Élet és Irodalom, 1986. július-december (30. évfolyam, 27-52. szám)

1986-09-12 / 37. szám - Vészi Endre: Az emberi csoda • vers (7. oldal) - Györgydeák György: Délegyházi anziksz • kép (7. oldal) - Pomogáts Béla: Hommage a Felczak • Hungaro-Polonica: Tanulmányok a magyar-lengyel történelmi és irodalmi kapcsolatok köréből (7. oldal) - Domokos László: Csontváz az almáriumban. Beszélgetés az ősrégészet újdonságairól • interjú • dr. Trogmayer Ottó kandidátus, a szegedi Móra Ferenc Múzeum igazgatója (7. oldal)

VÉSZI ENDRE: Az emberi csoda Még mindig tele a mellem a torkom felkiáltásokkal mennyi változat örömre gyászra micsoda gyerekes artikuláció elemi szertelenségek Egy naiv szoborarc elrajzolt gyönyöre szemem és szájam körül érintkezve a kimondhatatlannal , az emberi csodával melyet az isten magát mintázva teremtett Búcsúzni illenék s kitárom magam a befogadásnak öröm és fájdalom ellen védtelen vagyok térdelnék a járdán a kátrányillatban az előttem vonuló szépség előtt egy ókori metszésű mandulaszem egy hűvös holdsütött homlok fiatal fákat idéző fiúk és lányok bűvöletében Egy okos mondattól megittasulva újjá­születve egy beszélgetéstől egy gyengéden érintő kézben feledve kezem de egyértelműen mint élesre köszörült kés a kövön Györgydeák György: Délegyházi anziksz Hommage a Felczak Három esztendeje jelent meg Varsóban Waclaw Felczak magyar történelmi összefoglalása. A szak­értők szerint az egyik legjobb ké­zikönyv, amely egy idegen szerző műveként tekinti át a magyar históriát. De hát idegen-e Waclaw Felczak, aki oly sok tanulmányt és több önálló munkát szentelt tör­ténelmünknek, jól ismeri nyelvün­ket és kultúránkat, és oly otthono­san mozog a magyar szellemi élet­ben, akár a fiatalabb tudósnemze­dék körében is? Személyéről és munkásságáról — pontosabban a bennünket legin­kább érdeklő adatokról — az a beszélgetés tájékoztathatja az ér­deklődőt, amely a Felczak hetve­nedik születésnapja alkalmából közreadott Hungaro—Polonica: Tanulmányok a magyar—lengyel történelmi és irodalmi kapcsolatok köréből című emlékkönyv beveze­tőjeként olvasható. Kovács Ist- István, a kiváló költő és polonis­­ta ennek során a lengyel tudós magyar kapcsolatai felől érdeklő­dik. Mint megtudjuk, Felczakot öt­ven esztendős barátság fűzi hoz­zánk. A poznani egyetem ifjú hall­gatójaként kezdett magyarul ta­nulni, 1936-ban részt vett a deb­receni nyári egyetem kurzusán, 1938-ban a lengyel kormány ösz­töndíjával az Eötvös Kollégium­ba került, s Lengyelország hitle­rista lerohanása után ő lett a ho­ni ellenállási mozgalom és a lon­doni emigráns kormány egyik ösz­­szekötője, illetve az állandó buda­pesti lengyel képviselet egyik szer­vezője. Mint ilyen, a politikai élet sűrűjében tevékenykedett, számos kalandos esemény hőse lett, kö­zeli kapcsolatba került a történe­lemmel, és szerepe volt a Kállay­­kormány és a londoni lengyel emigráció titkos kapcsolatainak létrehozásában is. Vagyis azokban az erőfeszítésekben, amelyek arra irányultak, hogy Magyarország váljék ki a német fasizmus olda­lán viselt háborúból. Amit Felczak ezeknek az éveknek az eseményei­ről elmond, az mindenképpen fon­tos történelmi adalék, s tartalma­san egészíti ki az elmúlt esztendő­ben­ megjelent Barátok a bajban: Lengyel menekültek Magyarorszá­gon 1939—1945 című dokumentum­kötet anyagát. (Nem is értem, hogy az eredetileg 1981-ben a Tiszatáj­­ban megjelent interjút miért nem vették igénybe a kötet szerkesz­tői.) Waclaw Felczak — a beszélge­tés is mutatja — legjobb lengyel barátaink közé tartozik. Ma is azon fáradozik, hogy a hagyományos magyar—len­gyel barátságot erő­sítse, s korszerű tartalommal tölt­se meg. Illő tehát, hogy születés­napján köszöntse őt a hazai tu­dományos élet: ezt a tisztelgést végzi el a szóbanforgó tanulmány­gyűjtemény, amelynek külön érde­kessége, hogy néhány fiatalabb kutató „magánkezdeményezése” nyomán jött létre, és a Soros Ala­pítvány támogatásával, az MTA Irodalomtudományi Intézete ke­let- és közép-európai szellemi kap­csolatokat és párhuzamokat kuta­tó programjának keretében látott napvilágot. A tanulmányok a lengyel—ma­gyar történelmi és kulturális kap­csolatokat, a közép-európai nem­zeti mozgalmak történeti viszo­nyait, illetve a nemzeti identitás témakörét tárgyalják. Szerzőik kö­zött elsősorban a „középnemzedék­hez” tartozó történészek, iroda­lomtörténészek, elsősorban ter­mészetesen a mind gazdagabb ha­zai polonisztika képviselői kaptak helyet. A többi között Barta Gá­bor, Bojtár Endre, Borsi-Kálmán Béla, Gergely András, Kósa Lász­ló, Szegedy-Maszák Mihály, illet­ve a szerkesztés munkáját is vég­ző Kiss Gy. Csaba és Kovács Ist­ván írásaival találkozunk. De ér­tékes írói vallomások is olvasha­tók a kötetben, például Csoóri Sándor esszéje Tadeusz Nowak költészetéről vagy Göncz Árpád jegyzetei Zbigniew Herbert esszéi­hez. A tárgyalt kérdések között olyanokkal találkozunk, mint a fe­jedelmi Erdély lengyel kapcsola­tai, a Kossuth-emigráció és a ro­r­mán politikusok vitái, a közép­európai nemzetiségi kérdés vagy a „kelet-közép-európai” irodal­mak tizenkilencedik századi fej­lődése. A Felczak-emlékkönyv nemcsak az ünnepeltet tiszteli meg, hanem hasznos olvasnivaló mindazok számára, akiket érdekel a magyar­ság közép-európai helyzete, ennek a helyzetnek múlt- és jelenbeli következményei. Pomogáts Béla 1986. SZEPTEMBER 12. Csontváz az almáriumban Beszélgetés az ősrégészet újdonságairól Mélységes mély a múltnak kútja.” A híressé lett nyitómondat, ami­vel Thomas Mann kezdte nagy József-regényét, alighanem a közvetlen folytatás tükrében válhat igazán fontossá: „kutató buzgalmunkkal a ki­­kutathatatlan incselkedő játékot űz: látszatmegállókat és úticélokat kínál, melyek mögött, amint elértük őket, újabb múltszakaszok tárulnak föl”. Erről a fura játékról beszél dr. Trogmayer Ottó kandidátus, a szegedi Móra Ferenc Múzeum igazgatója, akinek a dél-alföldi újkőkori fejlődéssel kapcsolatos, jó néhány éves múltra visszatekintő kutatásai meglehetősen eredeti következtetésekhez vezettek. — Munkatársaival ön arra a kö­vetkeztetésre jutott, hogy az újkő­­korban a Kárpát-medence a mezo­potámiai—egei—balkáni nagy kul­túrkör része. Annak legszélső vidé­ke volt, s ezen a peremterületen szintén létrejöttek olyan központok, amilyenekből „odabenn” a híres vá­rosállamok kifejlődtek. Érthetjük ezt úgy, hogy hazánk területén va­lamikor egy mezopotámiai ihletésű, tehát közvetlenül termelő jellegű magas kultúra létezett? — Bocsássuk előre: a kultúra központjai az emberiség történelme folyamán mindig is változtak és változnak. Az úgynevezett humán kultúra az egész világon egy adott lakosság össztársadalmi tudását tar­talmazza — a súlypont mozog. A peremkerületekre ennek sugárzá­sából jut ki mindig valamennyi. Ma az emberi történelem harmadik nagy gazdasági forradalmát éljük. A másodikról, a „klasszikus” ipari forradalomról sokan tudnak, arról viszont kevésbé, hogy volt egy leg­első is. Talán a legfontosabb, hi­szen a fejlődéshez a kezdeti, a dön­tő lökést adta meg a neolitikus, az újkőkori kulturális forradalom, amely Európában időszámításunk kezdete előtt öt-hatezer évvel ját­szódott le. Gyakorlatilag az átté­rést hajtotta végre a halászó-vadá­­szó-gyűjtögető életmódról a terme­lőre. — Gondolom, ez a forradalom is, miként a kulturális és egyéb revo­­lúciók általában, jókora fölfordulást okozhatott.­­ Szükségszerűvé tette az állan­dó megtelepedést, a városias jelle­gű települések kialakulását. Ilyes­miből pedig nem nagyon sok idő múltán csak demográfiai robbanás, abból meg csakis elvándorlás kö­vetkezhetett, így kerülhetett át Európába az új ismeret, a neoliti­kus kultúra, minden valószínűség szerint közvetlenül Kisázsiából. A Kárpát-medencében egyébként kü­lönösen nehéz megtalálni amaz „alaplakosság” nyomait, amely át­vehette ennek az első nagy gazda­sági kulturális forradalomnak az eredményeit. A mi véleményünk szerint a neolitikus ismereteket már közvetlenül átvenni tudó népessé­get az úgynevezett Lepenski Vír­­kultúra hordozói között kell keres­nünk. — Miként Thomas Mann írta, in­cselkedő játékot űz a kutatóval a ki­­kutathatatlan — máris itt az újabb múltszakasz? — A hatvanas évek elején, a Vas­kapu-erőmű építésekor igen külö­nös régi kultúra nyomai kerültek elő az Al-Dunánál, a Lepenski Vir nevű, legelső lelőhelyen. Azóta pe­dig ötvennél több újabb ásatásnál. Trapéz alakú, kultikus építmények, kivétel nélkül mindegyik közepén nagy tűzhely és egy emberszobor, továbbá áldozati állatok maradvá­nyai. Feltehetően ez a lakosság ke­rült kapcsolatba a délről ideáram­­ló, már gazdálkodó életmódot foly­tató népekkel, és fokozatosan át­vette a neolitikus kultúrát. — Ne haragudjon, nekem a régi vicc jut eszembe: hazatért a férj, s a szerető elbújt előle az almárium­ba. Később ő a csontváz a szekrény­ben. Itt meg kiderül, hogy kultu­rált csontvázra lelhetünk a Dél-Al­­földön? — Éppenséggel fogalmazhatunk így is, mindenesetre, kutatásaink fő színterén, a Dél-Alföldön igen sok kora neolitikus települést találni, amelyek időszámításunk kezdete előtt 5300—5100-ból származnak. A tárgyi hagyatékokból pedig kide­rül, hogy egy Thesszalonikitől Szol­nokig és a Pruttól a Dunáig terje­dő, egységes kultúra bizonyítékai. Nyugodt lélekkel kijelenthetjük: egy ekkora „ország”, egy biroda­lom létezett s ezen a területen. La­kói bizonyíthatóan állandó kapcso­latban álltak egymással, vallásuk is szinte bizonyosan azonos volt, életmódjuk úgyszintén, íme, a kul­turált csontváz a lelőhely-szek­rényből ... — ... amelyre találva az ember érezhet akkora meglepetést, hogy azonnal föl kell tennie a kérdést: milyen bizonyítékokkal szolgál mind­­ehhez az ősrégészet? — A régésznek rendkívüli fon­tosságú támpontja a kerámiamű­­vesség, a kerámia leletanyag. Dí­szítésük nagyon jellemző a népes­ségre: olyan, akár a népviselet. Csakhogy a ruha nem marad meg, a kerámia viszont igen ... Az em­lített területről, és ebből a korból származó kerámialeletek kivitele olyan döbbenetesen egyforma, hogy gyakorlott régész nem tudja meg­különböztetni a thesszaloniki, bul­gáriai és a Szeged környéki lelő­helyről származó darabot. Ebből a tényből teljesen egységes szellemi és általános kultúrára következtet­hetünk. S ott vannak még a tele­pülésszerkezet bizonyítható azonos­ságai, a házak azonos méretei, a te­metkezési szokások egyöntetűsége , —, maga az életmód. — Tehát mindez együttesen azt mutatja, hogy a délről, vagyis Kis­ázsiából idáig terjedt neolitikus kul­túra egységes, nagy birodalomhoz kapcsolta a Kárpát-medencét, amely így, ebben az értelemben tekinthető a mezopotámiai—égei kultúrkör észa­ki határvidékének? — Ez a kultúra ezen a tájon kö­rülbelül ezer évig, az időszámítá­sunk előtti 5300-tól 4200-ig létezett. Peremterületnek pedig azért számí­tott, mert innen északra már égé-,­­­szen más életmódot folytató népek laktak, amelyek később és másként vették át a neolitikus gazdasági­kulturális forradalom eredményeit. A tény viszont, hogy egy helyben éltek, a határvidék lakóinak új kö­vetelményeket támasztott. Ez is oka annak, hogy a megindult fejlődés a Kárpát-medencében zsákutcába jutott. A közösen művelt föld, az elosztandó termények fejlett admi­nisztrációt kívántak volna, hivatal­nokokra, végső soron pedig írásra lett volna szükség. Semmi ilyen nem alakult ki, megfelelő hatalmi és nyilvántartó szervezet híján pe­dig egyik kisebb központ sem tudta összefogni az egészet, vagyis ily módon törvényszerűen be kellett következnie a széthullásnak. Para­dox módon éppen a kiterjedtebb, fejlettebb gazdálkodás végzett ve­lük. Az, ami egyfelől döntő előre­lépést jelentett, másfelől ugyanek­kor a további fejlődés fő akadályo­zójává vált, hiszen nem akadt, ami irányítja a terjeszkedést.­­ Az ősi kultúra tündöklésének és bukásának efféle, sok szempontból nagyon megigyőző magyarázata, ne­kem némi „tudósi” leegyszerűsítés kísértetét idézi meg, így­ ebből a pontos, tudományos Intrikából szük­ségszerűen ki kell, hogy lúgozódjék ama bizonyos végső emberi tényező.­­ A modern ősrégészet tudomá­nya jó, ha százesztendős. Módsze­reit tekintve virágkorát nálunk csak az ötvenes évek után élhette. Azóta azonban az újkőkorszakkal kapcsolatos ásatások önmagukban is igen komolyaknak minősíthetők. De minthogy a forrásanyag részben új, részben nagyon kevés, nem le­het csodálkozni azon, hogy a teó­riák általában nehezen változnak, még ha sok részletkérdésben fino­modhatnak is az álláspontok. Az a bizonyos végső és kiszámíthatatlan emberi tényező talán valóban ki­­lúgozódni látszik — viszont be kell vallanom, hogy a régész is szeret álmodozni. — Európa e tájékán nem veszélyes­ez kissé? — Csak az a kérdés: mennyire helyezi mindig konkrét, valóságos talajra az ábrándjait? Jó, ha tud­juk, mit nem tudunk, és mit nem tudhatunk. Enélkül, s pláne, ha közben elvont etnikai képletekhez akarják kötni az ősrégészetet (san­da politikai meggondolásokból), va­lóban veszélyes tévelygések­ jöhet­nek (és jönnek is!) létre. Amolyan Daniken-szinten, csak éppenséggel talán keményebb következmények­kel. Nem olyan könnyű belátni e téren sem Szókratész igazságát, hogy a bölcsesség ott kezdődik, mi­kor tudjuk, hogy semmit sem tu­dunk. — Van-e valami, ami megmentheti az efféle kísérletektől az ősrégésze­tet? — Az mentőöv lehet, hogy van néhány igen komoly bizonyítékunk, például Herpály, Vésztő vagy Ger­zsa. — Ezekről az ásatásokról hosszú évek óta olvasni, hallani ezt-azt. Miért, mennyiben számítanak ősré­­gészeti ziccernek? — E terület maradványai a me­diterrán kultúra virágkorának idő­szakából származnak. A lelőhelyek páratlan érdekessége, hogy bizo­­­nyítottan itt találhatók meg mind­azok a leletek, amelyek az Alföl­dön birodalmi peremterület-lakos­­ságként élt népesség életmódját a lehető legteljesebben reprezentál­ják. Megmutatják, hogy olyan kö­zösség élt itt (is), azaz Debrecen és Szeged között, az egykori Tisza partjának valaha mocsaras vidé­kén, amely kiemelkedően fejlett életmódjával a mezopotámiai— égei—balkáni kultúrkör magasa fe­lé indult el. Ami viszont ott állo­más volt, itt végpontot jelentett. A már említett szétesést a kellően korszerű központi irányítás hiá­­nyán kívül esetleges külső táma­­dások, sőt éghajlati hátrányok is előidézték. Hiszen errefelé nem le­het évente kétszer vetni és aratni, mint a mediterrán területeken. — Végül is, mi teszi annyira je­lentőssé az önök következtetéseit? — Azt hiszem, egy ma is figye­lemre méltó jelzést, egy időtálló megjegyzést fogalmazhatunk meg. A Földközi-tenger medencéjében ezredévekkel ezelőtt létrejött ma­gas kultúrák fejlődésével egy ideig teljes szinkronban haladt a Kár­­pát-medence társadalmi fejlődése. S éppen ez az, ami később, olyan szívszorítóan hosszú-hosszú ideig, egész az Árpádokig, és végezetül Hunyadi Mátyás uralkodásáig nem jut el ismét a világ élvonalába. Domokos László ELET ÉS­# ' IRODALOM »'^Hm8S5K3 SaraiSm^«»JE31H

Next