Élet és Irodalom, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-09-12 / 37. szám - Hubay Miklós: Napló - nélkülem. „Nem leszek elégedetlen…” (4. oldal) - Zelk Zoltán: Pénteki levél. Bihari József (4. oldal)

HUBAY MIKLÓS: NAPLÓ­­ NÉLKÜLEM „Nem leszek elégedetlen..." (1960).. Egy széket tettek oda neki, a színfalak mögé. Azon ült, fekete ruhában, túlságosan is fehér arccal, ültében is botjára támasz­kodva, láncokban. A végszóra várt, hogy bemenj­en a Főbíró elé, aki még valami re­ményt megcsillant majd előtte. Teljesen feleslegesen. Halálra van ítélve, ki fogják végezni. Már belenyugodott... A maszk,, amelyet Rebecca Nurse szerepéhez festett magának, most váratlanul szinte ordítja róla, hogy megöregedett, megrokkant, vé­ge van. Úgy látszik, mintha ezzel a sze­reppel elfogadta volna az öregséget, amely­nek mindeddig oly diadalmasan ellenállt. Sudár derékkal. Királynőileg. Legtöbbször királynőket játszott. De most ez a szerepe, amelyben kislánykorának emlékei rajzot­­ták őt körül, öreg parasztasszonyok a zsol­­táros könyvvel, ez a szerepe most olyan volt, mint egy önvallomás. Odamegyek hozzá és leülök széke mel­lett a padlóra. Szerepe erdőmélyéből káp­­rázó szemmel pillant rám, idegenül, nem biztos, hogy lát is. Mint a bagoly, ha a szemébe villantanak. Máskor is volt olyan érzésem, hogy ta­lán nem is tudja pontosan, hova is tegyen, de azért tegezett. Mint mindenkit, azt hi­szem. Nekem is tegeznem illet, s ráadásul a becéző nevén illet szólítani. Ez afféle ugribugri név volt. Mintha Viktória ki­rálynénak azt kellett volna mondanom: Vixi-Pixi. Vagy egy Tőkésnek azt, hogy Anikó. Egy Gertrudis, mint cukros süte­mény! Ismeretes volt a szokása, hogy hagyja magán eluralkodni a szerepeit. Ki ne hal­lotta volna a legendás kiszínezett törté­neteket? Királynőt játszik, szokás szerint királynőt, s a bíborban­ születetteik micso­da spontán fenségével emlékezteti férjét (férjét? egy derék alattvalót!) a három lé­pés távolságra. — Beteg vagyok — mondja. A, ez is csak a szerep. Mert most ez a szerep. Ez már klasszikus. S mondom is. Hogy ez az átélés. — Nem. Beteg vagyok. Nézz rám! — Egyebet se csinálok. Bámullak. A mártímő, aki csak a végszóra vagy az ügyelő intésére várt, hogy meginduljon a felvégzőhely felé, legyintett. Nem illenek ide ezek a hiú mache mondatok. — Úgy nézz rám, hogy az idén már har­minchét éve vagyok tagja ennek a szín­háznak. Egy kedves ember kiszámította. Nagy tudós. Felnézett a zsinórpadlás sötét magassá­gába, ahonnét annyiszor szólt hozzá az Isten, amikor ő még bűn nélkül hevert a paradicsomban, lustán, meztelenül, leu­­koplaszttal lerag­asztott köldökkel. — Képzeld el, negyven év, maholnap negyven év ezek között a falak között. — Ez igen! Mikor lesz az évforduló? Olyan ünnepséget még nem láttál, mint amilyenben részed lesz. — Ki mondta? — kérdezte mohón. — Senki. De ennek megvan a tradíció­ja. A protokoll, hisz tudod. Mint a koro­názásnak, vagy amikor a véres kardot körbevitték. A negyven éves tagság ebben a színházban ritka ünnep. Ebben a szá­zadban tied lesz a második. — Ki volt az első? — kérdezte. Máris féltékenyen a vetélytársnőre, aki megelőz­te őt Száraz volt a hangja. Becsapva érez­te magát. — Jászai. Eltűnődött.­­ — Igen, Jászai — mondta aztán megen­­gesztelődve, s oly mélyen zengő evokáció­­val, hogy szinte feltámasztotta már csak a nevének kiejtésével —, emlékszem rá. Ő is tag volt itt. — Tudod, hogy zajlott le az ünnepség? — S meséltem, ahogy a Naplóból emlékez­tem rá, persze szabadon rögtönözve. Bár azt hiszem, ne­m is nagyon kellett színez­­getni. Szépen megrendezett ünnep volt az. S mivel az ünnepelt elég nagy indulatok­kal írta le, mint mindent, ami történt ve­le, feledhetetlen maradt annak is, aki csak olvasta. — ...A János királyt játszották aznap este. Előtte volt az ünnepség. Amikor a függöny felgördült, Jászai már ott ült a színpad közepén, trónuson, királynői dísz­ben. Tőle jobbra-balra a színház színé­szei, a szereplők szintén jelmezben, a töb­biek gálában. A nézőtéren is díszmagyar, frakk, nagyestélyi. A zenekar a Himnuszt játszotta. Utána felment a színpadra Pekár, aki atléta termete miatt lett a kultúra minisz­tere, és szárnyaló beszéddel köszöntötte a Nagyasszonyt (Nem Pekár volt a minisz­ter? Olyan mindegy. Most ő illett a kép­be.) S ez a Pekár átnyújtotta neki, piros bársonytokban, az adománylevelet egy kis vidéki birtokról, s a hozzátartozó kúriá­ról... — Jászai mit szólt hozzá? — kérdezte gyanakodva Rebecca Nurse, mint aki tud­ja, hogy nem olyan könnyű egy nagy tra­­gikát megajándékozni. — Jászai? Ismerted. A házat birtokos­tul mindjárt továbbaj­ndékozta a nyugdí­jas színészeknek. Az adománylevelet pe­dig kiakasztotta a falra az ágyával szem­közt Hogy minden reggel, amikor feléb­red, jusson eszébe, milyen hálátlan, szűk­markú ez a nemzet, amely elé ő számlá­latlanul szórta lelke minden kincseit „Negyven évig szolgáltalak, és te egy kú­riával meg egy tízholdas birtokkal szúrod ki a szemem, hazám, hazám!’* — úgy­mond ... Reggelente. A csendben tisztán hallatszott most a Főbíró zengő hangja: — És­ ugyebár kegyelmed szövetséget kötött az ördöggel? Rebecca Nurse felállt. — Mennem kell. Én azért nem hiszem, hogy ilyen elégedetlenkedve fogadjam, bármit kapok is. S nehéz láncait, húzva maga után, ki­ment a színpadra, mint közel negyven éve majd minden este. Akkor már csakugyan beteg volt. De az ilyesmit csak később tudja meg az ember. m­ma­i IRODALOM és­­ (Folytatás a 3. oldalról) a diplomások körében is elég nagy arányban jelentkezik, s egyik — de csak egyik! — megnyilvánulási for­mája az egoizmus, a végletes önzés, az élősdiség. És csupán egyik for­rásvidékét találhatjuk a gazdasági rendszer átmeneti jellegében, a jö­vedelemelosztás ma még elkerülhe­tetlen ellentmondásaiban. Nagy örömmel olvastam a kongreszusi irányelvekben: „Az önző, kispolgá­ri életszemlélettel, magatartással szemben erősítenünk kell azt a meggyőződést, hogy az egyén csak a társadalommal együtt boldogul­hat ... A munkásosztály, a dolgozó nép érdekeit képviselő, az önfelál­­dozóan dolgozó, felelősséget és ál­dozatot vállaló állampolgárok az élet egyetlen területén se szorul­hassanak háttérbe azok mögött, akik csak haszonélvezői a szocialis­ta társadalomnak.”) Szűrő. — Nem látszik kielégítő­nek az a szűrő, amelyen át a világ­­kultúra értékei, a nemzetközi kul­túra és szórakoztató ipar termékei áramlanak be az országba. Túl nagy arányban, olykor csaknem akadálytalanul ereszti át ez a szű­rő a silányságokat, még a szemét­telepekről guberált ócskaságokat is, és nem ritkán fennakadnak vagy akadoznak rajta a kultúra igazi ér­tékei. Márpedig, ha túl nagy szere­pet kapnak a népszórakoztatásban a kultúr­guberálók, ha elterjed a szellemi-érzelmi onánia, a kultúr­­morfinizmus, aligha remélhetjük, hogy a szórakoztatás — a „tömeg­­kultúra" — eme zsákutcáiból át­törhetünk a csaknem ellentétes töl­tésű szocialista kultúra szintjére, és létrehozhatjuk a művelődés kí­vánatos integrációját. Eszmények. — Az individuális­­nyárspolgári-magánragyogású — nem ritkán, agresszíven antiszociá­lis — eszményeknek az az ellen­állhatatlan dömpingje, amely — mindenekelőtt a tömegkommuni­káció, az ifjúsági sajtó révén — el­árasztotta a szentképpé merevített munkásmozgalmi eszményekhez nem eléggé vonzódó, a dezilluzio­­nált történelmi-közösségi eszmé­nyektől elfordult, de eszményekre, romantikára változatlanul szomjas fiatalságunkat, már kezdi teremni keserű gyümölcseit Ennek ellené­re a veszélyt mindmáig nem ismer­tük fel a maga valóságában. Orientáció. — A kultúra százezer­nyi hivatásosa mellett még leg­alább egy-két százezerre tehető azoknak a száma, akik vonzódnak a szellem, az irodalom, a művészet legtisztább forrásaihoz. Több száz lapunk és folyóiratunk közt egyet­lenegy sincs olyan, amely profilja szerint ennek a tömegnek a kultu­rális orientációját látná el, szocia­lista eszmélkedését szolgálná, ízlé­sét növelné, engedmények nélkül közvetítve a szellem, az irodalom, a művészet időt álló értékeit. Per­sze, több-kevesebb hangsúllyal, kö­vetkezetességgel sok lapunk szol­gálja ezt a célt, de egy sincs olyan, amelynek elsődleges feladata az volna, hogy a nép körében szervez­ze a szorosabban vett kulturális forradalmat. Létkérdéseink. — Fentebb már szó volt erről. Csak egy példát az elhanyagolásra: 12 év óta megsza­kítók nélkül fogyást jeleznek a demográfiai mutatók, a két nép­­számlálás között csaknem 400 ezer­rel fogyott a tíz éven aluliak kor­csoportja, 8—10 év múlva már el­háríthatatlan, s az egész társada­lomra kiható következményekkel kell számolnunk, a párt már a IX. kongresszuson nyomatékosan fel­hívta a figyelmet ezekre a gondok­ra. Ennek ellenére, egy sajtóvita ezer hozzászólását átnézve megál­lapíthatom: több az a hozzászóló, aki szerint bennünket ma a „túl­­szaporodás réme” fenyeget, mint az, aki a maga valóságában ismeri né­pesedési gondjainkat és számos kö­vetkezményeivel. Demokratizmus. — Ami ebből a művelődéspolitikát illeti — volna tennivalónk. Vajon fejleszthető-e tovább a szocialista demokratizmus politikai síkon, ha a már adott szintjétől is oly messze elmarad a demokratizmus kultúrája? S ha ugyanakkor­ úgy burjánozhatnak az illúziók olyan személyes szabad­ságjogokról, „szuverén jogokról”, amelyeknek az állampolgári fele­lősség, kötelesség mérlegén semmi­lyen ellensúlyuk nincs. (Például: disszidensek, „anti-anyák”.) Kohézió. — A dogmatikusoknak és doktrinereknek az a fajta (ma már csak utóvédharcokat produká­ló) harca a nacionalizmus ellen, amely sértette a nemzeti összetar­tozás jogos érzését is, s vele egy­­időben a különféle kozmopolita sokkhatás, többszörös kártétellel járt: némely rétegekben sovén in­dulatokat ébresztett, más rétegek­ben lazította-feloldotta a hazához fűző szálakat, s egészében­ interna­cionalista nevelésünknek is ártal­mára volt. Sok tény arra vall, hogy a kohézió a hazához korántsem ki­elégítő, s ennek okait és körülmé­nyeit végre érzékenykedések, ide­geskedések, előítéletek nélkül fel­tárni — halaszthatatlan szocialista kötelességünk. Testvérnépek. — A nemzeten túl és az emberiségen innen egy tá­­gabb közösséghez, a szocialista né­pek családjához kapcsol a sorsunk. A diplomácia, a pártközi, az állam­közi kapcsolatok szintjén realizá­­­­lódik ez a tágabb sorsközösség a Szovjetunió és a többi szocialista ország népeivel, de az állampolgá­rok, a tömegsajtó, az irodalom, a művészetek — az emóciók, az ér­zelmi kultúra — szintjén már ke­vésbé. Kommercializálódás. — Máris igen üdvös hatású az új gazdaság­­irányítási rendszer, de a kultúra még nem találta meg benne az őt megillető status quot. Hagyjuk a sokat emlegetett példákat. Vegyünk csak egyetlen olyan példát, amely­nek leginkább megvannak az ob­jektív okai, s ezzel együtt is elfo­gadhatatlan: a könyv- és folyóirat kiadás egyik legfontosabb nyomdai mutatószáma, az „átfutási idő” év­századokkal ezelőtti szintre esett vissza. ★ Egyelőre maradjunk ennyiben — ami a nézeteltérések lényegi részét illeti. Ez az én saját ingem, eleget mutogatom. E problémák persze egyben-más­­ban túlnőnek a művelődéspolitikai gyakorlat hatáskörén, de ami belő­lük e hatókörbe tartozik, az a köz­vetlen felelősség körébe is tar­tozik. Mielőbb szembe kellene nézni velük. Ama vitatott mű­velődéspolitikai gyakorlat meg­változtatása árán is, a­mely — a párt művelődéspolitikai alap­elveitől s a kulturális forradalom fejlődési vonalától messze elka­nyarodva — az ilyen és hasonló problémáknak előidézője, katalizá­tora volt PÉNTEKI LEVÉL Bihari József Kitalálhatnék valami költői kezdést, de mért tegyem, mért ne írjam a prózai igazat: a dé­li harangszó után néhány perc­cel sültcsirkét ebédelni, bemen­­tem a Szent István körúti étte­rembe.­­— Huszonhárom deka — mondta a fiatalasszony, a csir­kék gépi nyárson forgatója s eladója, s már indultam volna a pénztárhoz, mikor megszólalt mögöttem valaki: — EZ ne felejtsd, huszonhá­rom deka___ de előbb igyál ■meg velem egy pohár sört... Messziről jött a hang, régi évek mögül, de szívközelien ismerősen, tudtam, jó érzés lesz arcába nézni annak, az em­bernek, jó érzés lesz kezet szorítani vele. De várnom kel­lett a kézszorításra, amikor megfordultam, ő már töltötte a sört, s­értő kézzel, hogy min­den csöppje habbá váljon, aztán, mikor a hab leülepedett, nyújtotta is a poharat. Hogy én rögtön föl nem is­mertem ennek az embernek a hangját! hogy csak ismerős volt, emléket idézőn ismerős! Hiszen ilyen hasonlíthatatlan hang, amely így, ilyen utánozhatat­lan lejtéssel rakja mondattá a szavakat, száz év múlva se jön ki senki más torkából! Ha még az arcán­ motozna néhány pil­lanatig a tekintetem, mert ba­jusz és barkó nőtt ezen a haj­dan csupasz arcon — dehát ki ne ismerné föl így is, aki vala­ha látta őt: Bihari József. S leülve asztalához, arra gondoltam, amire nem tudok felelni magamnak, amin magam se értve elcsodálkozom néha: miért nem járok esztendők óta színházba, illetve miért csak évente egyszer-kétszer? Hiszen hol máshol tudtam úgy magam mögött hagyni e ritkán kellemes világot, ha nem a színházak nézőterén? Volt szebb gyerekkoromban is a va­sárnap délutánnál, amikor nép­színművek nótáit hallgatni a miskolci színházba mentünk édesanyámmal? Hát még az első operett, az Arany­eső: ha csak aranyszínű papírok is a zsinórpadlásról, igazi aranyeső hullott az égből,­­ de szépen énekelték a gyönyörű kóristalá­­nyok, hogy „Aranyeső! Arany­eső!” Aztán néhány év múlva a szatmári színház karzata, ahol székek nem, csak padok vol­tak, ahol mint törzsvendéget fogadott a szigorú jegyszedőnő, mert minden este látni akartam a színésznőt, akibe, most val­lom be először, szerelmes vol­tam, a már bakfis­korában pri­madonna Neményi Lilit... Hogy még közelebbről is láthas­sam őt, kardalosnak jelentkez­tem, de hiába biztatott skálá­zásra a zongoránál ülő ifjú karmester, nem jött ki hang a torkomon ■.. . De mert csavargok ilyen messzi esztendőkben, amikor elég ha huszonöt évet fordulok vissza, amikor botcsinálta szí­nikritikusként egy asztalnál ül­hettem a színház büféjében azokkal, akiknek arcát annak­­előtte csak képeslapokból is­mertem: Bajor Gizivel, Tőkés Annával, Somlay Arthurral, Rátkai Mártonnal, s vele — értsék szép jelentésében a jel­zőt —, a legmagyarabb szí­nésszel, Bihari Józseffel. — Hány éves vagy? — kér­dezem tőle, s hiába mondja a hószínű számot, a hetvenet, csak arra tudok gondolni, ami minden öregember kikötője, a nyugdíj, az a színész, a sajátos tehetségű, a nagy színész szá­mára zátony. Képtelenség, hogy amíg Bihari József él, ad­dig ne ő legyen Tiborc a szín­padon, közhely róla szólva éppen Tiborcra, az ő Tiborcára emlékezni? Lehet, hogy az, de úgy, mintha Arany Jánosról szólva, az őszikéket említjük. S ha fölújítják Illyés Gyula Fáklyalángját, akkor ki lesz a harmadik felvonásban az öreg Kossuth huszárja? S amire an­nak idején az értetlen bírálatok közt csak Hubay Miklós szava figyelmeztetett: Péter apostol­ként ki más tudna a népmesék­ből színpadra lépni? Hogy ő akarta a pihenést, ő akarta kései éveire a rózsadom­bi kertészkedést, hogy most az­zal büszkélkedhessen, nemcsak a káposztája, de a karalábéja is fejnagyságú? Nincs olyan erős kötél a színházakban, amivel visszahúzhatnák őt — s vele együtt azt a másik, szintén nyugdíjba rejtőzött, szintén nagyon nagy színészt, Makláry Zoltánt? Amikor ezt megmondom ne­ki, s azt, hogy talán meg is írom, hogy talán Pénteki levél születik ebből a találkozásból, ő ezt feleli: — Mondd már... telik a lap... A lap telik. De a színpad, ha annyi nagyszerű utóda van is Bihari Józsefnek, üres nélküle. Erre, csak erre tudok gondol­ni, már befordulva a közeli esz­presszóba, míg ő átvág az út­testen, fölkapaszkodik az autó­buszra, megy tenyérnyi kertjét gondozni, s talán hetekig, talán hónapokig se jön vissza a pes­ti utcákra. 1970. SZEPTEMBER 11

Next