inkább az lesz a jövőben. Bírálóm azzal érvel, hogy a mar­xizmust is a könyvnyomtatás ter­jesztette el. Ez kétélű érv. A tech­nikai eljárások morálisan közömbö­sek, egyaránt használhatók jóra­­rosszra. Tudtommal a „Mein Kampf” is megjelent nyomtatás­ban. Végül: szembe kell nálunk is szállni azzal az ókonzervatív fel­fogással, miszerint minden az iro­dalom körül forog. A XVIII. és a XIX. században az írók még több­kevesebb joggal hihették, hogy az irodalom sarkcsillag, de azóta tör­tént egy és más.. Ma már a művé­szi kifejezésnek az irodalommal ro­kon, de nála hatásosabb formái is vannak, itt az ideje, hogy az írók több szerénységet tanúsítsanak. Illés Endrét megbotránkoztatja, hogy engem nem búsít el a regény sorsa. Hát igen, van elég más bú­­sulnivalóm. Itt van az atomhábo­rús fenyegetés, a demográfiai rob­banás, a módos és a szegény né­pek szörnyű ellentéte; itt vannak a több síkon is dúló világnézeti el­lentétek és a hol itt, hol ott fellob­banó véres konfliktusok. A­­ könyv nem fétis. Könnyen megeshetik, hogy megmarad, csak éppen nem marad senki, aki olvassa. Szenczei László NINCS FÉLREÉRTÉS Múlt számunkban Geszti Pál kérésére közöltük, hogy A 0416-os szökevény című televíziós sorozat előállításában nem vett részt, így Az aranykesztyű lovagjai című korábbi sorozattal történt kritikai összehasonlítás (ennek a filmnek egyik szerzője volt)­­ alaptalan. Fenti közlemény megjelenése után Gimes György, a Magyar Rá­dió Külföldi Adások Főszerkesztő­ségének munkatársa levélben kér­te néhány megjegyzésének közre­adását: 1. Az említett 0416-os szökevény című sorozatnak valóban csak egy szerzője van: 6. 2. A film egész alkotóközössége, producere, rendezőj­e, operatőre, szerkesztője azonban azonos „Az aranykesztyű” alkotógárdájával. 3. Ez az alkotócsoport az előző, ilyen műfajú sorozatok folytatásá­nak tekinti a „0416”-ost. Ezért Há­­mos György tévé-kritikus összeha­sonlítását igenis jogosnak és meg­alapozottnak tekintik. A HÉT KULTURÁLIS ESEMÉNYEIRŐL Új könyvek az ünnepi könyvhéten VERSEK CSANÁDI IMRE: ÖTVEN VERS. Vá­logatott versek. (Magvető) HAJNAL ANNA: PARTI VÁROS. Új versek. (Magvető) RATKÓ JÓZSEF: EGY KENYÉREN. Új versek. (Magvető) SOMLYÓ GYÖRGY: HÁRMASTÜKÖR. 1—3* Versek, műfordítások, tanul­mányok. (Szépirodalmi) VAS ISTVÁN: MIT AKAR EZ AZ EGY EMBER? 1—1. Összegyűjtött versek. (Szépirodalmi) WEÖRES SÁNDOR: EGYBEGYŰJ­­TÖTT ÍRÁSOK. 1-2. (Magvető) JUH­ÁSZ GYULA: ANNA ÖRÖK. (Szépirodalmi) SZÉPPRÓZA BIHARI KLÁRA: PÁRBESZÉD A PARADICSOMBAN. Regény. (Mag­vető) HUBAY MIKLÓS: ÚTŐN ÉS ITTHON. Naplójegyzetek.. (Gondolat) ILLÉS ENDRE: KRÉTARAJZOK. Esz­szék. (Magvető) KOLOZSVÁRI GRANDPIERRE EMIL: NŐK, APRÓBAN. Regény. (Mag­vető) KÖRKÉP 1970. Novella-antológia. (Magvető) MOLNÁR GÉZA: ELFOGYNAK AZ ÉJSZAKÁK. Regény. (Szépirodalmi) NEMES GYÖRGY: NINCS TITOK. Regény. (Szépirodalmi) PALOTAI BORIS: POKRÓC AZ AB­LAKON. Novellák. (Szépirodalmi) SZENTIVÁNYI KÁLMÁN: A LÁTHA­TATLAN ÁROK. Regény. (Mag­vető) TABI LÁSZLÓ: SZÍNEM JAVA. 1—1 Válogatott írások. (Szépirodalmi) VÉSZI ENDRE: A HOSSZÚ ELŐ­SZOBA. Elbeszélések. (Magvető) MÓRICZ ZSIGMOND: KIVILÁGOS kiviradtig. Regény. (Szépiro­dalmi)­­ROK ÍRÓKRÓL. Huszadik századi tanulmányok. (Európa) ALBERT MALTZ: EGY JANUÁR TÖRTÉNETE. Regény. (Magvető) TUDOMÁNYOS ÉS ISMERETTERJESZTŐ MŰVEK . FEHÉR LAJOS: AGRÁR- ÉS SZÖ­VETKEZETI POLITIKÁNK. IMS— 199. (Kossuth) GARAS KLÁRA: RÉGI KÉPTÁR. (Corvina) PINTÉR ISTVÁN: A MAGYAR FRONT ÉS AZ ELLENÁLLÁS. 1944 —1945. (Kossuth) Visszaemlékezések. (Kossuth) SÍK ENDRE: BEM-RAKPARTI ÉVEK. Visszaemlékezések. (Kossuth) SELYE JÁNOS: IN VIVO. A szupra­­molekuláris biológia védelmében. (Akadémiai) TOLNAI GÁBOR: TANULMÁNYOK. (Akadémiai) ZSUKOV: EMLÉKEK, GONDOLATOK. (Kossuth—Zrínyi) Filmbemutatók AKIT NEM LEHET ELÍTÉLNI. Szov­jet filmdráma. Bemutató: június 4-én. BY, BY BARBARA. Színes, francia bűnügyi film. Bemutató: június 4-én.­­ A KIS LOVAG. Sienkiewicz regényé­nek kétrészes, színes, szélesvásznú lengyel filmváltozata. Bemutató: június 4-én. Színházak SZÍVKIRAtÍV — szkeccsműsor „azok­ról a­ férfiakról”, akik összetörték a női szíveket. Bemutató az Egyetemi Színpadon, május 30-án. SOMLYÓ GYÖRGY SZERZŐI ESTJE, az Egyetemi Színpadon, május 30-án. BARTA LAJOS: SZERELEM. Bemu­tató a Vígszínházban, május 30-án. PETER WEISS: BESZÉLGETÉS VIET­­NA­MRÓL. Magyarországi bemutató a Győri Kisfaludy Színházban, má­jus 30-án. Hangversenyek A BAMBERGI SZIMFONIKUSOK hangversenye, a Zeneakadémián, május 31-én. Vezényel: Lehel György. A BAMBERGI SZIMFONIKUSOK hangversenye az Erkel Színházban, június 1-én. Vezényel: Heinz Wall­­berg. A MAGYAR ÁLLAMI HANGVER­­SENYZENEKAR Kodály—Bartók— Liszt estje a Zeneakadémián, jú­nius 2-án. Vezényel: Ferencsik Já­nos. Közreműködik: Gabos Gábor. Kiállítás SZABÓ ZOLTÁN festőművész kiállí­­tása az Ernst Múzeumban. Meg­nyitó: május 30-án. 1970. MÁJUS 30.

Next