Élet és Irodalom, 1986. július-december (30. évfolyam, 27-52. szám)

1986-10-17 / 42. szám - Bodor Pál: Hosszú, hosszú önéletírást! Robotos Imre 75 éves • köszöntő (8. oldal) - Lehoczki István: Kopi • kép (8. oldal) - Péter László: Szekszárdi séták • könyv • Töttős Gábor: Irodalmi séták Szekszárdon (1985), Történelmi séták Szekszárdon (1986) (8. oldal)

KÜLÖNLEGES MOZIK KÜLÖNLEGES MŰSORA október 16-tól 29-ig TOLDI STÚDIÓ MOZI 16-tól 29-ig 110, fi AZ EMBER, AKI TÚL SOKAT TUDOTT (am.) 16- tól 29-ig 3, 16. 8 BOLWIESER (NSZK)» 17— 18-án, éjjel 10 KÜSTERS MAMA MENNYBE­MENETELE (NSZK) 24—25-én, éjjel 10 VERONIKA VOSS VÁGYAKO­ZÁSA (NSZK)»* TANÁCS MOZI 16-tól 19-ig f10, fi EGRI CSILLAGOK I—II. 20-tól 22-ig f10, fi FEKETE GYÉMÁNTOK I—II. RUTTKAI ÉVA EMLÉKMŰSOR 16— 17-ét­ VOLT EGYSZER EGY CSALÁD 14, h6, 8 18- án HA MEGJÖN JÓZSEF 14, h6, 8 19- én IDŐ VAN*** 14, h6, 8 FÉNYES SZABOLCS EMLÉKÉRE 20- án EGY ASSZONY VISZ­SZANÉZ 21- én EGY SZOKNYA, EGY NADRÁG 22- én 2x2 NÉHA ÖT 20—22-én f4, h6 LUTRA 23-tól 29-ig f16, f 12, f2 VUK 23- tól 26-ig f4, h6, 8 visszaszámlalas 27-től 29-ig f4, 116, 8 ELSŐ KÉTSZÁZ ÉVEM Magyar filmtárlat: pénteken h6, 8 17- én CSEND ÉS KIÁLTÁS*** R: Jancsó Miklós (1968) 24- én SZEMÜVEGESEK (1969) R: Simó Sándor KINIZSI MOZI Kezdések: 14, h6, 8 21-én 14, h7 23 és 24-én 3, 16, S 26-án 3, 7 16- án TE MAR NAGY KISFIÚ VAGY (am.­).* 17- én HAMU ÉS GYÉMÁNT . (lengy...)**­­ 18- án JÁTÉK AZ ALMÁÉRT (csehszl.)** 19- én A TV A SZÉNAKAZAL­BAN (angol) * * 20- án CSAK EGY MOZI (magy.)* 21- én SOLARIS I—II. (szovjet) 22- én MAOTÓL MOZARTIG (am.) 23- án MARIA BRAUN HÁZAS­, SAGA (NSZK) 24- én DANTON (fr.—lengy.) 25- én HALÁLCSAPDA (am.)** 26- án MEGALEXANDROSZ I—II. 27- én ANGYALI ÜDVÖZLET (magy.) * 28- án AZ ÚT (török—svájci)* 29- én CSÉPLŐ GYURI (magy.)* GORKÍJ MOZI 17-től 19-ig h6, 8 TÖRVÉNYES ESKÜVŐ 20-tól 22-ig h6, 8 UTÓSZÓR 24-tól 26-ig h­6, 8 TANGOHARMONIKÁS EMBER 27-től 29-ig h6 AZ ELSŐ LOVASHADSEREG I—II. Orosz nyelvű előadások­ minden csütörtökön 16-án h6 AGÓNIA I—II.­ 23-átl 116, 8 FEKETE TOLLÚ, FEHÉR MA­DÁR FÉNY MOZI Stúdióprogram: kedden, hó 21-én VÉGRE VASÁRNAP (fr.) R.: F. Truffaut 28-án PISZKOS ÜGY (am.) R.: W. Wenders IPOLY MOZI Stúdióprogram: péntek, este 8 17-én FITZCARRALDO I—II. (NSZK) R.: W. Herzog 24-én WILKOI KISASSZONYOK (lengy.—fr.) R.: A. Wajda ZUGLÓI MOZI Stúdióprogram: hétfőn, este 8 20-án NARAJAMA BALLADÁJA (jap.) R.: I. Sohei 27-én ILLUMINA­CIO (lengy.)* R.: K. Zamussi . MŰCSARNOK ART KINO ! Kezdés: du. 5 16-án ÉJFÉLKOR (magy.) R.: Révész György 23-án HIDEGLELÉS (lengy.)­­ R.: W. Marczewski A műsorváltoztatás jogát a FOMO fenntartja! Hosszú, hosszú önéletírást! Hobotos Imre 75 éves A zömök, pirosfehér, pattogó ember, ez a csupa irónia, éles­ség és konokság férfiú három (romániai) magyar lapnak volt főszerkesztője, tíz esztendeig (1957—1968) nem olvashattuk a nevét, bestsellerré lett iroda­lomtörténeti tárgyú pamfletjé­­ért (Az igazi Csinszka) éppen csak hogy párbajra nem hív­ták, mesteréről, Gaál Gáborról írott kegyetlen kritikáját (1950) a dogmatizmus mintadarabja­ként emlegetik, szakmai sorsá­nak tengelyében pedig minden dogma kinevetése, azaz a sza­tíra, a humor, a groteszk, az abszurd vizsgálata áll. Szerkesztő és szervező, meg­annyi fiatal elindítója a pályán — egyébként azonban minden vallomása szerint: legfőképpen publicista. Irodalomkritikai, irodalomtörténeti és szépirodal­mi vállalkozásaiban is az. Született emigráns. 1911. ok­tóber 18-án született Nyírmár­­tonfalván. Hajdúböszörmény­ben és Kassán végezte az ele­mit, életét Aknaszlatinán foly­tatta (ahonnan egy ideig, a ha­táron át, Máramarosszigetre in­gázott a magyar gimnáziumba). Beregszászon is járt iskolába és Nagyváradon fejezte be. Mi­ért e cikázás e tenyérnyi tér­képdarabon, amelyet ma annyi határ szel át? Apja a hajdú­­szoboszlói direktórium tagja, a helybéli tizenkilences lap szer­kesztője volt — így hát érthető gyors átkényszerülése, családos­tól, Csehszlovákiába, s onnan a többi vándorkor is mind ért­hető. Robotos Imre vitacikkel in­dul a Nagyváradi Naplóban a harmincas évek elején (akkor éppen Naplónak hívták a Nagyváradi Naplót, mert a pillanatnyi szabályok szerint abban az esztendőben csak Oradea­i Naplónak lehetett volna írni. A szakmai pálya legelején már a váradi illegá­lis KISZ-szervezet titkára, így hát az is érthető, hogy több szigurancás lebukás keresztezi­­színezi életrajzát és, pamfletista stílusát. És nehezíti meg írásai­nak utólagos azonosítását, lé­vén, hogy gyakran szignó nél­kül jelennek meg: csupán ál­landó rovatának címe és ke­mény, makacs, szellemes, oly­kor darabos írásbéli tartása igazít el. Ady az Istene, Fábry Zoltán és Gaál Gábor példáján pallérozódik észjárása. A Ko­runk című kolozsvári folyóirat­ban első, nagy terjedelmű dol­gozata a magyar falukutatást, szociográfiát méri föl: a töre­dezett magyar glóbuszon min­denütt otthonos vándorra jel­lemző, hogy mire figyel, mit fog át tekintete a váradi író­asztaltól. A munkaszolgálat ismét kör­bejáratja vele a neki oly fon­tos világot, a székelyföldi Úz völgyétől a Csallóközig s Sop­ronig. Végül megszökik, s ahogy lehet, elindul haza. A Nyírségbe? Hajdúszoboszlóra? Aknaszlatinára? Váradra megy. Rövidesen főszerkesztője a Fák­lyának, az Új Életnek, majd alapító főszerkesztője a Magyar Népi Szövetség központi napi­lapjának, a Romániai Magyar Szónak (1947). A lapon túlsu­­gárzó, meghatározó szereppel egy évtizeden át, hirtelen le­váltásig. Következik a jó tíz­esztendei szilencium (és kishi­­vatalnoki, legkisebb hivatalno­ki munkaköre a váradi lakáshi­­vatalban). MŰ és verték­hany kötetét bezúzzák. A letiltást csak 1968-ban, Szárnybontás cí­mű kisregényével sikerül meg- és áttörnie. Utána sorra követ­keznek irodalomkritikai és iro­dalomtörténeti vállalású köte­tei (A nevetés vonzásában, Esz­mék ütközésében — Tabéry­­monográfia — Utazás egy ko­ponya körül — kis Karinthy­­monográfia). Legfőképpen a ko­mikumról, mint életjelenségről — illetve humorról, a szatírá­ról, az abszurdról, a groteszk­ről az irodalomban. Talán e szakmai irályánaik­ érdeklődésé­­nek, no meg saját sorsának kö­szönheti, hogy erősen foglalkoz­tatja mindenféle­­mítosz, kul­tusz és misztifikáció természet­rajza, fogantatása, ontológiája is. Ezért vág neki végül a C­s­ins­zka - történ­etn­ek, kötete három kiadást, tömegpéldány­­számot ér meg rövid idő alatt, sikert, fölháborodást, vihart arat . Szembesítés című köte­tében (1934) a Kriterion végül közreadja munkáját a vele vi­tázó írásaikkal egyetemben. Egy esztendeje vándorkörei­nek szabályai szerint, ismét el­mozdultak életrajzának helytör­téneti adatai. Közelebb költö­zött gyermekeihez, Budapesten él. Új könyve (Tótágas) a ki­rakatokban. Készül Karácsony Benő­ monográfiája (Álruhás vallomások) és legfrisebb ta­nulmánykötete (A halhatatlan nevetés). És emlékezésein dol­gozik. Különösen a felszabadu­lást követő évek fejezeteit vár­hatja jogos érdeklődéssel az ol­vasó. önéletírása bizonyára kiegé­szíti a képet, amelyet az eddi­gi vallomások nyújtottak a korszakról. A hiteles krónikát Kurkó Gyárfás, Kacsó Sándor, Jordáky Lajos, Nagy István, Takács Lajos és annyian má­sok már nem írhatták meg, nem fejezhették be. Vajon va­lóban csak egy kis frakció mű­ve volt és lehetett,, ami a nem­zetiségi politikában, a­ Magyar Népi Szövetséggel és vezetői­vel, a többi romániai magyar intézmény­ vezetőivel azokban az években történt? Avagy ma­gasabb erők és stratégiai kon­cepció kellett ahhoz? Mit iga­zolnak és mit cáfolnak a ké­sőbb bekövetkezett események , amikor ama kis frakció már rég nem létezett? Csupán egy kis frakció kezdeményezése le­hetett az, ami a Rajk-per és -ügy „romániai szálai” felgön­gyölítésének ürügyét is a nem­zetiségi politika meghatározott irányú áthangolására, a romá­niai Magyar Népi Szövetség fölszámolására használhatta fel? Azaz: múló­ devianciaként éke­lődnek-e be a politikatörténet­be azok a mozzanatok — avagy tágabb és magasabb összefüg­gések rendszerébe épülnek be? Vajon azok és csak azok ját­­­szotték a főszerepet benne, akikre az eddigi, természetsze­rűleg részleges rálátásból faka­dó, és személyes jegyű vallo­mások mutatnak? Önző kíváncsiságunk is mon­datja hát velünk a hetvenötö­­dik születésnapján: jó egészsé­get, töretlen munkabírást kívá­nunk — hosszú, nagyon hosszú önéleterajzi vallomást! /5 e-U*­/ K*lp Lehoczki István: Köpi SZEKSZÁRDI SÉTÁK Öröm, hogy a tudomány már nem fővárosi kiváltság, hogy a d­zíjfi műve l cd''‘«történ­eti örök­ség föltárása már csaknem min­den városban, olykor egy-egy faluban is megtalálta a hozzá­értő búvárát, kutatóját. Ha né­ha gyatrább művek kerülnek is ki a vidéki nyomdákból, ará­nyuk a jókéhoz képest nem több, mint amennyit országosan teremt a könyvkiadás. Szekszárd jó példa, írástudói közül néhányan — Csányi Lász­ló, Ordas Iván —; ezeken a ha­sábokon is szerepelnek; folyó­irata, a Dunatáj méltó színvo­nalat és sajátos színt jelent szellemi életünkben; múzeuma, könyvtára, levéltára szép ered­ményeket mutat föl a város és a megye múltjának fölkutatá­sában. A megyei könyvtár fia­tal kutatója, Töttős Gábor (a város törzsökös családjai egyi­kének sarja) most szüreteli le többéves kutatómunkájának gyümölcseit: egyre-másra adja ki értékes könyveit. A Babits­­centenáriumra a Tolna megyei lapoknak a költővel kapcsola­tos dokumentumait gyűjtötte össze és tette közkinccsé (Ba­bitsról — Babitsért, 1983); a helyi lapokban közölt művelő­déstörténeti írásait is kötetek­be gyűjtötte (Hajdani szekszár­di esztendőben, 1985; Hajdani szekszárdi arcképcsarnok, 1986), a régi újságok átböngészéséből pedig két — országos érdeklő­désre is számot tartó — köny­vet jelentetett meg. Szekszárdról — bármi furcsa — máig sem jelent meg úti­könyv. Irodalmi séták Szekszár­­don (1985) és Történelmi séták Szekszárdon (1986) című köny­veivel Töttős Gábor nemcsak pótolja ezt a hiányt, hanem jó­val többet is ad, mint a jelen látnivalóiról tájékoztató úti­könyv. Módszere ugyan a sé­ta, de egy-egy utca, tér, ház kapcsán visszatér a hely múlt­jához is, és így végül szinte tel­jes várostörténet kerekedik ki: a római kori Alisca relikviái, a török kor, a szabadságharc históriája is fölelevenül. A ré­gi lapokból sok jóízű anekdota került ki, s ezek most már nem merülnek többé feledésbe, ha­nem „a hely szellemét” szolgál­ják. A dolog természetéből fakad, hogy sok az átfedés a két kötet közt. Hiszen természetes ugyan, hogy az irodalmi séták főként Garay János és Babits Mihály emlékhelyeit idézik, de innen sem hagyható ki Liszt Ferenc, az Augusz-ház vendége, vagy a szekszárdi kadarka, amelyről a történelem is szól, meg az iro­dalom is. Több versében és a Nyugat egyik jegyzetében (1938) Babits Mihály s Móricz Zsig­­mond is nyilatkozott róla, s ezt nem ismerik a Móricz-bibliog­­ráfiák, itt válik közkinccsé. Azért is figyelemre méltó, mert évekkel később a Babits Mi­hállyal a Garda-tan című em­lékezéseiben ismétlődik meg egynémely mozzanata. Meglelte Töttős Gábor Babitsnak nyom­tatásban megjelent első mun­káját, Július Mosen Távolba száll... című versének fordítá­sát (1898) is. Mind a két könyvnek a má­sodik fele antológia. Az első­ben a Képes Krónikától és Ev­­lija Cselebitől Vörösmartyn, Garayn, Dienes Valérián, Gel­­léri Andor Endrén, Babitson, Török Sophie-n, Illyés Gyulán át Mészöly Miklósig, Czakó Gá­borig és Baka Istvánig szólnak vagy Szekszárdról, vagy Szek­szárd szülöttei, hajdani diák­jai, neves látogatói. A máso­dikban tudósok, régészek, tör­ténészek műveinek egy-egy fe­jezete, régi oklevél villant föl fontos eseményt, jellemző ada­tot a város múltjából. Ezekből derül fény Liszt Szekszárdi mi­séjének viszontagságos történe­tére vagy az obsitos modelljé­nek sorsára. A modellek másutt is rendre föltűnnek: a furfangos deáké, a Petőfivel a négyökrös szekéren csillagot néző Erzsi­­kéé (az egyik könyvben Török Jánosné, a másikban Józsefné, a neve, s a szekszárdi temető­ben pihen), a Halálfiai szerep­lőié. Mind a két könyv egyszerre tudományos értékű és kiváló ismeretterjesztő. Mind a két jel­legét erősítené, ha a séták le­írását több alcím tagolná és tenné áttekinthetővé, és a ren­geteg nevet, helyet mutató se­gítene újból gyorsan megtalál­ni. Péter László Október 16-tól 22-ig: HOLLAND FILMHÉT a (Kossuth) moziban 11,15 AZ ÁLOM Rendezte: PIETER VERHOEFF Egy 1­9. századi koncepciós per Fríziában.­­ Ittit törött tükrök Rendezte: MARLEEN GORRIS Egy nyilvánosház jobb sorsra érdemes lakói... a „tisztességes" férfivendégek... ti,1% A GYŐZELEM ÁRNYÉKÁBAN Rendezte: ATE DE JOING Hollandia náci megszállása... az ellenállás két útja... dS:In IRÁNY HOLLANDIA Rendezte: HILDE VAN OOSTRUM 1920. Budapest. Legyengült gyerekek indulnak Hollandiába­­ az életbenmaradásért... Van visszatérés? 21-én este 8 22-én este 8 este*8 ABEL Rendezte: ALEX VAN WARMERDAM 31 év után először az utcán, emberek között. Megtanulható-e a kommunikáció? A NEGYEDIK EMBER Rendezte: PAUL VERHOEVEN Az érzékek csapdája... Egy ártatlan nimfomán áldozatai. PERVOLA Rendezte: ORLOW LEM­KE ....a lelkek furcsa bányamélye" Különös atmoszférájú utazás: két ellentétes jellemű, egymással rivalizáló­­ testvér közeledési kísérletei apjuk holtteste fölött...­­ A kamarateremben: BERT HARNSTRA sorozat du. 6 Válogatás a dokumentumfilm egyik legnagyobb művészének alkotásaiból. 1936. OKTÓBER 17.

Next