Élet és Irodalom, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-09-26 / 39. szám - Mohás Lívia: Hála • reflexió | Hozzászólás az Élet és Irodalom cikkéhez • Szemes Piroska: Diplomások falun. ÉS, szeptember 5. (2. oldal) - Balikó Ferenc: Térformák • kép (2. oldal) - Kerényi Grácia: Az a kis nő (2. oldal)

ÉLET ÉS I IRODALOM] Megjelenik minden szombaton ' 16 oldalon Főszerkesztő: NEMES GYÖRGY Főszerkesztő- helyettes: GARAI GÁBOR SZERKESZTŐS­ÉG : Budapest, V., Alpári Gyula u. 22 Telefon: 111—424 310—920 314—164 111—087 113—221 Kiadja: lapkiadó vállalat Budapest, vn . Lenin mt 9/11 Tel: 221—285 Felelős kiadó: SALA SÁNDOR Nyomda: SZIKRA LAPNYOMDA Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető: bármely postahivatalnál, a kézbesítőknél, a Posta hírlapüzletei­ben és a Posta Központi Hírlap Irodá­nál (Bp., V., József nádor tér 1.). Kül­földiek részére előfizethető­ Kultúra Könyv,- és Hírlap Külkereskedelmi Vállalat, Budapest 62. P 3 B 149 Előfizetési díj: 1 hónapra 10 forint, negyedévre: 30 forint, félévre: 60 fo­rint, egész évre: 120 forint. KÉZIRATOKAT ÉS RAJZOKAT NEM ŐRZÜNK MEG ÉS NEM KÜL­DÜNK VISSZA! INDEX: 25.244 Sajtóhibák Lapunk legutóbbi, 38-ik számába a szomorú átlagnál is több sajtó­hiba került. Az olvasó nyilván helyreigazítás nélkül is sejti, hogy Faragó Vilmos „Lukács György hűsége” című cikkében nem Illés , hanem Illyés Gyulát idézte. A Kun Ágnessel készített interjúban ér­telmetlen sor található, mely he­lyesen így hangzik: (A hűvös-ud­varias háziasszony helyén lelkesen és indulatosan a magyar költészet szerelmese, szovjet költők asszony­­barátja beszél.) Az apróbb betű­hibákat fedje jótékony homály, ab­ban a reményben, hogy a nyomda ördögének becézett hanyagság nyo­ma a jövőben csökken a lap ha­sábj­ain­. — Főnök úr, visszajött az a kis nő, akinek a kétlyukú főzőlapja van, haza­ment és megnézte — mondja a gelkás nő a háttérben, s hirtelen elgondolkozom, ez most bók­e, kis nő vagyok, ennek a nőnek, a gelkás nőnek, valahol negyven és ötven közt van, én is negyven és ötven közt, tehát, örüljek-e neki? Ami a kort illeti, nyilvánvaló, mindig örül az ember, ha fia­­talabbnak nézik, például a Lajos, a Jesus, nem hitte volna, amikor Kistarcsa mellett mentünk el és mondtam, hogy itt ültem negyvennégyben, rögtön számolni kezdte az éveimet, de a többit se hitte volna, amit rögtön mesélni­ kezdtem, kellett, mert kér­dezte, s bár pokolian fájt a fejem, forró­ság volt, mégis mondanom kellett egészen Hatvanig vagy Egerig, valami kötelesség­érzet, a gázkamrák beosztását meg az eszeszek lelkialkatát meg mittudomén mit. Megmagyaráztam, mit jelent a karomon a szám, egészen mást gondolt, de nem mond­ta ki, s ez a más vajon bók-e, már megint, hogy másfélének kéznek, olyannak, aki számot tetovál a karjára, emlékszem, né­hány évvel ezelőtt a Nagyvárad téren, amikor beszálltam a kispesti buszba, két vagányos pali kalkulálgatta nevetve, ki­jöhet-e az életkoromból, gondolom, annyi éjszaka, finoman szólva — 82 041? Ez az egész boly, hogy mifélének néz­nek és milyen minőség ez a miféleség, nemcsak életkorban, hanem mondjuk tár­sadalmi hovatartozásban, hogy is határoz­zam meg, nem osztálykülönbség, ez nem illik ide, de mégis, mi az, ami az embert megkülönbözteti és miért akar az ember megkülönböztetett lenni, bizonyos mulat­ságos élethelyzetek és szörnyű élethelyze­tek, amikor álruhás királylánynak érzi magát az ember, mi jogon, s itt hirtelen egy Mécs László-vers ugrik be, gyerek­koromból, A , királyfi három bánatáról, csak az anyám tudta, hogy királyfi va­gyok, tehát az ember csak az anyjának kivételes lény és ez a kivételes lény­ mi­­volta nem a foglalkozásából vagy a kép­zettségéből ered, mit akarok tulajdonkép­pen, tényleg kivételes akarok lenni? Ször­nyű élethelyzetekben, például egy kon­centrációs táborbeli vetkőztetés után, egy­formán számok vagyunk mind, s a kor­szerű divat vagy esetleg a topis öltözet is AZ A KIS NŐ így uniformizál, s én nem akarok unifor­mizált lenni, bánt, amikor „csak” mint nőt taksálnak bárhol vagy a zsúfolt bu­szon veszekednek velem vagy a békási faértes Gábor leteremt, merthogy az ügy­fél dögöljön meg, ezt persze nem mondja ki, csak én tudom, hogy ez a jelszava. Mennyiben függ az öltözetemtől, vagy a kinézésemtől, hogy baleknek néznek és mindig annak néznek-e, csakugyan bale­kekre és dörzsöltekre oszlik-e az emberi­ség, no nem, ez durva leegyszerűsítés, csak akkor éleződik így ki, amikor, bizonyos összefüggésekben, mi az, ami az emberre rá van írva és mindig rá van-e és jó-e, ha rá van, Jánoskát az új iskolában is meg­verték a második tanítási napon, máris látták rajta, mit, hogy nem a foci érdekli meg a lányok minije, hanem verseket ír és lelki élete van, vagyis balek? Amikor a maszek kötélverő először jön föl hozzám és a sok könyvet látja, miért gondolja rögtön, hogy ez balek és sok pénze van és meg kell vágni és át kell ejteni, bár neki nincs is iparengedélye és egy nap alatt többet költ sörre, mint én egy hét alatt kosztra? Balek, mert értelmiségi, lé­tezik-e ez így, nem, balek, mert humanisz­tikus értelmiségi, irodalom meg effélék, létezik-e ez így, igen, nem? Ezért köte­lességem vele vezetni a kötelet, meg van erről győződve, vele és drágán, hiába van három kötélverő unokaöcsém, aki megcsi­nálja ingyért, neki meg kell azt a napi ötszázat keresnie, lássam be ... Kivételes akarok-e lenni, azt hiszem, ezen nincs mit tagadnom, voltaképpen az lenne az igazi, ha kivételes lenne minden­ki, ha királylányt látna bennem a MÁVAUT- sofőr és nem nyitná ki juszt is a teljesen üres buszban a rádiót, amikor ő maga is leszáll, csak azért, mert én kérem, hogy csukja be, viszont nálam meg épp ellen­kezőleg, az a baj, hogy királyfinak nézem, a kötélverőt és nem jó királyfinak, ha­nem zsarnoknak, és megijedek és undo­rodom az alkudozástól, amikor bebizo­nyítja, hogy a kötél hossza külön számít balról jobbra és még egyszer jobbról balra, inkább megfizetem és azután töröm a fe­jem, hogy kitől kérjek kölcsön... Kivételes akarok lenni, és bánt, amikor „csak” mint nőt taksálnak bárhol, csak­ugyan? talán mégsem, talán örülök, ami­kor közeledtemre célozgatni kezd a kő­művessegéd az utcán, vagy talán ez is igaz, meg az is, elfogadom az írónéni meg­szólítást a húszegynéhány éves fiúktól, és az se bosszant, hogy a kötélverő a hátam mögött a keresztnevemen emleget, amikor a felmenőimet szidja, én meg őt szólítom bácsinak, holott egy évvel fiatalabb ná­lam, de hát olyan keresztnevem van, ki­vételes, megint csak a Jánoska nem örül-e titokban, ha csak egy percig is olyannak nézik, akit a foci érdekel meg a lányok minije, vagy annak örül és nem is titok­ban, hogy már az új iskolában is meg­verték? Van-e Dörzsöltek Világszövetsége és meg kell-e szervezni a balekek önvé­delmi összefogását, vagy inkább a Kivéte­leseknek járó Bánásmódot kellene intéz­ményesen bevezettetni mindenütt és min­denkivel szemben? Meglátogattam Tadeuszt Konstancinban, térdben amputálták a ballábát, sose lát­tam­ még ilyen jókedvűnek, kü­lönszobába akarták tenni, de a közösben maradt, pedig nagyon sokan vannak ott, vagy tizenket­­ten, most kezd olvasni, hamarosan írni is fog, örül annak is, hogy kiadjuk magyarul a könyvét, a királyról meg a hóhérról, úgy örül az életnek, hogy megnőtt, mon­dom, a próba­ műlábán jár, igen, mondja nevetve, nagy ember lettem, micsoda bol­dogság, megszabadulni a fájdalomtól, még akkor is, ha az eleven testrészük — de neki­­­em idézem a kedvenc aforizmámat, hogy már régóta egyetlen igazi gyönyörűségem a megkönnyebbülés . . . Most mindenesetre ő a legnagyobb ember lengyel írókollé­gáim közül, ő, aki meghallotta a ló sírását és neveti a hiányzó féllábát, s jó lenne ezt kimondani valahol — például a balekekről és dörzsölt­ekről írt háromhekkesemben: — lám, itt az eleven példa, hazug a felosz­tás, félábon táncol a költő, a féllábú költő, ő nevet és nem mások nevetnek őrajta. O"» E—í—t. ÉLET ÉS IS ! ÉS HOZZÁSZÓLÁS AZ ÉLET ÉS IRODALOM CIKKÉHEZ Szemes Piroska riportját olva­som az És-ben a diplomásokról: „Az n-i tanácselnök szerint a falu­siak is elvárják, hogy az orvosnak kocsija legyen. — Amikor szóba került az új orvoslakás felépítése, senki nem ellenezte, sőt, sokan dolgoztak rajta társadalmi mun­kában. Magától értetődőnek tekin­tették, hogy fürdőszobás legyen.” Olvasok, a rádióban a Lányok, Asszonyok műsora pereg. Felfigye­lek, mert a szavak ritmusa szen­zációt sejtet. Döbbenetes esemény történhetett valahol. Ritkán tapasz­talt csoda, amiért valaki lelkesen hálálkodik. Mi történt?: Kazinc­barcikán az ifjú pedagóguslányo­kat lakással fogadták. Hat lány,­­közösen beköltözött egy vadonat­új lakásba. Őszinte, boldog hangok az éter hullámain: „ígérjük­”, ígér­jük”, „ígérjük”, hogy gondos ne­velői munkával megháláljuk, meg­háláljuk, megháláljuk... Megrázó, üdvözült hangulatot vált­­ki az esemény: egyszer a pe­dagógusokat is — mint az orvo­sokat legtöbbször — lakással vár­ták munkahelyükön. Mekkora ün­nepnek számít, ha valahol a fejek kiművelését a test reparálásával egyenértékűnek vallják. És nem­csak szavakkal , tettekkel is mu­tatják, hogy a tört láb sínbe raká­sával, az epe- és májbajok kúrálá­­sával a szellem formázása majd­nem egyenrangú mesterség. H­ála A rádióriportban­­ hálálkodó sza­vak hangzottak el, külön, az író­asztalokért, mert a lakásban búto­rok is voltak. Az írástudományra oktató, a jövő szellemi arcát fa­ragó ifjú pályakezdőknek a saját íróasztal létezése. Csoda. (Mintha a kezdő doktor azért zengene há­lahimnuszokat, mert a községtől lázmérőt kapott­ a betegei gyógyí­tásához.)★ Lehet-e kultúrát, tudást alapoz­ni teljes energiával, hittel, kiegyen­súlyozott idegekkel, m­ikor „a fia­tal, képesítés nélküli pedagógus­nak, aki most végzi a főiskolát, ha­vi kilencszáz forint a fizetése és ebből háromszáz forintot albérlet­re fizet. Aki teheti menekül a pá­lyáról” — írja Szemes Piroska. A kontraszelekció évek óta tize­deli a pedagógusok és pedagógus­­pályára indulók sorait. Akik gyen­ge tanulmányi eredményük miatt se az egyetemre, se a főiskolára nem kerültek be, elmennek képe­sítés nélküli tanítónak. Ha a leve­lező tagozaton elvégezték tanulmá­nyaikat, akkor a vállalkozóbb szel­leműeket, diplomával a zsebben felszívja a város. És kezdődik min­den elölről, a képzetlen tanítók új serege érkezik a falukba. A foghúzást, a csonttörést nem bízzuk képesítés nélküli­ szakem­berfélére, a falusi gyerekek ezrei­nek szellemi fejlesztését igen. — Azután álmegoldásokban bízva megállapítjuk, hogy már megint kevés a munkás és paraszt fiatal az egyetemeken. _Biztatjuk a pe­dagógusokat: fokozzák a tempót! — És a parasztgyerekek nagy tábo­rában a tudás alapjainak leraká­sát, továbbra is — vak vezet vi­lágtalant alapon — a képesítés nél­küliekre bízzuk. Kilencszáz forint­ért.★ Kazincbarcikán elegáns lépést tettek a kultúráért folyó küzdelem sakktábláján. A fiatal tanárok öröme érthe­tő. A hála szép dolog. De most vigyázzunk a hálálko­­dással! Mert a pedagógus is hálát érdemel és ebben a sportban most a társadalomnak kell előretörnie. Óriási hendikeppel indul! Kazinc­barcikán megkezdték az egyenlí­tést. Ennyi történt. A pedagógus meg — ha rende­sen dolgozott — közös asztalunk­ról követelje ki a maga részét. Ne sugallja, félreérthető módon, a sze­gény gyerek hálás boldogságát , mert egyszer tejeskávét kapott a nagyok asztaláról. Mohás Lívia Balikó Ferenc: Térformák A HÉT KULTURÁLIS ESEMÉNYEIBŐL Új könyvek SZÍNMŰ GARAI, GÁBOR: ORPHEUSZ ÁTVÁLTOZÁSAI. Verses játék. Borsos Miklós rajzaival.» (Szépiro­dalmi) SZÉPPRÓZA FEHÉR KLÁRA: EGYETLEN MONDAT TÖRÖKÜL. Karcola­tok. (Szépirodalmi) KOSZTOLÁNYI DEZSŐ: A ROSSZ ORVOS. Kisregény és el­beszélések. (Szépirodalmi, Olcsó Könyvtár) TAKÁCS TIBOR: DERVISTANC Történelmi regény. (Gondolat) BRIAN W­­ALDISS: SZÜRKE­­SZAKÁLL. Tudományos-fantasz­tikus regény. (Kozmosz) ALEKSZANDR GRIN: FANDAN­GO. Három kisregény. (Európa) ALEKSZANDR KUPRIN: SZU­­LAMIT. Elbeszélés. (Európa) JEAN SANITAS: EGY NAP ÉS EGY ÉJSZAKA. Regény. (Kos­suth) CLIFFORD D. SIMÁK: A VÁ­ROS. Tudományos-fantasztikus regény. (Kozmosz) TANULMÁNYOK, ESSZÉK BEHAVIORIZMUS. Válogatott tanulmányok. Válogatta és szer­kesztette: Kardos Lajos. (Gondo­lat) AUGUSTE CORNU: MARX ES ENGELS. 1845—1846. (Gondolat) BERNT ENGELMANN: BARÁ­TAIM A MILLIOMOSOK. Adalék a jóléti társadalom szociológiájá­hoz. (Zrínyi) STEFAN ZWEIG: CSILLAG­­ÓRÁK. Történelmi miniatűrök (Gondolat) Filmbemutatók ONIBABA: Szélesvásznú japán filmdráma. Bemutató: október 1- én. _ NERETVAI CSATA. Színes, szé­lesvásznú jugoszláv—nyugatné­met—olasz film. Bemutató: októ­ber 1-én. Színházak LOVÁSZI—RÓNA—ALDOBO­­LYI: ROBIN HOOD. Bemutató a Bartók Gyermekszínházban, szep­tember 29-én. NÉMETH LÁSZLÓ: CSERES­NYÉS. Bemutató a Kecskeméti Katona József Színházban, októ­ber 1-én. Hangversenyek A LONDONI SYMPHONIA OR­CHESTRA hangversenye, szep­tember 27-én, a Zeneakadémián. Vezényel: André Previn. A MAGYAR ÁLLAMI HANG­VERSENYZENEKAR hangverse­nye, szeptember 29-én, az Erkel Színházban. Vezényel: Lorin Maazel. Közreműködik: Israela Margalit. A BUDAPESTI KAMARA­­EGYÜTTES hangversenye, szep­tember 30-án, a Zeneakadémia kistermében. Vezényel: Mihály András. A BARTÓK-VONÓSNÉGYES hangversenye, október 1-én, a Ze­neakadémián. A MÁV SZIMFONIKUSOK hang­versenye, október 2-án, a Zene­­akadémián. Vezényel: Lukács Miklós. Kiállítások NEMZETKÖZI FOTOKIÁLLÍ­TÁS a Műcsarnokban. Megnyitó: szeptember 26-án. KÁNTOR SÁNDOR fazekasmű­vész kiállítása a Műcsarnok Ka­maratermében. Megnyitó: szep­tember 26-án. TERSÁNSZKY JÓZSI JENŐ em­lékkiállítás a Petőfi Irodalmi Mú­zeumban. Megnyitó: október 2-án. irodalom 1 1970. SZEPTEMBER 26.

Next