Élet és Irodalom, 1987. július-december (31. évfolyam, 27-52. szám)

1987-07-24 / 30. szám - Szabó Z. Levente: Hogyan lesz a nincs? • glossza | páratlan oldal (9. oldal) - Gárdai László: Öngyógyítás • glossza | páratlan oldal (9. oldal) - (földes): Félhírek • glossza | páratlan oldal (9. oldal) - F. A.: Az ábécé a tét • glossza | páratlan oldal (9. oldal) - Szerényi Gábor: Sajtótájékoztató • kép (9. oldal) - Székács Vera: Közoktatás alföldi módra (9. oldal)

páratlan oldal HOGYAN LESZ A NINCS? A kislány tizenöt éves. Édesap­jától is, az iskolában is azt tanul­ta eddig, hogy pénzünk alapja a munka. Elsős gimnazistaként elha­tározta hát, hogy nyaralását ön­álló keresetéből fedezi. A lemeze­ket szereti, ismeri, logikusnak tűnt, hogy egy hónapra eladó le­gyen. A vállalat központjában sze­retettel fogadták, és egyik üzletük­be irányították. A boltvezető sze­rint azonban arra az osztályra nem kell új munkaerő, hiszen jóformán nincs is forgalmuk. De ragyogó lehetőséget kínál az alkatrészosz­tály, ott elkel a segítség. A kislány számára ezek az elektromos be­rendezések ismeretlenek voltak, gondolta, a legpraktikusabb, ha le­takarítja a polcokat. Ám a kollé­gák rászóltak, nem kell ennyire buzgólkodni, elég csak érintőlege­sen törölgetni. Később megérke­zett az első vásárló, aki készüléké­hez 16-os betétet keresett. Sajná­latos módon a kislánynak sejtel­me sem volt arról, hogy ilyen be­tét egyáltalán létezik. Amikor az újabb és újabb ismeretlen alkat­részek végképp elkeserítették, ta­pasztalt munkatársai segítségét szerette volna kérni. Ekkor vette észre, hogy egy ideje egyedül áll­dogál az eladótérben. A többiek a raktárban pihenték ki „fáradal­maikat”, némi alkohol, illetve üdí­tő testmozgás (foci) segítségével. Így, mikor már nem akarta újra elmagyarázni a tisztelt vevőnek, hogy ő csak kisegítő, aki nem tud­ja, mit adjon, a legegyszerűbb megoldást választotta. Közölte: Nincs! Lehet, hogy így vált hiánycik­ké a kereskedői hivatástudat is? Szabó Z. Levente Ez főleg akkor igaz, ha a tet­testárs maga is egészségügyi. A rendelőben rajtunk kívül egy lélek sem volt, de amikor meglát­tuk, hogy a gyógyszerszekrény aj­taja is tárva-nyitva, magányunk már nem annyira zavart. Abban azért reménykedtünk, hogy a fel­tehetően szabadnapos orvos ezután sem zavarja a rendelést. Viszonylag hamar találtunk egy megfelelő vastagságú injekciós tűt is. Minden rendben ment. Egész­­ségügyis barátom ezúttal megértő, udvarias és kifejezetten gyors volt. Még igazolványt sem kért tőlem, a hálapénzt pedig a lehető legha­tározottabban visszautasította. Mikor még kínzott a baj, azt hit­tem, hogy véletlenül van ilyen sze­rencsénk, de amikor az elákelő ba­latoni település már kevésbé elő­kelő önkiszolgáló ABC-áruházában sokadmagammal hiába vártuk a kenyeret, azonnal rájöttem, hogy mit kell tennem. Leemeltem két kiló lisztet a polcról, és tétovázás nélkül a kö­zeli pékműhelybe siettem. Gárdos László Szinkronizáljunk-e kivétel nél­kül minden Magyarországon be­mutatott filmet, s a szinkronizált változat vetíttessék-e minden mo­ziban? Ezeket a hasonlóképpen evidens választ vonzó kérdéseket nem olyan régen még a nyelvta­nulók, nyelvgyakorlók tették fel a filmforgalmazásnak. Akik végül is kivívták, hogy legalább egy-egy moziban, egy-egy rendhagyó vetí­tés során élhessenek az eredeti nyelven szóló hangosfilm pedagó­giai, módszertani hasznával. Ez a küzdelem, ez a követelés azonban már a múlté. Újabban, úgy látszik, más oldalról vetődik fel a szinkronizálás nélkülözhetet­len volta. A Magyar Nemzet július 13-i számában olvasom, hogy a filmforgalmazás örökzöld vitájá­ban — ti., hogy szinkron, vagy fel­­­irat — mostanában sokan azért szavaznak nagy nyomatékkal a szinkronra, mert a moziközönség eleve nem megy feliratos filmhez. Nem megy, mert nem tudja elol­vasni, illetve az olvasás oly sok idejét leköti, hogy nem lát semmit a filmből.” Igaz tehát azoknak az érvelése, akik nem­ növelni, in­kább csökkenteti. Szeretnék "a "fel­iratos filmek számát. Mit sem ér a legjobb film, ha az, akinek szól, nem érti, miről szól. Márpedig a moziba járók egy része „ gyakor­­latlanul, lassan olvasók közül ke­rül ki”. Bár a cikkíró tapintatosan kerüli a szót, én megkockáztatom. Ezek szerint a moziközönség körében ag­gasztóan emelkedik a félanalfabé­ták száma. Aki ezek után gyerek­fejjel napszámba kergetett, nyo­morúságban megöregedett ősz pa­rasztembereket, töpörödött, tört okulárét viselő anyókákat képzel a széksorokba — alaposan téved. A cikk félreérthetetlenül az álta­lános iskolából kikerülő fiatalok­nak arra a becslések szerint nö­vekvő hányadára utal, akik csak annyira tudnak olvasni, hogy a be­tűk kisilabizálása elvonja a­­ fi­gyelmüket a szöveg értelméről. Nyomatékul egy nemzetközi fel­mérésre hivatkozik a cikk szerző­je: eszerint tizennyolc ország ti­zennégy éveseinek írás- és olvasási készségét összevetve, Magyaror­szág a tizenhetedik helyen végzett. Igazuk lenne tehát azoknak, akik e tények birtokában nem növelni, hanem csökkenteni szeretnék a fel­iratos filmek számát? Kétlem. Kétlem, még akkor is, ha belá­tom: a nemzetközi összehasonlító adatokból és az aggasztó hazai ta­pasztalatokból elsősorban az okta­tás illetékeseinek kellene levonni a következtetéseket. De ha már a társadalmi felelőségérzetű filme­sek is vállalják a szembenézést a tényekkel, akkor én megvallom, azt szeretném, ha kivételesen fe­lülemelkednének a szűk tárcaérde­keken, a jövedelmezőség minden­ható szempontjain is. És elképze­lem, mi lenne, ha tekintetüket e nehezen olvasó ifjú tömegre vetve, az illetékesek egyetlen rendelet­tel betiltanák, legalábbis a fiata­lok körében legnépszerűbb filmek „szinkronizálását? Nem mintha azzal áltatnám ma­gam, hogy a moziban jóvátehető az, amit évek alatt a tanterem­ben mulasztottunk. De legalább valamiféle új, iskolán kívüli ösz­tönzés segítene a válságban lévő pedagógiának, talán a sokakban felébredő hiányérzet, a nézőtéri kíváncsiság, igyekezet eszköz le­hetne, legalább a félanalfabétiz­mus terjedésének meggátolásában. Hátha akadna legalább néhány száz, vagy ezer kamasz, aki ha az iskolának nem, az életnek — a krimi, a western, a horror vagy a pornó kedvéért — hajlandó lenne tanulnia... Utóvégre, most már nemcsak az idegennyelv-tudás, és nem is csak a jövőnk — az ábécé a tét. F. A. ÖNGYÓGYÍTÁS A gyomorgörcs már elmúlt, de a bűntudat még most is gyötör. Ugyanis loptam, nem akármit: gyógyszert. Papaverint meg nos­­pát. Mentségem, mint minden bűnö­zőnek, természetesen, nekem is van. Szombat volt, és ilyenkor a gyógyszertár még az előkelő bala­toni üdülőhelyen is zárva. Orvos nincs, csa­k a szomszédos telepü­lésen. De ha valaki végső kétség­­beesésében lenyomja az amúgy hi­vatalosan bezárt körzeti orvosi rendelő kilincsét, feltétlenül javul­nak életesélyei. FÉLHÍREK A hírekből — különböző meg­gondolásból, technikai okokból — sok minden kimarad. De a hírből — egy-egy hírből — rendszerint csak az marad ki, amit az infor­mációgyűjtő hullatott ki a maga zsákjából. Ilyenkor azután olva­só legyen a talpán, aki eligazodik. Íme egyetlen példa­­a naponta kínálkozó csokorból: „CSÖKKENŐ LÉTSZÁMMAL növelte exportját az első félévben a Borsodi Vegyi Kombinát. Június végéig háromszázzal kevesebben dolgoztak a nagyüzemben, a tőkés piacra szállított áru értéke mégis megközelítette a másfél milliárd forintot, két és fél százalékkal lett több a tervezettnél.” E közleményben látszólag min­den a helyén van: mi történt, hol, mikor? — az újságíró-iskolán je­lest érdemel, aki fogalmazta, le­adta, elfogadta. Csak az olvasó kapkodhatja a fejét. Mert azt még csak felfogja, hogy íme, 300 fővel kevesebben dolgoz­tak a BVK-ban, mint tavaly, de sokra nem megy vele, feltéve, hogy sejtelme sincs a tavalyi létszámról! Nem mintha ipari kémnek készül­ne, egyszerűen arra kíváncsi, hogy mekkora vajon ez a létszámhiány. Mert annyit azért ért a mate­matikához és a közgazdaságtanhoz is, hogy tudja: más nagyságrendje van a 300 fős létszámhiánynak egy 5000, és más egy 500 fős vállalat­nál. Mindenesetre megnyugtató, hogy a tőkés piacra szállított áru értéke mégis megközelítette a más­fél milliárd forintot. Vajon sok ez, vagy kevés? — talán sejtenénk, ha kiderülne, hogyan viszonyul ez a szám a tavalyi export­eredmény­hez. Mert a kisördög azt súgja: mi van akkor, ha tavaly 300 dol­gozóval többen, például három­­milliárd forint értékű árut expor­táltak? Akkor bizony az idén nincs sok ok a hencegésre! Ám, ha ta­valy még az egymilliárdot sem ér­ték volna el, akkor nem mínuszos hírt, de háromhasábos riportot is érdemelnének. Szerencsére az in­formációk tárháza kimeríthetet­len. Hiszen az idézett néhány sor­ba még az is belefér, hogy ez az exportérték 2,5 százalékkal több a tervezettnél. De vajon mennyi le­hetett — az elmúlt évihez képest — ez a „tervezett” volumen, s mennyire volt szoros, feszített a terv? Mennyire befolyásolta a tervkészítőket a várt vagy váratlan létszámhiány? Még szerencse, hogy az én tájékozatlanságomon, az in­formációbőségben is alulinformált olvasó bosszúságán az üzemben nem sok múlik. Talán el is intéz­hetném egy kézlegyintéssel: az ilyen rejtjeles formában közölt ter­melési adatok amúgy sem ránk tartoznak. Az ipari kémek pedig ennél kevesebből is kiegészíthetik a képet. Ami a dologból ránk, a kommu­nikáció munkatársaira tartozik, az a néhány soros napihír mögött megbújó, de újabban egyre inkább elharapódzó jelenség. Az álhírek alkonyán — a félhírek terjedése, a csúsztatott információ gyakorisá­ga. A legegyszerűbb a jelenséget a terjedelem szorításával magya­rázni. Csakhogy a világos beszéd­hez általában nem kell több szó, mint a köntörfalazáshoz. És hány­szor tapasztaljuk: még a tévé unalomig elnyújtott interjúiból is éppen a lényeg marad ki. Mintha a riporter elfelejtette volna meg­kérdezni partnerétől. Persze az is lehet, hogy nem feledékenységről, közönyről van szó, hanem arról, hogy a kérdező már sejti, vagy — a megvágatlan anyag birtoká­ban — bizonyítani is tudja, hogy a kérdésre adandó válasz semmit­mondó, érdektelen lenne. De ak­kor vagy a kérdéssel, vagy a kér­dezővel, esetleg a riportalany ki­választásával van probléma. Ilyen­kor csak abban bízom, hogy ha sok félhírt és rejtvényinterjút fo­gyasztunk, előbb-utóbb mi, olvasók magunktól is rájövünk, hogy ha a hajó háromárbócos, és az Egyen­lítőtől száz kilométerre délre tart, akkor­­ hány éves a kapitány. (földes) AZ ÁBÉCÉ A TÉT Szinkronizáljuk-e a külföldi fil­meket? Ez — így — már régóta nem kér­dés. SZÉKÁCS VERA: Közoktatás alföldi módra Ülök az Alföldi Kisvendég­lőben, Budapesten, egy köny­­nyelmű napomon. Már meg­rendeltem az ebédet, várom a rántott borjúvelőt. Kínos pil­lanatok: egyedül vagyok, most mit csináljak, hogy a lehető legtermészetesebben üljek itt, mint a párok vagy a diáktár­saságok a szomszéd asztalok­nál? Gyufaszálat tördeljek, vagy bámuljak ki az ablakon, mintha az élet értelmén me­rengenék? Vegyem elő a tás­kámból a könyvet vagy az új­ságot? Könyvvel a kezemben idétlen kékharisnya lennék, az újsággal pedig olyan, mint egy agglegény. Azon kapom ma­gam, hogy belebámulok egy­­egy ember arcába, és látom, hogy megvillan a szemekben a gyanú: akarsz valamit, anyus? Lesütöm a szememet. És íme, az asztalon itt hever a megol­dás. Mintha a figyelmes ven­déglősök éppen énrám gondol­tak volna: a csupasz tányér­alátéteken — kettő van az asz­talon — mindenféle kép, ábra és szöveg. Tanulmányozni kezdem az előttem lévő alátétet: a Nap­rendszer van rajta, középen a bolygók tömegét és pályáját szemléltető rajz, kétoldalt a bolygók legfontosabb adatai. Átmérő, térfogat, tömeg, kerin­gési idő, egyebek. Megigézve olvasom, mindig is érdekelt a csillagászat, de mikor volt időm elmélyedni benne? Máris hozzák a borjúvelőt, ráadásul finom és meleg. De engem már nem érdekel a borjú­velő, a Naprendszer érdekel. Arrébb tolom a tányért, így enni is tudok, és főleg, olvasni. Eltöp­rengek azon, hogy milyen ösz­­szevisszaságban sorakoznak a bolygók a Nap középpontjából kiinduló láthatatlan tengelyen: a Földig fokozatosan növeked­nek, aztán jön egy kisebb, az­tán két óriás, aztán két félkö­vér bolygó, és végül a kis Plu­to. Látszólag semmi rendszer. Elnézem a Saturnus gyűrűit, a Jupiter tizennégy holdját, és irigykedem: nekünk egy gyűrű se jutott, és holdból is csak egy van. És sajnálom Plútót: szegényke, ő járt a legrosz­­szabbul. Ő került legmesszebb­re a Naptól, ő a leghidegebb, holdja sincs egy se, és 243,430 évig tart, amíg körülvánszo­­rogja a Napot. Bár lehet, hogy a végén ő fog utoljára belezu­hanni a Napba? Meghozzák a túrós csuszát, és­­ mivel még eszem a borjúvelőt, az asztal túlsó végén lévő alá­tétre teszik le. Aztán kiürül a tányérom, és, bár a Naprend­szerrel még nem végeztem egészen, elfog a kíváncsiság: mi van a túrós csusza alatt? Félreteszem a Naprendszert, idehúzom magam elé a másik alátétet, és arrébb tolom a tú­rós csuszát: Arany János szelíd arca bukkan föl alóla. Nagy­szalonta, 1817 és a többi élet­rajzi adat — de rég tanultam! És a túrós csuszához hozzáolva­som az Itthon és az Oh! Ne nézz rám című verseket. Jóllakottan dőlök hátra a székben, csak a tudásszomj gyötör. Legszívesebben sorra odaülnék minden asztalhoz, és végigolvasnám az összes aláté­tet. De azokat a többi vendég olvassa éppen. Megjön a kávé, és miközben kavargatom, azon töröm a fejem, hogyan lehetne továbbfejleszteni a közoktatás­nak ezt a vonzó módját. Először is kéne egy intéz­mény, mely az összes vendég­lőt, sörözőt, kocsmát és presz­­szót ellátná a tananyaggal. De nemcsak azokat, hanem vala­mennyi járművet. A járművek belsejét is tele lehetne lógatni olyasféle oktató táblácskákkal, mint ezek az elmés tányéralá­tétek. Mi mindent megtanul­hatnánk könnyen-gyorsan, rég elfelejtett vagy soha meg sem tanult dolgokat. Eszegetve, iszogatva, közlekedve hatalmas és sokoldalú műveltségre te­hetnénk szert tömegesen. Meg­tanulhatnánk a Magyarorszá­gon honos hüllőfajokat, a Ver­­di-operákat keletkezési sor­rendben,­ az afrikai országokat, a főbb illemszabályokat, a kristályszerkezeteket, Izland történelmét, a magyar törté­nelmet, a kínai konyha főbb fogásait, százszavas szókincset az öt világnyelven, a periódu­sos rendszert és így tovább, ami csak elfér a falakon, a pultokon és az asztalokon. A tantervbe — ha tőlem függne — e fontos, de esetleg nem naponta hasznosítható is­meretek mellé fölvenném azo­kat az alapfogalmakat is, ame­lyeknek jelentése az idők fo­lyamán elhomályosodott. Na­ponta hallható fogalmakat, amelyeket az emberek hasz­nálnak ugyan, de nem tudják, hogy mit jelentenek, vagy ki­­ki mást ért rajtuk. Például — de most a vendéglő zajában egy se jut eszembe. Mégiscsak előveszem az újságot, és talá­lomra rábökök egy szóra: Pár­beszéd. Vagy: Szuverenitás. Vagy: Munkabér. Vagy: De­mokrácia. Akárhová bökök, mindenütt egy táblára kíván­kozó fogalmat találok telibe. Már néznek a szemközti asz­taltól, hogy mit bökdösök én itt. Abba is hagyom. Attól félek, nagyon sok táb­la és alátét kéne, és a tanulók elvesznének a definíciók ren­getegében. Talán minden fo­galom mellé oda kéne írni, hogy kiknek szól elsősorban az alatta olvasható szöveg. Pél­dául: Mosoly (nőknek); Táplál­kozás (nyugdíjasoknak). Pers­pektíva (fiataloknak). Igény; Méltóság; Jog (minden ember­nek). De itt, az ember jogainál megtorpanok. Be kell látnom, hogy a tanterv elkészítéséhez nincs jogom, az az oktatók jo­ga. Ebben a nagy magyar is­kolában én is csak tanuló le­hetnék, hiszen a fogalmak jó részét magam sem tanultam meg, vagy már rég elfelejtet­tem.

Next