Élet és Irodalom, 1984. július-december (28. évfolyam, 27-52. szám)

1984-11-30 / 48. szám - Pardi Anna: Cassandra • vers (13. oldal) - Zöldi László: Gandhi Imre színt vall • filmkritika • Eszmélés. Rendező: Grunwalsky Ferenc (13. oldal) - Széky János: A magázás pillanata • TElevíziókritika • Pulzus (13. oldal) - Vadas József: Három a… • tárlat • Mészáros András. Dorottya utcai kiállítóterem (13. oldal)

PARDI ANNA: Cassandra A könnyű erkölcs megnehezedett. Véres tömlőt érint a csók. Az érzékszervek lenyilazott sebek. Beszédhiba szivárog a költészeten. Kékliliom nő a páncélhadtesteken. A trójai faló gyomrában szupermarketek. Korlátlan hajnalon korlátozott kép. A nap­felkel­ő fénye nem elég. A föld centrumából kibolyongott vasra. Kardra ájult a napvilág. Fa zöldül békéjével békéért vív. Természet és pokolkín tüzesíti egymást. Fosztogatsz. Támadsz. Mészárolsz. Nem tapad embervér kezedhez. Csak ember lelke nem kap díszt telőled. Köznapi a rémség. Visszafojtott a látomás. „Drágám, Ég veled! Nézd, hogy meghalsz.” Mondja Cassandra Shakespeare-nél. Nem Ég veled. Ég hozzád. Ég általad. Az emberiség nem pusztulhat el. SZÉKY JÁNOS: Televízió A magázás pillanata Nemrég láttam videón egy angol popzenei műsort, olyasmit, mint a Pulzus, csak egy kicsit másfélét. Derűsebb, zagyvább, ütődöttebb, vidítóbb tévéprodukcióval még so­ha életemben nem találkoztam. A műsorvezető egy módfelett divatos együttes szólóénekese volt, kamasz­éveinek végén járó, enyhén idétlen fazon, és szemlátomást még csak nem is sejtette, mi a teendő a stú­dióban. Motyogott, elvesztette a fo­nalat, ha viszont megtalálta, akkor válogatott csacskaságokat beszélt, közben magán is igen jól mulatott, és néha rajongó hölgyek csimpasz­kodtak a nyakába, de ettől sem szállta meg az ihlet. Mintha valaki betévedt volna az utcáról, meg­örült volna neki a stáb („Jimmy­­kém, ha már itt vagy, csinálunk veled egy felvételt, hadd lássa a mamád, milyen nagy ember lettél”), s a felvétel — pusztán tévedésből — bekerült volna az adásba. Téve­désről azonban szó sincs. A brit tévések óriási fe­ f--1tést tettek. Mára ugyanis a televíziózás valami­ben szinte tökélyre jutott: a szak­emberek pontosan tudják, hogy adott életkorú, nemű, foglalkozású, beszédmodorú, fejformájú szo. sze­mélyt hogyan lehet a lehető legro­konszenvesebb (legkevésbé ellen­szenves) színben feltüntetni. Ha például én besétálok egy jobb tévétársaság stúdiójába, nemcsak a megfelelő maszkról gondoskodnak számomra, hanem jó esetben azt is megmondják, milyen széles le­gyen a nyakkendőm, hány másod­percig mosolyogjak egy-egy viccen, milyen szavak használatát kerül­jem és így tovább. Vagy minderről gondosan megfeledkeznek, ha le akarnak égetni (hogy a különféle operatőri fondorlatokról ne is be­széljek). A kelekótya popműsor szerkesztői azonban rájöttek, hogy a közönségnek legalább egy része már torkig van a szakmai tökély­­lyel, a mesterségesen előállított ro­konszenves személyiségekkel, ma­nipulációt szimatol minden keresett szóban és beállításban, őszinteség­re vágyik, utóbbi pedig tévés vi­szonylatban nem egyéb, mint ama­tőrizmus. Hát most megkapta. Az amatőrizmusnak igenis­ helye van a képernyőn. A baj abból ered, hogy sokszor nem találja a helyét. A tegezés például a szakmai sza­bályok megsértése. Mondom ezt annak ellenére, hogy ama nemze­dékbe tartozom, amely utál min­denféle formaságot, és az életben szívesen kerül pertuba boldoggal­­boldogtalannal. Mégis, a múlt pén­teken, a Fiatalok órájának láttán úgy éreztem, az utóbbi idők leg­­felemelőbb televíziós pillanatának vagyok tanúja. A válásról folyt az eszmecsere, meghívott vendégek­kel és egy-két bej­átszott illusztrá­cióval, igen vegyes színvonalon, amikor is a műsorvezető, Pásztor Magdolna megszólította a közis­mert magyar popegyüttes vezető­jét, Szikora Róbertet (ismerőinek: Robi). A műsorvezető magázódott. A popzenész visszategezte. A kivá­ló rádiós újságíró erre hűvös ele­ganciával olyasmit mondott, hogy a beszélgetést nemcsak fiatalok hallják, és nem is csak néhányan, hanem több százezren, minden korosztályból. Tessék hát magáról­­....ki. .............. Tapsolni lett volna kedvem. Nem érdekel ugyanis, hogy a té­vében föllépő nem-hivatásos sze­mélyek tegeződnek-e egymással vagy sem. A profi viszont csak ak­kor h­­sználja a bizalmas megszó­lítási formát, ha oka van rá. A te­gezés mindig arra utal, hogy a be­szélgető felek egy csoportba, kö­zösségbe tartoznak. A nézők túl­nyomó többsége valószínűleg nem tartozik ebbe a közösségbe, avagy csoportba. Udvariatlanság éreztetni kívülálló mivoltát. Ha pedig vég­képp nem derül ki, hogy a ripor­ter honnan (és mennyire) ismeri alanyát, akkor fontos információk maradnak titokban, és ez engem roppantul bosszant. Mivelhogy úgy tanultam, az újságírónak át kell adnia az információkat, de ha már vissza kell tartania őket valami okból, legalább ezt ne tudassa a közönséggel. Vannak eleve csoportoknak szó­ló műsorok, amelyeknek közönsége tudja, ki a kérdező személy, ki az, aki válaszol, meg azt, hogy hon­nan ismerik egymást. Vannak ti­zennyolc éven aluliaknak szóló műsorok, amelyekben az égvilágon mindenki tegez mindenkit. Ezek felőlem átvághatják a profizmus szabályait. De a hátam borsódzik például attól, hogy irodalmi port­réműsorokban a riporter úgy szó­lítja meg a Nagy Írót, mintha kis­korukban együtt dobálták volna papírgalacsinokkal az óvónénit. Ám még ezt is megbocsátanám, ha a műsor egyébként nem volna fennkölt, feszes, azaz nem próbál­ná következetesen elhárítani az amatőrizmus­­ ’yanúját. Hasonlóan borzadozik az igazságérzetem, ha a nem túl nagyformátumú riporter letegezi az ugyancsak nem lehen­gerlően tehetséges,színészt.‘Mi kö­zöm ahhoz, hogy kölcsönösen nagy­ra becsülik egymást? Attól nem lesznek jobbak. Szívesen látnék tökéletesen ama­tőr műsorokat a Magyar Televízió­ban is. Felvidulnék rajtuk, úgy érezném, hogy a képernyőn ágáló figurak­ént­ olyan hétköznapi em­berek, mint én, idehaza a fotelban. Megerősödne a tévé demokratiz­musába és magabiztosságába vetett hitem. Mindehhez, persze, arra volna szükség, hogy a tévébeli amatőrök ne próbálják profinak feltüntetni magukat. És fordítva. 1984. NOVEMBER 39. ZÖLDI LÁSZLÓ: Jelentem, hogy a Szent István körúti Tanácsban, a magyar fil­mek mozijában, a délutáni máso­dik előadáson harmincegyen lát­ták az Eszmélés című, új magyar filmet. Három kritikust is fölfe­deztem az elővetítésen, az érdek­lődők tíz százaléka tehát hivatás­szerűen látogatta a kies intéz­ményt. Közülük egy, úgy a hu­szadik perc táján, észrevétlenül elpárolgott, mint később beval­lotta, csupán azért ült be a néző­térre, hogy még egyszer ellen­őrizze magát: csakugyan jól érzé­­kelte-e, hogy Grunwalsky Ferenc szélesvásznú rémálmot rendezett. Menet közben újabb kilenc néző szivárgott el, egy azonban vissza­tért, hogy némi szemlélődés után csüggedten távozzék. Maradtunk huszonegyen — plusz két jegysze­dő néni —, akik nem hittünk a szemünknek. Kár volna, persze, általánosítani. Lehetséges, hogy a hét legelső napján mindannyian fáradtak vol­tunk. Lehetséges, hogy egyikünk elkezdett ásítozni, márpedig az ásítás, ugye, ragadós. Az is elkép­zelhető, hogy a csütörtöki hivata­los bemutató óta tízezrek, százez­rek ostromolják az Eszmélés vetí­tőhelyeit, azóta a plakátokat is kiragasztották minden utcasarkon, szendvicsemberek rohangásznak országszerte, lapzárta után külön tévéműsor jelentette be a törté­nelmi filmenoszt, sőt, néhány ezer jelvényt is kiosztottak, mi több: ha minden jól megy, vállalkozó kis­iparosok éppen ezekben a pillana­tokban koppintják le a mutatós jelvényt, hogy a jövő hét elején piacra dobhassák az utánzatot. Ezt onnan gondolom, hogy Richard Attenborough angol rendező nem­régiben nálunk is bemutatott film­jét, a Gandhit szintén beharan­gozták Amerikában. A helybéli forgalmazó, a Columb­ia-társaság csekély tizennyolc millió dollárt fordított a reklámozásra, ebből az összegből — a Heti Világgazdaság november 24-i számában olvasha­tó devizaárfolyam alapján feltéte­lezem —,­­körülbelül három évig lehetne finanszírozni a magyar játékfilmgyártást. Igazán kitelhe­tett belőle az a százötvenezer da­rab jelvény, amelyet Egyesült Álla­­mok-szerte a következő felirattal vesztegettek: „Lehet békében él­ni.” Jó jelszó, időszerű jelszó, il­lik Mahátma Gandhihoz. Módsze­re, az erőszakmentesség nagyon is alkalmas (volt) arra, hogy tömeg­méretekben hasson. Elvégre a ko­rabeli Indiát külföldiek, a gyű­lölt angolok kormányozták­­ a határozott, tántoríthatatlan szelíd­ség közvéleményt, népet ková­csolhat össze az idegen megszállók ellen. Az Eszméléshez alighanem másféle embléma szükségeltetik, a kisiparosok tehát ne hamarkod­­ják el a koppintást, kérem, ve­gyék figyelembe e szerény elem­zéskísérletet. „Nem lehet békében élni” — ezt javaslom jelszónak, ebből érthe­tő meg a különben nem túl érthe­tő, illetve sokféleképpen érthető magyar film. Eleink ugyanis, mondjuk, az ük- és dédapák nem­zedéke, korántsem idegen nyelvű elnyomók jármában sínylődtek, hanem magyar uraikéban; az erő­szakmentesség nem alakíthatott ki nemzeti egységfrontot. Ezért van kudarcra kárhoztatva a ma­gyar Gandhi — becsületes nevén Tányér Imre — szelíd próféciája; az éleződő osztályellentétek erő­szakos tettre késztetnek elnyomot­tat és elnyomót. De vajon lehet-e az eleve kudarcra ítélt hősről ak­ciódús, mozgalmas, drámai filmet készíteni? Legföljebb az eszmélke­­dési folyamat vázolható fel. Ahol végképp homályba vesznek az összefüggések, ott segít némi visz­­szapörgetés, a lényegen azonban aligha változtat: az Eszmélés re­ménytelenül statikus vállalkozás. Koreográfiája egy kicsit emlékez­tet a korai Jancsóéra, bár az után­érzést ellensúlyozzák valamelyest a részletszépségek. A barna külön­böző változatai meg az árnyalato­kat pontosan kifejező képek Máthé Tibor operatőr dokumentumfilme­ken edzett, rögtönzőképességét di­csérik. Tulajdonképpen sok figye­lemre méltó mozzanatot sorolhat­nék fel, ha a végeredmény nem volna oly lehangoló. Grunwalsky Ferenc változatla­nul tehetséges rendező, de forga­tókönyvírónak — már elnézést — csapnivaló. Mondatai üresen kon­ganak, a tanulatlan parasztembe­rek nagyképűbben bölcselkednek, mint a legezoterikusabb értelmi­ségiek öt konyak után. Még a han­gulatkeltés is visszájára fordul. A rendező nagyon ért a szorongás, a klausztrofóbia felidézéséhez: olyan légkört teremt a mozivásznon, hogy a nézőtéren is úgy érezzük, szinte ránk dőlnek a falak. A kép­zelőerő azonban, nemes gondola­ti anyag híján, idegesít, feszélyez, kikapcsol. Pedig érteni vélem az alkotói szándékot: olyan hőst állít a középpontba, aki fokozatosan jön rá, hogy módszerei fölött eljárt az idő. Pontosabban szólva: az idő vasfoga. A szándékolt képzavar arra utal, hogy a legegyszerűbb je­lenetekben is csak úgy csattognak a fennköltebbnél fennköltebb jel­képek. Ez annál kínosabb, mert a Grunwalsky utolsó előtti filmjé­hez, az 1980-ban bemutatott Utol­só előtti ítélethez képest nyilván­való a szemléleti fejlődés. Négy esztendeje még bizonytalan tehet­ségű entellektüellek szorongtak, akik nem nagyon tudtak mit kez­deni önmagukkal. Talán azért, mert képtelenek voltak a körülmé­nyeken változtatni. Tányér-Gandhi Imre paraszt létére is okosabb ná­luk: ő már szeretne a körülménye­ken, a társadalmon változtatni, csak éppen rossz módszert vá­­­lasztott. (Jellemző, hogy az egyik filmből a másikba átörökített fi­gurát ugyanaz a színész, Andorai Péter jeleníti meg.) A baj csak az, hogy a felvilágo­sult nemesúr, a hajdanában pa­rasztpártoló Justh Zsigmond, az olvasókört alapító agrárszocialista, az eszmélkedő Szántó Kovács Já­nos és a rossz közérzetével vias­kodó mai értelmiségi aligha fér meg egy személyben. Különösen akkor, ha barnán röpdös felette az idő vasfoga. Gandhi Imre színt vall VADAS JÓZSEF: Olyan kiállítás, amely az ese­mény lehetne, most nincs. Bezárt a kisplasztikai triennálé, mögöt­tünk a múzeumi hónap. Annál több a kis tárlat. Közülük válasz­tottam az alábbi hármat. Műfajra, karakterre, minőségre egyaránt különbözőek, nincs közös voná­suk. Ha csak az nem, hogy mind a budapesti belvárosban látható. Mészáros András karikatúráit a Népszabadság olvasói jól ismerik. A címoldalon, a Levelesné rova­tában vagy az ünnepekkor egész oldalon megjelenő rajzai velős publicisztákkal felérő magvas ta­nulságokat közölnek velünk szel­lemesen. Mészáros a Dorottya ut­cai kiállítóteremben összegyűjtötte legfontosabbnak tartott munkáit. Részben — kétharmadában — a megjelenteket, részben azokat, amelyekkel most először találkoz­hat a közönség. A karikatúra par excellence új­ság-műfaj, falra akasztott képként szokatlanul mutat. Ha a hatás bi­zarr is, nem rossz. Az emberek szeretik a humort, különösen a jót, amely mélyről fakad. Az sem rossz, hogy a művész ezúttal fit­­­tyet hányhat a szerkesztői szem­pontokra. A lap profiljára, a nyom­datechnikára, az olvasó érzékenysé­gére. A rajz minősége a döntő. Mészáros élni tud a kínálkozó alkalommal. Megmutatja önmagát. Olyan ember ő, akit az élet min­dennapjai érdekelnek. „Szürke minden elmélet, zöld az élet fá­ja” — írta egyik karikatúrája alá, amelyen azt látjuk, hogy a szim­­pozion hallgatósága inkább érdek­lődik a békaembernek öltözött, jobban mondva vetkőzött csinos leányzó, mint az igazi békák iránt, amelyekről az előadó süket fülek­nek magyaráz. Mészáros majd Három a... minden munkájában az életnek ezeket a napi eseményeit örökíti meg. A házavatást, a sortatarozást, a körzeti orvos fáradtságát, a gyermekcsinálást. Pontosabban: az anomáliáit. Hogy a vörös szőnyeg alatt még lerakatlan a parketta, a fényes vakolat mögött alá van­nak dúcolva a falak, az orvos iz­­zadságosan verekszi át magát a betegágyak dombjain, hogy a la­káshiány évekre prolongálja a gyermekáldást. Mészáros ezeket az egyszerű jelenségeket egyszerűen ábrázolja. Nem jellemző rá a fi­­lozófiálgatás. Az abszurd vagy a mélyértelmű irónia. Az egzotikus ízek ellenében az ő fűszere a pap­rika, amely mindig csípős, de so­sem veszi el az étel ízét. Nagy Gábor festményeivel és rajzaival gyakran találkozhat a tárlatlátogató közönség. Olyan át­fogó kiállítása azonban, amilyen most a Vigadó Galériában nyílt, még nem volt. Mintegy félszáz grafikája, illetve festménye sora­kozik a falakon, az elmúlt évtized munkája. Nem nagy pálya ez: Nagy Gábor 1973-ban végezte el a főiskolát. Két-három év után már kialakí­totta a maga lírai hangulatú szür­reális művészetét. Mindkét jelző fontos. Távol áll tőle az érzékek nyers megjelenítése; meditatív lényként éli meg magában az élet eseményeit, amelyeket emlék­foszlányokban közvetít. Innen a halk színek, a torzó idomok és a torz formák. A lehetetlenül elkar­­csúsodó végtagok, a suta mozdu­latok, és az eltévülő tekintetek nemcsak korán érő művészt sej­tetnek, hanem érzékeny és fogé­kony elmét is. Nagy Gábor jól gazdálkodik mindazzal az örökség­gel, amit az álomképzeletű Gulá­­csy és a fétislátó Vajda, illetve kortársként az emlékmontázsok­kal dolgozó Szemethy Imre és Bá­lint Endre kínált fel. Belőlük ön­álló piktúrát alkotott. Szuverén egyénisége a kevésbé sikerült mű­veiben a legnyilvánvalóbb. A kalocsai freskó egyházi témája ar­ra késztette, hogy groteszk anató­­­miáját elhagyja. A magasztos tárgy kedvéért engedni kényszerült a hangnemből, a stílus azonban még így — a kikerekített formákban­ — is átütő. Karakteres, noha nem az erő, hanem a lágyság jellemző rá. Málladozó színeivel bravúros kolorista, elhalványuló vonalaival, remek rajzoló. Minden gesztusa maga az artisztikum. Tetszetőssé­gével még a felületességét is lep­lezni tudja. Gyurcsek Ferenc kiállítása ugyancsak a Vigadó Galériában kapott helyet. De mintha egy vi­lág választaná el Nagy Gábortól, s nem csupán egyetlen emelet. Az ő művészete hangos és attraktív, szobraira nem a kellemes báj, a finomkodásig érzékeny dizellőrség, hanem a nyereség a jellemző. Példaképe alighanem Uitz; erről árulkodnak a falakon sorakozó rajzok, illetve a nagy elődről min­tázott portré. Gulácsyval vagy Vajdával szembesítve Uitz vitat­hatatlanul drasztikus jelenség volt, ugyanakkor óriási művész. Vagyis: az erő mellől nem hiány­zott a gyöngédség sem. Műveiben minden vonal­formát rajzolt, és volt helye a véletlennek is, nem csupán a törvényszerűnek. Gyurcsek azonban csak a vehe­menciát vette át példaképétől. A finomság helyett pongyolaságot, ellentét helyett eklektikát alkal­maz. Minthogy — köztéri szob­rász lévén — nagy méretekben pongyola és pontatlan, a hatás nem annyira félelmetes, mint in­kább riasztó. Még négy fal között is. Film Képzőművészet ÉLET ÉS­T IRODALOM

Next