Élet és Irodalom, 1975. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1975-02-15 / 7. szám - Maurer Dóra: Tanulmány • kép (11. oldal) - Bata Imre: Az első könyv Kodolányiról • könyvkritika • Tüskés Tibor: Kodolányi János (Magvető) (11. oldal) - Szabó György: Ladányi • könyvkritika • Ladányi Mihály: Se csillaga, se holdja (Szépirodalmi) (11. oldal)

AZ ELSŐ KÖNYV KODOLÁNYIRÓL Tüskés Tibor: Kodolányi János (Magvető, 180 old) Tüskés Tibornál nehezen kép­zelhető alkalmasabb kritikus, hogy az első — úttörő — köny­vet Kodolányi Jánosról megírja. Idejében közeli kapcsolatba ke­rült az íróval; ott volt, mikor hőse kifelé tartott írói elszige­teltségéből, sőt — szerkesztőként — maga is segítségére lehetett. Közölte Kodolányit a Jelenkor­ban, maga is írt róla, így aztán éppúgy beavatottja az életrajz­nak, mint ahogy érti a műve­ket. Van személyes élménye, és érzékeny a momen­tuim és a sze­mélyiség aurájára. Szereti is ezt a személyiséget meg a légkörét. Azt látja az epi­kusban, akit látni ke­ll. Pontosan érzékeli a pálya szelődéseit A szociografikus, az önéletrajzi, a történeti és őstörténeti anyagok rétegződéseiben megpillantja, ami e rétegmozgás ösztönzője: a sze­mélyiség önértelmezésének aka­ratát. Mert erről van szó! A kor egyetemes válságára ezzel vála­szol Kodolányi: önmagát akarja felépíteni a káoszból, s ezzel az önkiépítéssel — önértelmezéssel — akarja a káoszt kozmosszá ala­kítani. Németh Lászlóra hasonlít ebben Nagy indulatú, szenvedé­lyes alkat és kivételes epikai te­hetség fogott össze — felépíteni egy életművet, és megváltani a kor egyetemes válságától szen­vedő embert. Amiben Tüskés könyve — az első kísérlet — remekbe sikerült, az életmű körét jelenti. A biográ­fia számos szakaszát is lendüle­tes és érzékletes előadásban ol­­vashatjuk. Szóvá kell azonban tennün­­k az Organizátor című fe­jezetet. Olyan nyilvánvaló elírá­sait e fejezetnek, mint a 109. la­pon olvasható mondat: „Amikor a Tanú megszűnése után, 1934- ben Németh megindítja a Vá­laszt.” A Tanú él, mikor a Vá­lasz indul; a Válasz szerkesztői hárman vannak. Fülep Lajost és tanártársait nem a tanácskor­­mány nevezte ki az egyetemre, mint azt a 111. lapon olvashatjuk, hanem még a Károlyi-forradalom kormánya. Azt is pontosabbá kell tenni, hogy Kodolányi milyen kapcsolatban volt a Tiszántúllal. A lapot ugyanis nem Kodolányi, hanem Simányi Pál szerkeszti egy ideig. Kodolányi hívja Si­mányit a laphoz, melynek egy budapesti szerkesztőbizottság vé­gezné a politikai irányítását. Ez a bizottság nem sokáig működik, Kodolányi maga is beleun a lap feletti tutorkodásba, magára hagyja a szerkesztőt, aki aztán elkedvtelenedve, a lap alakuló sorsával elégedetlen, elhagyja a debreceni lapot Olyan sora van a Tiszántúlnak, mint volt korábban a Nemzetőr­nek. Tüskés szól az ominózus ügyről, de ezt is pontosabb elő­adásban szeretnénk olvasni. A 122. oldalon ugyanis olyan epikus hangvételben nyerjük, a történe­tet, hogy arányait veszíít­jük. A Nemzetőr a­ Turul Szövet­­ség hetilapja. Amit Kodolányi vál­lal, a főszerkesztői tiszt, avval jár, hogy a lapnak programot ad­hat. Nagy Lajosnak adott inter­jújában e programot megfogal­mazza. (Augusztus, Nagy Lajos különvéleménye, 1939.) A lappal kapcsolatos fiaskót pedig ugyan­csak Kodolányi mondja el tel­jes drámaiságában, a Visszapil­lantó tükörben; azt is, hogy 1940 februárjában bírói ítélettel véteti le nevét a lapról. Mindez nyilvánvalóvá teszi, hogy Kodolányi az Új Szellemi Front­tól kezdve folyton kísérletezik az együttműködéssel, de nem habo­zik a szakítással sem. Organizá­­torkodása, az együttműködésre tett kísérlet meg a hamar és bru­tálisan bekövetkező csalódás, ami mindig szakításra készüi. Ez a folyamat jellegében és tenden­ciájában a német fasizmussal szembeni oppozíció, magános op­­pozíció. A mélypont nyoma a Zárt tárgyalás és a Süllyedő vi­lág néhány passzusa. Ezekre vo­natkozik Kodolányi önbírálata is. Igaza van Tüskésnek, ez az el­magányosodás ott ered, amikor Kodolányi a baloldallal szakít. Akkor elindul e magányosság és a szellemi válság útján. De a szakítás is bonyolult! Kodolányi felelőségén túl számolni kell a baloldal gyengeségével, ami ob­jektív helyzet és szubjektivizált gondolkodás következménye, és számolni kell Kodolányi személyi­ségének mentalitásbeli, szociál­pszichológiai nehezékével is. Ezen a biográfiai szakaszon lehet vi­szont megragadni az életút és személyiség feszültséges ellent­mondásosságát, meg itt gyökere­zik az írói működésének irányát eldöntő szemléletváltása is. Mindez túlmutat Tüskés vál­lalkozásán, avagy e vállalkozás adja fel újra a leckét: mit kell még elvégezni, és nemcsak Kodo­­lányi körül ahhoz, hogy a har­mincas évek nagy­ szellemi zűr­zavarában tisztábban lássunk. Nincs ennél aktuálisabb érdek. S erre most Tüskés Tibor Kodolá­­nyi-monográfiája mutatott rá. Bata Imre 1975. FEBRUÁR 15. ■KÖNYVEK • SZABÓ GYÖRGY: LADÁNYI Ladányi Mihály: Se csillaga, se Elérte a Pantheonba hívó szó Ladányi Mihályt is: Se csillaga, se holdja címmel, íme, itt van összegyűjtött verseinek vaskos kötete, elől fénykép, hátul betű­rendes mutató, a kötés klasszici­­zál — a Szépirodalmi Kiadó gon­dosságánál költő nem kívánhatna jobbat Mi sem. A „gyűjteményes” mindig a lo­vaggá ütés járuléka, és most fel­­szabadulás utáni irodalmunk fe­negyerekét, nyughatatlan vándo­rát, mindenféle indulatok kivál­tósát éri az elismerés. Olyasvala­kit tehát, aki nem szokta meg az efféle gondosságot. Akit nem szo­kás jegyezni költészetünk mind ünnepélyesebb góthai almanach­­jában. Aki — mint Ladányi — fo­galom ugyan, vagyis összeté­veszthetetlen, egyedi, korábban sosem volt; de akinek mégsincs se iskolája, se mindig segítésre kész irodalmi köre (pontosabban: klánja); akinek jószerivel csak ol­vasói vannak. Mondhatnám úgy is, hogy Lázár a dicsőségek, egy­más felé hajlongások, viszontszol­gálatok elegáns lakomáján. Ladá­nyi a konyhában vacsorázik, nem tud viselkedni, öltözéke fittyet hány a divatra, alkotó sörény he­lyett kopaszságával tüntet, orrán régimódi szemüveg, mosolya pik­­nikus, életformája kihívóan rend­hagyó, szegénylegényes, vagyis tö­kéletes antimodellje annak, amit mi — megannyi ön-mítoszt te­remtő példa nyomán — a költőről szívesen kialakítunk magunknak. Mivel pedig versei sem mutatnak mást, mint csupa nem-költőit, csupa ingerlően „köznapit”, „föld­hözragadtat” és kegyetlenül, sőt ironikusan őszintét, igazából nem tudunk mit kezdeni velük. Ladá­nyi poézise magányosan és isme­retlenül kering kritikai életünk csillagboltozatán, távol minden­féle galaktikától. Elég néhány közhely, hogy megkapja a „kate­góriáját”, de hogy aztán egész ed­digi műve megfelel-e ennek a ka­tegóriának, a másoknál oly érzé­keny kritikai közéletet már nem készteti vizsgálódásra. „Hadd írja csak Ladányi az anarchista kis verseit”, idézi szerzőnk maga is a rálegyintő mondatot az Azt hi­szem, semmi kétség­ben, ahol egyébként azon töpreng, miért nem a költői szakosztály elnöke, hanem a „szépség huligánja” lett. Csakhogy mintha szerepját­szás volna ez a — mondjuk így — „huligánkodás”, valami daco­san felvett póz inkább, mint élet­program ; összegyűjtött verseit vé­gig olvasva legalábbis azt kezdi gyanítani az ember, hogy a frivol­­ság, mint már annyiszor, itt is érzelemgazdag, társakra vágyó, nemes eszményekkel teli és békés természetet takar. Ámde a világ, a kor mindegyre kimozdítja őt a pályakezdéskor még szinte töretlennek mutatkozó idill utáni vágyakozásból. Mindig arra ébreszti rá, hogy nem ma­radhat passzív, ha a maga béké­jét keresi; kiváltképp akkor nem, ha ezt a békét csak mint közös­ségit tudja elképzelni. Ezért aztán Ladányi költészete már a kezdet kezdetén elindul, hogy a maga égien tiszta kommunizmusának templomából kiverjen mindenkit, aki nem hagyja nyugton. Jobbágy ősök egész sora mozdul vele, ami­kor egy új világ ígéretes reggelén ütni s verni kezdi az embertelen­ség, a megaláztatás, a képmuta­tás erkölcsét, és nem is nyugod­hat meg többé. Úgy tetszik, élete végéig nem fog megnyugodni most már, legfeljebb önnön fá­radsága vagy szkepszise foghatja le. No meg a gúnyos közöny, ha magára marad. Igaz, választhatott volna kevés­bé nehéz feladatokat is az effé­lénél. Ha annak idején, már két évtizede, nem az ostort választja például, hanem csak a jámbor til­takozás jelképeit, s kötelek he­lyett virágokat fon egybe, akkor ma az úgynevezett „vert” (azaz „beat”) nemzedék világviszony­latban is egyik első képviselőjét láthatnánk benne, a „hagyd az atomfelhőt, szeretkezz!” jelszavá­nak korai megfogalmazóját. Ha — a passzivitás ellenpontján — az önmagáért való cselekvés gyújtó­gránátjait hajigálná (mint „anar­chista”, „szélsőbalos”), föld tekénk jobb háziból való kamaszai klasz­­szikusként imádnák. Hírt és kétes dicsőséget termő mítoszt kavarni végeredményben a politikai köl­tészet szintjén is lehet; csakhogy Ladányinál romantikája mélyén a másokért való élet szocialista hi­vatástudata olvadt össze a mű­vészi önkifejezés, vagy — legyünk divatosak — önmegvalósítás igé­nyével, s e kettő egysége nélkül elképzelhetetlennek tartja a vers­írást. Mindig személyes, amikor beszél, valódi lírikus tehát, remek formaérzékkel (különösen a dal gyakran népköltői tagolású válto­zataiban), pompásan arányló dik­­cióval, „emberi lélegzettel”, a megnevezés esetenként elkápráz­tató biztonságával és anyagisme­retével, de soha nem individualis­ta a tartalomban, soha nem alfája és ómegája önmagának, nem is tudná követni ezt a nálunk szinte törvényszerűen elterjedt tévhitet. Még legbelsőbbnek ígérkező él­ményeibe is belejátszik valami nem­ szépen szép, valami, ami akár hetyke, akár kesergő, mégis forradalminak (méghozzá mai­nak) tetszik. Mestereinek élén nem véletlenül említi Csokonait, Petőfit, Adyt, de bízvást melléjük írhatjuk Majakovszkijt, akinél az éjszaka képei (bomlaszt-ellene­­sen) a harisnyáját húzó utcalányt idézik, József Attilát, aki „piros kiáltással” töri be az ablakot, a korai — a vasmunkás — Kassá­kot és persze Villont is, aki nyil­ván elismeréssel hallaná Ladányi­tól a Mit szeretek benned öröm­­rikkantását, miszerint „Melletted, Dulcineám, a csenevész / csitrik számításba se jöhetnek — / Ha gyönyörű, vakító fenekednek / fé­nye rámhull: bennem egész ka­szárnya / azonnyomban befúj a trombitába.” Jó, jó, ne azonosítsuk a forra­­dalmiságot a prüdéria csipkedésé­vel; bár a műszemérem és a mű­­egzaltáltság közt hánykolódó jelenkori szerelem-líra idején ez sem csipkelődés csupán. Csakhogy ezek a trombiták belereccsente­­nek közéletünkbe is, mihelyt szé­­pelegni kezd, vagy önelégültté vá­lik, esetleg elernyed! Néha reked­ten, meglehet: a „letojt virágot” szagolgató szellő tudatosan provo­katív, tehát mesterkélt alkotó­elem, akár fonákján az érzelgős­ség egy-egy hajmeresztő öntudat­lansága, mondjuk a „hegedűhan­gon sikolt bennem a honvágy” soránál. De mi ez a néhány eset a lényeghez képest! Hiszen a lé­nyeg a költői üzenet egészének forradalmiságában van, még azt is megkockáztatom, hogy szinte az életrajz és a könnyen megbillenő, időnként mérgesen sémákba egy­szerűsödő­­ művészi ideológia mö­gött már, abban a felhám alatti érzelemdús érhálózatban, amely minden helyzetben sértetlen ma­rad. Mert hiszen, ha csak sémáit te­kintenénk, Ladányi költészete könnyedén kiszolgáltathatná ma­gát a fejcsóválásnak, akárcsak életrajza is. Kóborlások, vándor­élet, a társtalanság drámája, fél­­rehúzódás, kocsmák, kurtizánok, sör, albérlet, szegénység, igazi és ál-bohémség, konokul vállalt lét­bizonytalanság, homoki szőlő, ma­gány; s mindehhez a régi szép olaj­nyomatokra emlékeztető vi­láglátás, amely az osztályok har­cának mindig nehéz képletét a XX. század utolsó harmadában is mintha valami civilizációellenes mozgalmi folklór aspektusából nézné, ahol minden a csapszék holdja (Szépirodalmi, 465 old.) meg az étterem, a gyalogút meg az autósztráda, a cséphadaró meg a sorozatvető ellentétére egysze­rűsödik le ... nos, igen, ebben még a botránkozásra csöppet sem hajlamosaknak is akad bírálni való. (Különösen, ha némi törté­netfilozófiával belátjuk, hogy nosztalgiáink ellenére sem a csép­hadaró e harcban az eszményi fegyver.) A forradalmiság értel­mezése azonban (vegyük úgy, mint egy fordított Balzac-para­­doxont) nem mindig azonos egy életműben a forradalmiság költé­szetével, mint ahogy ennek ellen­próbájául, nem mindig az írja a legjobb verseket, aki naponta je­lesre vizsgázik, mind a kiegyen­súlyozott életformából, mind pe­dig az eszmeiségből. A lényeg, is­métlem, esetünkben csak magá­ban a művészetben lehet, az al­kotásban, amely mindig több, mint egyik vagy másik összetevő­je; sőt, mert nem csak azok sum­mája, más minőség is, í­gy azután —­s ez ennek a költő- 3 t minősége­s összetevői közül megkérdőjeleztünk nem egyet, kristályosodási pontjában mégis korunk és társadalmunk legtöbb értéke áll: az, ami esz­­mélésünktől kezdve a munkás­­osztállyal forrt össze. Ladányi, meglehet, eleinte túl romantiku­san próbálja kifejezni ezt az ér­téket, mintegy a „gyanakvás, gyűlölet” egyoldalúságával ítél­kezve minden fölött, ami hite szerint az eszményitől eltért; ok­kal esett hát később egyfajta ro­mantikus anti-romantikába, ahol indulatai viszont a felület viszás­­ságának dühödt támadásában merültek ki. Amúgy is van koor­dináta-rendjében valami, ami a weimari Németország baloldalát jellemezte, s amelyben minden kissé leegyszerűsítve mutatko­zott: egyik oldalán a George Grosz­ rajzolta polgárral, a mási­kon pedig a korcsmák kesernyés merengőivel, vagy (modernebbül) a fényes autók elől félrehúzódó utcaseprővel. Földrajzi nyelven szólva, mintha a Váci utca, meg Pomáz és Pesterzsébet közt hú­zódna az osztályharc vonala, s itt, ennél kellene Guevara tisz­ta­ szent géppisztolyával újra meg újra rohamra mennünk azután is, hogy a történelem kereke nálunk már idestova harminc éve átgör­dült ezen a hadászati felálláson. Mégse tévesszünk arányt: ez a poézis, minden vitatni való hely­zet megítélésével és hangsúlyával együtt is más, több, igazabb, mint az általa annyiszor — és joggal — elátkozott „konfekció­költők” egész termése, és ha műszavaink közül nem felejtjük ki az elkötelezettséget, legtisz­tább, legőszintébb, leghevesebb jelenlétét ugyancsak benne talál­juk! • Divat lett nálunk a társadalmi haladás problematikájának bo­nyolultságát oly sokszor hangoz­tatni, hogy ennek fáitól lassan már nem­ is látjuk magát az er­dőt. De Ladányi Mihály — ösz­­szegyűjtött verseinek kötete a bi­zonyság rá — soha — nem té­vesztette szem elől mégsem, és annyira azért nem komplikált a dolog, hogy legalább ezt ne ve­gyük észre. Hiszen, a történelem oldaláról tekintve, költészetének minősége is ezáltal nyer igazo­lást, amikor határozott osztály­tartalmak tükrözésével válik egyszerre etikummá és esztéti­kummá, és ezáltal lesz legutóbbi harminc esztendőnk egyik legdrá­­­ maibb s ugyanakkor legtisztább, leghevesebb művészi rögzítése is. Amikor Ladányi a maga útján elindult, a hangszórók egyetlen dalt harsogtak fölötte, azzal a refrénnel, hogy a munkásoké a jövő — és Ladányi azóta is ezt dúdolja magában, ezt sziszegi, ezt kiáltja, üvölti. • m­ma­i irodalom!

Next