Élet és Irodalom, 1994. július-december (38. évfolyam, 26-52. szám)

1994-10-28 / 43. szám - Halász László: Szégyentelenül • publicisztika (3. oldal) - Molnár Erzsébet: Október, esetleg november • publicisztika (3. oldal)

ÉLET ÉS . IRODALOMPUBLICISZTIKA HALÁSZ LÁSZLÓ: Szégyentelenül Napok óta töprengek egy kije­lentésen: „... a választási eredmé­nyek ismeretében nem lenne szükség arra, hogy az 1989 előtti cselekedeteit bárki megmagya­rázza” — nyilatkozta a győztes párt egyik országgyűlési képvise­lője. „Bárki” a párt jelenlegi tisztségviselőinél és tagságánál gyaníthatóan szélesebb kört je­löl. És miért ne, ha az ő 1989 előtti cselekedeteikből boríté­kolhatók voltak a későbbi ese­mények, egészen az 1994-es vá­lasztási eredményekig? Kockáztassuk meg, hogy nincs az a pillanatnyi sikertől elvakí­tott ember, aki idáig elmegy. Ám a tétel mindenképpen ijesz­tő időzavarról árulkodik. A kö­zeljövő négy év akcióira vonat­kozó feltételes bizalmat a feltét­len törésvonalakkal szabdalt múlt visszamenőleges érvényesí­tésének tekinti. Ez még akkor is képtelenség, ha „bárki”, élve a lehetőséggel, a bizalomra nagy­szerű cselekedetekkel szolgál majd rá, és akkor is, ha történe­tesen nem pozitív előzmények nélkül jár el. A kijelentéshez a bátorságot, persze, a nyilvánosan 1989-ben fellépő és 1990-től hatalomra ke­rülő politikai ellenfél siralmas szereplése adta. Valóban der­mesztő volt tudomásul venni, amint az egykori tiszta arc két hitszegése közötti szünetben fel­­indultan szónokolt a múlt legsú­lyosabb terhéről: a nép erkölcsi zülléséről. Ami nem tartotta visz­­sza a szónokot attól, hogy a ma­gyar ember mindenki mást ken­­terbe verő erényeit piros-fehér­zöld aranybetűkbe foglalja. Egyúttal magasztos példáját adta a megbocsátásnak. Jutalmazta, ha valaki bevallotta: érvényesülé­séért korábban is megtette, amit tennie kellett, és az nem volt ke­vés, de hit és meggyőződés nem játszott szerepet. Az új arc hazafisága nem is­mert el határokat. Viszont még a holocaustra is fél­énykedett. És elhivatottságérzete akkora volt, hogy hivatásával is szakított mi­atta. Jóslatai sorra mondtak cső­döt, de mit számított ez ahhoz a páratlan adományhoz képest, hogy látta a jövőt? Tudta, hogy az ismétlés hatalom, és hitte, hogy a hatalom tudás. Az ismét­lés azonban — hiába volt hozzá néhány évtizede, hogy tanuljon a példából, ne pedig kövesse — nemcsak a tudásnak, de a tudat­lanságnak is anyja. Az új arc fáj­dalmas déja vu élményt keltett, amit fokozni is képes volt. Szava­inak hiteléhez kétség nem fér­hetett, mert küldetéstudata azt mondatta vele, amiről szentül hitte, hogy előnyére válik. És fi­gyelemreméltó mintát kínált az évtizedekre visszapillantó ma­gunkba mélyedésre, a lélekvizs­­gálatra is. A (vád) hatóság tegye a dolgát, ki-ki pedig felejtse el a saját múltját, úgy ahogy volt, majd határozottan hirdesse, hogy lelkiismerete nyugodt, hi­szen semmi szégyellnivalója nincs. Ezzel szemben a mostani régi­új győztes nyomban meghirdette: régi-új híveinek, szavazóinak („bárkinek”) nincs mit magyaráz­ni a múltján, lelkiismeretük nyu­godt lehet, hiszen semmi szé­­gyellnivalójuk nincs. A végkövet­keztetésnek ez a frappáns egybe­esése legalábbis nyugtalanító. Annál inkább, mert az egybeesés ellenére, nyoma sincs az általá­nos lelki békének. A régi-új győz­tes elemi élménye, hogy szégyen­kezésre bőven van oka — a vesz­tesnek. Aki — mi tagadás, maga is sűrűn hangoztatta — a lehetet­lenre vállalkozott. Az baj, hogy teljesítette is. Hitelvesztésének hi­­hetetlen méreteivel elérte, lévén δ lett a viszonyítás alapja, hogy a korábban eleve hihetetlen körül­ményekkel élőt, ha ugyan nem visszaélőt a hitelesség soha nem tapasztalt glóriája vegye körül. De éppen emiatt az ő diadala kétélű, és a másiknak kiutált szé­gyen helyett a mértéktartó ön­vizsgálat lenne indokolt. Ami ter­mészetesen az egykori tiszta arcra is ráférne, így talán feldolgozná, miként történhetett, hogy a régi­új győztes a múltja ellenére ilyen csúfos vereséget mért rá anélkül, hogy ezért legalább utólag mar­­dosná a szégyen. Az önvizsgálat — elismerem — energiarabló tevékenység. Elvonja "energiánkat’attól, hogy a másik múltjában-je­lenében turkáljunk, és arra kényszerít, hogy magunkkal nézzünk szembe. „Végre egy kedves arc” — nyugtázzuk, de ha hossza­sabban elidőzünk, felfedezzük rajta önbecsülésünkön esett se­bek nyomait, a kiszolgáltatott helyzeteket, amelyeket megalá­zó módon eltűrtünk, és ame­lyekbe másokat hoztunk, olcsó önfelmentő reflexeinket, hogy mást úgysem tehettünk volna, és a többiekhez képest így is jól vizsgáztunk. A szégyen átható fényt vet arra, akik vagyunk, és milyen az a vi­lág, amelyben élünk. Az ember átéli, hogy mindenfelől bámuló tekintetek kereszttüzének tárgya. A tekintetek fokozottan önmagá­ra irányítják a figyelmét. Ha erre hajlandóságunk csekély, szégyen­telenné válunk. Arrogánssá má­sok és érzéketlenné múltunk (önmagunk) foltjai iránt. A szé­gyen bizonyosan nem jóleső, de pozitív állapot. Védelem az érzel­mi szegénység, a gátlástalanság, az amoralitás ellen. Ön büntető eszközként fogékonnyá tesz annak vizsgálatára, nem ártottunk­­­ másoknak, egyszersmind feltéte­le saját méltóságunknak. És némi esélyt kínál arra, nehogy újabb szé­gyenteli szerepet játsszunk. Szégyenre képesnek lenni te­hát annyi is, mint megújulóan törekedni korábbi cselekede­teink hiteles magyarázatára,­­hogy megértsük megalkuvása­inkat, tévútjainkat, kínzó el­lentmondásainkat. Bár a meg­értés alól az „utca embere” sincs felmentve, annál inkább napi munkánkhoz tartozik, mi­nél inkább függ mások sorsa a mi tevékenységünktől, minél inkább a „kirakatban” va­­­gyünk. Tudom, nincs olyan remek do­log, amit túlhajtásával és kiürült, teátrális gesztusokkal ne lehetne lejáratni. Mégis azt hiszem, az el­múlt években nem a tömeges szégyenpír izzította a légkört, és a magyar gazdasági csoda elmara­dásáért sem a lélek bugyraiba va­ló túlzó alászállás gyötrelmei a fe­lelősek. Ellentétben némely szlo­gennel,­ a­­politikus, a menedzser és „bárki” más éppen azért nem teheti meg,­ hogy múltját rábízza a történészekre és szégyeneit ki­törölje tudatából, mert a jövőt — az előzmények függvényében — rendkívüli körülmények között alakítja. Ha pedig arra gondol­nánk, hogy így a tudat gátolja az embert cselekedeteiben, jól gon­doljuk. A kontrollfolyamatoknak az a feladatuk, hogy szabályozzák magatartásunkat, adott esetben féket vetve impulzusainknak. A közelmúlt években tapasz­talhattuk, hogy amikor az ural­kodó körökben féktelenné vá­lik a tisztánlátást kizáró megvál­tó hevület, miként lépnek fel egyszerre az emelkedett morá­lis igények és a morális felelőt­lenség, a múltba révedés és a múlt megtagadása, a túlzott ön­­dokumentálás és a belső bi­zonytalanság, a teljesítmények állandó hangoztatása és a telje­sítmények értékének feltűnő csökkenése. Lényegében e tü­netekkel írta le Bibó közel fél évszázada a „politikai jellem deformálódását”, amit a „hisz­térikus lelkiállapot” velejárójá­nak tartott: a vágyak és a reali­tás elképesztően elszakadnak egymástól. De Bibó, egy másik régi tanulmányában „a magyar közélet fordított kiválasztásá­nak” további veszélyes termé­két, a „hamis realistákat” is fel­mutatja. Ők azok, akiknek a „számára a gyakorlati munka vagy érvénye­sülés lehetősége áll mindenek­­felett, s ennek érdekében haj­landók abban az értelemben re­alisták lenni, hogy a hazugság fennálló és érvényesülő konst­rukcióját elfogadják valóságnak. Realizmusuk ilyen ’ módost 'egy alapvetően hazug építmény megtámasztásában, erősítésében és a tényleges lehetőségek hamis feltételei között való ide-oda to­logatásban merül ki.” A puha diktatúrában jó ideig közülük toborzódott a (szám­szerűen is) uralkodó politikai karakter. Nem sok jót olvasok ki közeljövőnkből, ha belenyug­szunk, hogy e karakter megtes­tesítői 1989 előtti cselekedetei­ket evidenciaként élik meg, és ráadásul még az ideológiát sem tudjuk megingatni, amellyel megmagyarázzák, hogy miért nincs mit magyarázni, így szé­gyentelen realizmusuk meg­­szüntetve-megőrizve ismét teret nyer. Hogy kimerüljön az ide­­oda tologatásban a hazug épít­mény romjainak lebontása és az új építmény felhúzása lehetősé­geinek rideg feltételei között. Azt nem mondanám, hogy a héten egy komphajó se tört ketté és egyáltalán sehol nem szakad­tak le a hidak vagy hogy Ruanda külügyminisztere nem tűnt el nyomtalanul pár százezer dollár­ral miközben bombariadó volt a Keledben, vagy hogy max ukrán rendőrök egyáltalán nem támad­tak meg egyetlen cseh nagyköve­tet vagy konzult sem, viszont ná­lunk gyakorlatilag egy híd sem szakadt le úgyhogy nem is kellett lemondani senkinek se és a Rá­kóczi út is egészben van pedig végigsétált rajta egy elefánt, jó mondjuk időnként kiszállnak a verőlegények a mikrobuszukból és különösebb ok nélkül agyon­vernek egy-két járókelőt és Olaszországból megint hazato­­loncoltak egy sugárzó magyar va­gont, jó pár hónapja vagy éve közlekedett némi céziumporral a padlórései közt a hazai vágány­hálózaton; hozzátenném hogy mégse halt meg tőle senki és az illetékesek is azonnal nyilatkoz­tak hogy a cézium nem jelent" ve­szélyt az emberi szervezetre csak ezek a makarónievők valamiért pikkelnek a magyar vagonokra, ha konkrétan az Olaszországból kitoloncolt magyar vasúti kocsik számából indulnánk ki, azt hi­hetnénk egész Magyarország vol­taképp egy veszélyes sugárbioló­giai laboratórium amit elfelejtet­tek leszigetelni a határokon és időnként kigurul belőle egy va­gon; az óvatosság egyébként nem olasz specialitás, II. Erzsé­bet nem bírt találkozni az orosz néppel mert a biztonság kedvé­ért az egész országot kiürítették, nem volt benne nép nehogy va­lami baj legyen, nem is tett, annyi volt az egész hogy a király­nő meghökkent, hökkent angol királynőket úgyis ritkán látni, szerintem még azon is csak ott­hon, elalvás előtt mosolyodtak el, hogy a múltkori hadgyakor­latra kivezényeltük a vámosokat, tudniillik az angol katonák be­hoztak egy csomó puskagolyót, de ezeket nem lehetett elvámol­ni mert az hogy néz ki, viszont valahogy mégiscsak ellenőrizni kellett hogy a lőszereket ellőtték-e, na most a brit katonák reggeli előtt tíz kilométeres erőltetett meneten vesznek részt puskástul golyóstul csak úgy bemelegítés­képpen, úgyhogy elképzelhető mit állhattak ki szerencsétlen vá­mosok heteken át, direkt fölüdü­lés nekik megint Tornyiszent­­miklóson szolgálni, most kaptak el a zöld határon kilenc filippi­­nót, nyílván sétál át a kilenc filip­pinó, te, mondja az egyik határ­őr a másiknak, odanézz mennyi rengeteg filippinó, filippinók ab­bahagyják a fütyörészést, fertá­lyára se telik bele, jön huszonegy bangladesi, te, ezek se magya­rok, mondja a szemfüles határőr megint, ez így megy egész nap, na ezt nem bírom anyámnak megmagyarázni, hogy voltaképp hogy kerül Tornyiszentmiklósra napi átlagban húsz-harminc filip­pinó meg nyolc-tíz pápua, nem mintha bármi kifogása volna konkrétan a filippinók vagy a pá­puák ellen, sőt inkább sajnálja őket hogy ekkora nagy utat meg­tettek Tornyiszentmiklósig és akkor tessék, mindegy, lényeg az hogy a szlovákok egyelőre nem követelik vissza a Mátrát pedig azt írta a Slovenská Republika hogy az történelmi szlovák terü­let, ráadásul mi is kapunk ide­gen-barát fölismerő rendszere­ket úgyhogy a fölöttünk szálldo­­só röpülők közt is nemsokára jobban kiigazodunk, hogy most melyik kié és egyáltalán hány ukrán pilóta szálldosásával kell szembenéznünk aznap, és akkor arról még nem is beszéltünk hogy bár eztán az ivóvízcsapokat is el fogják zárni ha valaki nem fizet vízdíjat, mert tarthatatlan hogy ebben az országban gyakor­latilag az iszik vizet aki akar, vi­szont minden nyugdíjas vehet egy fél disznót, nyugdíjasnak öt százalékkal olcsóbb a disznó ha egészet vagy felet vesz, úgyhogy most lesz otthon legalább más­­félmillió disznó de lehet hogy három, föltéve hogy mindenhol befér az előszobába, most el­kezdhetnénk aggódni hogy a nyugdíjas a disznóra szomjas lesz közbe' meg elzárták a vizet, de ez egy hülyeség, majd ásunk kuta­kat meg ki tudja, hátha kará­csonyra öt százalékkal olcsóbb lesz a kadarka, föltéve hogy leg­alább egy hektó. MOLNÁR ERZSÉBET: Október, esetleg november 1994. OKTÓBER 28.

Next