Élet és Irodalom, 1988. július-december (32. évfolyam, 27-53. szám)

1988-09-16 / 38. szám - Péter László: Törzsvendégek a Kispipában (7. oldal) - Wittek Klára: Reformáljuk vagy csináljuk jól? Beszélgetések az egyetemi felvételik ellentmondásairól • beszélgetés • Csányi Vilmos, az ELTE etológusprofesszora (7. oldal) - Weinacht Péter: • rajz (7. oldal)

Weinacht Péter rajza Törzsvendégek a Kispipában Az Új magyar irodalmi lexikon szerkesztői közt vita folyt, föltü­n­­tessük-e a bizonytalan ejtésű veze­téknevek fonetikus alakját. Weö­res Sándort ma is vörösnek, pedig vörös, mint ökör, ahogy maga mondta, tehát két ö-ves. Justh Gyula nevét magam is latinosan Jusztnak mondtam, mígnem Sza­bó Ferenc barátom, a Békés me­gyei múzeumok igazgatója föl nem világosított, hogy hiteles családi állításból tudja, just­ nak ejtendő. Justh Gyula író öccsének, a 31 évesen tüdőbajben elhunyt Justh Zsigmondnak életművét Gálos Magda több mint fél évszázada ébresztgeti. 1933-ban jelent meg Sigismond Justh et Paris címmel első dolgozata, most pedig az Új Auróra kiskönyvtár sorozatában Justh Zsigmond művelődéspoliti­kai törekvései címmel adta ki újabb kutatásainak eredményeit, főként Justh parasztszínházának dokumentumait tartalmazó, 1975- ben előkerült albumának tanulsá­gait. Parasz­tszínházáról írtak ed­dig a legtöbben, így Kozocsa Sán­dor, de főként a helyi hagyomá­nyokat becsülő, föltáró csabaiak, Elek László és Szabó Ferenc. Va­lóban ez a legérdekesebb Justh Zsigmond utolsó két esztendejének történetéből. Lexikonok is hibá­san írják a helyes Pusztaszentetor­­nya helyett­­ szenttornyának Justh születésének és birtokának he­lyét, ahol cselédeivel béreseivel, Shakespeare-t, Moliere-t, népszín­műveket és a maga egyfelvonáso­­sait adatta elő, a környék népének és vendégeinek (többek közt Já­szai Marinak, Bródy Sándornak, Feszty Árpádnénak) jelenlétében. Festett itt Mednyánszky László, szobrot mintázott Stóbel Alajos. Francia, spanyol, román művész­vendégek is megfordultak Szente­­tornyán. Gálos Magda most bemutatja Justh Zsigmond korábbi kísérle­teit: a főúri fiatalság számára 1883-ban kezdeményezett vitakört (Debating Society), amely három év után holt hamvába, majd pró­bálkozását műpártoló egyesület és irodalmi szalon szervezésére. Ez utóbbiban a születés és a szellemi arisztokráciát szerette volna össze­hozni. Ám az írók elutasították a terv mögött érzett szemléletet: ne akarják őket fölemelni az arisztok­ráciához, ők ehhez ahogy Mik­száth szellemesen­­ nehezek: „Inkább megfogalmazta maradjunk törzsvendégek a Kispipában.” Békés megye újabban — a helyi hagyományain és a Békési Élet meg az Új Auróra fölhalmo­zott eredményein — színvonalas kiadói tevékenységével hívta föl a figyelmet. Kezdte Lipták Pál a megyei könyvtár bibliofil kiadvá­nyaival, csatlakoztak hozzá a me­gyei és a városi tanácsok. Ezt a könyvecskét is — Justh Zsigmond születésének 125. évfordulójára — a békéscsabai és az orosházi ta­nács meg a megyei múzeumok igazgatóságának támogatásával je­lentette meg az Új Auróra. Meg­szokottan ízléses tipográfiáját Pe­­tőcz Károly tervezte. A gyulai Dü­rer Nyomda készítette. Péter László a történelmi pillanat ezúttal meg­adta nekünk, hogy aggályaink és tiltakozásunk higgadt hangoztatá­sakor a tárgyilagos külső szemlé­lőben sehol föl nem merülhet, hogy a mai „erdélyi kérdés” a magyar sovinizmus és revíziós tö­rekvések terméke lenne. Ám ezt a pillanatot el is lehet veszíteni. Van okunk keserű megbánást tanúsítani, hogy hibás „baráti” megfontolásból a magyar párt és a magyar állam miért oly késve emelt csak nyíltan szót az ország­határainkon kívül rekedt magya­rok érdekében — holott ez meg­felelő fórumokon és formában mindenhol, minden nemzetnek elemi joga! Ám a most végre han­got nyerő szolidaritás, az anya­nemzet részvéte és — bár nem hatékony, inkább csak szándékolt — Védelemny­újtási törekvése al­kalom lehet a túllihegésre, káros­­kóros hisztériára, rossz rekompen­­zálásra. A júliusi, nagy budapesti tüntetés példája, szerencsére, azt mutatja, hogy még egy száz­ezres tömeg kellően szervezett de­monstrációja során is megőrizhető a higgadt hang és magatartás. Vannak azonban újabban aggasztó jelek is. És jobb, ha ezeket mi vesszük észre hamarabb, mintha más.­­ A nemzeti hangsúlyoknak mai törekvéseinkben, persze, nem csu­pán az erdélyi (és máshol élő) ma­gyar szórványok, kisebbségi cso­portok léte, hozzánk kötődhetésé­­nek gondja ad jelentőséget. Gaz­daságunk válsága, társadalmunk tűrőképességének fogyatkozása, egy új társadalmi közmegegyezés lehetőségének, körvonalainak ke­resése úgyszintén erősíti azt a ten­denciát, hogy a kisebb közösségek, csoportok, rétegek — akár az osz­tályok, ha ugyan­ilyenekről még beszélhetünk — egyszerre karak­­terizálódjanak is, ám el is halvá­nyuljanak, sőt elhalványíttassanak­ a teljes, a nemzeti közösség sor­sának fényében. Amikor én 1953-ban érettségiz­tem, az akkor egy éve állami, előbb református sárospataki gim­náziumban, osztályunk a balla­gási meghívóra ezt írta föl, ma­gam a kétosztálynyi maturandus nevében elmondott búcsúbeszéd­ben mottóul ugyanezt választot­tam: „Előttünk egy nemzetnek sorsa áll...” S a két osztály több­sége tudva tudta, egymással össze­­kacsintva, hogy e progresszív idé­zet folytatása ez: „...s ha azt ki­vittük a mély süllyedésből...” Egyfajta politikai diákcsíny volt ez a félbehagyott, ám fejben foly­tatott idézet, és talán nem is egé­szen veszélytelen. Hiszen mit tud­hattunk mi akkor Sárospatakon arról, hogy mire pár hét múlva leérettségizünk, majd az egyetemi felvételi vizsgákra utazunk, meg­születik az az 1953-as kormány­­program, amely azután oly tisza­virág-életű lett, hogy a visszavo­násától egyenes út vezetett 1956- ig. Most nyugodtan összeolvashat­juk a két sort. A mély süllyedést ma alig van, aki tagadná, akár a gazdaság teljesítményét, akár a közmorál alakulását, akár a tár­sadalmi stabilitást tekintjük. Mi­kor jogos hát, ha nem ilyenkor, a nemzeti összefogás meghirdeté­se? Csakhogy a gazdaság rendbe­tétele, a közösségek önérdekük ve­zette visszarendeződése a rende­sen elvégzett munka jegyében, ér­dekében nem helyettesíthető tri­­kolorlengetéssel. Számomra szentek a zászlók. De sem a ve­ss­zös, sem a háromszínű nem a hét­köznapoké, és ne is váljon azzá. Persze, talán jogos elemlegetni, hogy egy önérzetében megtaposott nemzet mindennapi munkájában sem lehet eléggé hatékony. A ma­gyarság kollektív önbecsülése is termelési tényező lehet. De ha ez igaz, akkor különösen vigyázni kell, hogy nemzeti érzésünk, érzé­kenységünk ne legyen kijátszható kapkodott napi érdekeknek, ne já­­ratódjék le, mint szüntelen hivat­kozási alap; nemzeti jelképeink ünnepiek maradjanak, történeti gondolkodásunk támpontjai, és ne holmi flastromok alkalmi bajokra, napi sebekre. Avagy túl messzire hajóztam el, zátonyos vizeken, a négyszáz esz­tendeje szétszórt spanyol Armadá­tól? 1388. SZEPTEMBER 16. Reformáljuk vagy csináljuk jól? Beszélgetés az egyetemi felvételik el­lent­mond­ásb­­­ól Felvételi vizsga — nyomasztó jelentésű kifejezés a diáknak, még inkább a szüleinek, akik legalább négy évvel előbb kezdenek a gyerek jövőjéért aggódni, mint maga a gyerek. Mégis mindenki tudja, hogy valami nincs rendben a felvételivel. Nem a megfelelő kérdéseket teszi föl, nem az igazi képességeket, tehetséget vizsgálja, nem mér, nem dönt és nem igazságos. Mi volna akkor a megoldás? Maradhat-e így, vagy alapvető változásokra van szükség? E kérdésről beszél Csányi Vil­mos, az ELTE etológus professzora. — Milyen személyes tapaszta­latai voltak az idei felvételi vizsgákon? — A biológusok egyik felvételi bizottságának elnöke voltam és az idén is szomorúan tapasztaltam, hogy a felkészültség színvonala bizony nagyon alacsony volt. Mi­után évtizedek óta veszek részt különböző egyetemi felvételi bi­zottságok munkájában, nem vol­tam különösebben meglepve. A gyerekek között sok a nagyon okos és a tanulási kedvükkel sincs különösebb baj. — A hiba ezek szerint a fel­vételi rendszerben van? — Képzelje azt, hogy, mondjuk, ki akarjuk választani a legjobb atlétákat az olimpiai keretbe. Ren­dezünk egy atlétikai versenyt, de mert a nevezők között atléták meg gyönge izomzatú könyvmolyok is vannak, az esélyek kiegyenlítésére a következő szabályokat hozzuk: bármilyen könnyű- vagy nehéz­atlétikai versenyszámban is indul valaki, csak azt veszik figyelembe, hogyan tud futni. A futók lábát összekötik. A cél a startvonaltól tíz méterre van. Az eredményeket pontozzák, de az elért pontokhoz hozzáadják azokat, amelyeket a versenyzők a legutolsó négy év­ben, nemzetközi atlétikai verse­nyeken szereztek. Ha valaki ilyen versenyen nem vett részt, akkor a számára amatőr lakóhelyi, ház­tömb körüli futóversenyeket ren­deznek és ezek pontszámait szá­mítják be. A végső eredménynél előbbre lépnek azok, akiknek a papája vagy mamája kitüntetést kapott valamiért, valamikor. Va­lamint azok, akik munkahelyükre villamoson járnak be, hiszen igaz­ságtalan dolog lenne, hogy ezeket az állandó testedzésben levő gya­logosokat megelőzzék. — Tréfás kedvében van, vagy esetleg példái visszafordítható­­ak a felvételi rendszer valame­lyik elemére? — Vegyük a felvételi vizsgákat, amelyek a természettudományos tárgyakon belül kis változtatással (fizika vagy kémia, esetleg bioló­gia) országosan egységesek. Vagy­is orvost, mérnököt, vegyészt, bio­lógust egyformán annak alapján ítélünk meg, hogy miként tud fi­zikai, kémiai példákat megoldani. Az országos jellegű felvételi vizs­gák a legkülönbözőbb szakmai szempontból kárhoztathatók. Az „országos jelleg” tulajdonképpen két teljesen különböző követel­ményrendszer összekeveréséből jött létre. Ezek egyike egy általá­nos képességvizsgálat. Nyilván minden felvételire jelentkezőtől megkívánhatók a természettudo­mányos ismeretek. Továbbá az ál­talános műveltség minimuma, ezt egyébként nálunk az érettséginek kéne igazolnia. Az országos jelle­gű vizsgába rejtett másik köve­telmény az a speciális tudás, amely egy adott egyetem vagy főiskola sikeres elvégzéséhez szükséges. És itt az egyes egyetemek felvételi vizsgái valamelyest különböznek is, de nem eléggé. Nem válik vi­lágosan szét a felvételi vizsga két funkciója: az általános képesség­­vizsgálat és a speciális követelmé­nyek vizsgálata. Alkalmam volt tanulmányozni az amerikai felvételi rendszert. A jelentkezők egy nyolcszáz pontos tesztet töltenek ki, a tesztelés három napig tart. Az eredmény átlag kétszáz pont kö­rül szokott lenni, ez tehát elég differenciált ahhoz, hogy kiemelje az átlagosnál jobb képességűeket. A különböző magánegyetemek megszabhatják a minimális pont­számot, amivel jelentkezni lehet hozzájuk. Tizenöt éve például a Harvardon négyszáz pont volt a­­minimum. Ehhez, persze, az is hozzá tartozik, hogy a lakóhely szerinti állami egyetemre viszont mindenkinek joga van beiratkoz­ni. Az általános képességek mel­lett szükség lehet a speciális ké­pességek vizsgálatára is, ahol már nem a jelölt általános intelligen­ciájáról, középiskolai ismeretei fe­lől érdeklődnek. Sokkal inkább arról, hogy a jelentkező megfele­lő-e az adott egyetem vagy főis­kola speciális követelményei szá­mára. Az is nyilvánvaló, hogy a speciális egyetemi követelménye­ket az adott egyetem oktatói is­merik a legjobban, rájuk kellene bízni a végső kiválasztást.­­ Feltételezhető, hogy aki ná­lunk érdeklődik a biológia iránt, az sokat olvas és az iskolán kí­vüli forrásokból is megszerzi a szükséges ismereteket? — Szó sincs róla. A zárt, körül­határolt vizsgaanyag mindenfajta önálló munkát, egyéni kezdemé­nyezést kiöl a tanulókból. Négy éven keresztül egyebet se halla­nak, mint azt, hogy ha egyetemre akarnak kerülni, vigyázzanak a különböző jegyeikre és alaposan tanulják meg a törzsanyagot. Nem azt mondják nekik, hogy „gyere­kem, ha biológus akarsz lenni, ta­nulj meg angolul, ismerd jól a kémiát és olvass minél több bio­lógiát”. Hiszen könnyen előfordul­hat, hogy az ilyen gyerek azután kiválóan ismerné a biológiát, de volna egy-két rosszabb jegye az egyéb tárgyakból, és akkor min­den kiválósága ellenére sem le­hetne biológus. A törzsanyagon alapuló felvételi vizsgán csak me­moriter a törzsanyag, és az kap jobb jegyet, aki pontosabban tud­ja reprodukálni a könyvek szöve­gét. A jelentkezők tizenöt-húsz százaléka ezt be is vágja, és si­mán bejut az egyetemre. Az olyan típusú gyerekeket azonban semmi­lyen módon nem teszteljük, akik­nek egy nagyobb anyag önálló fel­dolgozása,­­netán a kísérletezés az erősségük. Így ők természetesen nem jutnak be. — Elég nyilvánvalóan igaz, amit mond. Gondolom, ezt az illetékesek is látják, mégis kö­tött a vizsgaanyag. Miért? — A megváltoztatás , ellepi­ ér­vek, azt hiszem, politikai termé­szetűek. Leggyakrabban azt h­alla­­ni, hogy ha nem kötnénk meg a vizsgaanyagot, akkor a „hátrányos helyzetű” gyerekek, akiknek nincs otthon megfelelő könyvtáruk, aki­ket nem járatnak drága magán nyelvórákra, ismét hátrányba ke­rülnének. Az érv tetszetős, hiszen fontos cél, hogy munkásgyerekek is bekerüljenek értelmiségi pályákra. Nem jó, ha a társadalom egyes rétegei zártak, ha nem frissülnek fel valamennyire minden generá­cióban. A politikai cél tehát elfo­gadható. Csakhogy a valódi esély­­egyenlőséget, más — kétségtelenül fáradságosabb — módon kell meg­teremteni. Tessék tanulóklubokat, kollégiumokat, nyelvtanfolyamokat ösztöndíjakat, szervezni a támogatni kívánt csoportoknak! Tessék őket versenyre felkészíteni, de a verseny maga már legyen nyitott és becsületes! Ez, persze, több munkát, több szervezést kí­ván, mint a hátrányos helyzetről való papolás. — És a háztömb körüli futó­versenyek? — A jelenlegi felvételi rendszer legnagyobb tehertétele a középis­kolai érdemjegyek beszámítása. Sokéves tapasztalataim alapján ál­lítom, hogy a rossz középiskolák előnyt nyújtanak a felvételizőnek, a jó középiskolák viszont kifeje­zetten hátrányosak, mert szigorúb­bak. Néha hat-nyolc pontnyi kü­lönbség is kialakulhat egy jó és egy rossz iskolában végzett jelölt között, a jók hátrányára. Ilyen nagy különbséget már nemigen lehet behozni. De más szempontok is a mostani gyakorlat ellen szól­nak. A gyerekek, különösen a fi­úk, intellektuális fejlődése tizen­­négy-tizennyolc éves korban rend­kívül nagy egyéni variabilitást mutat. Lehet, hogy valaki másodi­kos-harmadikos korában még éret­len, gyengébben tanul, később azonban hiába zárkózik fel, hiába szárnyalja esetleg túl a korábban érő típusokat, hátrányait már nem tudja behozni. A középiskolai pon­tok beszámításával az a lehetetlen helyzet alakul ki, hogy az egye­temre való alkalmasságot lénye­gében a középiskola állapítja meg, ám az ehhez szükséges szakmai eszközök nélkül. A középiskolák, persze, ragaszkodnak ehhez a rendszerhez, mert így kényelme­sebb. Hiszen így hatékony eszkö­zöket kaptak a nonkomformista, autonóm személyiségek féken tar­tására. Tisztelet a kivételeknek. — Ha lehet, ennél is furcsáb­bak az úgynevezett preferenci­ák, nem? — A preferenciarendszer felesle­ges, etikátlan. Különösen erkölcs­telen a szülők kitüntetéseinek be­számítása. Egy rendszernek szám­talan lehetősége kell hogy legyen legjobb embereinek jutalmazására, de az eszközök közül illő volna kizárni azokat, amelyek mások ká­rára nyújtanak előnyöket. A prefe­rált gyerekek jó része szégyelli is ezt a támogatást, amely semmikép­pen sem való egy szocialista jog­államba. Idetartozik, persze, hogy a preferenciák szorosan összefüg­genek a felvételi keretszámokkal. A keretszámok azt a gazdaságilag már régen megcáfolt elképzelést tükrözik, hogy egy főhatóság ponto­san megtervezheti a szükséglete­ket, utasítást adhat a megfelelő termelésre vagy képzésre, és ak­kor a szükségleteket racionálisan és hatékonyan sikerült kielégíteni. Ez szép, a baj csak az, hogy az íróasztali eszme az oktatásban sem működik. Az ELTE biológus—ké­mia szakos tanárai például nem­csak tanári állásokat pályáznak, ahogy ez „tervezve volt”. Egyik belső felmérésünk szerint a vég­zett hallgatóknak még a fele sem ment tanári pályára. Keretszámo­kat csak akkor lehet sikerrel al­kalmazni, ha drákói szigorral kényszerítjük az embereket a szá­mukra kijelölt állások betöltésére. Szerencsére azonban ezen már túl vagyunk. — Nemzetközi összehasonlítá­­sokból kiderül, hogy nálunk a legnagyobb az arány a felvett és a végzett hallgatók között. Vagyis, aki egyszer bekerül az egyetemre, az el is végzi.­­ Ennek a ténynek katasztro­fális hatása van a hallgatók mun­kastílusára. A felvételért, persze, nagy a hajtás. De amint bekerül­nek a diákok, szépen elcsöndesed­­nek, minimális teljesítményekkel boldogító diplomát. Nincs versengés a hallgatók között, hol­ott éppen ez volna a leghatéko­nyabb eszköze a teljesítmények fokozásának. A legfőbb ellenérv a keretszámok elhagyása vagy bő­vítése ellen az, hogy a „jelenlegi gazdasági helyzetben” az egyete­meknek nincs kapacitása nagyobb számú hallgató képzésére. Ebből annyi igaz, hogy az egyetemek valóban katasztrofális helyzetben vannak, a felsőoktatás gazdasági keretei az utolsók Európában. De az semmiképpen sem igaz, hogy egy radikálisabb átszervezéssel ne lehetne megoldani az egyetemen belüli verseny kialakítását. Igenis megoldható, hogy az első évre olyan alapozó tárgyak kerüljenek, amelyeknek oktatásához nem szük­séges laboratórium. Nagyon fontos volna azonban, hogy az egyetemi pályafutás minden évében legyen valamiféle szelekció. Verseny nél­kül magas szintű szakemberek ki­képzése elképzelhetetlen. — Úgy hírlik, intenzíven dol­goznak az új felvételi rendsze­ren. Milyen rendszert tartana jónak? — Az érettségit a hagyományok miatt megtartanám. De bevezet­nék mellette egy általános képes­ségvizsgálatot, országos tesztvizsga formájában. Ebben nemcsak ter­mészettudományos, hanem egyéb tárgyak is szerepelnének. A teszt meghatározott, minimális mértékű teljesítése volna szükséges az egye­temi tanulmányokhoz. Ez a vizsga egyben a középiskolák hosszú tá­­­­vú minősítésére is, kitűnő eszköz lehetne. Ha valaki a megkívánt szintet nem éri el, két év múlva megismételhetné a vizsgát. Az egyetemi felvételiket teljesen az egyetemek hatáskörébe utalnám, azzal, hogy itt a speciális képessé­geket vizsgálják, és lehetőleg min­den alkalmas jelentkezőt vegyenek fel. Ahol ez nem lehetséges, ott a keretszámokat a végzettekre ad­nám és kötelezném az egyetemet, hogy a keretszámnak legalább a kétszeresét vegye fel, de folyama­tosan végezze a szelektálást. A preferenciákat természetesen meg­szüntetném. Depolitizálni és de­centralizálni kellene a felvételi rendszert. Meg kellene végre te­remteni a hallgatói verseny felté­teleit az egyetemeken. Wittek Klára t 7 ■ ■ [UNK] [UNK] [UNK]H űn

Next