Élet és Irodalom, 1976. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1976-12-18 / 51. szám - Réz Pál: Akit az Isten nem szeret? Zelk Zoltán születésnapjára • köszöntő (14. oldal) - Veress Miklós: Zézének • vers (14. oldal) - Homoki Balázs: rajza • kép • (9 éves) (14. oldal) - Déry Tibor: A fáradhatatlan • köszöntő • Zelk Zoltán (14. oldal)

Ifsti crr­ég!! AKIT AZ ISTEN NEM SZERET? Zelk Zoltán születésnapjára­ ­. Hogy nem szeretné az isten? Ki tudja? én nem hiszem. De az em­berek, az bizonyos, szeretik. Ami­kor még bejárt a kávéházba, nem a fiatalokra, hanem őrá mosolygott a pincérlány, az utcán ismeretlenek köszöntötték, s a kórházakban, amelyeket mostanában végigfe­küdt, dédelgették, dédelgetik a szép orvosnők és ápolónők. Sőt, még az írók is szeretik. Nincs irigye; talán még a népiek és urbánusok áldat­lan egyházszakadásában sem lett valamelyik tábor céltáblájává. A fia­tal költők figyelnek arra, amit csi­nál, modernnek, sőt kortalannak tudják, esszében, versben köszön­tik. Nem csak most, hetvenedik születésnapján, egy-egy új kötete megjelenésekor is. Ott van köztük. 2. Évekkel ezelőtt azt írták róla, hogy úgy költő, ahogy a rigó rigó, vagyis — a régi mondás szerint — úgy énekel, ahogy a madár dalol. Kézenfekvő volt elfogadni a meg­állapítást: ha van magyar őstehet­ség, hát persze, hogy Zelk az. De vajon van-e egyáltalán őstehetség? Vagyis lehet-e valaki az tartósan? Aki időrendben olvassa Zelk ver­seit, annak feltétlenül észre kell vennie, hogy a korai költemények­ben jelentkező rendkívüli tehetsé­get — ha úgy tetszik, őstehetséget — hamarosan az izmusok nagyon is tudatosan alkalmazott vívmá­nyaival gazdagítja, hogy azok máig fel-feltűnjenek egy-egy képében, asszociációjában, hajlításában, fő­képp pedig magában a hangvétel­ben. (Persze azért, mert a hatás al­kati képességet szabadított föl ben­ne: alig van természete szerint szürrealistább-dadaistább költőnk, mint ő.) Az avantgárd múló diva­tához nem, de szelleméhez mindig hűséges Zelk Zoltán ezek után azt is magához, költészetéhez hasoní­­totta, amit hajlama és kedve volt zsákmányolni még: népköltészetün­ket és Apollinaire-t, Petőfit és Ter­­sánszkyt, Bartókot, Kosztolányit, Chagallt, Rácz Aladárt, verseket, elbeszéléseket, képeket, zenéket. Őstehetség? Az, mint minden mű­vész, vagy ahogy régebben mond­ták, mint minden istenáldotta te­hetség; de ha csak az lett volna, ha az isteni adománnyal elégedet­ten s eltelve nem szívja magába mindazt a múlt, és jelen művésze­téből, amire szüksége van, úgy jár­hatott volna, mint azok, akiknek nyers, nagy tehetségéből csak ideig­­óráig futotta tündöklő művekre, mert elzárkóztak a világ kultúrája, sőt maga a való világ elől. Primér költő, igen, akinek ujja alatt köl­tészetté válik minden — de azért lesz azzá, mert megtanulta a mes­terség valamennyi fortélyát és új mester-fortélyokkal gazdagította őket, alig-alig tetten érhető, alig­­alig követhető módszerrel, módsze­rekkel formálja anyagát. Egyszer azért ragyog fel a vers, mert egy állítmány groteszk elhagyásától — Zelk gyakori módszere! — különös hangsúlyt, hangulatot kap, olykor a muzsikáló dallam, mielőtt mono­tonná válhatnék, váratlanul meg­bicsaklik, elkanyarodik, új távla­tok felé vezet, máskor egy rend­hagyó, mégis logikus inverzió döb­bent rá a rejtettebb tartalmakra. Ez a rigó nagyszerű mestereknél iskolázta fényes, hajlékony, erős hangját. Ennél az őstehetségnél nincs rafináltabb költőnk. 3. Az, ami Zelk Zoltánnak már ko­rai verseiben is teljes hitellel szó­lalt meg, ritka volt a kor költésze­tében, főként az akkori fiataloké­ban: az a szelíd, bensőséges érzel­­­messég, amelyből teljességgel hiányzik az agresszivitás. Az avant­gardista Zelk, Kassák tanítványa, ebben közelebb állt Francis Jam­­mes-hoz, Tóth Árpádhoz, Szép Er­nőhöz, mint mesteréhez. Vagyis azokhoz, akiket nagy érzelmesek­nek, nagy elégikusoknak nevezünk. Zelk küldetése a rajongás, a pa­naszkodás, a részvét és a részvét­kérés. Talán azért is, mert — ahogy egy közös barátunk mondta — szü­letett szegény, végzetesen az. (Ami, gondolom, nem érdem, csak meg­határozottság — igaz, a rokonszen­vesek közül való.) Ennek az elren­del­tetésnek fájdalmát kellett meg­írnia. De az alkati meghatározott­ság, úgy látszik, nem volt elég: jön­nie kellett mindannak, ami hetven év alatt történt vele, hét évtized hétszer hét csapásának. Zelk Zol­tán olyan pokolbugyrokat járt meg, mint századunkban is kevesen, rit­ka — és nem mindig szerencsés — pihenőkkel, cigarettaszünetekkel. De kiderült, hogy mindazt, ami rá­zúdult és csaknem elborította, el­sodorta — a nyomort, kiszolgálta­tottságot, börtönt, a halált (halálo­kat), s most a betegséget — költé­szetté tudta, tudja átlényegíteni. Szinte kedvem volna látszólag lé­hán, de talán nem egészen igazta­­lanul azt írni: alkatának, hajlandó­ságának a történelem is, személyes sorsa is a kezére járt. Az érzelmes­re ajzott, végtelenül érzékeny ideg­­rendszer húrjaiba belecsaptak az újabb és újabb köz- és magántra­gédiák, vadul és sűrűn. Így szüle­tett meg az Erzsébet halálára, a Sirály, az Ahogy ő kiáltja, az Aki bejárta a világot. A lélek panaszai. De hogy olyan erővel és oly visszahangzón zengtek a litániázó panaszok, mint ezekben a versek­ben (és sok másban), azt annak is köszönhetjük, hogy Zelk jajgatása mások, gyakran a közösség gyöt­relmeihez kapcsolódott. Volt is mit elpanaszolnia, elsiratnia, elgyászol­nia, ezért, hogy még leg­játékosabb verseiben is keserűség bújik meg. Zelk nemcsak született szegény, ha­nem a gorkiji értelemben vett sze­génység költője is, a zuglói, szat­mári, miskolci proletároké, kisem­bereké, halálba hajszolt költőké, a munkatáboroké, a kopár temp­lomudvaré, a még kopárabb gyár­udvaroké, a még kopárabb börtön­udvaré, munkanélkülieké, hajlék­talanoké, esett öregeké, űzött kis szajháké, hiripi kóbor kutyáké, sin­­térkosaraké. 4. S most, négy év óta, a lélek pa­naszai után a test panaszai. Alig hogy megpihenhetett, alig, hogy visszarévedhetett, nemegyszer nosztalgikusan, de mindig bánato­san, gyermekkorára és férfiéveire, Ilodára és a Józsefvárosra, a szat­mári kertekre és a pesti kávéhá­zakra, alig hogy utána nézhetett el­tűnt barátainak, Nagy Lajosnak és Tersánszkynak, rátört a betegség. Új panaszai olyan mélyről fakad­nak, s olyan csupaszon-tisztán — de ámulva mondom: olyan rafinált egyszerűséggel —, mint csak nagy­jaink kései versei. A Bekerített csönd, az Ahogy a kötéltáncosok, a Meszelt égbolt betegség- és halál­félelem-versei merész, meredek csúcsok a Sirály égig érő csúcsa után. Zelknek mindig iszonyatosan meg kellett, s ma is meg kell szen­vednie a remekművekért. Tragikus sors volna ez, egy olyan emberé, költőé, akit az isten nem szeret? Az emberé talán az, de a költőé — félve, szégyenkezve mondom ki — szerencsés, nagyszerű sors. 5. De hát most már nagy versek hosszú sorában írta meg, megírta négy esztendős betegségének min­den keservét: a költőnek már nincs szüksége erre a szenvedésre. A het­ven esztendős Zelk Zoltán még mindig betegágyban fekszik. Mit kívánhatnék neki — és magunk­nak — mást, jobbat, mint hogy kel­jen föl már, jöjjön vissza az em­berek közé. Talál magának itt is új, halhatatlan panaszokra ihlető szenvedéseket. Réz Pál , oh n o ® 0 rv°oi0° O OoO°00°000 >0 00 0 0 O0o o»%° 0 °o 0 0 O o P 0 o. 0 0 § o o oO o a 0°O0 5 o°° V ° “s.r«v»i» A O 0 ü V O O ^ o 00 O O o O O o o» 2 on° ° X o o _o * o o - - * 0 o 0 * O 0 o o o ß 0«000 °-—W— °oO o« ö O O Qo ^ n O c Ó ü 0 O ő o 0 %P n © O 0 0 * 0 KoL°0 9 0, n o v o v v oo ú 0 O 9 n °^° 0 o Q o X ~°nűO\*Qo Ooöo, V 0 0 Q o Homoki Balázs (8 éves) rajza mmmm A FÁRADHATATLAN A jelennek Jánusz-arca van, előre- és hátranéz. Nem lép­hetne előre, ha nem tudná, mi történt a háta mögött, így a művészet is: a hagyományon kell megvesse lábát, hogy utol­érhesse jövőjét. Z. Z. azon szerencsés kezű alkotók közé tartozik, akik meg tudják osztani tehetségü­ket a múlt feltámasztása és a jelen megidézése között. Ki­váló emlékezőtehetsége — Weininger szerint a lángész anya jegye — tartósítja emlé­keit, számon tartja a múló pil­lanatot. Kettős feladat, mely feltehetően csak azért teljesít­hető, mert költőnk múltjából több és számosabb adat szívó­dik át tudatába, mint ameny­­nyi a mai magyar költői gya­korlatban szokásos. Nyilván innét verseinek melankolikus, szép dallama. Nemcsak költészetében, az életben is tanúja lehettem em­lékezete engem mindig meg­­ámultató működésének. Pá­lyánknak egyik-másik szaka­sza összefonódott, így 1957- ben együtt állíttattunk bíróság elé, s mindketten marasztaló — én kilenc, Z. Z. három évre szóló — ítélettel tértünk vissza celláinkba. Annyira megbíztam hibátlan, valóságrögzítő emlé­kezetében — s oly kevéssé a magaméban —, hogy ha vallo­mása az események felidézésé­ben itt-ott eltért az enyémtől, felszólítottam a bíróságot, az övét fogadja el, ezt a magamé­nál hitelesebbnek vélvén. Mintha el nem apadható életerő dolgozott volna benne; igaz, még csak ötvenedik élet­éve körül járt, én meg már túl voltam a hatvanon, elhasznál­­tabb, kiábrándultabb. Persze, nem tudható, magányos éjsza­kái hogy teltek, de napjai fel­tehetően megbékéltebbek vol­tak az én hánytorgása­imnál. A fegyőrök szívesen álltak meg zárkaajtaja előtt, Zelk móká­zott velük s ők vele, vicceket mesélt nekik kifogyhatatlan tárából s a porkolábok hango­san nevettek; a folyosó a cel­lámig hallhatón visszhangzott ideiglenes vidámságuktól, így üdítették fel tizenkét órás ne­héz szolgálatukat. Életkedve, alkotóereje ma is bámulatos. Két éve nyomja az ágyat, pesti és vidéki kórházak és klinikák egymásnak dobál­ják fájó tetemét, de tolla — mintha elkülönült volna gaz­dája testi lététől — fáradha­tatlanul munkálkodik. Beteg­látogatóit is ő tartja szóval. Sőt dallal! Ifjúságunk közös nó­táit — melyek egykor egy Kis­­piszkosnak elkeresztelt józsef­városi pincekocsma mennyeze­tét döngették — ma is teljes szövegükben fújja a kórházi ágyban az elérzékenyül­t láto­gató kívánságára. Hány éve rezeg már emlé­kezetében a dal, a költészet? Gondolom, világrajövetelének percétől kezdve. Vagyis kere­ken hetven év óta. Háborúk­kal, forradalmakkal, ellenfor­radalmakkal, tehát emberpusz­tulással teljes éveket túlélve, sértetlen költői kapacitással. Mit­ől nem bír az emberi faj! Öreg vagy — öregek vagyunk — szeretett barátom, Zoltán, de bírd ki még sokéig! Déry Tibor VERESS MIKLÓS: Zézének Három nyulad én rókaszín füvön s Fellini bohócait köszönöm (kit fognak legföljebb fülön de már nem vágnak fültövön) Mindegy hogy kit dicsérsz: lovat Atyát mindegy hogy kinek miről mit mesélsz megér minden pénzt hinta-paripád Kerepes köszönt hát és Csillebérc­s már nyakkendőtlen — dicsérlek magam míg Erzsébetig hord egy méla HÉV s hideg míján rajtam oly bunda van hogy belefér — talánha negyven év .4 gombfocimban te voltál Czibor hogy eltanuljam híres­ nagy cseled veressük érted három deci bor és abban már találkoztam Veled Most zelkendeznek érted biztosan nagyon sokan — én sunyok csak viszont hiszen harmincöt évem elsuhan s egy hetvenessel Neked tartozom Egy hetvenessel mindig tartozom 1976. DECEMBER 18.

Next