Élet és Irodalom, 1987. július-december (31. évfolyam, 27-52. szám)

1987-09-04 / 36. szám - Bor Ambrus: Felhőn és földön (6. oldal) - Zay László: Lengyel Dénes öröksége • Elhangzott Lengyel Dénes tanár, író, irodalomtörténész temetésén, augusztus 28-án, a Farkasréti temetőben. (6. oldal) - Bodor Pál: Kós Károly cselekvő békessége • Kós Károly tíz éve halott. (6. oldal)

Felhőn és földön A négynapos szegedi Böll-szim­­pózium (VIII. 24—27.) zárásakor az egyik német irodalomtörténész szót kért, hogy — amint szokás és il­lik —, köszönetet mondjon a há­zigazda germanistáknak. Egy kicsit töredezetten fogalmazott­ tudósok általában nehezen fogalmaznak meg érzelmeket. Azt mondta, hogy ha most Heinrich Böll lepillant a maga felhőjéről Szegedre és Szen­tesre, akkor derűsen bólint, hogy jó volt ez így. S persze, nem azért, mert az ő életművét­­ taglalták négy napig traktátusokban és ki­egészítésekben, vitákban, amelye­ket minden traktátus után nyájas szigorúsággal kellett lezárniuk a vitavezetőknek. Taps. Kínai, angol, bolgár, né­met, japán, osztrák, amerikai, tö­rök, magyar. Jó volt itt lenni bel­­liánusok közt, dünnyögte egy má­sik hang, és nekem az egyik trak­tátus egy mondata jutott eszembe . Böllt idézte a bölli nőalakok emberségéről szóló szép szimpó­zium-dolgozatában egy hat hangú osnabrücki filológa: ...’’mert hát igazán itthon nemigen érezzük mi magunkat ezen a Földön.” Beszámolni kellene a maga rendje-módján erről a tudományos találkozóról. Méltatni egy sor tu­dós előadást (huszonkettőt? ho­gyan?) egy életműről és a részle­teiről. Európai humanizmusról, politikai harcosságról, a mindig éber lelkiismeret hadakozásáról a lelkiiismeret elaltatása ellen. Meg­­keseredésről, csalódásokról, meg­­némíthatatlanságról. (A polgári demokráciát bíráló Böllről daytoni — Ohio — professzor beszélt lel­kesen.) Bajos beszámolni. Illenék dicsérni azokat, akik ezt az iro­dalmi és politikai eseményt kita­lálták, megszervezték, zökkenőtlen pontossággal lebonyolították. En­nek a feladatnak eleget tenni szintén bajos. (Három név a név­sor elejéről: Bernáth Árpád Böll­­tudósunk, Viktor Böll, az író uno­kaöccse, írói hagyatékának gondo­zója, Csűri Károly germanistánk — de hol a többi, a kitűnő tol­mácsokig bezárólag, akik a fekete­kávét osztották a szimpózium ci­garettaszüneteiben?) A harmadik napon Szentesen járt a tudóscsapat. Üdvözlés a városi könyvtárban. Egy kis alkalmi kiállítás: Szentes a második világháború éveiben. A Csongrád megyei párttitkár beszé­dének egy mondata: a hajdani Viharsarokról, ahol ma jó fogadni a világ kilenc tájáról jött Böll­­kutatókat. Mindenkinek emlékül kis fekete cserép, celofánburkán nemzetiszínű szalagcsokor. Künn napfény. Útban a felé a bizonyos iskola felé (... ”egy kis magyar fészekben, amelyet Szekorhelynek hívtak” ... — olvasható Böll Ádám, hol voltál? regényében) összenéz­tünk Dittmann müncheni akadé­mikussal: „Fölvonul a légió”. Az iskola — 1944 júliusában német hadikórház — tornácfalán még gyolcs alatt az emléktábla, amely szerint ott lábadozott (hazafelé, mindig csak hazafelé törekvőben) Heinrich Böll (1917—1985), Nobel­­díjas író, azaz egy sebesült német tizedes (aki egyébként nem lőtt emberre, és fegyverét pöcegödipk­­be szokta volt célszerűen elsül­lyeszteni). A tábla mellett kétfelől egy serdülő lány, egy serdülő fiú, a mai technikum diákjai. Csákány Béla egyetemi rektor beszédében a mi szállóige-verssorunk: „az igazat mondd, ne csak a valódit”, s hogy fehérek közt ma is oly szüksége­sek az európaiak. Aztán levélidé­zetek a már föltárt Böll-hagya­­tékból, a tizedes haza írt levelei­ből (keltezésük szentesi). Az egyik levél két mondata: „Azt hiszem, a magyarok politikailag is aktívab­bak és többre képesek lehetnének, ha az állam nem volna olyan nagy mértékben feudális. Az osztálykü­lönbségek valóban elképesztően nagyok.” Végül a leleplezett em­léktábla a falon: szerény, szeré­nyebb már nem is lehetne, de ott van. És egy asszony egy asztalra tett egy parasztciterát, és tisztán, cifrátlanul elpengetett rajta három népdalt. Ez a szentesi délelőtt ün­nepi volt. Mert megható. Láttam lehajtott fejeket, szemüvegét töröl­­gető urat. Eszembe jutott, hogy nem egy katonát, nyers férfit, tár­sadalomból kibitangolt lázadót is­merek Böll életművében, aki ün­nepi pillanatokban még sír is, kor­szerűtlenül sír, boldogan sír, pél­dául, ha Beethovent hallgat, Freu­de schöner Götterfunken és Alle Menschen werden Brüder. Itt megint névsort kellene írni. Szentesit. Az elején Bucsák­y György iskolaigazgató, Dóczi Gá­bor tanácselnök. És a könyvtáro­sok? És a rendőrök, akik az iskola utcájából elterelték az autókat? És a járdán megálló járókelők? És akik aztán az ebédet fölszolgál­ták? És az alkalmi postás, aki szentesi képeslapokat, bélyegeket árult, nem alkalmi, de kerek pe­cséteket nyomott a lapokra? És az, aki egy rövid városnézés során orgonáit a templomban? Rendre föl lehetne jegyezni a szentesi ebéd közben a teremben — tante­remben? valamikor kórteremben? — elhangzott kis tósztokat. Mind Böllt idézte, a pohárka barackhoz azt, hogy a sebesült az alkohol sebgyógyulást gátló hatásában bí­zott, tehát iparkodott minél többet inni. Beérem a szentesi nap hangula­tának említésével. Egy emléktáb­la-avatás szertartástalan egyszerű­sége egy magyar kisvárosban oda­vonta, magunknak ideszerezte, nem a Nobel-díjast, hanem a huszadik századi európai emberség szimbo­likus alakját. Ez a nemzetközi ta­lálkozó hitvalló (miért ne monda­nám ki, hogy hitvalló) békede­monstrációvá lett Szentesen. Mi minden elfér, és milyen jó helyen, egy alföldi kisvárosban. Ha Böll lenézett a fermanista föltételezte felhőjéről, tényleg földerülhetett az a végül oly keserű, csupa ba­rázda arca. Bor Ambrus Lengyel Dénes öröksége Egyetlen nap híján épp ötven esztendeje, hogy a budapesti Toldy Ferenc Gimnázium is­kolai évének kezdeteként 1937. augusztus 29-én megtartotta ala­kuló értekezletét a tanári testü­let. Az iskolai évről szólván az akkori értesítő hozzáteszi: Len­gyel Dénes dr. tanár megkezdi működését. Nem sok idő telt el, s az első osztály főnöke egy el­sős kisdiákot állított iskolatársá­nak, barátjának ravatala mellé, hogy a tanulóifjúság nevében el­búcsúzzon tőle. Ez a búcsúzó kis­diák én voltam, s tanárom, aki az élettel és halállal szembenézni késztető megbízást adta: Lengyel tanár úr. Fél évszázad múltával most az ő ravatala előtt állok, hogy feleljek: megtanultam-e a leckét, amelyet őtőle kaptam, s hogy feleljünk valamennyien, akiknek élete során ő oly sok mindent s oly szépen adott, és akiknek maguknak kell most már továbbörökítenünk szeretetet, tu­dást, erkölcsi tartást, embersé­get, amíg csak élnünk adatik. Szünidőben született Lengyel Dénes, tanár volt az édesapja is, így jött e világra a nagyszülői házban, Kisbaconban. „Kicsiny falu az én falum, legkisebb az egész vidéken s a legszebb” — írta volt a nagyapa, Benedek Elek. — „Gyermekkoromban alig hatszáz lakója volt, s ennek is jó felerészét az én nemzetségem tévé.” „Ez a falu, ennek a falu­nak erdeje, mezeje, emlegette gyakorízben édesapám: ősfogla­lás” — folytatta a nagy, az igaz­mondó mesemondó. — „Három nemzetség az ősfoglaló: a Bene­dek-, a Benkő-, s a Boda-nem­­zetség”. Onnét, az ősfoglaló Be­­nedek-nemzetség kicsi kis falujá­ból jött, maroknyi székely szer­­tehajló, vihartépte kévéjéből termő szállá növekedett Lengyel Dénes. Onnét, e tiszta levegőjű. Elhangzott Lengyel Dénes tanár, író, Irodalomtörténész temetésén, augusz­tus 28-án, a Farkasréti temetőben, tiszta szavú és tiszta szívű vidék­ről, porló havasok sziklái alól hozta magával az anyanyelv sze­­retetét, a népművészet becsülését, a balladás gondolkodást és esz­­mélkedést. Ez lett — most látjuk igazán — életművének alapja és veleje. A nép lelkének tiszta forrásából merített, s amit ő maga is kapott, továbbadta: isko­lai órákon, könyvekbe rejtve, ele­ven múzeumot szervezve, így lett a gimnáziumi tanár nemzedékek nevelője. Tudom, amit most mondandó vagyok, fejcsóválva hallgatná, s csillogó szemmel, kedves mosoly­­lyal tiltakoznék ellene, hogy azt mondom: Lengyel Dénes nagy ne­velő lett. Pedig erre a szóra is ő tanított és tanít; csakhogy ő nem önmagáról mondta. Nem is tehette volna, mert a szegény falu ősfoglaló nemzetségében szerénynek született és szerény is maradt mindvégig: ez tartotta meg nehéz korokban, mert nagy lenni a szó fölfelé, mások fölé törő értelmében sosem akart, hanem ami több és nemesebb: ember lenni mindig, minden kö­rülményben. Az őtőle ellesett, megtanult, elcsent mondat is így folytatódik: „...a nagy nevelő, aki tanítványaiból erkölcsi közös­séget formál, új társadalmat ké­szül építeni, s mindezt a tudo­mány segítségével kívánja el­érni, tanítványait lelkiismeret­­vizsgálatra szoktatja, s jelszava ma is visszhangzik fülünkben: légy igaz!” Ókori görög bölcsről írta ezeket Lengyel Dénes, de ő maga is bölcsen és emberségesen a klasszikusok nyomába szegő­dött. Megszenvedett a tiszta lelki­ismeretért, szeretettel és bizalom­mal építette a maga tanítványi­­olvasói-követői társadalmát er­kölcsi közösséggé. Ezt a külde­tést hozta magával a szülői és a nagyszülői házból, erre ösztönözte gimnazista korában kedves ta­nára, Karácsony Sándor. Gyé­­mántkemény és gyémánttiszta, évezredeken átívelő, emberi és nemzeti létének, történelemnek egyetlen igaz alapja: a tiszta er­kölcs olyan eszménye volt Len­gyel Dénesnek, amelyet tovább­örökített mindünknek, hogy ma is, és ezentúl mindig visszhan­gozzék ne csak a fülünkben, ha­nem az életünkkel is: légy igaz! Jelképnek érzem, hogy életmű­vének legújabb, beteljesítő köny­ve, az Újkori bölcsek nyomában című kötete a ránk váró hetekben jut el a boltokba, s onnét egyre újabb olvasók a tanítványok ke­zébe, így folytatódik közöttünk, bennünk és általunk Lengyel Dé­nes áldott, élete. Gazdag öröksé­get hagy miránk: az élet, az igaz­ság, a szabadság, a tiszta lelki­ismeret, az emberség becsületét. Örökség ez vagy lecke? Mindket­tő­ így győzi le a halált Lengyel Dénes, a nagy nevelő, akitől so­kan, nagyon sokan — közeliek, ittlévők és a nagyvilágban szét­­szóródottak — sokat, nagyon so­kat kaptunk életreszóló felada­tul. Mielőtt elkísérnénk őt a min­den halandók útján nyugvó he­lyére, amely emlékeztetőnk és el­kötelezünk lesz mostantól fogva mindannyiunknak, idézzük föl a nagyapa, Elek apó útrakelésének igaz, szép sorait. ..Hol van, Halál, a te diadalmad? Hol van, kopor­só,h­a te fullánkod? Üdvözlégy, Éle­t, szép, ifjú Élet! De szép az Élet,­­ de szép! Nem, nem, fel­támadunk, többé nem halunk meg!” Ekkor a távolodó „még egy meleg pillantást vet... az édes anyaföld felé: ez a pillan­tás egy szent fogadalom. Tied a szívem, tied a lelkem, tied min­denem, édes anyaföldem!” Nem búcsúzunk. Fölemeljük te­kintetünket, s ez a pillantás egy szent fogadalom: Lengyel Dénes bölcs nyomába szegődünk, sza­vát halljuk és megtartjuk, példá­ját követjük, amit kaptunk, to­vábbadjuk. Sz­ellemi kincstárát megnyitotta, megosztotta velünk Lelkiismeretesen megfogadjuk szép intelmét: „Légy igaz!”. Tanár Úr, köszönjük a tanítást! Zay László Kós Károly cselekvő békessége Kós Károly tíz éve halott. Reánézünk, Erdélyt látjuk. Heraldikus arc. Kódex kézjegye is: mintha Erdély piktogrammá­­ja. Vajon miért, hogy e karvaly arca — (ne feledjük: „karvaly — a sólyomalakúak egyik fajtája”!) —, ez a csapott, keserű bajusz, a grafikus barázdáltságból bölcs gúnnyal reánk mosolygó tekinte­te, amelyet szüntelenül magun­kon érezünk —, krónikás kézírá­sa, metszeteinek, épületeinek testszerű, pihenő bivalybikát idé­ző, élőlény-ereje, zárkózott, vé­delmező szépsége, komor derűje, ez a kifelé: erődítés, befelé: la­kályosság — vajon miért, hogy mindez ilyen egyértelműen, cí­merképpen rajzolódik egybe, és ugyanazt sugallja mindannyiunk­nak? Egyéniség és táj, megfellebbez­hetetlen stílus és helyhezkötött­­ség európaisága, az alkotás min­den vonásából kigrafologizálható, személyes művészi világkép és közösségi ízlés aligha csendült össze ilyen tökéletes, bariton pá­ros rímben erdélyi magyar alko­tóban. Kós Károly tíz éve halott, és mégsem gyászoljuk. Mert még életében tudtuk: hal­hatatlan. Műve­i hűvös anyagá­ban, köveiben, szerkezetének fe­szült szellemében, egyensúlyos belső alakjában, méltóságos er­kölcsében: ellenáll, maradandó. Időszerűbben szólva: elpusztítha­tatlan. A tehetség irigyelhető készség, de nem követhető — és csak rosszul utánozható. Bármint só­várognánk, a tehetséget nem te­remthetjük meg magunkban. Kós Károly azonban nemcsak artisz­­tikus példakép. A cselekvésben is ihletett volt. Szervezni tudott és számolni, a gyalogjáró gyakor­latnak is alapos kézművese és messzire tekintő vezéregyénisége volt — íme, most is összetart, szervez bennünket. Nem vetette meg soha a tényeket: építke­zett belőlük. Nem kerülte a föld­hözragadt, szürke munkát — tud­ta, abból pár állnak föl kéken az álmok. Nem ködfaló, nem fellegjáró, könnyen csalódó, kétségbeeső bo­hém volt, de okos pallér. Kiszá­mította, hogyan kell eljutni a fellegekig, mikor járnak elérhető­­magasan, és mekkora torony építhető... 1921-ben így fogalmazott tár­saival: „Ébredj kétesztendős álmodból, szemedet nyisd ki, nézz széjjel, és állj az új életben tusakodni akarók közé! A trianoni szerző­dést aláírták. Le kell vonni a tanulságot, szembe kell néznünk a kérlelhetetlen valósággal és nem szabad ámítanunk magunkat. Dolgoznunk kell, ha élni akarunk, és akarunk élni, tehát dolgozni fogunk ...” S hadd idézzem tovább, egy Romániában 1980-ban megjelent könyvből: „Az lesz a mienk, amit ki tu­dunk küzdeni magunknak. A bátraknak kiáltok hát, a harcol­ni akaróknak, a kötelességtudók­nak, a látni akaróknak, az előre­nézőknek. Álljanak elő, ne szé­gyenkezzenek, ne aludjanak, ne duzzogjanak. Az Élet nem vár, az Élet rohan...” „Kiáltom a jelszót: építenünk kell, szervezkedjünk hát a mun­kára ...”★ És most hadd váltsak hangot. A napokban a Frankfurter Allgemeine Zeitungban olvastam a nevét. Viktor Meier arról ír (a Magyarország augusztus 16-i számában, a szokásos, kommen­tár nélküli folyóirat-tallózásban magyarul is megismerhető cikké­ben), hogy Kányádi Sándor kilé­pett a Romániai Írók Szövetségé­ből. Ezt (az Új Tükörből) már tudtuk. Meier azonban — aki hangsúlyozza: milyen jelentős lí­rikus Kányádi Sándor — tudni véli kilépésének egynémely okát is. Az egyik indok ezek szerint az, hogy „Az erdélyi magyar író­nak, Kós Károlynak a nevét ti­­­los (...) nyilvánosan említeni, pedig ő életében (...) nagyon so­kat tett a két nép közötti jó kapcsolatok érdekében”. Kányádi Sándorról, „a magyar és a ro­mán nép közötti híd építéséről” szóló cikkének címével (Két mér­cével mérnek) Meier arra utal, hogy míg jeles román szerzők esetében hajdani, ma tévesnek, netán károsnak bizonyult nézetek természetesen nem vezettek inter­­dikcióhoz — mi több, olykor még az elítélhető írásaikat is újra nyilvánosságra hozták, hozzák — Kós Károly egynémely régebbi, ma tán kifogás alá eső állásfog­lalása ürügyén teljes „letiltást” rendeltek el. Ne feledjük: Kós Károly 1883- ban született, és kilenvennégy munkás esztendőt ért meg. De könnyű ilyen hosszú, cselekvő életű, viharos időket átvészelt szerző esetében kifogásolható megfogalmazásokat találni! Eset­leg olyanokat, amelyeket maga is túlhaladott, átértékelt. Octavian Goga enyhén szólva szélsőjobboldali mozgalmat és kormányt vezetett — ami azon­ban költészetében igaz érték, nyilvánosságot érdemel és nyil­vánosságot kap, magyarul is. Az egyik legteljesebb Goga-monográ­­fiát magyar szerző írta. A nagyszerű Eminescu — Ká­nyádnál szóló cikkében Meier reá hivatkozik — idegengyűlölő publicisztikát is írt, s mi több: kritikai kiadásában ezt is repro­dukálták. Ami — ha valóban kri­tikai a kiadás — elfogadható. Az azonban senkinek sem jut eszé­be, hogy magyargyűlölő vagy antiszemita cikkei miatt elvessük ragyogó költészetét; tudjuk: egyetlen nyelvre sem fordították oly gazdagon, mint éppen ma­gyarra ... Kós Károly életművében azon­ban dúsan és tisztán jelen van az együttélés eszméje. (Meier is említi, hogy „számos román ki­tüntetést is kapott, és főhivatá­sában, építészként, román—orto­dox templomokat is épített.”) ★ ".­..Nem idézem tovább a távoli cikket. Borzongok. Az jut eszembe, hogy Kós Ká­rollyal, kevéssel halála előtt, rá­dióinterjút készítettem Az or­szágépítő című művéről. És az jut eszembe, milyen élénk kíván­csisággal szólott akkor, többek között, a nagy román klasszikus, Mihail Sadoveanu művéről. Pél­dául a Nikola Potkova című re­gényéről, amelyet Szabédi László fordításában olvasott. Szabédi László sincsen már, öngyilkos lett 1959-ben. Kós Károly akkor arról is szólt, hogy mit csodált István király­ban és Gézában. Legfőképpen azt, hogy kicsiny, s voltaképpen vert seregből, hogyan tudott, ho­gyan tudtak egy országot „meg­csinálni”. A vert s kicsiny se­reg vezérének szellemi és szerve­ző ereje nyűgözte le. Tudta tehát, kitől kell tanul­nia. Talán ezt érezzük, ezt csodál­juk diadalmas életművében, most, halálának fordulónapján is. Talán ezért van az, hogy arcát nézve, Erdélyt látjuk. Szép, heraldikus értelmű arcá­ban, kézírásának piktográfiájá­ban is azt, ami Erdélyben ma­radandó, erkölcsös, reményt adó és megbékéléssel biztató. Bodor Pál 1987. SZEPTEMBER 4.

Next