Élet és Irodalom, 1973. január-június (17. évfolyam, 1-26. szám)

1973-01-06 / 1. szám - Molnár Gergely: Élet - televízió nélkül • Tájékozódás • A Stern tudósítása a müncheni Gesellschaft für Rationelle Psychologie kísérletéről (7. oldal) - Eisenmayer Tibor: tusrajza • kép (7. oldal) - Sz-y: Felnőttek fesztelen iskolája • Tájékozódás • Az Observer cikke. (7. oldal)

Felnőttek fesztelen iskolája Az angliai Leicestershire megye valamikor a rókavadászatról és a krikettről volt híres. Az elmúlt húsz évben figyelemre méltó neve­lési újításokat kezdeményeztek eb­ben a megyében. A változások el­sősorban a felnőttoktatást érintik. Az Observer riportere, Peter Wilby a lap hasábjain beszámol az úgy­nevezett community college-ok ta­pasztalatairól. A „community col­lege” elnevezés olyan oktatási for­mát jelöl, amelyben egy-egy köz­ség vagy kisebb város közössége részt vehet — korhatár nélkül. Mert az oktatás nem csupán egyik epizódja az ember életének, hanem egész életükön át tartó folyamat. Az új — megközelítő magyar for­dításban: — közösségi iskola nem azonos a felnőttoktatás eddig szo­kásos formájával, az esti iskolával. Sokoldalúbb és kötetlenebb, in­kább programot ajánl, a középis­kolai oktatás kiegészítéseképpen, folytatásaképpen. A közösségi iskola felállítását először Henry Morris kezdemé­nyezte 1922-ben Cambridgesh­ire­­ben. Morris, az angol falu kulturá­lis megfiatalítását tűzte célul, így akarta ellensúlyozni a kommersz szórakozást, a tétlen időtöltést, az iszákosság és egyéb káros szenve­délyek rohamos terjedését. Morris tervét elfogadták, de a szükséges tőke nagy részét nem állami for­rásból fedezték. A gazdasági vál­ság és a háború azonban így is megakadályozta Morris álmának valóra váltását. Ma Leicester­shire-ben tizenhat közösségi iskola működik. Másutt, például Countesthorpe-ban éppen most alakult meg az új felnőttis­kola. Hasonló kísérletek indultak, illetve indulnak nemsokára Shef­­fieldben, Manchesterben, Covent­ry­ben és Nottinghamshire-ben. A tartalom természetesen sokféle. Kondicionáló testedzés, vitaklubok, művészeti körök alakulhatnak a felnőttiskolákban. Sok hasznos és élvezetes dolgot lehet tanulni: töb­bek között virágrendezést, edény­készítést, autógondozást, matema­tikát, fényképezést, filmezést, gol­fot, gitárt, modern nyelveket, hím­zést, sőt még azt is, hogyan kell regényt írni. A felnőttiskolák szervezeti fel­építésének legfőbb elve a feszte­lenség. Nincsen kötelező órarend, tanterv, a közösség tagjai arra a tanfolyamra vagy csoportos foglal­kozásra járnak, amelyikhez ked­vük van. De ha tanulni nem akar­nak, akkor is bejárhatnak az „is­kolába”, éppen csak egy csésze ká­véra, egy kis beszélgetésre. Az is­kolák vezetőinek véleménye sze­rint: meg kell engedni a felnőtt résztvevőknek, hogy azt csinálják, amihez kedvük van, nem pedig azt, amit a nevelési szakemberek elő­írnak. A korosztályokat nem választja el éles határ. Ez nemcsak azt je­lenti, hogy a szülő sok esetben ugyanabban az épületben tanul és szórakozik, ahol délelőtt gyerme­kei tanultak, hanem azt is, hogy szüleivel együtt a gyermek este visszatérhet az iskolába, ha őt ér­deklő téma van műsoron. A gyer­mekes anyák sincsenek kizárva a továbbtanulásból. A közösségi is­kolában bölcsődét rendeznek be, és amíg a szülő művelődik, van, aki vigyáz a kisgyerekekre. A hagyományos iskolarendszer, az elemi- és a középiskola termé­szetesen nem kerülheti el az új is­kolatípus hatását. Sok helyen ugyanazok a tanárok vezetik a délelőtti iskolát, akik a közösségi iskola szervezői és gondnokai. Ez a kettősség — bár sok nehézséget is okoz — talán enyhíti az okta­tás és nevelés régi szigorát. Mert nem igen lehet nádpálcás iskola­­mester módjára fegyelmezni a gyereket, ha a tanár tudja, hogy este a szülők ülnek a megfenyített nebuló helyére. Az új felnőttisko­la tapasztalatai szükségszerűen megváltoztatják a pedagógus szemléletét, gondolkodás­módját. „Megdöbbentően gazdag tehetség­tartalékokat fedeztem fel olyan em­berekben, akiket azelőtt művelet­lennek vagy faragatlannak tartot­tam ... Ezután soha senkit nem tartok reménytelenül tehetségte­lennek” — nyilatkozta George Mal­lory, shepshedi iskolaigazgató, aki tizenöt éve foglalkozik felnőttokta­tással. A Leicestershire-i kísérlet egész Anglia iskolarendszerét befolyásol­hatja a következő évtizedben. Az Observer riportere a nevelés forra­dalmának nevezi a közösségi isko­lát. Ez természetesen túlzás, de az bizonyos, hogy a szabad iskolatípus nemcsak a nevelésre lesz hatással, hanem a közösségi életre is. Sz­ y 1973. JANUÁR 6. TÁJÉKOZÓDÁS Élet — televízió nélkül A müncheni Gesellschaft für Ra­tionelle Psychologie izgalmas kísér­letet indított tesztek alapján kivá­lasztott 184 résztvevővel az elmúlt évben. A vizsgálatok két kérdésre kívántak választ adni: 1. mennyire függ az egyének és a családok éle­te a televíziótól; 2. hogyan befo­lyásolja a televízió az egyének és a családok viselkedését. A kísér­let lényegében igen egyszerű volt: az önként jelentkezőknek egy évig televízió nélkül kellett volna él­niük. A módszereket kidolgozó és a megfigyelést irányító pszicholó­gusok és szociológusok a televí­zió káros hatásait kívánták kimu­tatni, elképzelésük szinte drámai sikere azonban a vártnál is na­gyobb megdöbbenést keltett. Az egy évre tervezett próbaidő ugyanis fél év eltelte előtt megszakadt, mert a televízió nélküli életet a kí­sérlet egyetlen résztvevője sem bírta tovább. A meglepett tudósok így írtak összefoglalójukban: „Ma­gunk sem vártuk, hogy valamennyi résztvevő végigcsinálja az egész évet, de hogy egyetlen egy se tart­son ki hat hónapig, ez minden elképzelésünket felülmúlta. A tele­víziótól függés olyan erős, hogy már szenvedélyről kell beszélni.” A Stern tudósításban számolt be a kísérletről. A kísérlet előtt az intézet tudósai hat hétig tanulmá­nyozták a kijelölt személyek éle­tét. Valamennyien — a házaspárok külön-külön is — kitöltöttek egy kérdőívet, mely információkat gyűjtött a résztvevők magánéleté­ről, a szabad idő eltöltésétől a gye­reknevelésen át a nemi életig. Emellett az intézet képviselői a kí­sérlet egész ideje alatt minden hé­ten meglátogatták őket. E hat hét után üzemen kívül helyezték a ké­szülékeket. A kutatók csekély anya­gi ösztönzést is nyújtottak: az egyedülállók minden televízió nél­kül töltött napért három, a házas­párok pedig öt márkát kaptak. Egy év alatt egy házaspárnak kétezer márkát fizettek volna. Az első „kiugró” egy egyedül élő fiatalember volt, aki három hét után nem bírt ellenállni kedvenc zenekara tévéshow-jának. Legutol­jára pedig — pontosan öt hónap­pal később — egy hamburgi csa­lád kapitulált, amelynek tagjai Francis Durbridge izgalommal várt krimijénél kapcsolták be a készülé­ket, lezárva ezzel a G. R. P. kí­sérletét. A többiek e két időpont között adták föl. A családok nagy részében, mielőtt a megváltó tévé­gombot megnyomták volna, sűrű­södtek a veszekedések és az erő­szakosságok; a kísérlet, melytől mind a résztvevők, mind a tudósok a családi élet harmóniájának hely­reállását várták, a kapcsolatok tar­­talmatlanságára, széthullottságára vetett fényt. A szülők 93 százaléka (korábban — tévével — csupán 73 százalék) verte meg ez idő alatt a gyerekeket. Nem egy családban épp a gyerekek elszánt búskomorsága késztette a szülőket a kísérlet fel­adására. Néhány, korábban békés férj a feleségét is bántalmazta. A kérdőívek és a beszélgetések bizo­nyították a televízió szexuálisan stimuláló hatását is. A jelenséget Henner Ertel, az intézet vezetője a képernyőn megjelenő férfiak és nők erotizáló hatásával magyaráz­za. A tévémentes időszakban a há­zaspárok között szellemiekben és szexuálisan egyaránt elhidegült a kapcsolat. A televízió szinte utol­só összekötőkapocsként szerepelt, mint az egyik résztvevő mondta: „Legalább volt valami közös, ami­ről beszélhettünk.” „Az átkozott televíziónélküli idő” alatt a résztvevők éppúgy megsza­porodott munkahelyi nehézségekről számoltak be, mint ahogy a gyere­kek iskolai teljesítménye is kimu­tathatóan romlott. A hirtelen meg­növekedett szabad időt egyébként legtöbben mozilátogatásra használ­ták föl; a barátok és rokonok ta­lálkozásai megkétszereződtek. Bár a résztvevők legtöbbje, mint koráb­ban, ezalatt is csak ritkán ment el színházba, koncertre, vagy a mú­zeumba, az olvasásra és játékra szánt idő száz százalékkal nőtt. A kísérletből kilépőket még to­vábbi hat héten át ellenőrizték a pszichológusok. Félelmetes pontos­sággal tértek vissza a régi szoká­sok, tűntek el a feszültségek, me­lyeket a tévé­ elvonókúra kiváltott. A kísérlet végeredménye vala­mennyi résztvevő számára kelle­metlen, a Stern riporterének pél­dául egyikük sem volt hajlandó nyilatkozni. A vizsgálatok értéke­lése még folyik, de a müncheni intézet már újabb kísérletre ké­szül. Mint az előzőekben, most is önkéntes jelentkezőket keresnek — olyanokat, akiknek nincs televí­ziójuk. Ezek egyéves megfigyelési időre kapnának készüléket, a vál­tozásokat így ellenkező irányban is ellenőrizni lehet majd. Molnár Gergely Eisenmayer Tibor tusrajza híreink CSEH ÉS SZLOVÁK KÖNYVEK A legjelentősebb cseh könyvki­adók egyike, a húszéves fennál­lását ünneplő prágai Odeon mu­tatkozott be az év végén a Cseh­szlovák Kultúra termében. A ki­állított könyvek között szerepel­tek képző- és építőművészet tár­gyú kiadványok, amelyek a rene­szánsz, a barokk, a francia imp­resszionizmus és napjaink legki­emelkedőbb művészeit és műal­kotásait mutatják be. Az Odeon gondozásában jelennek meg a klasszikus és modern világiroda­lom legszebb alkotásai is. Platon, Sappho, Goethe művei a minia­tűr könyvek gyűjtőinek szerez­hetnek örömet. A „normál” for­mátumú könyvek külalakja, a bo­rítók díszítései is rendkívüli igé­nyességet árulnak el Ez nem vé­letlen: a tipografizálásban, az il­lusztrálásban a legnevesebb cseh­szlovák grafikusok vesznek részt. A világirodalom kiemelkedő mű­vei mellett helyet kapnak a ki­adó tematikájában a cseh és szlo­vák irodalom nagy alkotásai. A magyar írók cseh fordításban megjelent művei is szerepeltek a kiállításon: Illés Béla, Déry Ti­bor, Tersánszky Józsi Jenő, Mó­ricz Zsigmond, Németh László könyveit állította ki az Odeon. A Tatrannak, a szlovák szép­irodalmi és művészléti kiadónak néhány nappal ezután megnyílt kiállí­tásán a világirodalom alko­tásai mellett szlovákra fordított Jókab-regények fogadták a láto­gatót. A kiadó gondozásában meg­jelent fordítások közt a világ­nyelvek után közvetlenül a ma­gyar irodalom következik — öt­venegy kötettek A kiadói politi­ka követésre méltó példáját lát­hattuk a Pramen című sorozat induló köteteiben: a sorozat cél­ja a szocialista országok irodal­mi újdonságainak eljuttatása a szlovák olvasóikhoz. CENTRO TOOL 1971 januárjában nyitották meg Milánóban a Centro Tool-t, a vi­zuális költészet központját. Ez mindmáig az egyetlen intézmény, ahol a szó­kutatást a szó vizuális megjelenése, a „verbovokovizua­­lizmus” alapján végzik. A vizuá­lis költészettel világszerte egyre többen foglalkoznak, olyan nagy­nevű művészek is, mint az olasz Gianni Bertini, aki különböző művészeti áramlatok harcosaként 1949 óta Európa és Amerika szá­mos országában szerepel kiállí­tásokkal, s jelenleg a Lotta Poeti­­cá­nak, a vizuális költészet nem­zetközi folyóiratának egyik szer­kesztője. A milánói központot annak ide­jén Takahashi Shohachira japán vizuális költő kiállításával nyitot­ták meg. Azóta többek között Heinz Gappmayr, Ben Vgutier, a belgrádi szignalista csoport és a japán Vou-csoport mutatkozott be itt A Tool-Központ a verbografi­­ka kérdéseit feldolgozó folyóira­tokat és sokszorosított könyveket is megjelentet. Ezekben a tevé­kenységekben mintegy száz alkotó vesz részt. A szimbiotikus írással már 1965 óta foglalkoznak az in­tézet későbbi megalapítói; a Tool legfőbb szerepének a „szimbioti­kus kommunikáció kifejlesztését” tartja. Mint nyilatkozatukban közült: „A Centro Tool a verbális és sematikus kötöttségek alól fel­szabadított új, planetáris nyelv­eszközök területén végez kutatá­sokat”. Néhány hónap óta a Vin­cenzo Accame, Tomaso Kemény, Ugo Carrega és Joe di Donato vezetése alatt működő intézet bulletint is jelentet meg erről a témáról. NÉPÉLET ÉS NÉPHAGYOMÁNY A bukaresti Kriterion könyv­kiadó gondozásában megjelent Kós Károly tíz tanulmányát tar­talmazó könyve, a Népélet és néphagyomány, amelyet a romá­niai magyar nyelvű hetilap, az Utunk ismertet. Kós Károly ta­nulmányaiban szó esik a hagyo­mányos mesterségekről, foglalko­zásokról, az építési kultúrákról, a lakberendezésről, a szokások­ról, a viseletről, a társadalmi szerkezetről, a termelő munkáról. A néprajzkutatás eddig szinte teljesen elhanyagolt területeit vizsgálja, felhívja a figyelmet a népi árucsere jelentőségére, amelyet a népi műveltség első­rendű tényezőjének tekint. A témája: A torockói vasművesség­­ről nemcsak a szakma történeti­­társadalmi áttekintését nyújtja a szerző, de elemzi a hanyatlás okait is. A tanulmányokat, a mun­ka dokumentációs értékét, hitelét, közérthetőségét növeli a gazdag fénykép- és rajzanyag: az író, háromszáznál több rajzában gyö­nyörködhet az olvasó. Az Utunk kritikusa felhívja a figyelmet Kós kutatómódszerére is, amely­nek lényege: a funkció keresése. A tanulmányokban sosem a kör­nyezetből kiszakított tárgy pon­tos leírása, hanem annak a nép­életben betöltött szerepe kerül előtérbe. KASSÁK KÖR GYŐRÖTT A győri Kék Duna presszóban a Kassák Kör a közelmúltban előadóestet tartott, amelyen részt vett Kassák Lajosné, a győri iro­dalmi és képzőművészeti ifjúsági klub névadójának özvegye is. A százötven embert befogadó presz­­szóhelyiségben másfél-kéthavon­­ként tart irodalmi estet a Kassák Kör. Az 1972-es év utolsó előadá­sán­ ismét telt ház volt. A műsor első felében a fiatal győri költők verseit hallhatta a közönség, a második részben az „Agitátor 10” nevű ifjúsági irodalmi színpad együttese adott elő Kassák Lajos emigrációban született alkotásai­ból, amelyekkel a költő a Tanács­­köztársaság küzdelmeinek állított emléket. A költői est ízelítőt adott a két éve alakult kör alkotóinak munkáiból. A klub tagjai napi­lapokban, irodalmi folyóiratok­ban rendszeresen jelentkeznek. A Kisalföld című lap időnként egészoldalas válogatást közöl „a kassákisták”-tól. 1973 tavaszán a klub tagjai a közeljövőben megnyíló Győri If­júsági Háziban rendeznek kiállí­tást; saját munkáik tárlatát Kas­sák Lajos néhány festményével egészítik ki. Akkorra működni fog a Kassák Irodalmi Kávéház is. A JÁTSZÓTÁRS EMLÉKEZIK Eastwood angliai bányaváros­ka egyetlen irodalmi nevezetes­sége, hogy itt született David Herbert Lawrence. A nottinng­­hamshire-i megyei tanács a kö­zelmúltban elhatározta, hogy az eddiginél jobban ápolja a Law­­rence-emlékhelyet. Roy Per­rett az Obsverben számol be az író szülővárosáról. Fred Middup, eastwoodi bányász, aki a város­ba érkező vendégeket kalauzol­ja D. H. Lawrence gyermekko­rának színhelyén, a turistafor­galom fellendüléséről beszélt a riporternek­. Amerikaiak, algé­riaiak, franciák és még ki tud­ja, kicsodák jönnek Eastwood­­ba , Lawrence kedvéért. A tu­ristának persze fogalma sincs arról, hogy az író milyen fárad­hatatlan gyalogló volt, és hogy nem kevesebb, mint három mér­­földes út vár arra, aki nyomába akar szegődni. Lawrence viszont akkor rettenne meg, ha a kisvá­ros őt népszerűsítő tervéről hal­lana: pikniktáborokat akarnak létesíteni a városhoz közel eső völgyben. Erre azért volna szük­ség, mert Eastwoodban semmi­féle Lawrence-emlék nem ma­radt fenn. Hacsak nem számítjuk a tájat, a mezőket és a csali­­tosokat, amelyek olyannyira elbű­völték az írót. A bánya, ahol Lawrence apja egykor dolgozott, már kimerült. A régi aknator­nyot ritkaságként mutogatják, de természetesen nem azért, mert egy angol író apja verejtékezett és részegeskedett a tévében. Az aknatorony bányatörténelmi em­lék. De a nyolcvanhét éve szüle­tett Lawrence személyére is meg­lehetősen gyatrán emlékeznek. Laura Cliffe, aki ma nyolcvan­kilenc éves, valamikor együtt járt iskolába a kis Berttel. „Vé­kony volt és félénk — idézi az író alakját CUffe kisasszony. — Mindig csak a lányokkal ját­szott. Elég jól rajzolt.” CUffe kis­asszony véleménye szerint a kis Bert nem volt túlságosan ügye­­fogyott. Azt azonban soha nem hitte volna, hogy regényt is tud írni. B­osc­s irodalom!

Next