Élet és Irodalom, 1978. január-június (22. évfolyam, 1-25. szám)

1978-01-14 / 2. szám - Alexa Károly: Madách Imre életajánlásai • könyvkritika • Mezei József: Madách - Az élet értelme (Magvető) (10. oldal) - F. J.: Lengyel Lajos • nekrológ • A könyvművész 73 éves volt. (10. oldal) - Mórotz László: Variációk • kép (10. oldal) - Gyenes Pál: „…az egyik fent van, a másik lent” • könyvkritika • A foglalkozások presztízse (Gondolat) (10. oldal)

é I ALEXA KÁROLY: Madách lair© életsjántásai ■ Mezei József: Madách — Az élet értelme (Magvető, 456 old.) Halvány igazsághoz jutunk, ha Mezei József könyvét tárgya sze­rint értelmezzük, mint a Madách­­szakirodalom legújabb darabját. Még az is erőtlen állítás — noha már minősítés —, ha azokkal a Tragédia-értelmezésekkel állítjuk egy sorba, amelyek egy-egy (hosz­­szabb-rövidebb) filológiai feltáró szakasz eredményei alapján, vagy egy-egy kitűnő szellem ihletett műveként mondtak ki fontosat, újat Madách világvallató miszté­riumáról; ha Arany, Erdélyi, Né­meth László, Barta János, Lukács György és Sőtér István munkáira gondolunk. Mezei József könyvének jelle­gére alcíme ad eligazítót: Az élet értelme. Meghökkentő, kihívó meg­jelölésnek tetszhet ez egy szaktu­dományos monográfia címlapján. Még azok számára is, akik ismerik a szerző korábbi műveit, elfogad­ták módsz­ereit, sajátos tudomá­nyos „formai képzését”. Mezei Jó­zsef könyve filozófiai munka, mo­rálvizsgálat, életajánlások szinté­zise — egy irodalomtörténeti mo­nográfia keretében. Keretében és nem ürügyén, Madách és Az em­ber tragédiája nem álarc a számá­ra, hanem médium, indíttatás. Mi­ként a filozófus egy absztrakt va­lóság­képre, a művész pedig egy konkrét­ szenzuális életanyagra hi­vatkozik, úgy ő egy másodlagos élmény — egy művészi világértel­mezés — felhasználásával, példa­tárrá és példázattá emelésével mondja el gondolatait. E bölcseleti módszernek is van iskolája: a klasszikus műelemző traktátusiro­dalom. Mezei József fölfogásában a tör­téneti kritika mindenek előtt meg­­idézés, újrateremtés. Olyanfajta al­kotói tevékenység, amelynek fel­adata a művészi folyamatok újra­élesztése, szüntelenül kapcsolatba állítva a kor filozofikus és min­dennapi antropológiájával, ember­képével. Szükségszerű és természe­tes tehát, hogy elemző módszeré­nek kulcsfogalma az élmény, úgy is, mint a művészi befogadás mi­nősége és úgy is, mint végső for­materemtő elv, s ugyanakkor a tu­dományos reprodukció — értelme­zés — tudatos művészi célja. És a fölfogás átnyúlik az esszé még oly rugalmas határain is, a művészet tartományaiba vezet. A szimbolista élmény kialakulása, A magyar regény és a Madách alap­ján állíthatjuk, hogy egy olyan ki­vételes tudósi-„írói’­ életmű formá­lódik Mezei József műhelyében, ahol módszer, tárgy, koncepció és egy magasrendű pedagógia — tehát etika — szerves egységet alkot. A művészi totalitás igényével figyel­meztet a morál és az esztétikum változására és állandóságára. A szakszerűség, a „szakmaiság” így: forma. De csak abban az ér­telemben, hogy nem az egzakt tényrögzítést tartja végső céljának. Ismeretei rendkívül alaposak, de éppen nem hivalkodik velük — gyakran csak egy-egy ,,elszólása” bizonyítja olvasottsága tágasságát és mélységét. Fantáziájának moz­gása, amellyel a történeti-esztéti­kai jelenségek morális, életgazda­gító szerepét vizsgálja, ezzel hite­lesül. Hogy módszere, anyagkeze­lése mennyire kihívó, azt talán mondani sem kell. Hogy nem ke­vés figyelembe kerül fejtegetéseit követni, az is tagadhatatlan, de az is, hogy a vele korábban vitázó kritikák szerzőinek nagy része — a kifogások fajtáiból és minősé­geiből következően — nagyrészt megóvta magát ettől a fáradtság­tól. Mezei József műértelmez­ése módszerét is magyarázza Madách­­könyvének alaptétele egy tudatos és egyéni művészi filozófia bizo­nyítása a madáchi életműben. Amiként meglátja Kant és Hegel gondolatainak szépségét, korszerű „esztétikumát”, ugyanígy elfogad­ja s meggyőzően hiteti Madách — a művész — esztétikumának vi­lágértelmező teljességét, tehát fi­lozófiai érvényét is. Meggyőzőek azok a lapjai, ahol egy-egy Kant, Hegel vagy pozitivista tételt ke­res vissza Madáchnál s — a ko­rábbi hatáskutató filológia ered­ményeit ellenőrizve, — a deformá­ciók és változatok alapján vonja meg az író filozófiai világképének kereteit. Ugyanez vonatkozik azok­ra a remek portrékra, amelyekben a Tragédia előzményeiként számon tartott „emberiség-költemények” szerzőit, Dantét, Miltont, Goethét, Byront és Shelleyt mutatja be. Mezei metodikáját olyanfajta antropológia jellemzi, amelyben a két véglet: a legel­vontabb, a miti­kus és a legkonkrétabb, a lélek­tani elv tart egyensúlyt. Ehhez já­rul erőteljes szociológiai szemlé­lete. Mindenütt kapcsolatba hozza az adott művet vagy részletet a kor jelenségeivel. Ezek éppúgy lehet­nek filozófiai rendszerek, mint életforma-mozzanatok, élmények és esztétikai újdonságok vagy töb­bekre jellemző sorsfordulatok. Ek­lekticizmusnak tűnik ez — de csak az első látásra. Valójában írói felismerésről van szó: Mezei József nemcsak fogalmilag, hanem a megidézett élet plasztikus újra­­költésével is érvel mondanivalója, teóriái mellett. A mondanivaló pe­dig — hogy bezárjuk a kört — mindig ez: hogyan párolódik az életérzés művészi élménnyé. Az élmény-központúság, a kul­túrkörök elméletének olykori alkal­mazása, egyes szociológiai jelensé­gek kiemelése, az allegorikus ka­tegória-rendszer, a következetes mítosz-utalások, továbbá a fantá­zia rehabilitációja a tudományos megismerésben s a szépírói igé­­nyességű formálás a szellemtörté­neti iskolákat idézi, óhatatlanul. Ennek a benyomásnak is érdemes a végére járni, egy példa segítsé­gével. A mí­toszok világára Mezei rend­kívül hatásosan emlékeztet elem­zései során. Ádám és Mózes küz­delmei, helyzetei Hamlet, Ábra­­hám, Sziszifusz, Saulus, Promét­heusz alakját hívják elő. A miti­kus emlékezet — mint művészi és morális ősképzetek sora — azon­ban egyfelől része Madách vállalt és dokumentálható műveltségének, „görögösségének”, másfelől racio­nálisan megközelített elemzési pél­datár: „A mítoszok világa ezért alkalmas erre, mert részben tar­talmazza a példatörténetek meg­oldását, részben pedig többféle kommentárra ad módot.” (Már­mint Madáchnak és nemzedéké­nek.) A mítosz­ megvilágító példa. Az Úr-jelenet lényegét, Ádám válto­zását például azzal a képpel il­lusztrálja, hogy a félisten, az is­tenutánzó Prométheusz itt alakul át Anteusz-emberré. A mítoszok mintájára maga is alkot szimbó­lumokat, de ezekhez mindig hoz­zátartozik a korból egy-egy név, cím, fogalom, hős. A Madách­­nemzedék előtt például két utat lát a tanulmányíró: a „Karthau­ziakét” és a „Heraklészekét”. Fan­tázia­nevek? Tagadhatatlanul. De életszerűbbek, megvilágítóbb ere­jűek, mint a szokott tudományos kategóriák. Hiszen felidézik azo­kat a korabeli alkotásokat is, me­lyek az adott jelenség­­leghatáso­sabb — tehát szimbólumképzésre alkalmas — megfogalmazói voltak. A szellemtörténeti benyomást ezenfelül a könyv következetes tör­ténetisége cáfolja leghatározottab­ban. Nem normatív történetiség ez — vulgáris értelemben véve a szót semmiképpen nem az. A szer­ző minősítő elve azonban — a tak­tikai Célképzetek helyett határozott és állandó, s ez — a hitelesség, a művésznek a kor kérdéseire adott válaszaiban. Mezei József Tragédia- és Mó­­zes-elemzéseinek summája az, hogy a Madách-művek katartikus felol­dásai a kor ellentmondásainak, a forradalmat végigküzdő és utána szenvedő, meditáló nemzedék „ki­egyenlítési” óhajának, enciklopo­­pédikus foglalata a „súlyegyén” eszméjének. Ez költői látomás, de program is Madáchnál. Az egyen­súly álom és való, történelem és egyén, hős és tömeg, mitikus és személyes lét, szerep és alkat kö­zött történelmi és lélektani kény­. A foglalkozások presztízse (Gondolat, 268 old.) A Gondolat kiadó hézagpótló vál­lalkozását, hogy megismertessen a foglalkozások presztízsének bonyo­lult kérdéskörével, elsősorban a szakemberek üdvözlik majd. Igaz, a hézag akkora, hogy egyetlen könyvvel aligha lehet pótolni. A tanulmánykötet létrehozásán fára­­dozók, a szerkesztők igyekeztek a legjellemzőbb foglalkozáspresztízs­vizsgálatokat kiválasztani. A válo­gatás tíz empirikus kutatást és há­rom elméleti cikket tartalmaz, szerzőiket nagyobbrészt a polgári szociológia adja. A könyv tehát többségében a nyugati társadalmak egyenlőtlenségéről tudósít. A szo­cialista országokat mindössze egy­­egy lengyel és csehszlovák vizsgá­lat képviseli. Ez a furcsának ható szerkesztési elv valóságos arányo­kat jelez. Napjainkig ugyanis, a szocialista országokban csak ele­nyésző számú presztízsvizsgálat történt. A szakemberekkel ellentétben a laikusok bizonytalanabbul bolyon­­ganak a raffináltan burkolt politi­kai előfeltevések, a többféleképpen értelmezhető végkövetkeztetések, számok és táblázatok bonyolultnak tetsző útvesztőjében. Léderer Pál kitűnő bevezető tanulmánya nagy segítség. A szerző felkészült és szakértő kalauza a társadalomtudo- , mányok iránt érdeklődőknek. Akadnak majd olyan olvasók is, akik A foglalkozások presztízse cí­mű tanulmánykötet empirikus ku­tatásainak eredményeit bosszantó­an egyszerűnek, magától értetődő­nek találják. Miért lényeges, hogy a megkérdezettek a tanár munká­ját többre tartották a segédmun­kásénál? Mi a jelentősége annak, hogy a vizsgálatban szereplő sze­mélyeket felkérik, rangsoroljanak különböző rendű és rangú foglal­kozásokat? Az előbbi nem túl ere­deti megállapítás, s ami meg az utóbbit illeti, nem tartozik a leg­pontosabb mérési módszerek közé. Végtére is az emberek értékelése önmagukról és másokról meglehe­tősen szubjektív — gondolhatják némelyek. Valóban, a nyilvánvaló megálla­pítások mögött húzódó kérdések fontosak és izgalmasak igazán. Úgy tetszik, ott kellene elkezdeni, ahol a vizsgálatok befejeződtek. Neve­zetesen: miért hajlandók elfogadni a megkérdezettek az egyes foglal­kozások tekintélyét, miért helyezik maguk fölé ezek képviselőit, és ami a legfontosabb, mennyire önkéntes belenyugvásuk az egyenlőtlenség­be? Az emberek nagy többségükben elismerik a presztízshierarchia jo­gosságát. Egyfelől tisztelettel visel­tetnek a felettük állónak vélt egyé­nekkel, csoportokkal (és nem utol­sósorban) intézményekkel szem­ben; másfelől az — ítéletük szerint — alattuk elhelyezkedő egyéneket, csoportokat lenézik. Ugyanakkor elfogadják mindazokat, akiket magukkal egyenlőnek vélnek. Te­hát tudomásul veszik társadalmi „alacsonyabbrendűségüket”, de megteremtik a „fenntebb állás” illúzióját is, végül így a „maguk köreiben” mozognak, itt keresnek barátokat, élettársat. Ezzel nem­csak elfogadják, de még konzervál­ják is helyzetüket a társadalmi hierarchiában. A fent és lent logikája, úgy tűn­het fel, valóságos érdemek rangso­rolásából következik. A kérdés csak az, mennyire valóságosak ezek az érdemek, mennyire tükrö­zik a tényleges különbségeket? Azok az apologetikus kutatási eredmények, amelyek bizonyítani igyekeznek, hogy mindenki ott érzi legjobban magát, ahol van, a mar­xista szociológia számára elfogad­hatatlanok. Ugyanígy a szűkös (bár nélkülözhetetlen, de önmagában kevés) eredményt felmutató, csak statisztikai vizsgálattal sem szabad megelégednie. A társadalomstatisz­tikából a szociológiába akkor teheti meg az első lépést a kutató, ha a vizsgált rétegeknek és foglalkozási csoportoknak presztízsről kialakí­tott képét nemcsak rangsorolja. Szükséges összehasonlítania is ugyanezen rétegeknek és csopor­toknak a társadalmi rendszerről, szerkezetről alkotott képével. A presztízs ugyanis nem szubjektív tényező, nem választható el az ob­jektív helyzettől, mert annak mar­káns kifejeződése és minthogy ha­talommal jár, maga is objektív ha­tóerő. Magyar nyelven a foglalkozások presztízséről mindaddig sem érde­mi elemzés, sem leíró ismertetés nem jelent meg. Ezért a tanul­mánykötet kiadása nemcsak a szakemberek, de a társadalomtu­dományok iránt érdeklődő olvasók számára is jelentős esemény. Gyenes Pál szer, a túlélés, a jövő­termelés ér­dekében. Ugyanakkor a madáchi önvizsgálat örök emberi program: az embert az ember-lét félisteni helyzetei (sorsa), ellentmondásos­sága, „morális kentaur”-volta hajt­ja vagy az istenimitáció kalandjai­ba (Ádám), vagy a társadalmilag hasznos szerepvállalásokra (Mó­zes). Mezei József könyve azt bizo­nyítja nagyon gazdag érvekkel, igen lebilincselő fogalmazásban, hogy Madách személyes és antro­pológiai, nemzedéki és történel­mi, humánus és léttani felismeré­sei miként nemesednek közéleti feladattervvé — sőt a Mózesben módszerré, taktikává — és etikai renddé a művészi formaadás út­ján. Bőséggel idézhetnénk a könyv­ből olyan megfigyeléseket is, ame­lyek találó észrevételként beemel­­hetők a Tragédia-szakirodalom ha­gyományos, kialakult rendszerébe. A fiatalkori drámák elemzését, a Férfi és nő remekmű­voltának bi­zonyítását, a küzdés-eszme ellent­mondásosságának föltárását, az utca- és a csarnok-motívum érzé­keny jellemzését a Sőtér István-i tragikumelméletet gazdagító „ada­tait”, legfőképpen a Madách kor­szerűségét bizonyító érveket (par­­nasszizmus-, Balzac-analógiák), sőt olyan megérzések nyomait, amiket csak évtizedek múlva dolgoz ki és rendszerez a tudomány meg a művészet. (Mélylélektani sejtelmek vagy a — Thomas Mann-i mi­­toszregény előzménye-­­­s értel­mezhető — mitosz-kezelés.) Szak­­tudományosan* is integrálható — integrálandó — mű tehát Mezei József Madách­a. Lényege szerint azonban, — hogy az „üzenet” szót megkerülni próbáljuk — em­­beri-morális-művészi felhívásáért illeti az üdvözlés. ...az egyik fent van, a másik lent" ̇3£ •« u IS a› M­) N O “O2 Lengyel Lajos Nem szerette a könyvmű­vész megjelölést — pedig a magyar könyvművészet klasz­­szikusa —, nyomdásznak ne­vezte magát. Kossuth-díjas nyomdász, Gutenberg-díjas nyomdász, így már elfogadta. Puritán, tartózkodó, szerény ember volt, mindig halkan beszélt, voltaképpen fiatalon — hetvenhárom éves korában — halt meg, de alacsony, tö­rékeny alkata miatt mindenki még fiatalabbnak hitte. Tizennégy éves korában a makói Vörös Hírlap nyomdá­jában lett inas, később — ugyancsak Makón — merkan­til szedő. 1927-ben jött fel Budapestre, a Fővárosi Nyom­dában kapott munkát, később a Hungária Nyomdában dol­gozott, Kner Albert mellett. Látogatta az Atelier tervező iskola tanfolyamait, Goldmann Györgytől alakrajzot is tanult. 1928-ban ismerkedett meg Kassákkal, a Munka kör tagja lett — Vas István regényében olvashatunk Lengyelről —, járt a Simplon kávéházba, Kassák törzshelyére, baloldali írók, festők, zenészek közé. Schubert Ernő festővel és Ju­hász László építésszel lakott együtt albérletben. A fotó­montázsok izgatták, a Bau­haus, Moholy-Naggyal is megismerkedett, munkáit megmutatta neki, kritikát is kapott tőle. A felszabadulás után a Független Nyomda műszaki igazgatója, majd húsz évig a Kossuth Nyomda igazgatója volt. 1948 óta a Magyar Gra­fika felelős szerkesztője; ugyanennek a lapnak már 1930-ban tervezett címlapot. Nyugdíjazása után a Nyomda­ipari Egyesületben dolgozott, tevékenyen részt vett a ma­gyar könyvkiállítások előké­szítésében és tervezett, tipog­­rafizált. Sokoldalú ember volt. A nyomdaipar szervezője­ ,„ .. a könyvet kollektíva hozza lét­re” — vallotta. .. „A nyom­tatványt minden folyamatán végig kell vinni, de ez is eredménytelen, ha a tipográ­fus nem tud megfelelő hőfo­kon együtt lenni a munkájá­val.” Tervezett montázsokat, reklámgrafikát is. Lengyel ké­peit a magyar fotóművészet egyik legjobb hagyományának tartom, a szociofotó soroza­tokból is kitűntek a — soha­sem narratív — fényképei. Manapság divatos az úgyneve­zett maxi-poster, amikor táj­kép, erdőkép óriási fotóját, ra­gasztják a szoba falára. Len­gyel ezt már negyven év előtt kitalálta: húsz négyzetméteres volt a Tavasz, nyár, ősz, tél című fotó­ faliképe. Elsősorban azonban mégis könyvtervező volt. Emlékeztetek a régebbi­ekre, az újabbakat még a fia­talok­ is ismerik: Nagy Lajos Budapest Nagykávéház kötete, a harmincas évek elejéről, a Nyugat Mikes Kelemen Em­lékkönyve, a Képes Krónika bibliofil kötete, a Corvina Al­berto albuma. Ars poeticája is­ olyan egy­szerű, világos és józan, mint a tervei. . .a jelenkori törek­vések sajátos szublimáción át felelevenítik a Bauhaus vív­mányait ... A mai korban te­ret kell biztosítani a bátrabb grafikai elgondolásoknak... Például, a maga nemében ér­dekes az új szecesszió is. Bi­zonyos irodalmi műveknél ra­gaszkodnunk kell a hagyomá­nyos «középtengelyes» tipog­ráfiához. A hagyományok pil­lérek. De nem szószerinti má­solásban. A modernebb törek­vésű «oldaltengelyes» szedést csak felelősségteljes átéléssel, logikával szabad alkalmazni, és nem mechanikus forma­adással... Majd egyszer stí­lusnak fogják látni, amit ma csinálunk.” F. J. i 1978. JANUÁR 14.

Next