Élet és Irodalom, 1974. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1974-05-25 / 21. szám - Szerkesztőség: Fantomháború • reflexió | Visszhang (9. oldal) - Attalai Gábor: Fotónyomat • kép (9. oldal)

1974. MÁJUS 25. I A folklór mai szerepe i­s a rossz m­unkam­eg­osztás (Folytatás a 8. oldalról) a népesedésről szóló vitákban s a nemzeti tudat újjáteremtéséért fo­lyó munka során is. És aki bozót­ban vág utat, aki kezdeményez, az bizony téved is. A hangsúlyaiban­­például talán nem is lehet minde­nütt megfontolt és arányos. De a gondolat is más, a felismerés értel­mi és érzelmi értéke, hitele (a mi szakmánkban bizonyosan), ha ak­kor ölt formát, annak a fogalmazá­sában, aki felismerte, aki felmutat­ta, s nem évek múltán s olyan va­laki mérlegén, aki nem teremtője, csak gyanakvó szemlélője volt. Rossz munkamegosztás ez, mert az ilyen utólagos okosság, hogy fö­lényét­ igazolhassa, gyakran a már lezajlott viták érveit is szélsőséges butaságokká egyszerűsíti. Jobb esetben megmarad azok keretei­ben, mikor a valóság már új teen­dőkre sürget. Nem bűn, ha valaki kitér az ilyen teendők elől, de kárt tehet, ha természetük alapos isme­rete nélkül bírójukká lép elő. Aki látja, hogy a táncházakban a ro­mán, a délszláv, a görög foklór milyen testvéri módon vesz részt a közös mulatságban, s hogy ezek a fiatalok a kultúra és az önkifejezés milyen adottságaival, igényeivel ta­nulják és élik a népművészetet, s milyen természetesen, döbbenten olvassa Hernádit, aki azt hiszi, hogy a sokác ingvállat azért szere­tik­ leányaink, mert magyarnak képzelik. Az ember riadtan kérde­zi: hát hol él ez a tehetséges fiatal­ember, milyen iskola, milyen meg­fontolás, milyen érzékenység hec­­celhette ennyi bántó tévedésbe? Akik cselekvő részesei a népmű­vészet mai térhódításának, tudják, hogy ez a mozgalom kezdettől egészségesebb volt, mint amilyen­nek Hernádi látja. Kezdettől Bar­tók és József Attila szellemét igye­kezett követni, kapcsolatot a mai líra, képző- és filmművészet leg­jobbjaival tartott, s ma pedig az a gondja, hogy kiforrt eredményeit miképpen áramoltassa szét a szo­cialista közművelődés szervezeté­ben. Az esélyei nem rosszak, de a szerep, amit ezen a magasabb szin­ten be kell töltenie, most formálódik, most nő fel a nemzeti arányokhoz. A pillanat kérdések sorát veti fel. Ír­ni ezekről kellene: az új szerep tar­talmáról, lehetőségeiről. Azokról az elképzelésekről, amelyek együtte­sekben stúdiókban, klubokban egy­mással vitatkozva érvényesülnek. Aztán arról, hogy az iskola, a KISZ, a rádió, a televízió mit tehetne még e mozgalom érdekében, s hogy a szórakoztató iparban létesíthető-e számára legalább néhány sziget? S ami mindezeknél fontosabb: maga a mozgalom mit tehet a közösségi szellem, az ízlés, a jellemminőség jobbítása érdekében? Mert ez itt a tét. Erről szeretnék írni én is, s volna is mondani­valóm, de Hernádi cikke visszave­tette a vitát egy alacsonyabb szint­re, s mert nem tudható, hogy mi­lyen elképzelések része, tévedései­re rá kellett mutatnom, hogy za­vartalanabbá dolgozhassanak, akiknek ebben örömük telik­ Fenti cikke kéziratának elolva­sása után a szerkesztőség több munkatársa javasolta Kiss Fe­rencnek: kezdje ott a cikkét, ahol befejezte. Vagyis: ne bocsátkoz­zék félreértések sorozatán alapuló, meddő vitába — s minket se kényszeresen meddő cáfolgatásra —, hanem fejtse ki, ha kell, po­lemikus véleményét a népművé­szet helyéről és szerepéről a mai életben, a mai kultúrában. Kiss Ferenc azonban azt kívánta, előbb ezt a vitairatát közöljük, a neki előre bejelentett válaszcikkel együtt. Talán jobb is így. Makacs fél­reértések talán könnyebben oszla­nak nyilvános vitában, mint be­szélgetés közben. Talány, de — saj­nos — nem bizonyosan. Hiszen Kiss Ferenc mostani írása is azt példázza, hogy még szakmájuk szerint pontos szövegelemzésre hivatott filológusok sem mindig azt olvassák ki egy-egy cikkből, egy-egy újságból, ami benne van, hanem azt, ami prekoncepciójukat (elfogultságaikat, előítéleteiket) igazolni látszik.★ Hernádi Miklós írt egy cikket, amelyben a népművészet iránti (szerinte is örvendetesen) megnö­vekedett érdeklődés néhány visz­­szás kísérőjelenségét bírálja: a sznobságot, a nyárspolgári flan­­cot, a nyerészkedést, meg némely nacionalista felhangokat. Kiss Ferenc ebből azt olvasta ki: bánt­ják a magyar népművészetet! Hernádi Miklós ugyanebben a cikkben néhány megjegyzés ere­jéig eltöpreng azon is: miért von­zódik sok, mai — különösen nagyvárosi — ember a népművé­szethez. Kiss Ferenc ezzel kapcso­latban megállapítja: akad Hernádi cikkében egy-két helytálló érv is, de ezek nem érvényesek, mert „szerzőnk művének a folklór mai népszerűségéről más a sugallma, mint amit tételes passzusaiban ál­lít”. Itt van tulajdonképp ennek a ránk kényszerített vitának az iga­zán elkeserítő mozzanata. Írhat az író, szerkeszthet a szerkesztő leg­jobb tudása szerint, valaki bármi­kor fejére olvashatja: nem azt tartalmazza az írás, amit állít, ha­nem az ellenkezőjét. Mivelhogy a cikknek más a „sugallma”. Fájdalmasan ismerős módszer. Szellemi életünk egészségét még mindig károsítja. Ezért nincs kedve az embernek Kiss Ferenc vitacikke olvastán le­­gyinteni és továbbmenni. Holott egymást követik e cikkben a jel­legzetes, mulatságos, tragikomikus és elszomorító félre- és belema­­gyarázások. Jellegzetes, ahogy minden apró­ságba beleköt, s amilyen nagyvo­nalúan, a szövegösszefüggésekből kiszakítva idéz. (Például azt, hogy Hernádi iskolás korában az untig­­ismételt, kötelező népdaltanulás elvette a gyerekek kedvét a nép­daloktól, de megfeledkezik a kö­vetkező mondatról, mely arról szól, hogy ma viszont önként s gyönyörűséggel fordul ugyanez a nemzedék a népzenéhez). Mu­latságos, miként érti félre a „nyelv­­kiöltve korongoznak, mázolnak" kifejezést, s idézi kétszer is a gúny jeleként, pedig a szerző csak a buzgalom jellemzésére használta. Tragikomikus, ahogyan Hernádit, aki a családfakutató és „szépítő”, magyarkodó sznobokat Babits szép szavaival bírálja, értetlenséggel és népművészetellenes iróniával vá­dolja. Elszomorító, mennyire nem akarja érteni: Hernádi nem olyan — aligha létező — idiótákkal vi­tázik, akik „egy famozsárért meg­tagadják sváb vagy román nagy­anyjukat”, hanem azokkal a való­ságos, nacionalista nyárspolgárok­kal, akik lenézik a más nemzeti­ségűeket, s szégyellik, ha ebben a nagy, Duna-menti népkeveredés­ben valami „idegen oltás” esett a családján. Hernádi érzékelteti, hogy az ilyen emberek népművé­szet iránti látszólagos érdeklődé­se csupán álságos presztizsfitog­­tatás. Hiszen — egyebek közt — a folklór sokféle kölcsönhatása bi­zonyítja az itt élő nemzetek ösz­­szetartozását. (Erre vonatkozik megjegyzése is a sokác ingvállról, amelyet Kiss Ferenc megintcsak alaposan félreinterpretált). ★ A vitatott cikket Hernádi a kö­vetkező gondolattal fejezi be: „örüljünk tehát ennek a szenve­délynek, még a divatjának is! Nyesegessük le valamennyi káros kinövését, mert csak így tudunk neki igazán örülni. És aztán jus­sunk dűlőre végül. Vonuljon be végleg, hűhó és csinnadratta, mell­­döngetés és magyarkodás, fennhé­­jázás meg bukszaemelgetés nélkül a mindennapjainkba... Jó lenne, ha társadalmi menetekben egyez­ségre jutnánk arról, mit jelente­nek, mit jelentsenek környeze­tünkben a népi tárgyak.” Úgy tűnik, ez némiképpen ösz­­szecseng Kiss Ferenc vitacikké­nek utolsó előtti bekezdésével. De Kiss Ferenc Hernádi cikkét már jó előre belehelyezte egy elkép­zelt, népművészetellenes „vonal­ba”, mely — szerinte — Breuer János 1968-as cikkével, kezdődött. Ám erre a cikkre sem ponto­san emlékezik. Breuer János ugyanis sehol sem írta, hogy kár siratni a népdalt, támogassuk te­hát a beatet. Inkább nosztalgiku­san emlékezett a nagy népdalének­­lésekre, megjegyezve azonban, hogy a népdal ma már nálunk is elvesztette közösségteremtő szere­pét, s talán a bent lép e minő­ségben a helyére. Vitatható meg­állapítás volt, s az azóta eltelt évek olyasmit mutattak, hogy Breuer alighanem tévedett. Már akkor is vitát keltett különben, nemcsak Kónya Lajos vitatkozott vele, hanem Kiss Dénes és — részben — Vitányi Iván is. (Lásd: ÉS 1968. évi 38, 40. és 48. szám.) A képzeletbeli vonal rajza te­hát már kezdetben sem pontos. És nagyon sportszerűtlen, ahogy Kiss Ferenc továbbvastagítja. Hogy szabad a Török Erzsit sirató Keszi Imre fájdalom és gyász ihlette költői sorait beilleszteni valami folklórellenes vonalba? Ilyen „vonal” egyébként nem lé­tezik. Kiss Ferenc kérdése nyo­mán („a kérdés lényege az, hogy az Élet és Irodalom szerkesztőit mennyire érdekli a népművészet jelenéről szóló beszéd?”) átlapoztuk régebbi, s újabb évfolyamainkat. Példáját követve mi is 1968-ból indultunk eL★ Az 1968-as évfolyamban tíz cikk foglalkozott a népművészet külön­böző ágaival — elsősorban a nép­zenével. A Breuer-cikk körül ka­­varodott vita már említett írásain kívül két, terjedelmesebb cikk je­lent meg a Bartók-örökségről (Vi­tányi Iván, illetve Kárpáti Já­nos írása az 5. és 30. számban); egy szenvedélyes riport a Népraj­zi Múzeumban sanyarú körülmé­nyek között zsúfolódó értékek vé­delmében (Cseres Tibor: Alig-mú­­zeum, 9. szám); Takács Imre tárcája a nopzene szépségéről a zajos táncmuzsikával szemben (15. szám) s Mezei András írása az új fajta városi folklór születésé­ről (ugyancsak a 15. számban). A 27. számban pedig — egy héttel az inkriminált Breuer-cikk után — a „Beszélgetések zeneművészek­kel” sorozatban Szőnyi Erzsébet szép szavai olvashatók a Kodály­­módszerről, annak embernevelő hatásáról. 1969 ebből a szempontból „sová­nyabb” esztendőnek számít. A képzőművészeti rovat azonban már felfigyelt a népművészet elő­retörésére. Két cikk is jelent meg e témakörben A népművészet fel­fedezése és A népművészet offen­­zívája címmel (22. és 31. szám). Csukás István a 41. szám első oldalán tűnődött a népdalról, Csoóri Sándor a 46. számban kö­zölt interjúban vallott a népmű­vészethez fűződő kapcsolatáról. Kónya Lajos Griffek és indák címmel a népi mondókákról írt (22. szám), s Bárdos Lajost kö­szöntő cikkünk is a magyar nép­zene varázsáról beszélt. (39.) 1970- es évfolyamunk népművé­szeti tárgyú írásai között is a nép­dal dicsérete dominált. A 14. számban jelent meg Zelk Zoltán tárcája A népdal bűvölete címmel a 15.-ben Széll Jenő írása: A Rö­pülj páva után; a 18.-ban Kónya Lajosé: A népdal él. E témakörbe tartozott Csoóri Sándor megnyi­tója a Kecskeméti Népzenei talál­kozón (Népdal és nóta), majd Sági Mária ehhez kapcsolódó hoz­zászólása (35. és 36.). Népszoká­sokról is szólt Kunszabó Ferenc Sárközi lakodalom című riportja (34. szám). S a néptánc sorsán való gondolkozásra szólított fel Vitányi Iván Néptáncos mint ren­dező című kritikája (48. szám). 1971- ben már több szó esett a népköltésről is. Költészetünk anyaföldje címmel írt cikket Ágh István a Magyar Népdalok nép­költési antológiáról (5. szám). Éneklő könyv címmel Cseres Ti­bor a Nagy hegyi tolvaj népballa­­dakötetről (25. szám), Nagy László pedig versértékű vallomást a Kal­lós Zoltán gyűjtötte Balladák könyvéről (43. szám). Népszoká­sokról szól Kereszty András bu­sójárási riportja (13. szám), a nép­szokások megőrzéséről B. Nagy László Máris késő című kritikája Moldován Domokos filmjéről (19). A Kodály-módszer világhódító dia­­dalútjáról írt Ádám Jenő a 3. szám­ban, ugyanerről beszélt Vargyas Lajos a vele folytatott interjúban (9. szám). Csoóri Sándor írása (35. szám) a népdal jelenéről, mai érvényességéről szól. Már ebben az esztendőben cikket közöltünk a népművészet iránti érdeklődés vámszedői ellen, s ez figyelmez­tetett: pótolhatatlan értékek vesz­nek el a kezükön (Lázár István: Ostrom a padlások ellen* 10. szám). Népművészettel foglalkozó cik­kekben 1972 a leggazdagabb. Négy könyvrecenzió méltatta a népköl­tés kincseit, illetve a folklór tár­gyi emlékeit tartalmazó különbö­ző gyűjteményeket. (Varga Domo­kos: Több mint folklór, 13; Pintér Lajos: Élő mesekincs, 17; Szepesi Attila: Csillagfaragók, 35; Pintér Lajos: Egy falu meséi, 49.). A népdal születéséről írt Vitányi Iván a 14. számban, továbbélésé­ről — Kodály példájára emlé­kezve — Sárosi Bálint az 51.-ben. Ugyanerről a témáról beszélt An­dor Ilona is a vele folytatott in­terjúban (35. szám). Maróthy Já­nos a munkásfolklórról szólt (46. szám.) Egy pusztai népművészről írt tárcát Kunszabó Ferenc; a nép­rajz tárgyi emlékeinek megbecsülé­séről cikket Kiss Károly (21., illet­ve 42. szám). Gondolatok a táncházban címmel Vitányi Iván írt a táncegyüttesek újjáéledésé­ről, Gergely Ágnes pedig egész­oldalas interjút készített Erdélyi Zsuzsannával, a vallásos népha­­gyomány gyűjtőjével. (Mindketten az 52. számban). 1973-ban a népi képzőművészet került előtérbe. Gulyás Mihály A ház kinézi gazdáját címmel a né­pi építőművészet elhanyagolt örök­ségének felélesztését kívánja (5. szám). Vita zajlott a népművészeti tárgyak helyéről a mai lakásban, a Tulipános státus-szimbólum cí­mű Sz-y szignójú glossza és a következő számban hozzászóló Ka­tona Éva között (12., 13). Részben ugyanezt a témát érinti Hernádi Miklós Régi tárgyak vonzásában című cikke (30. szám). A népi iparművészetről, illetve a népmű­vészetről írt két kiállítás kapcsán Vadas József (30. és 45.). A 31. szám közölte Szakolczay Lajos cikkét Kallós Zoltán Új guzsa­­lyam mellett című, újabb népköl­tésgyűjteményről, a 27. szám Ma­róthy János Papok, katonák, pol­gárok után című írását a mun­kásfolklórról. Az 1974-es évfolyam eddig megjelent húsz számában négy írás foglalkozott így, vagy úgy a népművészettel. A vitatott Her­nádi-cikken kívül egy interjú Bartalus Ilonával (4. szám); Csoó­ri Sándor megnyitója a Sebők Halmos együttes műsora elé (18. szám). Mágori Erzsébet Modern népművészet című rádiókritikája a Szóljatok játszók, regölők amatőr­fesztivál záróünnepségéről, Bicskei Gábor cikke az amatőr színját­szókról jórészt szintén folklór­­műsorokkal foglalkozott. (A két utóbbi írás a 19. számban jelent meg.) ★ Nem azért idéztük fel ennek a sok cikknek — meglehet még mindig hiányos — listáját (karto­tékrendszerünk, számítógépünk nincs; hat év és öt hónap lappél­dányainak áttekintése közben egy­két friss írás esetleg elbújhatott előlünk, s ha így van, szerzőiktől elnézést kérünk), hogy valamikép­pen „megmagyarázzuk” bizonyítvá­nyunkat. Azt kérdezte Kiss Ferenc: mennyire érdekli az ÉS szerkesztő­ségét a népművészet. Cikklistával feleltünk tehát: nagyon. (J­­ ,, A sok szerző, a számos nyi­latkozó természetesen nem mindig ugyanarra helyezi a hangsúlyt, s a sok írás sokféle, egymástól oly­kor eltérő véleményt tartalmaz. Úgy gondoljuk azonban, ez min­denképp indokolt. Hiszen a kul­turális közvélemény még főként az útkeresésnél tart, keresi azo­kat a módokat és lehetőségeket, amelyekkel — a Kodályt idéző Szőnyi Erzsébet megfogalmazása szerint — nemcsak az általános közízlést fejlesztheti, nemcsak jó közönséget nevelhet, hanem min­denképp igazabb embereket is. „Pozitív jelenség a népművészet iránti érdeklődés, de éppen azért fontos, mi a további sorsa. Meg­marad kis szektának, vagy orszá­gos mozgalommá fejlődik? S ha ez utóbbi következik be, mivé vá­lik a fejlődés következtében? Most még van idő megfontolásra. Sok nagy lehetőség kínálkozik” — ír­ta Vitányi Iván 1972 végén. „... Mintha megindult volna va­lamiféle jót ígérő nedvkeringés. Mintha itt-ott berezdülnének új­ra a sok fölösleges lepedőktől meg­vastagodott hangszálaink. Mintha az ének, az éneklés közösségeket támasztana és kapcsolna össze... Az éneklés, a zene esemény lett, mint a sport. Esemény és divat jó értelemben is. Gondoljunk csak a Röpülj páva országot élénkítő ha­tására, a százával alakuló nép­dalkörökre , vagy a városi fia­talság érzékeny csoportjaira is, melyek egy-egy zenekar körül ösz­­szeverődve zenében is keresik sa­ját hangjukat, visszalépve a nép­zenéig, a népek zenéjéig, egyszó­val a forrásokig — s ugyanakkor a legmodernebb költők szellemé­ből is merítenek” — olvassuk Csoóri Sándor nemrég megjelent írásában. A két cikk megjelenése közt el­telt idő azt mutatja: sürgősebbé vált a tisztázás, a javaslattétel, a cselekvés. A jó örömteli üdvözlé­sére és terjesztésére éppúgy szük­ség van, mint a torz jelenségek bírálatára. Érdemi vitáknak is szívesen ad helyet az Élet és Iro­dalom; fantomokkal azonban ez­után már néha szeretnénk hada­kozni, sem pedig védekezni alap­talan feltételezések ellen, állítóla­gos „elképzeléseinkről”. Nincs rá okunk. A szerkesztőség Fan­tomháború

Next