Élet és Irodalom, 1976. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1976-09-04 / 36. szám - Végh-Alpár Sándor: A ló másik oldala • riport (16. oldal) - Cs. Kovács László: rajza • kép (16. oldal)

VÍGH-ALPÁR SÁNDOR RIPORTJA:-------­| A LÓ MÁSIK OLDALA 1. Az idei statisztikai zsebkönyvben a hazai állatállomány felsorolásá­ból hiányzik a ló. Szerepel a szarvasmarha, a sertés, a baromfi — a ló kimaradt... Pedig van lo­vunk, csak miát egyre kevesebb. 1920-ban számuk megközelítette a 720 000-et; a felszabadulás után a lóállomány így alakult. 1945 329 ezer 1950 712 ezer 1960 628 ezer 1965 312 ezer 1975 155 ezer Ha a csökkenés ilyen mértékben folytatódik, hazánkban 2000 táján ló már csak­ az állatkertben lesz látható! Az apák elmesélik majd gyermekeiknek, hogy az ember hajdanán ezzel a négylábúval köz­lekedett, harcolt csatákban, a csa­ták után szántott-vetett, csépelt, húzatta a csillét, az omnibuszt, s miatta vesztett csinos pénzeket az ügetőn. A jobb emlékezetű atyák talán nem fogják kihagyni a felso­rolásból — szimbólum gyanánt — a lovascsendőrt és a lókolbászt sem. " „Növényevő, páratlanujjú patás. Szabadon már nem, csak állatkert­ben, zárt ménesekben él." Így lesz vajon? A feliratot — szó szerint — a bu­dapesti állatkert egyik ismertető táblájáról írtam le. A przewalski lóra vonatkozik. Egyelőre"... 2. A törtékem valószínűleg utolsó — s talán legborzalmasabb — lo­vascsatáját a lengyel hadsereg vívta 1939-ben. Német tigrisek, tankok ellen ... A magyar néphadseregben 1952- ben még felállítottak egy huszár­hadosztályt. Az elképzeléshez azon­ban kevés zab termett, de valószí­nűbb, hogy a motorizált alakula­tok szorították ki a lovasokat. A huszárokból rövidesen újra gyalo­gosok lettek. A magyar honvéde­lem 1953-ban végképp lemond a ló­ról. (A határőrségnél, meg a kato­nai parádéhoz marad még néhány.) Történelminek mondható dátum, hiszen a mezőgazdaság mellett a honvédség foglalkoztatta a legtöbb lovat az ideig. A lóállomány csökkenésének bi­zonyos mértékig természetes folya­mata nem áll meg. 1958-ban eltű­nik Budapestről az utolsó postako­csi. (Az igazi, a Krúdyé már egy emberöltővel korábban.) Rövidesen motorizálják a sörösök, a szállítási vállalatok kocsijait is, hogy meg­maradjanak hírmondónak — meg a közmondás erősítésére — a szó­­dáslovak. Az ország lóállományának nagy része természetesen a közös gazda­ságokban és az egyéni kisüzemek­ben található. Néhány adat: a lo­vak hozzávetőlegesen 80—­85 száza­lékát a mezőgazdaság foglalkoztat­ja, 10—15 százaléka a sportban és a tenyésztésben található. A ma­radék kvóta megoszlik a maszek fuvarosok „gumirádlisai”, az Alföld tanyasi postásai, egy-két mutatóba maradt vidéki fiákerei, és a cirku­szok között. Ezek az arányok nagy­jából évek óta változatlanok. Azaz: minden kategóriában apad az állo­mány. 3. A ló az ötvenes évek végén le­zajlott kollektivizálás óta gond­ a mezőgazdaságban. Talán azért, mert nem igyekeztek tisztázni: le­het-e magántulajdonban vagy sem? Aztán kibocsájtottak egy rendele­tet, és világos lett minden. Téesz­­tagnak — e rendelet szerint — nem lehet lova. Lehet tehene, lehet disznója, még kistraktora is — lova nem. A parasztok istállói kiürültek, téesz-istállók viszont nem voltak. Mi legyen a lovakkal? „Úgyis a traktoré a jövő” — és a lónak pusztulnia kellett. Legyen belőle kolbász ... Lett. A Gubacsi úti Vágóhídon alig győz­ik a munkát. A lóvágóhíd akkori igazgatójának, Hoklics Károlynak emlékezete szerint a hatvanas évek elején naponta százötvenet is vág­tak. Válogatás nélkül. A legszebb példányokat sem kímélte a tagló. Pedig a lóhús nálunk soha nem volt közkedvelt. — Mit gondol, miért? — kérdem. — Többféleképp magyarázzák. Szerintem azért, mert szeretjük a lovat. Egyszerűen sajnáljuk... Persze, nem mindenki. Abban az időben a miniszter senn járt egy dunántúli gazdaságban. Megnézte a ménest is. Utána így összegezte ta­pasztalatait : „Szeretném mielőbb látni az utolsó özvegy kancát... A lótartásról szóló rendelet az ötvenes évek végén, születésekor, úgy-ahogy érthető volt. Ma, amikor a háztáji gazdaságokra oly nagy feladatok hárulnak, a ló száműze­tése ellentmondásnak, s mellesleg, megkerülhetőnek látszik. Merthogy egy családnak akadhat téesz­en kí­vüli tagja is ... v 4. Egyre kevesebb a ló, sorra tűn­nek el a kerékgyártók, a kocsiké­szítők, a kőmívesek és szíjártók, a patkoló kovácsok. De fogynak a lo­vas szakemberek is. Nemcsak mennyiségben... Az év elején értekezletet tartot­tak az Országos Lótenyésztési Fel­ügyelőségen. A gondokról szóló vi­tában egy felszólaló megjegyezte: ne csak a lóban keressék a bajok okát. Mert tudja-e valaki, hogy a téeszekben a fogatosok és a lovak­kal foglalkozók bére 1800—2000 fo­rint, a gépekkel dolgozók keresete meg eléri a 4—5000 forintot is. Tudják ezt a szakemberek, tudnak sok egyebet is. Jegyzőkönyvbe fog­lalták észrevételeiket, javaslatai­kat, és elküldték magas és még magasabb fórumokhoz. 5. Fogadjuk el kissé kényszeredet­ten, hogy itthon nem kell még any­­nyi ló sem, amennyit jelenleg tar­tunk. Kell viszont külföldön. Az iráni sah 1974-ben százegy paripát vásárolt Magyarországon. Százat a testőrségnek, darabját 85 ezer fo­rintért, egyet meg magának 750 ezerért... Valutában, természete­sen. A magyar sport- és tenyészlovak híre még mindig jó a világban, an­nak ellenére, hogy az utóbbi jó né­hány évben — fogathajtóinkat és Imperiált kivéve — a mieink nem sok vizet zavartak a lovassportban. Bábolna és Mezőhegyes neve jól cseng a tenyésztők fülének, bárhol ejtik is ki. Erre a hírnévre alapozva hozták létre néhány éve az „Agrária” kül­kereskedelmi irodát, éppen Bábol­nán, azzal a céllal, hogy gazdája le­gyen a sportolóexportnak. Az „Ag­rária” 1974 óta évente két alkalom­mal rendez az ország különböző ré­szein árverést az európai, helyeseb­ben a nyugat-európai vásárlók ré­szére, akik­ az ottani szaksajtóban közzétett hirdetésre kerekednek fel. Például Pomázra, ahol az idén tavasszal tartották a legutóbbi ár­verést. 6. Pomáz, április vége, szakadó eső, egy útmenti fán frissen festett táb­la: „Pferdeauktion”. A lovasiskola felé mutat. Az árverési katalógusban szerep­lő 111 ló már az istállókban. A gazdák — 39 téesz és állami gaz­daság elnöke, állattenyésztői — a lovasiskola félig kész vendégházá­ban gyülekeznek. Széles kézfogá­sok, ázott kabát- és pálinkaszag, s főképp bizakodó tekintetek, hogy nemhiába fáradtak többszáz kilo­méterről ide lovaikkal. (Egy pár ló szállítása száz kilométerre 4000 fo­rintba kerül...) A megjelenteket a pomázi Petőfi téesz elnöke, Schiffer Andor kö­szönti .­­ — Elnézést kérek mindenkitől, amiért az árverést nem tudjuk ere­deti elképzelésünk szerint megren­dezni. Nem rajtunk múlott. Tegnap az utóbbi évek legnagyobb vihara teljesen tönkre áztatta a lovaspá­lyát. Ezért az udvaron próbáltunk megfelelő körülményeket teremte­ni. Vevők, az előzetes hírekkel el­lentétben, szép számmal jelentkez­tek. Úgy vélem, jelenlegi alacsony áraink mellett bizonnyal sok ló el­kel h májd. Leül, aztán félhangosan még hozzáteszi: — Lassan a cigányok is adnak már ennyit egy lóért. Akkor csak­­csak adnak a nyugatiak is ... Az árakat a gazdaságok javasol­ják, s a lovak szemrevételezése után bizottság hagyja jóvá. Pomá­­zon a legalacsonyabb ár 40 ezer, a legmagasabb 85 ezer forint volt. (Az árat az „Agrária” dollárra szá­mítja át. Az árverés dollárban fo­lyik.) 7. Eközben Georg Junginger, Svájcból, az istállókat járja. — Junginger úr, most vásárol nálunk először lovakat? — Nem. Kereskedő vagyok, és sokszor vásároltam már Magyar­­országon. Sőt, szinte kizárólag ma­gyar lovakkal foglalkozom. — Miért? — Mert szelídek, barátságosak, azon kívül nagyon jók hobbi- és tereplovaglásra. — Versenysportra? — Ahhoz az önök lovai valame­lyest alacsonyak. Kicsik. — Elégedett az árakkal? — Csak a minőség érdekel. Ha tetszik valamelyik, nem sajnálok érte semmi pénzt. Ettől függetle­nül, az utóbbi két évben drágábbak lettek a magyar lovak. — Bizonnyal jobbak is ... Georg Junginger titokzatosan mosolyog, és folytatja az istálló­szemlét. 8. Az árverésen először egyenként felvezetik a lovakat. Ez volt a tu­lajdonképpeni mustra. Ekkor még hang sem esett árakról. Jávor György, aki az aukciót vezette, né­metül — csak németül — felsorolta a „portéka” adatait, nemét, szár­mazását, azt, hogy hová valósi, a vásárlók pedig jegyzeteltek. Ha ugyan jegyzeteltek ... Ezután a látottak megemészté­sére ebédszünet következett, majd megkezdődött a java, a licitálás. Ismét felvezették ügetésben, kan­társzáron a derék négylábúakat. Ez alkalommal áruk is nyilvánosságra került. Jöttek a lovak, egyik a má­sik után, szépek, kevésbé szépek, drágábbak, olcsóbbak. Csend. Egyre döbbentebb csend. Csak a kikiáltó hangja harsogott, mint rossz hanglemez, amelyen beakadt a tű: — Kein Angebot? Kein Ange­bot ... — Nincs ajánlat. Kár folytatni. A pomázi árveré­sen a katalógusban felsorolt több mint száz lóból tizennégy kelt el. Kettő kivételével kikiáltási áron. — Ez csőd, öregem ... — mond­ta az egyik átázott téesz-elnök. — Disznóval kell foglalkozni — válaszolta a kollégája. — Egy ma­lac ára ezer forint. Nem­ kell már ló senkinek ... Stgng Ádám, a bábolnaiak kép­viselője elkeseredetten jegyezte meg: — Ez az ötödik árverésünk 74 óta, de ilyen még nem volt. Tavaly, Orosházán a felvezetett lovak fe­lét megvették. Akkor 50 ezer dol­lár bevételünk volt, most meg alig 17 ezer. Mindez csupán annyi kiegészítés­re szorul, hogy a szóban forgó orosházi árverésen a lovak kikiál­tási ára átlagosan tíz százalékkal kevesebb volt. Az állatok minősége viszont — többek véleménye sze­rint — sokkal jobb. 9. Külföldön azonban nemcsak a jóvérű, szép tartású sport- meg te­­nyészlovaknak van piaca; volna a kevésbé szemrevaló munka- és vá­gólovaknak is, így mondják a Ter­­impexnél, ahol ezek exportálásával foglalkoznak. Ám a vállalat mun­kájából 1974-ben 1500 darabot ex­portált, tavaly már csak 600-at... — Mi a visszaesés oka? — kér­dem Nádor Miklóst, a fiatal szak­embert. — Kevés a csikó. Van állami gazdaság, ahol tizenegy éve nem fedeztettek kancát. Nálunk nehéz, drága dolog a lótartás, így aztán az emelkedő árak miatt — hazai fel­­vásárlási árakra gondolok — nem tudjuk ellátni az üzletfeleket és sorra elveszítjük a korábban biztos piacokat, Hollandiát, Dániát és még jó néhány országot. — Igen, ez a legfőbb baj. Nincs csikó — mondja Csányi Jenő fő­osztályvezető is. Ő bonyolítja a vá­góló üzleteket. — Pedig hihetetle­nül jó piac Olaszország és Francia­­ország. Illetve jó piac lehetne... A vágóló tonnánkénti ára 1970 óta megkétszereződött. Akkor 474 dol­lár volt, 1975-ben 955 dollár. Ez több, mint a vágómarha ára. Azon kívül, a ló nem tartozik a közös piaci rendtartáshoz, nem nehezítik bevitelét különböző védővámokkal. De hiába magyarázzuk ezt fűnek­­fának, mintha süketek lennének. 1 10. Hogyan lehetséges az, hogy szer­te a világban, még az olyan fejlett mezőgazdaságú országokban is, mint Dánia vagy Hollandia, kell a ló, nálunk meg egyre kevésbé? Két fontos oka lehet. Az egyik, hogy a traktor — téve­dések eloszlatására! — nem ellen­fele,­­hanem társa a lónak a kor­szerű mezőgazdaságban. (Az Egye­sült Államok abszolút gépesített mezőgazdaságában minden egyes traktorra másfél ló jut!) Merthogy nem minden munka végezhető el nagygépekkel olyan gazdaságosan, azaz olcsón, mint lovakkal. Nálunk minden ló ellen esküdött szakem­ber azt hajtogatja ellenérvként, hogy egynek az évi tartása 20 ezer forintba kerül. Valóban fényűzés — ha dísznek tartják. Ha a ló mun­kát, képességeire szabott munkát végez, tartása máris olcsóbb, sőt hasznot hajt. Félő, hogy mifelénk a sok vita közepett senki nem gon­dol erre. Pedig épp a hagyományos fajtájú magyar ló, a félvér az, me­lyet annyi mindenre lehet használ­ni. Kocsi előtt éppúgy megállja a helyét, mint hátasnak. Többek kö­zött ezért is kedvelt külföldön. — A lovat nem azért tartják a legintelligensebb állatok egyiké­nek, mert érti, ha szólnak hozzá, meg jól idomítható. Nem. Az intel­ligenciája abban fejeződik ki, hogy minden korban tudott alkalmaz­kodni a számára kijelölt fel­adatokhoz — mondta egy régi lo­vasember. 11. Korunkban új szerephez jutottak a lovak az emberek szabad idejé­ben. Ezt fölismerve alapítottak szerte a világok lovasiskolákat, rendeznek lovas kirándulásokat. Mi, magyarok igen gyorsan „kap­csoltunk”. Az IBUSZ lovastúrái, bentlaká­sos lovasiskolái 1962 óta állnak nyitva minden­­ külföldi turista előtt. Nálunk tehát, majdnem ki­zárólag, devizaforrás. (Aki honfi­társaink effajta lehetőségeire kí­váncsi, fáradjon ki egyszer a Ke­repesi úti lovardába. Nyelheti a port, meg a mérgét...) Az IBUSZ az idén 400 lovat fog­lalkoztat rendezvényein. Két éve még 550-et. A vállalkozás — mint Ernszt József, a programok szerve­zője mondja — nem nyereséges. A tartási költségeket, a külföldi tu­risták csökkenő száma miatt, az árak nem fedezik. — Miért csökken a külföldi ér­deklődők száma? — Messze maguk mögött hagy­tak bennünket még a környező or­szágok is. Szolgáltatásaink romla­nak. Ócska autóbuszok, eldugult vécék ... Nagyvázsonyban — pedig az a jobbak közé tartozik — nincs büfé, közös a fürdőszoba. Nincs lo­vaspályánk, ahol osztályban lova­golhatna valaki. Soroljam­­ még? S vegye hozzá, hogy a mi árainknál csak a svájciaké magasabb. (Az IBUSZ idei katalógusában egy tíznapos lovastúra ára teljes ellátással 561 dollár 50 cent.) 12. A pomázi árverésen végigjártam az istállókat. Egy sötét mén mellett sokan nézelődtek. Én is megálltam. — Szép állat — böktem a ló felé. — A ló nem állat — szólt valaki a hátam mögül. — Hát micsoda? — A ló, az ló ... — Értem — feleltem bocsánat­­kérően. ÉLET ÉS IRODALOM IRODALMI ÉS POLITIKAI HETILAP Főszerkesztő: JOVANOVICS MIKLÓS, helyettes főszerkesztő: FARAGÓ VILMOS­­ Szerkesztőség: 1054 Budapest, Széchenyi utca 1. Telefon: 111—424 , 310 —920 314—164, 14 óra után 113—821 KÉZIRATOKAT ÉS RAJZOKAT NEM ŐRZÜNK MEG ÉS NEM KÜLDÜNK VISSZA Kiadja: LAPKIADÓ VÁLLALAT Budapest Vtl Lenin krt 9—11 Levélcím: 1908 Postafiók 323 Telefon: 221—285 Felelős kiadó: SIKLÓSI NORBERT 76—3275 Szikra Lapnyomda: Budapest Felelős vezető: Roder Imre Igazgató Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető: a helyi (Budapesten a kerületi é­ttézbesítőhivataloknál és kézbesítőknél Külföldön terjeszti a „Kultúra" Könyv- és Hírlap Külkereskedelmi Vállalat H—1389 Budapest Postafiók 149. Előfizetési díj: egy hónapra 10 forint negyedévre 30 forint, fél évre 60 forint, egész évre 120 forint INDEX: 25 244 MEGJELENIK MINDEN SZOMBATON, 16 OLDALON Főmunkatárs: NAGY LÁSZLÓ 1976. SZEPTEMBER 4.

Next