Élet és Irodalom, 1989. július-december (33. évfolyam, 27-52. szám)

1989-11-03 / 44. szám - Zöldi László: Félszeg nyomozás • filmkritika • Az Engesztelő. Schiffer Pál dokumentumfilmje (12. oldal) - Kis Zoltán: Ernyedten • Film (12. oldal) - Bódi Tóth Elemér: Szemben a Maisel zsinagógával • vers (12. oldal)

ZÖLDI LÁSZLÓ­­ Félszeg nyomozás Schiffer Pál új dokumentum­filmjét egyetlen fővárosi moziban vetítik. Vasárnap délután indulok a Vörösmarty felé, kor jellemző az út. Az Astoriánál, a réges-régi Nemzeti Színház helyén felvonu­lási terület, a munkagödröket óriá­si plakátok takarják el. A kina­gyított államférfiak egymás anya­nyelvén köszöntik a békét: Gorba­csov angolul, Bush cirill betűkkel. Néhány méterrel arrébb, a Gólya­vár környékén nyüzsgés, javában ülésezik a Szabad Demokraták Szövetsége. Még arrébb, a Nem­zeti Múzeum épületéből farmerru­hás kamaszok jönnek ki, tanárkí­sérettel nézték meg Szent István koronáját. Aztán a mozi. Nem is olyan ré­gen, amikor a hatvannyolcas diák­vezér, Cohn-Bendit látogatott Bu­dapestre, szinte a csilláron is lóg­tak az érdeklődők (ha lett volna csillár). Most, öt perccel az előadás előtt kihalt az előcsarnok. Nyolcan ülünk a nézőtéren, négy nő és négy férfi. Egy öregasszony zizegős ta­­sakban matat. Egy párnak, azt hi­szem, mindegy, hogy mit lát. Ket­ten kritikusok vagyunk, szolgálati jeggyel, aligha növeljük a napi be­vételt. Két férfi fiatal és szakállas. A maradék hölgy szintén fiatal és szintén értelmiséginek tűnik fel. Elalszik a villany, kisvártatva nyolc árny szállingózik be. A kö­zönség fele elkésett. A teremben egyébként négyszázan férnek el. Az Engesztelő című dokumen­tumfilm 1956-ról szól. Idestova harminchárom eszten­deje, hogy pufajkás személyek elhurcoltak két salgótarjáni férfit, egy mérnököt meg egy műszaki fordítót. A letartóztatottak soha nem kerültek elő. Sorsukról vad híresztelések­ keltek szárnyra, megkínozták, majd belelőtték őket az Ipolyba. A valójában történtek filmi rekonstruálásából kiderül, hogy csakugyan megkínozták őket, hullájukat azonban nem sodorta el a határfolyó; meg kellett hát ta­lálni, illett felboncolni és eltemet­ni a szétroncsolt arcú ismeretlene­ket. Most, 1989-ben a mérnök hoz­zátartozói — özvegye és két, im­már felnőtt lánya­i járnak utána a kivégzés körülményeinek. A stáb megszervezi nekik a nyomozást, a rendező szociológus munkatársai, Dávid János és Geskó Sándor ugyanis évek óta foglalkoznak a tarjáni munkásokkal, többet tud­nak a gyilkosságról, mint az áldo­zat hozzátartozói. Három elszánt és riadt nő kopogtat a hivatal vastag kapuján, Andor Tamás kamerája rögzíti a pillanatot, majd kívül re­ked. A hivatal elzárkózik a nyil­vánosságtól. Ekkor már nem is annyira az az érdekes, hogy mi tör­tént 1956 decemberében, hanem az, hogy a mai intézmények nem vál­lalják a múlttal való szembené­zést. Az asszonyok, persze, tovább ku­tatnak. Lágyan omló szoknyában, válltöméses kabátban, tűsarkú ci­pőben, ondolált hajjal. Divatosan öltözködnek, az igazságot elegán­san is lehet képviselni. Viseletük nem tűnne föl, ha a másik oldalon lévők felöltöztek volna a kamera kedvéért. Csakhogy az egykori bőr­kabátos, aki annak idején elvitte a mérnököt, használt melegítőben utasítja el a stábot. A kivégzők so­főrje pedig elő se bújik a vasalt kapu mögül, felesége kopott házi­ruhában adja tudtul, hogy férje él­ni kíván személyiségi jogával és nem áll a kamera elé. Kár. Az ak­koriban még gyerekcipőben járó nemzedék tagjaként szerettem vol­na végre megérteni, hogy alacsony beosztású emberek miként jutot­tak el a hátbalövéses gyakorlatig. Nem hiszem, hogy a mai nézők kö­zül bárki is felelősségre akarná vonni őket, elvégre nem lehetünk szigorúbbak az áldozatok hozzátar­tozóinál, akikben a bosszú gondo­lata még csak föl sem ötlik. A fél­múlt megértéséhez viszont jo­gunk van, ha úgy tetszik: szemé­lyiségi jogunk. Ettől foszt meg ben­nünket az a beidegződés, hogy ami nem hangzik el a nyilvánosság előtt, az nem is létezik. Az elhallgatás, paradox módon, drámává rántja össze a véres tör­ténet epikus szálait. Ha ugyanis hi­vatásos nyomozók nyomába sze­gődhettünk volna, aligha függetle­níthetjük magunkat a képernyőn,­­moziban , megszokott krimisablo­­nok­tól. Az asszony-nyomozók, vi­szont a becsületükért küzdenek. Vagy inkább küszködnek. Amatőr­­ségük éppen attól megindító, hogy nem ismerik a keresztkérdés, a be­ugratás intézményét, ajtóstól ron­tanak a házba, a vétkeseknek nem adnak alkalmat, hogy elárulják magukat. Ezek az asszonyok csak azt kérdik, elegáns ruhában és fáj­dalmas tekintettel, hogy a férjnek­­apának miért kellett meghalnia? Egy hollywoodi rendező bizonyára úgy dolgozta volna fel a tarjáni mérnök szomorú esetét, hogy a Vörösmarty mozi csillárján is lóg­nának a nézők. A magyar doku­­mentarista félszeg, tétova nyomo­zást örökített meg, hitelesen. Fel­zaklató filmjét mégis csak tizen­hatan láttuk. De a zizegő néni ab­bahagyta a csörgést és a vászonra meredt, a pár is többet figyelt elő­re, mint egymásra. Halottak napja táján megtud­tunk valami jellemzőt Magyaror­szágról. BÓDI TÓTH ELEMÉR: Szemben a Maiséi zsinagógával? Ha ülsz egy holdas éjszakán font az Akropoliszon, visszajönnek a görögök, visszaröppen az idő, de ki beszél itt a görögökről, ki beszél a holdas éjszakáról. Szemben a Maiséi zsinagógával beszélgetnek az eladólánykák, csehül. Voltaképpen ez érthető, hiszen csehek. Az üdítőital is cseh, amit kínálnak ezen az elringató péntek délutánon, amikor már a Szombat Királynő érkezése előtti izgalom uralhatná lassan az utcát, ha nem olyan lenne most az, mint egy üvegország a mesében, ahol nincs pihés zug, lágy izgalom, hiszen minden üvegből van, üvegúton fut a gépkocsi, az üveg fáknak üveglevelei vannak, k köztük üvegszél jár, ami már nem is szél. Ha csak egy pillanatra is csöndben lennének, visszajönne az idő, jóllehet éppen erre semmi, de semmi remény nincsen. Apollinaire a fejét ingatja, fordítva jár minden óra az ódon városban. Ámbár semmi biztosíték arra, hogy nem a többi óra járása fordított, nézőpont kérdése ez is. De még jobb lenne megegyezni egyszer abban, hogy nem messze innen a sarokról Franz Kafkának azért igaza lehetett, valójában az óramutatók irányától függetlenül önmagában jár az idő s voltaképpen nem az ember találta ki, de éppen fordítva, az idő hozta s viszi az embert kisded játékaival együtt, rég nem a tartalékait faló ész és értelem, hanem egy folyamat jegyében, amíg az egyensúly tart ég és föld között, vagy létrejön egy új egyensúly új mutatókkal más időt számlálva más számlapon. Pelyhedzik a lánykák hóna­­lja, voltaképpen függetlenül attól, hogy csehül beszélnek, miközben a nap leszáll, mint egy réztányér színű levél a fáról. Ez is messzire vezetne, mint e szívdobbanásnyi pillanat, ha az ember olyasmit lát, ami még kismadarak fészkét idézi illatával s csak azért nem tud kezdeni az egésszel, mert oly közeli, mintha túl lenne az Óperenciás tengeren is, szemben a Maiséi zsinagógával. Fam KIS ZOLTÁN: ERNYEDTEN Apám roppant korán kelő em­ber, ezért azon az emlékezetes és drámai vasárnapon, 1980 ké­ső nyarán hajnali indultunk ha­za balatoni villánkból, elkerü­lendő a közlekedési konfúziót. A Wartburg de Luxe rádióján, alighanem a Petőfin, hallottam akkor egy igen tetszetős zene­számot, ami, most miért tagad­jam, jócskán megmozgatta a fantáziámat: monoton, majd­hogynem oszti­átós basszgitár­­alapokon fájdalmas, rikoltozó dallamvonulat, aztán, mint ahogy jó zenék esetében szokás, a basszgi­tár ritmushangszerre jön, crescendo, fölötte szétkenő­­dő, sikoltó gitárszóló, mind­eközben oktávokat átölelő ki­tartott tonális keyboardakkor­­dok a felhangtartományban; voltaképpen nagyon egyszerű és ■­, hatásos zenei képlet, tiszta gó­tika; még egy Rösler-pianinón is, ami nekem volt, megfelelő belső hallással, nagy magány­ban könnyen és kényelmesen mímelhető. Akkor még nem ír­tam semmit, csak science ficti­­ont, így azt se mondhattam el magamról, hogy a Richard Baumbach és a Megbízhatatlan elbeszélő szerzőjének (hogy csak az írókat említsem) nincsen egy fillérem, és fűtetlen szobá­ban sínylődöm. Irodalmi levele­zést sem folytattam, ez nyil­vánvaló. Jobban érdekelt a ze­ne, és akartam egy Moog-szin­­tetizátort. Augusztus 28-án vo­nultam be katonának a kalocsai 37-esekhez; ez a tizenegy hóna­pos katonai szolgálat büntető­jogi ismereteim szerint, akkor és ott a szigorított javító-nevelő munka és a fogházbüntetés túl­súlyos mozzanatait elegyítve hatályosak velünk, a bűncse­lekmény nélkül bűnösnek ki­mondott nyolcszáz értelmiségi­nek kívánkozó emberpalántával szemben. A katonai elhárítás besúgóit, vagyis a kedvezmé­nyezett bajtársainkat téglának hívtuk. Ámde: — ez a hülye re­­presszív tolerancia! — zászló­aljunk legproblematikusabb ré­tege is (írnokok, KISZ-titkárok stb.) létott .Világot olvasott. Aj­kunk m­egkeményedett, horzsol­­ta a puha, érzékeny,­ vérdús szót, és ha kellett, üvöltöttünk egymással, a naposasztalra do­bott Népszabadságból szoptuk a lengyelországi híreket. A zász­lóaljklubban meg volt egy fél­néma lemezjátszó, azon hallgat­tuk a Falat, és az ő nagy ma­gyar reminiszcenciáját, a Loksi dupla -LP-t. Rá egy évvel, november 30-án élettársi kapcsolatot létesítet­tem (sic!) egy távolról vallon származású hölggyel, benn a kollégiumban, és vele ágyam szurtos almán vackolódva lett még inkább áhított és kedvenc zeném a fönnebb emlegetett number, aminek akkor csak az első szavát jegyeztem meg: Hel­lo? (Comfortably Numb). Emlékszem, én és a nyírségi pszichedelikus rock ... 1981 szeptemberében úgynevezett al­matáborban jártunk Nyírma­­dán, és egyik este Rékási Robi barátommal „katonai­­kulturális küldöttségként” együtt zenél­tem vele egyszer a kalocsai orosz helikopterbázison) azon­­nyomban felhörpintettünk há­rom hubertust és három korsó sört, amikor a tábor repülő­hangárszerű ebédlőjében meg­láttunk egy Ludwig (vagy Ta­ma?) dobfelszerelést és egy iga­zi Rhodes elektromos zongorát, enyhén spiccesen, ernyedten, persze „fű” nélkül, a hubitól kábulva, keményen állva a pi­át (immunizáció, detoxikózis, okádáselhárítás stb.) odakéredz­­kedtünk a hangszerekhez, és va­lami Herbie Hancock-motívum­­ra (Kaméleon?), legalábbis lel­künk mélyén, elszabadult a jam-pokol — de a banda szóló­gitárosa hangosabb volt nálam, mert, ugye, nem voltunk tekin­tettel egymásra, és az ő erősítő­jén több volt a kakaó. Az­ isten se mentett meg minket, már­mint engem és a Robit, hogy ta­vasszal egy Szolnok környéki faluban ne vegyük hangszalagra első nagylemezünk demo-pro­­móciós anyagát a Dog Shit on the Road-ot (negyvenöt perc extázis). Kellett hozzá fél liter házi pálinka, fináncoligar­cha cigi: én akkor egy kétlép­csős népi demokratikus német Vermonán működtem, két hangfallal; a címadó szám fel­vételekor iszonyatos, sistergő in­terferenciák léptek föl, többször azt hittük, felrobbant a hang­doboz, a Vermona kétszer elné­mult ... Ez volt a mi pszichede­likus korszakunk. Aztán öt év­vel később a PKKB-n találkoz­tam Robival, ő ügyvédbojtár lett, én meg bíró, és megbeszél­tük, hogy egyszer összehozunk egy újabb jamet, persze riadóz­­tatni kell Várkonyi Zolit, neki van (volt?) egy Hoyer félakusz­tikus gitárja, Zoli autodidakta módon tanult gitározni, penge­­tési sebessége már-már megkö­zelítette John McLaughlinét, és Hoy­erj­ével, annak idején, még az ezredtörzsfőnököt is elképesz­tette; arról a törzsfőnökről be­szélek, aki azt állította magáról, hogy filozófiából kandidált, és mindig az ezred-pálhelyettessel teniszezett; én akkor undorod­tam meg igazán, mert ez az őr­nagy és az az alezredes mindezt kiképzési idő alatt tette... Mi­nő ocsmányság! Hogy ennek mi az értelme? Mi köze ehhez Alan Parker filmjének? Csak annyi, hogy el­felejtettem a zenét, bús, szép magyar szavakban gondolko­zom, és ha megnézek egy ilyen filmet, akkor jó esetben, Gel­­dof ernyedtségéről, a happy end­­szerűen felrobbanó Falról csak afféle politikai kigőzölgések jut­nak az eszembe (hülyülök, ver­bálisan gondlokozom): a Falról Berlin, a cipészkalapácsról a kommunizmus, meg ilyesmi, bazmeg. Jó ideje nem érdemes más filmeket nézni, csakis an­golt, britet, mennyire nem po­ros Anderson II-je (1968), és mennyire az az Easy Rider, az egykori füves amerikai analó­gon: ez már feledhető, avult, unalmas — azért jó Nicholsont viszontlátni. Mennyire nekünk szól Terry Gilliam Brazilja, ne­künk, akik itt élünk a Tejút­rendszer Orion-karjában, a Perseus- és Sagittarius-kar szomszédságában, az 500 par­­szeknyi vastagságú szomszéd­ságban! Kubrick, ha jól tudom, Londonban dolgozik, Ridley Scott, ha jól sejtem, szintén an­gol, és csak egy angol csinálhat olyan filmet, mint a Blade Runner (még ha Harrison Ford­­dal is), egy nép-nemzeti angol, egy szigetlakó urbánus brit... A Jamet Robival és Várkonyi­­val, persze, azóta sem hoztuk össze. El van az egész basza­­rintva. Ha mégis összejönnénk, minden bizonnyal jókat röhög­nénk egymáson. Lehetne írni erről az egészről egy novellát, és eladni egy lapnak, ahol leg­alább ötszázat fizetnek flekken­ként. Sok germanizmust kéne alkalmazni, megcserélni a szó­rendet. Ide nekem az infinití­­vuszokat és az accusativus cum infinitívókat! Csiholni a bal agyfélteke motoros beszédköz­pontját, pöcre indítani a stílus­gépezetet, gyerünk, nyomjuk, hátra van még kétezer leütés (n). Nőnek lenne jó, azoknak — a neurofiziológusok mondják —, olyannyira fejlett a motoros­verbális beszédközpontjuk, ott, a bal agyféltekében! Tartozom még egy vallomás­sal: több nőt vittem el magam­mal olyan mozikra, amiket többször láttam, és úgy gondol­tam, fontos, az interakció mi­att, hogy ők is lássák. Be kell látni, ez a hülye aufklérus at­titűdje. Ugyanis a nők nem aléltak el. Utána mindig be­szélgetni akartak velem (hogy gondolta ezt Tarkovszkij ezzel a Harey nevű némberrel a So­­larisban, mi az a dudor a fán Antonioni Azonosításában...? stb.), és mindig csodálkoztak azon, hogy utána nem akarok beszélni, és a csoda egy nő ese­tében, mindig a veszekedés, a szemrehányás kecsegtető előér­­zetét jelenti... Nos, elvittem a feleségemet, némi dialektikus erőszakkal, a Falra, és utána olyan jó volt nem beszélni, és ő emiatt nem lett ingerült, nem is neheztelt rám. Nem akarom őt megsérteni, a világért sem, de Parker­­ és Waters víziója után érthető, hogy a férfiem­ber néha miért bámul üveges szemmel a tévéképernyőbe. Ön­­gyilkosság: a villódzó elektroni­kus sugárzásban oly nehéz lát­ni a festéktelen könnyezést (pe­dig jó lenne néha nőnek lenni, és szétkönnyezni a szemfesté­ket!). Ne értse félre a nő: azt mondom ugyanis, hogy ezután a film után megkukul az em­berfia, nemi hovatartozásra te­kintet nélkül, szóval még az asszony se beszél. És ez nagy dolog, itt a Galaxis Orion-kar­jában, az ötszáz parszeknyi szomszédságban: kussolni a so­kat pofázok szeme láttára. Addig is, ideje elmenni a hangszerbizományiba, és meg­venni a régről áhított Gibson­­gitárt. Nekem csak egy Yama­ha PS—10-es gyerek-keyboar­­dom van, de még nem tettem le a nyolcvanezer forintos Rhodes­­zongoráról. Míg a pénz össze­jön, írjunk novellákat jól fize­tő lapoknak. Infinitívuszokat akarok! Film 1989. NOVEMBER 3.

Next