Élet és Irodalom, 1993. július-december (37. évfolyam, 26-52. szám)

1993-10-08 / 40. szám - Wehner Tibor: Építészek, fullasztárok • építészetkritika (13. oldal) - Péter Márta: A hivatásos süket • produkció • Aaron Williamson: Visszhang nélkül világ, Petőfi Csarnok (13. oldal) - Olescher Tamás: Cím nélkül (Párok sorozat), 1987 • kép (13. oldal) - Antal István: Nico • rockkritika (13. oldal)

Télét Ési IRODALOM WEHNER TIBOR. Építészek, fullasztárok Újságcikket tesznek közzé, nyi­latkozatokat hallatnak, fórumokat rendeznek, megrendelők, beruhá­zók és tervezők lázas igyekezettel építkezésre készülnek a Déli pá­lyaudvar parkolójában és a Vér­mező alatt. Amúgy demokratiku­san előkészítik, körültekintően megideologizálják egy városrész szétrombolását, megfullasztását. Ha a vár Tóth Árpád sétányáról szemléljük a budai városrészt, pillanatokon belül felmérhetjük, hogy a Déli pályaudvar hosszan elnyúló, fehér vasútigazgatósági épülete és a Buda Penta Hotel hatalmas paneltömbje idegen test a házrengetegben. E két ob­jektum tervezője nem törődött semmivel — így a Vérmező zöld szigetével, a városrész utcaháló­zatával és telekrendszerével, a környező házak magasságával, nagyságával és arányrendszeré­vel, a vár közelségével, a Sas­hegytől a Martinovics-hegyig hú­zódó gyönyörű, hegygerincekből összefonódó ívvel­­, csakis saját épületének tekintélyével, uralko­dó hangsúlyával és kiterjedésé­vel. A merev, környezetidegen, agresszív épületek típusait leg­plasztikusabban ezekkel a léte­sítményekkel illusztrálhatnák az egyetemi oktatásban. E két épí­tész bevégezve áldásos tevékeny­ségét hosszú-hosszú évtizedekre elcsúfította, szétkaszabolta a bu­dai városképet. (Miként a Déli pályaudvar és a Buda Penta Hotel nem budai architektúra, ugyan­úgy nem az — többek között — az Intransmas-székház, a Novo­­tel és a MOM-negyed sarkán a közelmúltban emelt új irodaépü­let sem.) Egy harmadik építész most a vasútigazgatóság és a szálloda között valamiképpen még fennmaradt kis szabad terü­letre elsősorban azért emelné fel építményét — nyilatkozta —, hogy a két csúfságot eltakarja. Azon túl, hogy azért lenne még más megoldás is — például: a bontás — felhívnám a figyelmet néhány tényezőre, amely a botor eltakarási próbálkozás ellen szól. Épületet nem lehet eltakarni: az épület a város életébe szervesen illeszkedő, aktív elem, akkor is ott van, működik, megjelenik, ha bizonyos szögből nem látható. Az újabb, üzleti célokat szolgáló épület további forgalmat vonzana abba a budai térségbe, amelynek forgalma már most is túlzsúfolt, nehezen elviselhető. Újabb komplexum létesítésével a Déli pályaudvari negyed újabb súlyos, elemmel gyarapodna, sérülne a látvány, tovább szűkülne az a zöld folyosó, amely megtépázott bár, de még megvan a Városma­jor, Vérmező, Horváth-kert, Ta­bán sávjában. (Az Alagút utcai to­ronyházat — mint Karthágót —­­le kell rombolni.) No és persze itt is felmerül a kongeniális ötlet, a Vérmező gyepszőnyege alá tele­pített mélygarázs terve, ám — ér­zelmeinkre hivatkozva is mond­juk — a parkolási gondokat nem egy történelmileg megszentelt mező feltárásával kellene megol­dani. Az egyre keskenyebb, egyre kisebb Vérmezőt — hol itt, hol ott nyesnek le belőle egy-egy ka­nyarodó- vagy parkolósávot — próbáljuk megőrizni érintetlenül, amúgy valójában, garázs-szellő­zőjáratok kivezetése, rámpák, vészkijáratok, közműalagutak fú­rása, további zaj- és légszennye­zési megterhelés nélkül. A város érzékeny szervezet, élő szövet, minden durva beavatkozás reak­ciót szül, van már példa Buda­pest egy-egy körzetének pusztu­lására, lezüllésére. Építészek! Ha nem tudtok kellő alázattal köze­ledni, alkalmazkodni a termé­szethez, az épített környezethez, a városhoz, akkor ne építsetek! Ne ugorjatok be a (japán) tőké­nek! 1752-ben a budai várfalaktól egy puskalövésnyi távolságra je­lölték meg a be nem építhető vé­delmi terület határát. Azt a puska­lövést sürgősen meg kellene ismé­telni. Olescher Tamás: Cím nélkül (Párok sorozat), 1987 PÉTER MÁRTA: Produkció A hivatásos süket Az embernek egyetlen baja van: nem tud mit kezdeni az ér­zékeny szerkentyűvel, amit a fe­jében hord. Az agya valahogy mindig kilóg a világból, bár köz­ben belé is záródik, jó mélyen, mocorog, feszít, késztet, vég nél­kül. A test, a durvatest, egészen más, közönséges esetben nem is kell vele foglalkozni, ha baja van, úgyis jelez. Nagy ritkán azonban megesik, hogy az agy és vala­mely testrész, egy szerv különö­sen bensőséges, produktív kap­csolatba lép. Mondjuk például, hogy az agy beszélni kezd. Elő­ször csak úgy, hogy valódi költe­ményeket bont ki magából, az­tán, s ez a csoda, megerőszakol­ja a buta szájat, az egész rezoná­torüreget, foggal, nyelvvel, min­denestül, és végül életre taszigál­­ja a szavakat. Eme beszédtechni­kai csodát jelen esetben Aaron Williamson abszolválta, s talál­mányához­­ azt írták, hogy az övé — agyának legtitkosabb zu­gaira, akaratának legárnyaltabb átvitelére is szüksége volt, ugyanis a férfiú nemcsak költő és színész, hanem süket is. Hivatásos süket. A híres angol fesztivál, a Dance Umbrella számára készült, s nemrég a Petőfi Csarnokban is bemutatott négyszemélyes játék is ebből a fogyatékosságból táp­lálta irdatlan hosszú perceit. (Pardon! A legújabb szigetorszá­gi illemkódex szerint talán in­kább alternatív hallást illik mon­dani.) A Visszhang nélküli világ talpkövén azonban egy hegedű­­művész, Alex Balanescu áll, ka­landor glisszandókat ereget, re­szelés hangokat röcögtet elő, vagy épp csak aprókat cincogtat húrjain. Csakhogy a testi adott­ságok — hiányosságok — szo­ciometriája szerint a zenésznek a színpadon most csak a két táncossal lehetett művészi távla­tokat is sugalló kapcsolata. Sza­­valónk hiába meredt saját kotta­­állványára, hiába szuszogott, nyögött, ordított, köpdösött a nagy mindenségbe, Laurie Booth és Russel Maliphant tovább jár­ta, vagy inkább kúszta a földön zárt, egymásrautaltságában in­tim kettőseit. Koreográfiájuk a darabon belül is külön létezett. Ahogyan Balanescu szólamai is önállósultak. Hogy mi volt az egész, a voltaképpeni produk­ció? A visszhangtalanság, a be­falazott lét megtestesülése; Wil­liamson maga, aki egy illuzionis­ta mutatványával próbál újra s újra kitörni. Vergődése, artikulá­­latlan, karmoló, felénk kapasz­kodó hangjai azonban mindig visszahullnak a mélybe, saját csapdájukba. Williamson a lehetetlent sze­retné megélni, az érzékek — ne­ki nem létező — földjén tenni önfeledt sétát, s erőfeszítéséhez társakat kíván. Színpadon és né­zőtéren is, így lesz minden fellé­péséből monumentális kísérlet, amelybe beavatódunk, amelyben részt veszünk, hallgatunk, hall­gatjuk a torzszülött szavakat, fröcskölő hangcsomókat, amint savas-nyálas zuhatagként szakad­nak ki a torokból, szenved és szenvedünk, de gyanús a dolog, hogy neki ez jó, igen, tetszik ma­gának, s egyszer csak belevájjuk körmünket egy papírdarabba, belépő vagy szórólap?, az elő­adáshoz tartozik. Igen, ez elő­adás. Ismételhető, eladható. Elég. Hirtelen sok lesz a nyavalyá­ból. Hirtelen szemérmetlennek tűnik az egész. Milyen szerény, milyen illedelmes ehhez képest egy másik produkció, a nyomo­rék koldusé a pesti utcán. ­ .» > ‘ I* ■ ' MUBIRALAT 1993. OKTÓBER 8. ANTAL ISTVÁN: Rock Nico Létezik egy hangkazetta, Michael Mehlmanné, amelyen Nico a New York, New Yorkot énekli. A Squat Színház próbáján. Yos­­si Gutmann játszik alá az utolsó brácsán, amit Stradivari épí­tett. Émelyítően gyönyörű az ének. Elharapott csuklás, test nél­küli lánykahang, nőstényorgona búgása — preparált sípokkal. Nicót a Kampec Dolores vendégeként láttam személyesen, budapesti színpadon. Akkor már játszótér nélkül maradt. A Paul Morrissey-fotók másik nőt mutattak — műtárgyként. Ez a Nico a színpadon ült, magának énekelt, dünnyögött. Elveszett kis­lányként, elveszett hangokon. Szétfoszló szépséggel. Színi a basszgitárral, mintha anyja lett volna vagy a nővére. Tolnai Ottó Paripacitromját olvasva gondoltam a koncertre, mert annak hőseit láttam, amint önmagukba zártan állnak a színpadon együtt, mégis külön-külön, csonkán tartott kezeikkel nyúlkálva, kapirgálva a semmibe. Nico hangjának fénye és homálya rég megtört már akkor, de még élt, még világított, s meleget adott, mint egy Munkácsy-ké­­pen elrejtett lámpás. Ült, nézett magába, amit odabent látott, borzalmas lehetett. Tudni való volt, miért kezdett el újra énekelni, és az is, hogy va­lamit önmagával és a külvilággal végképp elrendezett. Ez a vég­legesség adott a koncertjének erőt. Már a New York, New Yorkban sem volt szó „művészetről", pláne „önkifejezésről": edényként hagyta, hogy végigrezegjen benne a dal, és Yossi Gutmann ehhez adott kíséretet, John Cale-nál is árnyaltabb hangzással. Megdöbbentett, de nem lepett meg a spanyolországi hír, mi­kor bekábítózva biciklizett és egy kanyarhoz érve elszállt. Bele­repült a semmibe. Azóta sem tudta meg, hogy meghalt.

Next